Beginnend brouwer

Gestart door drahciR25, 14-02-2011 19:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

drahciR25

Hallo allemaal,

Hier een beginnend brouwer.
Ik heb een starterspakket gekocht met een Brewferm gallia bier.

Het eerste is me allemaal vrij duidelijk, maar wat moet ik doen als het bier is uitgegist?
Kan ik het dan overhevelen in een andere emmer en er daarna wat suiker bij doen voor het koolzuur?
Of met ik hem dan eerst nog weer een paar dagen laten staan op kamertemp.? (ik lees hier vanalles wat namelijk)
Kan ik het suiker er gewoon doorheen roeren, of moet ik het eerst in water koken en daarna toevoegen?
Wat is het beste?
Of is het beter net voordat ik de kurk erop doe een lepeltje suiker aan het flesje toe te voegen...

Wie helpt deze amateur brouwoloog een eindje op weg?

Groeten Richard

Oscar

Richard,

Welkom op het forum! Als het bier volledig is uitgegist hevel het dan over naar een bottelvat maak van je bottelsuiker (± 7 g/l) een oplossing en roer deze door het bier heen. Daarna in flesjes afvullen en deze dan nog 2 weken warm wegzetten. Daarna kun je voorzichtig een flesje opentrekken en gaan proeven.

Succes !!!  :degroeten:

drahciR25

Citaat van: Oscar op 14-02-2011  19:32 uDaarna in flesjes afvullen en deze dan nog 2 weken warm wegzetten.

Was het niet zo dat je ze 1 week op kamertemperatuur moest wegzetten, en daarna 6 tot 8 weken bij een constante temp. van rond de 10 graden, alvorens ze te kunnen drinken?

Big Willem

Citaat van: drahciR25 op 14-02-2011  19:38 uWas het niet zo dat je ze 1 week op kamertemperatuur moest wegzetten, en daarna 6 tot 8 weken bij een constante temp. van rond de 10 graden, alvorens ze te kunnen drinken?

Bier vergisten kan je absoluut niet op de klok doen! Je kan beter na die 1e week 1 flesje controleren of er koolzuur op zit. Geen of te weinig koolzuur betekend nog een weekje warm laten staan. Na die week moet je weer eerst controleren of er koolzuur is voordat je een besluit neemt over koeler wegzetten.

MM

Citaat van: drahciR25 op 14-02-2011  19:38 uWas het niet zo dat je ze 1 week op kamertemperatuur moest wegzetten, en daarna 6 tot 8 weken bij een constante temp. van rond de 10 graden, alvorens ze te kunnen drinken?

Wat veel (hobby)brouwers doen, is aan het einde van de primaire vergisting (voor bovengistend bier na ± 7 dagen) het jongbier nog een week nagisten op kamertermperatuur. Dit is om zeker te zijn dat het bier voldoende is uitvergist.

Tijdens het bottelen wordt er er nog een hoeveelheid bottelsuiker toegevoegd.

De rijp tijd van bier verschilt. In Brew your own British real ale geeft Graham Wheeler de vuistregel van 1 week rijpen voor elke 10 brouwpunten. (een bier met een sg van 1060 heeft 60 brouwpunten en die van 1040 40, enz.)

goom

Welkom en brouw ze.
 :biersmile:

drahciR25

En wat is beter....
Gewoon leidingwater gebruiken bij het brouwen, of flessen spa rood uit de winkel gebruiken?

Ronald_

Spa rood? Zou ik nooit doen.. dan blauw..

Maar kraanwater is goed genoeg! (En vele malen goedkoper)

drahciR25

Oeps, ik bedoelde ook blauw!

Maar goed, kraanwater is dus prima te doen...
Dank je.

drahciR25

Beste brouwers...

Ik heb het brouwsel nu leker in een emmer met waterslot zitten.
Heb het soortelijk gewicht gemeten en deze is 1054... (kan dat ongeveer kloppen, of lees ik het niet goed af)
Heb Brewferm Gallia gebrouwen.

Robert1968

CiteerHeb het soortelijk gewicht gemeten en deze is 1054... (kan dat ongeveer kloppen, of lees ik het niet goed af)
Jazeker, want op het blik (Gallia) staat waarschijnlijk een (verwachtte) SG van 1055 als je alles netjes bereidt zoals is voorgeschreven.

drahciR25

Nou supers dan...
Een goed begin is het halve werk!

drahciR25

Hoe lang gaat het eigenlijk duren voordat mijn Brewferm blik gallia gaat gisten (borrelen)
Het zit er nu al zo'n 28 uur in en hij doet nog steeds niks.
Heb het in een gistingsemmer van 30 liter en heb de rand zelfs ook nog afgeplakt, zodat daarlangs ook geen koolzuur kan ontsnappen, dus zou je toch zeggen dat je al wat reactie moet kunnen waarnemen.

Ronald_

Met een bovengister zou je inderdaad al wel wat bubbels verwachten.. Maar.. vrees niet, trek niet je emmer open... druk eens op je deskel.. komt er dan wel gas uit je waterslot?


Adrie

Bij welke temperatuur staat het bier nu? En hoe warm was het wort toen je de gist toevoegde?

Ed Jussen

Controleer de volgende keer eens het gat in het deksel: haal de rubber eruit en kijk of er bramen rond dat gat staan. Zo ja, schuur ze dan voorzichtig weg. Door bramen ontstaat hier vaak lekkage en dan is het mogelijk dat de gisting al bezig is en de koolzuur tussen rubber en deksel ontsnapt. Succes.

drahciR25

Citaat van: Adrie op 17-02-2011  15:46 uBij welke temperatuur staat het bier nu? En hoe warm was het wort toen je de gist toevoegde?

Bier staat nu op 22 graden Celsius.

Het wort was 20,6 graden toen ik de gist toevoegde.
(Of heb ik nu iets niet goed gedaan?)

weed

kijk eens door het gaatje of je schuim ziet die emmers zijn niet altijd goed aftesluiten.

drahciR25

Citaat van: weed op 17-02-2011  16:38 ukijk eens door het gaatje of je schuim ziet die emmers zijn niet altijd goed aftesluiten.

Er zit al wel schuim op, dus zal hij toch wel bezig zijn met de gisting.
Heb het waterslot nu ook afgeplakt bij het rubberen ringetje. :weetniet:

Ed Jussen

Ik geloof niet dat afplakken veel helpt, je krijgt het zo nooit luchtdicht ...

Ik heb het zelf meegemaakt dat er geen bubbels kwamen of dat ze ophielden maar als ik dan de emmer wat schudde, dan kwam er schuim uit tussen het rubber en de deksel. Dat schuim werd bier en droogde wat in. Blijkbaar werkte dat als een goede afsluiting want binnen een paar minuten zag ik bubbels! Natuurlijk hoort het zo niet want dat opgedroogde bier kan een bron van besmetting zijn.

Mijn emmers zijn dan ook na een dikke twee maanden al gedegradeerd tot bottel- en overslagvat oid.

Jacques

Citaat van: drahciR25 op 17-02-2011  16:50 uEr zit al wel schuim op, dus zal hij toch wel bezig zijn met de gisting.
Heb het waterslot nu ook afgeplakt bij het rubberen ringetje. :weetniet:

Het wordt toch echt hoog tijd dat die emmers niet meer verkocht worden bij starterspakketten. Elke keer is het weer raak! Een fatsoenlijk gistvat kost wat meer waardoor het pakket wat duurder wordt maar nu zijn beginnende brouwers nog meer kwijt. Eerst de kosten van het pakket en vervolgens de extra kosten voor een nieuw goed gistvat. Dat stimuleert de hobby niet echt...

drahciR25

Wat voor gistvat raad je me aan dan Jacques?

Jacques

Citaat van: drahciR25 op 17-02-2011  23:11 uWat voor gistvat raad je me aan dan Jacques?

Dit gistvat is een goed alternatief. Naar mijn zou die standaard moeten zijn bij starterspakketten.


drahciR25

En hoppahhh, het waterslotje begint te borrelen! ;D ;D

MM

Citaat van: Jacques op 17-02-2011  23:33 uDit gistvat is een goed alternatief. Naar mijn idee zou die standaard moeten zijn bij starterspakketten.



Dat is een mooi idee, maar ik denk dat die prijs een heleboel potentiële brouwers afschrikt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.