EBC van suikers

Gestart door Caspar, 01-11-2004 20:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Hoi allemaal...

Ik heb net weer een abdijbiertje opengetrokken en tijdens het drinken zat ik te denken...  :o...

Wat voor invloed hebben verschillende suikers op de kleur van het bier?

Ik heb bij mijn "eerste dubbel" de bruine kandijsuiker een EBC van 120 toegekend in Promash... Op deze manier zou mijn bier 39 EBC worden. Op de foto is het resultaat te zien (sorry.. voordat ik begon te denken had ik dus al een stevige teug genomen, dus vandaar een foto van een half vol biertje ;)).

Maar goed, is er iemand die mij wat inzicht kan geven in de kleurwerking van suikers (Kandij, Basterdsuiker, rietsuiker enz.)...

Groetjes Cas

Hopmans

Hey Casper,

Bier ziet er goed uit  :proost2:

Heb hier wat data:

Witte kandijsuiker = 0 graden Lovibond

Amberkandij         = 75 graden Lovibond

Donkere kandij      =  275 grade lovibond

Rietsuiker weet ik niet.

Zie ook deze handige tabel:

http://www.andrew.cmu.edu/user/djr2/malt.htm

en deze

http://www.beerdude.com/reference.shtml

Conversion of Color Units
°Lovibond = °ASBC (very nearly)
°L = (0.375 x °EBC) + 0.46
°EBC = (°L -0.46)/0.375
examples: 60°L = 160°EBC
10°EBC =4°L

Groetjes,

Hoppie


Hopmans

Hey Caspar,


I.p.v. 120 had je 732 EBC toe moeten kennen. (Bij donkere kandijsuiker.)

Groetjes,

Hoppie

Caspar

Ik had het gevoel dat de suikers niet zo'n hele sterke kleurwerking hadden... dus dat mijn 120 EBC een beetje aan de hoge kant was  ???. Ik zal het eens doorrekenen in Promash, bedankt Hoppie... goede links!

Zijn er nog andere mensen met ervaringen?

Hopmans

Tja nu zeg je wat,

Er is wel een verschil tussen bruine kandij en zwarte kandij.
Beiden zijn wel kleurstoffen.

Zwarte kandij zal wel richting chocolade mout gaan.

Ik weet niet wat ambercandy is: Een kandijsoort die wij hier niet kennen ?
Die zit ook al op de 200 EBC. Of is het bruine kandij?
Of is bruine kandij weer lichter?

Ik moet zeggen dat je een heftige Brain-wave hebt gehad na het nemen van je eerste slok.
Dat bier van jou zet je tot nadenken.  :laugh:

misschien dat er nu wel een topper in moet grijpen na dit gestuntel van mij.
misschien zijn er nog wel meer referenties.

3 weken geleden mijn hoog-pilsje gebotteld. Dus er zal nu wel schuim op zitten.  :beersmiley:
Effe proeven.  :proost: of  :-[ dat is nog maar de vraag.

Groetjes,

Hoppie


Caspar

Ik heb het eens nagerekend in Promash en kwam tot de volgende resultaten:

Donkere Kandij       Uiteindelijke bier
100                       36,2
120                       38,1
732                       84

Gezien het feitelijke resultaat op mijn foto, lijkt 100 EBC eerder te kloppen dan 120. Mijn bier is donker bruinig en is zeker geen 84 EBC. Hey Hoppy, ik vraag me ook af wat die Amerikanen nu voor Candy Sugar gebruiken... is dat anders dan de onze of zo?

Ok, Brainwaves na het bierdrinken zijn schaars... maar is er echt niemand die ervaring heeft met de kleuring van suikers  :-\.

Groetjes Cas

PS Hey hoppy, trek er eentje open en dan zie je het vanzelf!!!!

Adrie

Heren,

Volgens mij draagt donkere kandijsuiker veel minder bij aan de kleur dan eerder genoemd. De EBC waarde ligt eerder in de orde van 10 tot 30 EBC. Naar mijn ervaring doet het bijna niets met de kleur gezien het feit dat je toch nooit meer dan 10% in de stort gebruikt (we maken immers bier).

Groeten,

A3

Hopmans

Hey Casper en Adrie,

Hier de site van Northern Brewer:

http://www.northernbrewer.com/sugars.html

Staat het ook op.

Maar ik denk dat je gelijk heeft in de zin van de uiteindelijke oplossing Adrie.
misschien rekenen Engelsen wel het EBC per werkelijk opgeloste suiker?
De suikers kleuren het wort waarschijnlijk minder dan mout en je gebruikt er niet veel van.

Casper, ik heb zojuist BrouwHulp gedownload van Adrie z'n internetsite.
Adrie, jouw excel-vaardigheid is definitly hoger als die van mij. :groots:
Staan ook getallen op van suikers Caspar.
Deze zijn misschien wel realistischer gezien de praktijk-ervaring.

Mmmm, ik neem nu net mijn laatste slok van een Rodenbach. Dit is hemels bier heren.  :biersmile:
Hoe meer slokken ik hier van neem hoe pessimistischer ik word met mijn Lowbach-experiment. :-[
Dit is echt een complex geheel van smaakstoffen. ::)

Groetjes,

Hoppie

Caspar

Ik ben wel benieuwd hoe je Lowbachbier zal smaken Hoppie! Toch niet zo'n probleem, als het niet precies te vergelijken is met Rodenbach.... volgens mij is deze jongen sowieso erg lastig te klonen.

Goed even over de suikers, Adries benadering lijkt mij inderdaad ook een stuk realistischer dan deze Engelse waarden. Volgens mij kleurt Donkere Basterd suiker namelijk meer dan Donkere Kandij (hetgeen ook tegenstrijdig is met de waarden)... al is dat ook niet zo sterk dan moutkleuring.

Volgende recept ga ik overigens ook wat minder suiker gebruiken (Adrie, je hebt wel een beetje gelijk natuurlijk wat betreft het suiker %).

Groetjes Cas

Titus

Heren brouwers,

A.s. zondag wilde ik een Rochefort 8 kloon gaan brouwen in ook ik liep tegen de vraag wat de invloed van Kandijsuiker is op de kleur van het bier. In eerste instantie zei mijn gevoel dat de wel es behoorlijk kon zijn. Bovenstaande berichten lezend blijkt het dus wel mee te vallen.
Ik heb Promash er es op nageslagen en in hierin staat dat de kleur van Kandij suiker 3 SRM bijdraagd. Nou weet ik niet of SRM het zelfde is als EBC en wat de betrouwnbaarheid van die 3 SRM is. Gaarne jullie mening.

In het kloon recept van Kees (uit de Rochefort 8 onderwerp) staat achter kandij suiker ook een kleur indicatie van 3 EBC. (zie bijlage)

Als de bijdrage van kandij suiker werkelijk laag is zal ik toch de kleur moeten opkrikken met iets kleurmout. (Dit zie  ik ook trouwens terug in andere genoemde Rochefort kloon recepten.)

Adviezen zijn van harte welkom!

greetz, Titus
 :proost2:


MO

De vorige Chouffe kloon had als stort 93% pilsmout en 7% donkere kandij. Berekende kleur was 9.6 EBC. Met kristalsuiker was de kleur iets meer dan 8 geweest. Bijdrage aan kleur van donkere kandij is dus inderdaad minimaal. Smaakbijdrage mijns inziens ook.

Titus

Hoi MO,

Je hebt het over een berekende kleur. Waar ik nu wel benieuwd naar ben is of de kleur ook daadwerkelijk laag was of dat ie in de praktijk toch donkerder uitkwam?

Titus

MO

Oh ja, sorry. Onze Chouffe versie, die met 7% donkere kandij, had een lichtere kleur dan de originele Chouffe. Het is een gewoon blond bier geworden dus, en die ca 10 EBC klopt volgens mij prima.

Caspar

Ik heb ook ervaren dat de kleurwerking van Bruine Kandij brokken +/- 10 EBC is.

Groetjes Cas

MO

Mijn ervaring is dus 2 EBC want pilsmout geeft ook al 8 EBC.

peterU

hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en lid van de Deltabrouwers( hallo Kees). De discussie rond de bruine kandij heeft mijn grootste interesse. In het boek Brew like a monk van Stan met de moeilijke naam lees ik dat West-Vleteren geen karamel- of kleurmouten gebruikt. Dan zou de kleur uitsluitend door donkere kandijsiroop of karamellisering moeten ontstaan? Wat denken de meer ervaren brouwers?

gr. Peter

Caspar

Hoi Hoi,

Het schijnt dat er in Belgie kandijsiroop verkrijgbaar is met een flinke kleurwerking, ik weet hier niet het fijne van overigens... Volgens mij wordt dit soort siroop ook gebruikt in de Westmalle Dubbel.

peterU

 :proost2:
Aha. Mijn plan is om een soort dikke stroop te maken van donkere kandij (C1000) en die verder te laten karamelliseren en toe te voegen aan de het wort. Ik werk al jaren met kleurmouten, maar drink graag Westmalle en West-Vleteren en ben buitengewoon geïntrigeerd door dit soort vraagstukken. Onlangs heb ik op basis van Bubs 's recept een Westvleteren blond gemaakt. Komende week ga ik er eens open maken.

Adrie

Bieren kunnen ook gekleurd worden door toevoeging van karamel. Sinds  kort wordt er hier op het forum ervaring opgedaan met toevoeging van Buisman Classic. Zowel karamel als buisman geven nauwelijks smaak, maar wel heel veel kleur.

William

Citaat van: Caspar op 24-02-2005  13:33 uIk heb ook ervaren dat de kleurwerking van Bruine Kandij brokken +/- 10 EBC is.

Citaat van: Adrie op 03-11-2004  16:53 uvolgens mij draagt donkere kandijsuiker veel minder bij aan de kleur dan eerder genoemd. De EBC waarde ligt eerder in de orde van 10 tot 30 EBC. Naar mijn ervaring doet het bijna niets met de kleur gezien het feit dat je toch nooit meer dan 10% in de stort gebruikt (we maken immers bier).

Ik ben nu een Saison aan het brouwen (doel sg 1058; 82% pils (3EBC); 7% tarwe (15EBC); 3% cara 120 en 8% bruine kandijsuiker (??? EBC))

Bij het berekenen van het recept is voor de kleur van de bruine kandijsuiker 10 EBC genomen. Dit geeft  volgens Promash een uiteindelijke kleur van zo'n 12 EBC. Nu ik de suiker afweeg zie ik dat de kleur van de kandijbrokken volgens de verpakking 600-700 EBC is. In bovengenoemde receptuur zou dit een eindkleur van 47 EBC geven. Dit zou niet meer op een Saison gaan lijken wat betreft kleur.

De kandijbrokken komen bij Brouwland vandaan.

Klopt de kleurwaarde volgens de verpakking of is dit een foutje?  (Over 80 minuten moet de suiker erin  ;D)

gr
William


Caspar

Hoi William, die 10 EBC klopt wel hoor... 600-700 EBC kleurt ie never nooit niet!

Veel brouwplezier!

William

Thanks mate.  :duimop:

De kleur leek ook al niet op die van een chocolademout. Brouwland moet de etiketten dan toch maar eens herzien.

peterU

Mijn dubbel van enkele weken terug gist nog. De kleuring door caramel was aanzienlijk. Ik heb drie ons gekaramelliseerde rietsuiker gebruikt en drie ons gewone rietsuiker. Benieuwd wat dat met de smaak doet. De gist is Rochefort en de geur is heerlijk, kruidig. Het Deltabierfestival van 18 maart (!) zal dit bier niet halen. Gelukkig heb ik wat saisons om te laten proeven. Vorig jaar kreeg ik daar goede reacties op. En misschien mijn dubbel met Candico, als ik het presentabel acht :dansen:

William

Citaat van: Caspar op 25-02-2007  13:34 uHoi William, die 10 EBC klopt wel hoor... 600-700 EBC kleurt ie never nooit niet!

Ik heb de kleur van het wort voor en na kandijsuikertoevoeging met elkaar vergeleken. Het verschil is niet meer dan 1 EBC. Bij 8% bruine kandijbrokken is de EBC waarde dus minder dan 13.

peterU

Gewone kandijbrokken voegen inderdaad heel weinig kleur toe. Ik heb dat gezien met mijn dubbel van vorig jaar. Raar bier, vlees noch vis.  :huilen: Bruine suiker doet misschien nog meer. Candico kandijsiroop kleurt echt wel flink bij.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.