Grote getrapte starter, mijn probeersel

Gestart door piele, 11-03-2011 09:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

piele

Tijdens een werkbezoek van ons gilde (KWBG) aan brouwerij de Molen afgelopen maand, zag ik daar hun methode van propagatie van de gist en kreeg een  :idea: momentje.
Wat zij daar namelijk hebben: 2 tanks van 60 liter inhoud, met de welbekende soda-keg koppelingen erop. Via de stijgbuis van de tank (bier uit), voeren ze lucht in het vat voor de beluchting van de starter.
Laat ik nou toevallig nog een keg in de schuur hebben die niks staat te doen, dus kwam ik op de volgende constructie:


Wat u ziet:
1. sodakeg gevuld met 10 liter starterswort + de slurry van de eerste propagatiestap van de magneetroerder
2. Aquariumpompje + nieuw steriel luchtfiltertje, daaraan een slangetje van 4 mm naar de bier-uit connector (zwart) van de keg
3. CO2 in connector (grijs) met siliconen slang naar een erlenmeyer als zijnde waterslot

Dit staat nu sinds gisteravond op een lekkere warme plek in huis z'n werk te doen. Na 24 uur haal ik de beluchting eraf en laat ik enkel het waterslot zitten, dan gaat het goedje de koelkast in om te bezinken, afgieten op brouwdag, et voila! (hoop ik dan maar)

Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken!

:degroeten:

Gerb

Ik vind het een geniaal systeem, zeker als je grote starter moet maken. Wat zijn de trappen die je volgt en voor hoeveel liter bier maak je de starter?

Bas G

Ik ben ook zeer benieuwd naar je bevindingen, dit zou ook voor ons een mooie manier kunnen zijn om grote starters te maken. De weinige benodigdheden zijn in huis.  :brouwen:

piele

Citaat van: Gerb op 11-03-2011  09:47 uWat zijn de trappen die je volgt en voor hoeveel liter bier maak je de starter?
De trappen bij deze starter was als volgt:
1 zakje Wyeast activator in 2 liter starter (200gr moutpoeder, 2 gram gistvoeding, 2 druppels olijfolie), op de magneetroerder.
In de koelkast laten bezinken, afgieten.
De slurry geënt bij 10 liter starterswort (1000gr moutpouder, 10 gram gistvoeding, 10 druppels olijfolie), 24 uur belucht.

Na 24 uur heb ik de beluchting ontkoppeld en het waterslot laten zitten. Ik zag toen al weinig tot geen activiteit meer.
Vervolgens heb ik de keg in de gistkast gezet bij 4 ºC gedurende de hele zaterdag.
Zondagochtend heb ik middels het "mangat" de startersvloeistof afgegoten en alleen de slurry in de keg gelaten.
Met de CO2 fles en het picknick-aftapkraantje de gist uit de keg getapt in een erlenmeyer, uiteraard plakte de gist goed vast, dus heb ik een klein beetje verse starterswort toegevoegd, beetje schudden, en de rest afgetapt.

Ik had dus beter een klein beetje steriel gekookt (en afgekoeld) water kunnen toevoegen om te spoelen, want na een klein uurtje:


ik begon met zo'n 750ml dikke slurry, en gedurende brouwdag is er zo'n 200ml uit de erlenmeyer gekropen....
We hebben 90 liter van 16.6 ºPlato geënt met ruim 500ml slurry, en vanmorgen zag het gistvat (1/4 deel) er zo uit (en die donkere vloeistof in het waterslot hoort daar niet te zitten):


Over de manier van gistkweken ben ik heel tevreden, alleen wil ik het systeem nog wel wat verbeteren: Ik wil eigenlijk de onderkant van de keg vervangen door een kleine conus, om zo de gist van onderaf af te kunnen tappen. Ik heb nog 1 keg met een flinke deuk erin, dus die kan ik er wel aan opofferen.

Wordt vervolgd...

:degroeten:

John

10 liter giststarter voor 90 liter bier??? Das wel heel veel lijkt me...

piele

Citaat van: John op 14-03-2011  21:44 u10 liter giststarter voor 90 liter bier??? Das wel heel veel lijkt me...

Nou zeker niet! Zit op ongeveer 0.8 miljoen cellen/ml/ºPlato, ervan uitgaande dat alle gist in topconditie is.

:degroeten:

John

Ik gebruik 0,5 liter voor 20-25 liter bier en nog nooit mislukt...

piele

Citaat van: John op 14-03-2011  22:30 uIk gebruik 0,5 liter voor 20-25 liter bier en nog nooit mislukt...

Hey John,

Er is een enorm verschil tussen "ik gebruik...", "we doen het al jaren zo..." enerzijds, en anderzijds de nieuwste wetenschappelijke inzichten...
In mijn methode hier beschreven (qua startersvolume), heb ik vooral gekeken naar de methoden beschreven in Yeast (White / Zainasheff, 2010).
Als je nog vragen hebt, laat maar weten. Nu ga ik slapen.

Voor nu nog een fijne nachtrust toegewenst,

:degroeten:
Petor

[edit]Rare zinconstructie vereenvoudigd[/edit]

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.