Belgische Pale Ale

Gestart door Joran, 23-02-2011 11:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joran

We hebben weer eens goesting om een BPA te maken. Eerder deden we dit met een aantal ingrediënten die voor mijn gevoel niet echt thuis horen in het biertype (T-58 gist, vienna- en Cara 120 mout en gerstvlokken). Vandaar nu een poging om het beter te doen. De Schelde Ale gist is ook weer beschikbaar dus wat wil je nog meer.

Hier vast een aanzet:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBelgische Pale Ale
KenmerkBPA
Brouwdatum23-02-2011
BiertypePale ale (Belgisch)
Aantal liters18
Gewenst begin SG1048 (5,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement80,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater26,8 liter
Maischdikte4,8 l/kg
Maischwater17,8 liter
Spoelwater9,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur38 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid23 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC41,0 %1512 gr3 EBC
Special B2,5 %92 gr391 EBC
Ambermout 50 EBC15,5 %572 gr49 EBC
Palemout 7 EBC41,0 %1512 gr8 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)3,8 %11 gr15 minuten3 EBU
Saaz (CZ)3,8 %34 gr90 minuten20 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3655 Schelde Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C25 minuten4,8 l/kg
273°C35 minuten4,8 l/kg
378°C5 minuten4,8 l/kg

Het is een opzet. Ingrediënten moeten nog worden besteld, dus schiet er maar op. Dingen waar ik twijfel bij hem zijn met name de hop en het maischschema*.

* Of is het maischschema? BrouwVisie 1.96 is er in ieder geval niet eenduidig over.

MO

Het is maischschema. De auteur van BrouwVisie staat bekend om enige mate van dyslexie.

Prachtige moutstort! Mooi hop, misschien wat laag gedoseerd. Maischschema ook niets op aan te merken maar verwarm niet sneller dan 1 gr/min. Je spoelt niet? Welk rendement haal je dan?

Joran

De dyslectische boxer las 'gnast' in de ogen van zijn tegenstander.

We spoelen we degelijk. Er staat in het recept ook 9 liter vermeld. Rendement is bij ons meestal iets meer dan 80%. We proberen eigenlijk altijd 1 gr/min aan te houden. Hoeveel hop zou jij doen? Want volgens de stijl is het tussen de 19 en 25 EBU.

MO

Met 4,8 L/Kg maischdikte of eigenlijk maischdunte is spoelen bijna niet meer nodig, vandaar.

Ik vind 30 IBU lekkerder, maar dat is helemaal persooonlijk. Kies zelf en laat je niet teveel leiden door bepaalde boekjes met bepaalde richtlijnen.

MM

Wat is de reden voor de Special B in het recept?

Joran

Met name de kleur. En ik heb iemand weleens horen zeggen dat Special B voor Speciale Belge staat. Ik denk dat het moutige vooral uit de Aroma 50 moet komen.

Albertus

Dingemans:

CiteerSpecial B (140° - 155° L)
The darkest of the Belgian crystal malts, Dingemans Special B will impart a heavy caramel taste and is often credited with the raisin-like flavors of some Belgian Abbey ales. Larger percentages (greater than 5%) will contribute a dark brown-black color and fuller body

Bert

JWVG

Ik hou van deze stijl, en het lijkt me een prima recept (fijne gist ook!) Ik zou alleen zelf die Special B eruit gooien. Alleen Special B zonder lichtere crystalmouten vind ik eigenlijk nooit echt een goed idee, en mout toevoegen vanwege de kleur al helemaal niet. Hij is zo best erg donker voor een BPA. Ik denk dat je met pils, pale en amber al een heel mooi stort hebt! Special B zou ik alleen in een dubbel of quadrupel doen, geloof ik. 

:degroeten: JW.

Joran

Het is zeker een leuke stijl, die ik maar weinig voorbij zie komen op het forum. Misschien wel omdat de gist een tijdelijke is?

Mout toevoegen vanwege de kleur niet? En die Chocolade mout in jou Daaglijks brood dan? :)

Ik had die Special B uit het recept van Adrie van zijn Yonathan BPA. Maar misschien kan het wel zonder inderdaad. Kleur is misschien wat donker voor de stijl en hangt sterk af van de rekenmethode. Bij andere methode dan die van BrouwVisie  ligt de kleur wel binnen de marge.

JWVG

Citaat van: Joran op 24-02-2011  09:10 uMout toevoegen vanwege de kleur niet? En die Chocolade mout in jou Daaglijks brood dan? :)

Dat was de oude Jan Willem. De nieuwe Jan Willem weigert recepten aan te passen uitsluitend voor de kleur. De omslag kwam ongeveer medio vorig jaar, dus het klopt helemaal  ;).

Overigens zou ik er in de toekomst misschien nog steeds een procentje chocomout in doen. Die smaak vind ik namelijk (in kleine hoeveelheid) beter passen bij een Belgische PA dan Special B.

 :degroeten: JW.

Adrie

Ik heb vorig jaar Special B toegevoegd in een Koninck-achtige en dat beviel uitstekend. Doen dus, maar niet teveel. Ik had 2,5% special B. HIER het recept.

MO

En kleur is weer helemaal afhankelijk van je brouwinstallatie. Eerst maar op gevoel brouwen dus.

Joran

Gisteren dit bier gebrouwen.

De giststarter had ik twee weken terug al gemaakt, het pak was erg oud en zwol eigenlijk maar half. Toch een starter gemaakt met de Wyeast Nutrient Blend. Er zat na een paar dagen een mooi laagje gist in de erlemeyer en vanochtend stond het waterslot al vrolijk te klapperen. Wel lastig om hem op 20 graden te houden met dit weer, maar we doen ons best  ;)

De kleur was mooi en wordt nog iets donkerder als het bier helder wordt. Ben benieuwd!

Kleine aanpassing op het recept, we hebben 8% gerstvlokken toegevoegd (ten koste van pilsmout).

dennis

Ik heb dit recept ook min of meer gebrouwen een tijdje terug, is best lekker geworden. Ben je erbij op het ONK, dan kunnen we wel een flesje ruilen ;)

Joran

Tof, ben onwijs benieuwd naar dit bier. Ben helaas niet op het ONK.

Wat voor temp. had jij tijdens de vergisting?

Ik probeerde hem tussen de 19 en 20 te houden in een bak water. Maar door het warme weer van de afgelopen dagen moest ik actief koelen. En na een nacht slapen heb ik hem een keer op 21,5 gevonden. Direct weer gekoeld richting de 20, maar het blijft een beetje aanklooien  :)

Zal dus misschien wat fruitiger worden dan de jouwe (als je een lagere temperatuur had). Over een paar dagen ga ik de temp. verhogen (naar 22) om het bier uit te laten gisten. Over 1,5 week ga ik hevelen. Ik hoop dat ie ok een beetje helder wil worden. Zou mooi zijn.

dennis

Ik had de Belgische ardennen gist van Wyeast en heb het bij 18 graden vergist. De eerste flesjes waren te fruitig maar nu valt het wel mee vind ik. Kunnen de flesjes op een andere manier uitgewisseld worden?

EBC

Vandaag een echte BPA geproefd, hier in New York bij 'The House of Brews'. Jawel, je hoort het mij zeggen, een BPA... :D

Maar dit was de BPA van Ommegang. Deze mannen maken een Belgian Style bier. Dat wil zeggen geen klasse, maar een bier dat Belgische eigenschappen heeft. Zo heeft het de Belgische fruitige gistesters, maar de hoppige en vooral dryhhoppige kant van Amerikaanse bieren. Het is dus een Amerikaans bier met een Belgische knipoog.

En het is lekker. Geen twijfel. Maar het lijkt in de verste verte niet op wat je in België krijgt. Geen enkele vergelijk met Speciale Belge is mogelijk.

Jacques

Dit bier heb ik een aantal maanden geleden gedronken op een clubavond van De Roerstok. Ik vond het ook een lekker bier maar geen Belgische pale ale.

RobinB

Citaat van: EBC op 29-04-2011  04:30 uVandaag een echte BPA geproefd, hier in New York bij 'The House of Brews'. Jawel, je hoort het mij zeggen, een BPA... :D

Maar dit was de BPA van Ommegang. Deze mannen maken een Belgian Style bier. Dat wil zeggen geen klasse, maar een bier dat Belgische eigenschappen heeft. Zo heeft het de Belgische fruitige gistesters, maar de hoppige en vooral dryhhoppige kant van Amerikaanse bieren. Het is dus een Amerikaans bier met een Belgische knipoog.

En het is lekker. Geen twijfel. Maar het lijkt in de verste verte niet op wat je in België krijgt. Geen enkele vergelijk met Speciale Belge is mogelijk.

Hahaha, dat is dan ook een ABPA he? ;)

Joran

Afgelopen zondag het bier gebotteld bij 1,009 (was al bijna een week zo).  Er zat erg veel koolzuur in het jongbier, daarom maar 5 g/l in de suikeroplossing gedaan. Ben benieuwd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.