Sinaasappelschil

Gestart door Gio, 04-11-2004 16:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gio

Hoi,

Ik wil voor het eerst sinaasappelschil gebruiken in mijn tripel.

Volgende vraagjes heb ik daarbij.

- Wat zijn geschikte 'zoete' sinaasappels (navels of iets dergelijks..?)
- Gebruik van schil, ik neem aan eerst goed wassen in verband met residuen en dan met dunschiller buitenste laagje eraf schrapen?
- Hoeveel natte schil is gebruikelijk (niet overheersend), ong 1 gram per liter bier??
-Schil raspen of in stukjes meekoken?

gr Gio :-*





Adrie

Beste Gio,

Ik heb ooit eens verse sinaasappelschillen gebruikt, iets minder dan 1 g natgewicht per kilo. Ik heb de sinaasappel toen dun geschild (geen wit meenemen, want dat geeft een onaangename, bittere smaak) en de schillen 10 minuten meegekookt. De soort sinaasappel weet ik niet meer, maar het was een handsinaasappel. Het gaf een lekkere sinaasappelsmaak aan het bier.

Groeten,

A3

Hopmans

Hoi Gio,

Je moet ze wel echt goed wassen.
Er zitten nog al wat bestrijdingsmiddelen op een sinaasappel.
Sommigen raden het zelfs af (Maar ja, als je iedereen moet geloven mag je zelfs geen melk meer drinken   :) ).

(Off topic)
Ik zelf heb laatst een paar scheppen marmelade in mijn blonde gegooid . Maar dat is zeer zeker niet zoet .

Gio

CiteerIk heb ooit eens verse sinaasappelschillen gebruikt, iets minder dan 1 g natgewicht per kilo

Adrie, ik neem aan dat jij ook in 'liters' brouwt en hier 1 gr natgewicht per liter bedoeld.. ;)

CiteerJe moet ze wel echt goed wassen

Residuen van bestrijdingsmiddelen op sinaasappelen is me bekend. Maar volgens mij haal je die er niet af met een beetje warm water. Bestrijdingsmiddelen zijn volgens mij vaak hydrofoob dus dan zou je moeten poetsen met een oplosmiddel of zo..
Daarintegen lossen hydrofobe bestrijdingsmiddelen dus ook niet zo goed op in waterige oplossing als wort. Dus misschien valt het mee.
Heb echter wel een aangeboren angst voor bestrijdingsmiddelen, vooral in mijn bier.
Zou dus het liefst 'biologisch' willen brouwen, maar tja zover is de markt voor thuisbrouwers nog niet. Althans heb nog geen EKO-hop gevonden...

Gr Gio  :beersmiley:

Hopmans

Hey Gio,

Je bent goed op de hoogte.

De hydrofobe chemicalien (inclusief de meeste bestrijdingsmiddelen) werden geconcentreerd door sorptie aan kunsthars voorafgaand aan de toxiciteitsexperimenten. De concentraten werden getest met behulp van de PAM test met de groenalg Selenastrum capricornutum, de MicroTox test met de bacterie Vibrio fisheri, the IQ test met de watervlo Daphnia magna, een test met de kreeftachtige Thamnocephalus platyurus en een test met de rotifeer Brachionus calyciflorus. Om 50% inhibitie te veroorzaken moesten de monsters meer dan 100 keer geconcentreerd worden voor de rotifeer test en meer dan 10 keer voor de andere testen. In 44 van de 45 monsters was de concentratie van de gemeten bestrijdingsmiddelen te laag om de toxiciteit te verklaren. Dit impliceert dat de bijdrage van deze bestrijdingsmiddelen aan de totale toxiciteit vermoedelijk erg laag is in de meeste monsters, met uitzondering van een monster dat 3,1 4g parathion /liter bevatte. Dit is dichtbij de parathion concentratie die, volgens de wetenschappelijke literatuur, de mobiliteit van Daphnia magna met 50% verminderd. In onze toxiciteitsexperimenten moest het monster wel 20 keer geconcentreerd worden om 50% van Daphnia magna te remmen. Op dit moment hebben we nog geen goede verklaring voor deze discrepantie. De standaard Daphnia magna test zou kunnen verschillen van de hier gebruikte Daphnia IQ test .

In oud Hollands komt het hier op neer : Het gevaar met dit soort residuen valt wel mee, maar
met een dun-schiller het bovenste laagje er af halen en het tweede laagje in je bier storten ben je zeker van je zaak.

Groetjes,

Hoppie

Gio

Hoppie, bedankt voor je toelichting.

Ik ben geen toxicoloog maar zulke experimenten roepen bij mij altijd meer vragen op dan antwoorden.
En daarbij vind ik dansende watervlooien niet te vergelijken met bierdrinkende mensen.
Want de lethale dosis van bestrijdingsmiddelen op Daphnia verteld mij niet of ik de volgende dag een extra zware kater heb vanwege ongewenste stoffen in mijn bier. En watervlooien hebben ook geen bierbuikjes met vetlaag waar al die hydrofobe stofjes zich in cumeleren. Wellicht is hier nog veel te onderzoeken..

Maar ik vind je tip erg goed.

Voor de bezoekers van hopkweekerijen, weet iemand wat daar eigenlijk allemaal aan bestrijdingsmiddelen gebruikt wordt ??

gr Gio





Adrie

Citaat van: Gio op 04-11-2004  20:20 uAdrie, ik neem aan dat jij ook in 'liters' brouwt en hier 1 gr natgewicht per liter bedoeld.. ;)

Ha Gio,

Inderdaad, liters.  :-\

Als ik zo het toxicologische verslag lees, valt het wel mee met de toxiciteit (op watervlooien). Belangrijker is de toxiciteit voor gistcellen in deze, maar dat zal ook wel meevallen. Gistcellen zijn immers geen insecten en de huidige bestrijdingsmiddelen werken erg soortgroepspecifiek.. Voor de mens valt het al helemaal mee omdat de stoffen volgens mij grotendeels worden opgenomen door de gistcellen, die je na de hoofvergisting toch voor het merendeel verwijdert.

Maar als je erg zeker wilt zijn: bij de natuurvoedingswinkel kun je uitstekende biologische sinaasappelen kopen. Je hebt er maar 1 of 2 nodig, dus voor de kosten hoef je het niet te laten.

Groeten,

A3

Hopmans

Hey Gio,

Dat van die watervlooien was uiteraard maar een geintje  :laugh:

Over die hop gesproken : En nu denk ik even hard op.

Je hoort wel eens dat mensen hun gist bestellen bij brouwerijen. Waarom zal dat niet met hop kunnen? Nu schiet me te binnen dat Gulpener EKO-bier maakt. Echt met zo'n EKO logo erop.
Alles wordt op het Limburgse land gekweekt.

misschien als je met hun contact opneemt, en ze zijn gewillig dan heb je wel "State of the art hop".

Groetjes,

Hoppie

Caspar

Ik heb inderdaad eens zo'n mooie foto gezien van een veld vol met gerst.... waarop een groot bord pronkte met zoeits als: hier groeit echt Limburgse gerst voor Gulpner! Eigen biologische teelt blijkbaar ;).

Hopmans

Hey Caspar,

CiteerEigen biologische teelt blijkbaar
Maak daar maar zeker te weten van. ;)
Nu telt echt het speekwoord:

               1 Gulpener a day keeps the doctor away.  8)

Groetjes,

Hoppie

Eduard

Ik heb gedroogde, gemalen sinaasappelschil hier bij de apotheek bij mij uit de buurt gekocht. Voor een goede € 7 kreeg ik een potje met 10 gram van dit goedje. Door mijn brouwsel van 25 l heb ik 5 gram gedaan. 't Is wel de laatste keer dat ik daar iets van deze strekking koop, ik vond het nogal duur en als de schil van gewone, verse sinaasappels ook geschikt is dan denk ik daarover geen tweede keer na. Ik vraag me eigenlijk af waarom ze zoiets verkopen bij de apotheek, waarvoor gebruiken 'niet-brouwers' het eigenlijk...

Groeten uit gesmolten Oslo

Eduard  samenvol

Edgar

Waar een bierbrouwer natuurlijk vooral voor moet oppassen op de schil van niet-biologische sinaasappels zijn de fungiciden. Op de doos staan meestal drie chemicaliën vermeld: "Thiabendazole and/or ortho-phenylphenol and/or imazalil" Zeker één van de drie is een fungicide, oftewel een schimmeldoder oftewel een gistvijand. Die wil je niet in je bier. Hoewel je kunt gaan haarsplijten over concentraties en kookbestendigheid etc etc. en zelfs over de goede kans dat hetzelfde goedje ook op de gedroogde schil zit, zou ik er met een boog omheen lopen en biologische sinaasappel gebruiken of de gedroogde versie nemen. Uiteindelijk is de laatste niet persé geschikt gemaakt om er lang mooi bij te liggen in een supermarkt, dus is mogelijk de kans op veel chemische behandelstoffen kleiner.

Hopmans

Hoi Gio,

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32.msg317.html#msg317

Dat van de hop wist je dus al  ;D

Pretigge Kerstdagen, en een gelukkig nieuw jaar.  :)

Hoppie

wim

Hoe is het nu gelopen met de schillen?

(even een beetje offtopic. Zelf houd ik ook niet van het ideee van die gifstoffen, wij moeten wat langer mee dan een watervlo en als al die kleine beetjes zich opstapelen wordt het uiteindelijk toch weer iets meer. Fruit was ik voor mijn gevoel van tja ... Veiligheid. met lauw water en ik doe er een druppeltje afwasmiddel op. Het gif voel en zie je niet en het afwasmiddel wel. ik merk dat ik sindsdien intensiever was, maar nu hier wat experts hun gedachten erover laten gaan wil ik wel even weten of dit nu effectief is.)

:degroeten:

Wim

beerbelly

Ha Brouwers,

De sinaaasappelschillen die ik heb gebruikt waren van sinaasappels die toevallig in huis waren. Eerst even wassen en vervolgens gedroogd in de over op 100 graden. Het bier wat ik er mee heb gebrouwen, was op verschillende fronten een probleemgeval. Of dat door de schillen komt, weet ik niet. Wat een nare verhalen trouwens over allerlei bestrijdingsmiddelen, is het fruit wat onder het schilletje zit nog wel gezond? :P

Groet.

BB ;)

 

wim

En het gaat bij het fruit toch juist om het oranje en als je met een dunschiller dat laagje eraf haalt hou je toch enkel het witte over wat zo bitter is?

Met andere woorden hoe krijg je het nu goed schoon ??? ??? ???

Zeg BB  wat voor een problemen had je?

:degroeten:

Wim

Edgar

Ik was mijn appels ook met een beetje zeep als ik de kans krijg. Ik weet het niet zeker, maar mijn gedachte is, dat als er een hydrofoob gif wordt gespoten, dat vermoedelijk toch in de waslaag trekt die van nature op een appel zit. Met wat zeep krijg je die laag eraf met dan hopelijk een groot deel van het middel. Maar da's allemaal giswerk. Er zijn ettelijke middelen met allemaal andere halfwaardetijd, oplosbaarheid, giftigheid, en ze zetten er helaas nog altijd niet op wat ze erop spuiten.

Dat daar nog geen EU-wet voor is vind ik trouwens verbijsterend. Gewoon met een label op het kistje of het netje de spuitgeschiedenis van het fruit. Moet je eens zien hoe snel het bestrijdingsmiddelengebruik zal verminderen!

Gio

Helemaal mee eens Edgar !

Bestrijdingsmiddelen kun je zien als additieven en dienen m.i. dus vermeld te worden op etiket of label.
Echter de warenwet zegt dat op verse producten (zoals onverpakt fruit, groente, kaas vh mes, verse vis, vers brood e.d.) geen ingredientenlijstje hoeft.

Sinaasappels worden zwaar bespoten.Voor gebruik in bier kun je dus beter sinaasappels bij een natuurwinkel halen.
Laatste keer had ik helaas 'gangbare' sinaasappels. Ik heb de schil eerst afgepoetst had met alcohol 70% en daarna gewassen met afwasmiddel en een schuursponsje. In mijn beleving zijn ze dan wel schoon hoewel je nog niet weet welke gifstoffen er verder allemaal in de schil zitten.

Zoveel mogelijk Eco-producten gebruiken, zou ik zeggen.
Het liefts wil ik een eco-biertje kunnen brouwen, maar eco-hop en -mout is vaak lastig aan te komen en ' scharrelgist' is al helemaal moeilijk verkrijgbaar ;D.

gr GIO   

Edgar

Off-topic: Weyermann verkoopt bio-mouten. Misschien als we Brouwland kietelen, dat ze het op de plank leggen. Ze hebben al een biologische speltmout.

Ik hoorde onlangs van Kaspar van 't IJ, dat hij binnenkort geheel biologisch gaat. Mout en hop dus.

wim

Helemaal met Edgar eens. Dat zou tenminste echt iets veranderen.

Wij kopen al jaren bij de natuurwinkel spullen die nergens anders te krijgen zijn.
Het is zo duur dat ik me geregeld afvraag of we wel echt betere spullen krijgen of gewoon betalen voor het EKO keurmerk (en de keurende instantie) en de te kleine afzetmarkt.

:degroeten:

Wim

beerbelly

Beste Wim,

Het belangrijkste probleem bij het bier was te weinig koolzuurdruk op de fles. Alsof je bier dood in het glas valt  :'(  (ik denk niet dat dat met de sinaasappelschillen te maken had.)

Groet,

BB :nut:

wim

Dat us l*llig.
uiteraard warm genoeg gezet bij hergisting.
Als moet ik wel zeggen dat het soms na lange tijd toch kan gebeuren.
Een raar vreemd zeer zwaar bier (de helft van mijn tweede brouwsel) van mijn, na een hoofdgisitng toen ie op plm 8% zat er een flinke hoeveelheid suiker en champagnegist aan toegevoegd en gewacht tot ie op 1010 zat, gebotteld en er is die eerte tijd nooitt CO2 in de fles gekomen. (ja ik weeet het eeen vreemde werkwijze, maar ik wilde uit mijn systeem krijgen en dus vandaar dit belanchelijk zware bier.)
Eergisteren (dus na hele lange tijd) er één geopend. (proefde trouwens naar moutige, waterige alcool, niet lekker)
Een lichte psst, wat opmerkelijk is, want ik schonk helder bier uit (met een kleine schuimkraag,) en normaal houd ik het in te schenken bier voor een lamp zodat ik percies kan stoppen op het moment dat de gist komt. En dat moment kwam maar niet. Na volledig! uitschenken nog steeds helder bier en geen gist te bekenen in de fles.
Dus als jij wel gist in je fles hebt moet je het wellcht even tijd geven.

:degroeten:

Wim

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.