Weizen #3

Gestart door Joran, 25-03-2011 22:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joran

Vorige week waren we bij Brouwmarkt in Almere. We wilden een Franse Saison maken, maar die gist was er niet. We besloten om een Weizen te gaan brouwen. Hadden we al 2x eerder gedaan, met onderstaand recept. Alleen was de gebruikte gist, toen de WB-06. Nu dus de Weihenstephan van Wyeast. Het recept is vooralsnog ongewijzigd gebleven. Wat denken jullie? We hebben eventueel weet Cara 120 voor een beetje kleur en een touch. Wat denken jullie? Maischschema goed zo? Ik heb nog gezocht op het Weizenfestijn verhaal, met de hoop enkele nuttige conclusies te lezen. Maar wat vergistingtemp. zijn de meningen nog steeds verdeeld volgens mij. Maar mocht ik het mis hebben, schroom niet en reageer. A.s. zondag gaan we brouwen.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptWijze Gunther #3
KenmerkWG3
Brouwdatum16-5-2010
BiertypeWeizen (D)
Aantal liters18
Gewenst begin SG1047 (4,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement80,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater26,4 liter
Maischdikte5,0 l/kg
Maischwater17,6 liter
Spoelwater8,8 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur7 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid12 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC38,1 %1352 gr3 EBC
Tarwemout61,9 %2197 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Tettnanger (D)3,8 %16 gr85 minuten10 EBU
Saaz (CZ)3,2 %12 gr10 minuten2 EBU

Opmerkingen-




Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3068 Weihenstephan Weizen
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1000 ml
Beluchtingstijd24 uur
Temperatuur giststarter20°C
Opmerkingen-




maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
140°C15 minuten5,0 l/kg
262°C20 minuten5,0 l/kg
372°C30 minuten5,0 l/kg
478°C10 minuten5,0 l/kg

Opmerkingen-





RobinB

Waarom niet 100% Tetnanger?

Gerb

Ik denk dat je met de Wyeast een beter bier gaat krijgen. De WB06 vergist wat verder door dan de Wyeast. Opvallend was dat de referentieweizen een vollere en zoetere indruk maakte dan al de klonen. Het Weizenfestijn had 10% munichmout, maar als je dat niet hebt, zou je 1-2 caramout kunnnen gebruiken.

RobinB

5% cara-60 ten koste van wat tarwe lijkt me inderdaad ook lekkerder.

Hoe komt het overigens dat je nu geen ronde getallen bij zowel je percentages als bij je gewichten hebt? ???

Joran

@RobinB, geen idee waarom niet alleen Tettnanger. Het is oorspronkelijk het cursus recept van 't Wort Wat wat ik ooit gebrouwen heb. Zou wel kunnen er is nog voldoende volgens mij. IS dat beter? Ik heb alles omgerekend naar een ander volume vandaar de percentages. Cara-60 hebben we niet, alleen 120. Dat doen? 2%?

@Gerb, thanks. Ik begreep ook dat jullie verschillende gedachten hadden over de vergistingstemp. Adrie had dacht ik op 17 graden en JWVG 21 graden vergist. Nu is 21 graden voor mij wel makkelijker te doen dan 17 graden.

RobinB

Volgens mij is dat helemaal niet gek, 100% tetnanger. Weizens worden toch niet gekenmerkt door hun hopprofiel. :)

Joran

Gisteren dit bier gebotteld bij een SG van 1,010 (komend van 1,052 geeft dat 5,8% alcohol). Onze bieren zijn nooit helemaal kraak helder, maar als het dan een keer moet dan is het natuurlijk wel zo  :)

De geur en smaak waren aangenaam (banaan) en ik heb er goede hoop op dat dit een lekkere weizen gaat worden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.