RIMS of HERMS

Gestart door rdorlandt, 01-11-2004 12:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rdorlandt

Geachte medebrouwers,

De laatste tijd hou ik deze site in de gaten, want er staat zeer veel nuttige informatie op. ::)
Nou heb ik gewerkt in een brouwerij (stage bij St. Christoffel bierbrouwerij), en thuis al een keer of 10 gebrouwen (vanaf mout),
maar de term RIMS of HERMS ken ik niet.
Kan iemand mij vertellen waar deze afkortingen voor staan?

groet
Rob de Brouwer
 :proost2:

Adrie

Ha Rob,

HERMS staat voor Heat Exchanging Recirculating Mash System. Dit systeem bestaat uit een heetwatertank met warmtewisselaar, een maisch/filterketel en een kookketel. Tijdens het maischen trek je wort van onder de filterplaat of uit de hevelfilter en pompt die via de warmtewisselaar in de heetwatertank terug in je maisch/filterketel. Op die manier warm je het maisch op en houd het op temperatuur. Doordat je het wort steeds rondpompt krijg je een goede warmteverdeling in het beslag, zeer heldere wort en een goed contact tussen suikers, eiwitten en enzymen.

RIMS staat voor Recirculating Infusion Mash System. Deze lijkt sterk op een HERMS, alleen pomp je geen wort door een warmtewisselaar in een heetwatertank, maar pomp je heet water uit je heetwatertank door een warmtewisselaar in je maischketel. Bij dit systeem moet je het beslag roeren met een roerwerk of met de hand om een gelijkmatige verwarming te krijgen.

Beide systemen kun je volledig gesloten maken, zodat je weinig contact tussen wort en zuurstof hebt. Beide systemen zijn in hoge mate te automatiseren.

Zelf heb ik een HERMS gebouwd (zie HIER) en ik ben er erg  blij mee. Veel systemen kun je ook HIER zien.

Groeten,

A3

rdorlandt

Adrie,

Van die benamingen heb nog niet eerder gehoord. Mijn thuisinstallatie is volgens mij ook niet onder te verdelen onder die twee benamingen omdat ik een maisch / kookketel heb en een klaringskuip.
De vier broeders hebben een indrukwekkende installatie (je link werkte niet, maar ik heb de site eerder al bekeken), mijn installatie is goed voor een 15 liter bier (maximaal)

Het is leuk om al die thuiscreaties te zien op de systemen site.
bedankt  en groet

Rob de Brouwer
  :proost2:

Adrie

Ha Rob,

De link doet het nu wel.

Groeten,

A3

Brewzilla

Hi Adrie,

Je beschrijving van een RIMS is - volgens mij - niet correct.

Een RIMS is de oervorm van deze techniek, ontstaan in de VS in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Daarbij loopt het wort uit de maischketel en dan door een pomp. Vervolgens door een verwarmingskamer (een langwerpige buis) met daarin een elektrisch verwarmingselement. Tenslotte loopt het wort terug boven in de maischketel. Bij een RIMS vindt dus directe verhitting plaats van het wort door het verwarmingselement. Dat geeft kans op verschroeiing / caramellisatie van het wort, dus een continue wortstroom en nauwkeurige besturing zijn van groot belang.

HERMS is bedacht om dat aspect van RIMS te vermijden. Zoals je beschrijft wordt hierbij water gebruikt als 'tussenmedium'. Aangezien het water niet warmer wordt dan 100 °C kan het wort nooit verschroeien. HERMS heeft overigens wel weer andere lastige aspecten, maar dat voert hier te ver.

Vorige maand heb ik mijn Brewzilla 2.1 voltooid: een HERMS-installatie op basis van drie 50-literfusten met vaste leidingen. Hij wordt ook (net als de Club-RIMS) gedemonstreerd op de RIMS-studiedag van 't Wort Wat op zaterdag 11 december aanstaande (zie de sectie 'Aankondiging gebeurtenissen'). Ik hoop je daar te ontmoeten...

Grtz, JW


Adrie

Ha JW,

Bedankt voor de correctie. Er zijn blijkbaar meer systemen bedacht dan ik wist. Nu ik er nog eens over nadenk is het systeem dat ik RIMS noemde eigenlijk ook een HERMS, want er vindt ook warmtewisseling tussen water en wort plaats. Heb je ook foto's van je nieuwe installatie?


Groeten,

A3

Brewzilla

Hi Adrie,

Foto van de Brewzilla 2.1: http://www.barleys.nl/?brewzilla

De foto is gemaakt tijdens een brouwdemonstratie op straat tijdens Leiden's Ontzet (3 oktober). Het was tevens de eerste keer dat ik er een volledig recept mee heb gebrouwen! De reacties van het publiek waren in ieder geval heel erg leuk...

Grtz, JW

Eduard

Hoi JW,

't Is dat ik er de ruimte en de gereedschappen niet voor heb anders zou ik meteen aan de slag gaan.
Je hebt een erg mooie en strakke installatie gebouwd! Durf je hier (net als A3) ook te melden hoeveel het geheel heeft gekocht, zodat andere toekomstige bouwers vast weten met wat voor kosten ze rekening zouden dienen te houden?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.