Frikandellenbier

Gestart door het kerrewiel, 26-03-2011 21:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

het kerrewiel

Ja het is eindelijk zo ver!  zo meteen gaan we frikandellenbier brouwen!
Ooit als een grap begonnen dat dit wel lekker zou zijn, ga ik nu met een maatje een proefbrouwsel doen met moutextract, om eens te kijken of dit uberhaupt ergens op gaat lijken :-)

De bedoeling is om met moutextract een brouwsel te maken, en tijdens het hopkoken een frikandel met de hop mee te koken. Vervolgens vergisten en maar zien of het meteen de gootsteen in gaat of dat we het durven te drinken....

Hieronder het recept uit BrouwVisie:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptblondel
Kenmerkfrikandellenbier
Brouwdatum3/26/2011
BiertypeBlond(e)
Aantal liters5
Gewenst begin SG1050 (5.3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater7.7 liter
Maischdikte0.0 l/kg
Maischwater0.0 liter
Spoelwater0.0 liter
Kooktijd45 minuten
Berekende kleur11 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid26 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Kristalsuiker20.0 %207 gr0 EBC
Moutextract licht80.0 %827 gr8 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Northern Brewer (D)11.2 %4 gr60 minuten23 EBU
Hallertauer Mittelfrüh5.5 %4 gr15 minuten6 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew T-58
Gist toegevoegd als

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte

Overigens wel jammer dat je in BrouwVisie bij kruiden en overige ingrediënten geen frikandellen kunt selecteren  :-)

Zou ik de frikandel aan het begin of aan het eind van het koken toe moeten voegen?

proost,

Lucas

Oscar

Citaat van: het kerrewiel op 26-03-2011  21:10 uZou ik de frikandel aan het begin of aan het eind van het koken toe moeten voegen?

Begin koken lijkt mij, anders wordt die nooit goed gaar. En je bent met meerdere, dus ik zou meerdere frikandellen toevoegen. In je eentje eten is net als in je eentje drinken... niet echt sociaal... ;D ;D ;D

Ik zou einde koken nog wat bitterballen toevoegen en misschien wat nog kaassoufle's in de wirlpool. En als je extreem wilt gaan ± 1 kroket /liter tijdens de lagering.

 :nut:

het kerrewiel

Hoi Oscar,

Nou, die frikandel word ongebakken toegevoegd, ik ben bang dat het vet de schuimhoudbaarheid niet ten goede gaat komen :-)

Maar als ik die kroket bij het lageren toevoeg, hoe gaan we dat dan noemen? Dry-kroketting klinkt natuurlijk nergens naar ;D

Oscar

Citaat van: het kerrewiel op 26-03-2011  21:22 uNou, die frikandel word ongebakken toegevoegd, ik ben bang dat het vet de schuimhoudbaarheid niet ten goede gaat komen :-)

Je schuim gaat sowieso verloren door het vet wat je uit het vlees kookt...

Maar neem vooral ff wat foto's op het moment supreme... :)

John

... Dan heb je meteen gegeten en gedronken... Das handig!

Johannes

Tsja, doe het dan goed en maak er een frikadel speciaal van!

John

...Over dat schuim: er zitten wel weer eiwitten in een frikandel das dan weer positief voor de schuimhoudbaarheid.... zo nu weer ff serieus...

Hopmans

Citaat van: Johannes op 26-03-2011  21:26 uTsja, doe het dan goed en maak er een frikadel speciaal van!

Mee eens.
Tomaat kan best in bier, en een uitje maakt eea ook een beetje spicey.

het kerrewiel

Zo,

Het is geschied, de gist zit erop, nu maar zien wat er gebeurd!  Van het hele recept in BrouwVisie is niet zo heel veel terecht gekomen, ik dacht dat ik licht moutextract had staan, maar het is donker, dus een donker bier. Ook de berekening van het eind SG in BrouwVisie klopt niet, ipv 1050 zit ik op 1080, maar goed, ik corrigeer niets, we zien wel wat er gebeurd, het is ten slotte een maf experiment!

Overigens proeven we in het wort niet echt een frikandellensmaak, misschien had hij toch langer mee moeten koken of hadden we meer frikandellen moeten gebruiken.  Tijdens het koken was de frikandel echter wel te ruiken tussen de hopgeuren.

Afijn, de voorpret is in ieder geval erg groot, nu maar zien wat er van terechtkomt.  Ik zal proberen de fotoos te plaatsen!

Proost

Lucas.

MO

Heb je de frikandel wel goed gestampt eigenlijk. Wat een fabuleus ende schitterend idee. Knoflooksaus erbij volgende keer?

Oscar

Citaat van: het kerrewiel op 26-03-2011  23:21 uOok de berekening van het eind SG in BrouwVisie klopt niet, ipv 1050 zit ik op 1080,

Rekenen met moutextract is in BrouwVisie nog niet betrouwbaar..... :)

Gerb

Binnenkort Babi Pangang bier zeker? Ik zou de frikandel persoonlijk wel gefrituurd in het wort gooien. "rauw" is die niet zo lekker weet ik uit ervaring.

Oscar

Citaat van: Gerb op 26-03-2011  23:39 u"rauw" is die niet zo lekker weet ik uit ervaring.

Na 90 min koken is ie wel gaar denk ik, vandaar mijn optie om er maar meteen meerdere in te gooien !

Citaat van: Gerb op 26-03-2011  23:39 uBinnenkort Babi Pangang bier zeker?

PATATJE JOPPIE BIER !!!

Huub Krekels

Af en toe twijfel ik wel eens aan het verstand van een paar personen ;)

het kerrewiel

Hahahaha, geweldig, ik zie en hele hoop recept-ideen ontstaan!  Ik heb de frikandel niet gefrituurd omdat ik bang ben dat het dan echt gewoon naar frietvet gaat smaken, en ik denk dat het vet ook niet zal bijdragen aan het bier...

Mocht de frikandelsmaak nou echt niet naar boven komen in het bier is het wel een optie om dat eens te proberen! Ondertussen staat de mandfles al lekker te bluppen!

proost en weltrusten

Lucas

Muldermans

Je knt zeggen wat je wilt, maar innovatief is het wel!

RobinB

Heb je de frikandel ook nog geproefd na afloop?
Lijkt me niet super, zo'n gekookte frikandel bitter vd hop.

koffie

Poging tot serieus te zijn: Ik had er persoonlijk voor gekozen om de kruiden die je in een frikandel stopt in je brouwsel te gooien.

Johannes

Of frikandelextract  :idea:

Albertus

Frikandellen zijn al gekookt, het maakt dus niet veel uit hoe lang je ze meekookt.
De smaak van frikandellen wordt vrijwel uitsluitend bepaald door de kruiden, het gebruikte "vlees" en de vulstoffen dragen weinig bij. Je zou dus frikandellenkruiden kunnen gebruiken om een bier mee te brouwen, ik denk dat je daarmee dichter bij je doel komt.

Bert

Gerb

Ik denk dat het bruinkleuren van de frikandel zeker een hoop van de smaak geeft. Nu ik erover nadenk, had je ze misschien beter onder de grill kunnen doen, dan heb je a) bruinkleuring en b) raak je ook nog wat vet kwijt. Voor de volgende keer zullen we maar zeggen.

Als ik zoek op de ingredienten van een frikandel, vind ik het volgende:
Kipseparatorvlees 54%, varkensspek 20%, water, paneermeel (tarwebloem, gist, zout), zout, bouillon (bevat soja), kruidenmix (specerijen, uipoeder, smaakverster (E621), antioxidanten (E300, E316, E330, E331)), gedroogde uien, tarwedextrose, stabilisatoren (E450, E451), kruidenmix (groentepoeder, gistextract, ojaeiwithydrolysaat (bevat soja, gluten, selderij),
aardappelzetmeel, suiker, gehard palmvet, specerijen (bevat mosterd), voedingszuur (E575), melasse, sojasaus (bevat gluten),salmiakzout), kruidenextract, rundvet, gemodificeerd maiszetmeel, kleurstoffen (E150a, E160c), rundereiwit, conserveermiddelen (E211, E202, E250).


Dit zijn toch niet echt kruiden die ik in mijn bier zou willen hebben.


Ronnie

Frikandellenbier! eindelijk eens een oerdegelijk Nederlands recept! Proficiat!  :lol:

Hollandser zou ik het niet kunnen bedenken.

Frikandellenbier met Frikandellen, aan de automaat, geïnspireerd door de eten+drank combinaties van Tournée Générale allicht?  :D

Albertus

Citaat van: Ronnie op 27-03-2011  10:21 uFrikandellenbier! eindelijk eens een oerdegelijk Nederlands recept!

Oerdegelijk Nederlands? De frikandel (althans de naam) komt uit Duitsland. De frikadelle is een soort platgedrukte bal gehakt.

Bert

Ronnie

Uit Duisland? Nee, wist ik niet  ^-^ , in ieder geval, ben al een paar keer naar beurzen en evenementen in NL geweest, maar het aantal frikandellenautomaten overtreft het aantal escargot en hotdog kraampjes van bij ons! juist?

Anton

Nee, de Duitse frikadelle en de Nederlandse frikandel zijn twee verschillende dingen. Ons woord frikandel komt van fricandeau, een kleine dus.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.