2 vraagjes over schroten en gist

Gestart door willem, 26-10-2004 20:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

willem

Hallo,

Ik ben van plan om dit weekend voor de eerste keer te  brouwen, heb grondstoffen en zo gekocht voor 10l bier. Ik heb ook een aantal boeken bekeken, en reeds veel ge-googled
Nu had ik toch nog een paar vraagjes die me niet helemaal duidelijk waren en die ik toch nog eens door een meer ervaren 'brouwer' uitgelegd zou krijgen voor ik eraan begin.

1) Omdat het slechts de eerste keer proberen is, heb ik nog geen schroot-toestel gekocht. (Ik knutsel nog wel eens graag iets in elkaar ook; en als ik echt regelmatig begin te brouwen steek ik er zelf wel eens een in elkaar.) Nu heb ik zojuist even de volgende methodes om kleine hoeveelheden mout te schroten uitgeprobeerd:

- een ouderwetse koffiemolen, zo grof mogelijk afgesteld: na een eerste doorgang zijn de helft van de korrels doormidden; de helft nog heel. Na een tweede doorgang zijn ongeveer alle kafjes gebroken, en is er redelijk veel 'bloem'. Ik denk dat dit geen goede methode is

- houten plank; mout erop; met de deegrol erover: ging gemakkelijker dan gedacht, je moet een paar keer rollen, dan zijn alle korrels opengebarsten; maar je zit nog met redelijk veel poeder (ik denk te veel)

- (volgens mij de beste methode): houten plank; twee dunne latjes van ongeveer 1 mm aan weerszijden erop gelegd, met ertussen het mout, dan met de deegrol over de twee latjes rollen (is dit duidelijk ?): dit lijkt me gelijkaardig aan de werking van een molen met walsen. Nu stel ik nog steeds vast, dat als ik maar 1 keer rol, er nog veel hele korrels zijn; als ik meerdere keren rol, hetgeen in de korrels zat, tot bloem vermalen is.

Dus vraag ik me af:
- kan ik toch nog beter een molentje kopen?
- is het normaal: ofwel korrels, ofwel poeder?
- hebben jullie tips, andere systemen?

2) Gist
Ik heb vaste gistkorreltjes gekocht, hoe kan ik die best aan het wort toevoegen: gewoon erin strooien, giststarter maken met een kleine hoeveelheid van het wort (of moet dit dagen op voorhand?)
ik zou ook eens willen experimenteren met gist uit een flesje (Rochefort 8: is dit een goede keuze?) nu lees ik hier en daar over "opkweken", maar ik beschik nog niet over wort. Kan ik dat tijdens het brouwen zelf toevoegen? of opkweken met iets anders?


In elk geval al bedankt om de tijd te nemen dit te lezen, en als het lukt post ik mijn ervaringen hier wel !!


willem
 

Gast

He Willem,

Als je in de buurt van Beverwijk (dat is heel grof gezegd in de buurt van Haarlem\Amsterdam) woont mag je bij mij wel eventjes schroten met de schrootmolen. Ik denk overigens dat jou tweede methode (met de 2 latjes) best goed zou kunnen werken maar het lijkt me wel veel werk.
Je hoort inderdaad Gebroken mout te krijgen maar ook een deel poeder..

Over het gist, Je kan opzicht gewoon het erin strooien.. Het beste wat je kan doen is 10 minuten voor het toevoegen van de gist, het gist in een koffiekopje doen met LAUW water (dus niet HEET!!!)

Als laatste .. Heb je er op gelet dat er heel veel bier verloren gaat tijdens het kookproces(verdampen) tijdens het gisten (je krijgt een vieze gistdrab onder in de gistings-emmer, dat scheelt zo een liter of 2) en weer een litertje tijdens het bottelen).. De liters zijn hier heel grof geschat maar ik denk als je 10 liter NA het koken overhoud dat je als je het goed doet zo'n 7 tot 8 liter overhoud in flesjes.

Ik ga dit weekeinde ook bier brouwen dus stel je hebt tijdens je brouwsessie nog vragen (die waarschijnlijk wel komen) kan je desnoods ook wel eventjes bellen.. (als je het zondag doet, want ik ga vrijdag naar tiesto in concert en dan wil ik daarna nog wel eens moe zijn :laugh:)



MO

1. Schroten: kun je eigenlijk alleen goed met een schrootmolen doen. Zoek een brouwer waar je kunt schroten, zeker voor de eerste keer

2. Gist even 10 min weken in water van 30 ºC is het beste. Strooi 10 g gist in 100 ml water, doe 10 min absoluut niets, homogeniseer de gist dan in de oplossing (omroeren), wacht nog een paar minuten en voeg toe aan je wort van ca 22 ºC (± 3 ºC)

MO

Oh ja, voor het maken van een giststarter zou ik even heel goed rondneuzen hier op de site. Tips genoeg. Niet iets voor de eerste keer overigens, met korrelgist zijn ook goede bieren te maken!

willem

Gisteren is het dus gebeurd!
En het is vrij vlot gegaan, geen grote problemen ondervonden behalve wat geknoei af en toe ...
Enkele dingen die me opgevallen zijn en waar ik nog vragen bij heb:
- (temperatuur meten tijdens het maischen) zelfs na goed roeren meet ik een totaal verschillende temperatuur afhankelijk van als ik de thermometer in het water hou of in het bezinksel steek. Is dat normaal?
- na het filteren blijft de vloeistof 'troebel' (zeker 5 keer vloeistof opnieuw doorgegoten) Het lijken kleine vlokjes die wolken vormen. zijn dat eiwitten en kan dat geen kwaad?
- vermits ik toch in 2 kookpotten moest werken heb ik parallel een bruin bier in het ene gemaakt en een 'tripel' in de andere. Bij het blonde bier bleef de hop tijdens het koken bovendrijven (groene laag); en bij het bruine niet (???)
- koelen ging gemakkelijk van 100 naar 35 gr (in wasbak met koud water; later met ijsblokjes); maar beneden 35 graden krijgen ging veel trager. heb er dan maar gist bijgevoegd bij ± 28 graden
- het staat nu flink te gisten in 2 plastieken emmers met een propere keukenhanddoek over en een plank daarop. deze morgen was er al een dikke laag bruin schuim op. wat doe ik hier best mee: omroeren om de gist overal te brengen/afscheppen/laten liggen?
- wanneer kan ik best overgaan naar grote glazen flessen met een waterslot op, als de wildste gisting gestopt is? Maar hoe zie ik dat?
Als er nu niets meer misgaat, denk ik wel dat het lekkere bieren worden; gezondheid!

Adrie

Ha Willem,

Poeh, wat een hoop vragen...

Temperatuur: Je moet inderdaad goed roeren om een gelijk matige temperatuurverdeling te krijgen. Met name bij het opstoken is dit het geval. Als je goed roert, moet je overal dezelfde temperatuur meten.

Filteren: het kan soms enige tijd duren voordat het wort helder is. Blijft het troebel, dan kan het zijn dat je filterbed verstoord wordt, dat het filterbed te dun is of dat je kortsluitstromen door het filterbed heen hebt. Wat de oorzaak werkelijk is, kan ik zo niet zeggen.

Hopkoken: Meestal blijft de hop bij het koken enige tijd op het bier drijven. Later zakt het naar de bodem, zeker als er eiwitten aan klonteren. Heb je pellets of bloemen gebruikt? Het verschil tussen de twee bieren kan ik niet verklaren.

Toevoegen gist: dat kan prima bij 28 graden zolang je geen ondergistend bier maakt.

Gisten: vooral niet roeren of afscheppen. Dit is niet nodig en geeft alleen maar risico's op besmettingen. Rustig laten staan tot ie minder hard gist en dan overhevelen naar het lageringsvat, waterslot erop en rustig laten uitgisten. Wanneer je moet overhevelen zie je vanzelf: de schuimkraag is (bijna) weg en er drijft geen dikke gistlaag meer op het bier. Meestal is dit na 3 tot 7 dagen het geval, maar als je veel gist hebt toegevoegd soms al na 2 dagen. Meet in ieder gaval de dichtheid, bij 1020 of lager kun je gerust overhevelen naar het lageringsvat.

Succes,

A3

willem

Inderdaad, de gistkorst verdwijnt. Ik had een volledig zakje (voor 20-30 l) toegevoegd aan 10 l (dacht, het kan geen kwaad en wou het risico niet lopen dat de gisting niet op gang kwam).
Heb zojuist overgeheveld in flessen voor de lagering, SG was op 3 dagen van 1056 naar 1018 gegaan)
Heb ondertussen ook maar eens geproefd: het ruikt vies, ziet er vies uit, maar heeft ontegensprekelijk iets van BIER mee! (smaakt zeer bitter nu - zou dat nog verdwijnen met rijpen?)

Eduard

Jongbier dat nog niet uitgegist is smaakt naar mijn ervaring altijd behoorlijk bitter. Als het bier eenmaal op dronk is valt het met de bitterheid reuze mee, al heb ik vaak een te grote hopgift in verhouding tot mijn bier (ik gebruik ingredienten berekend op 30 liter bier en heb uiteindelijk maar 23, dus er is dan sprake van 24% teveel hop...)


Caspar

Hey Willem,

Ik brouw zelf ook nog niet zo lang en de eerste ervaring met de smaak van Jongbier was ook heel anders dan verwacht. Pas wanneer het bier is uitgegist en gebotteld is, zal het op smaak komen.. Ik denk dat je tegen die tijd zeer aangenaam verrast zul zijn van het uiteindelijke resultaat. Het is een langzaam proces met veel smaakveranderingen... so relaxed en wat was het ook alweer Jaques ;)!

Groetjes Cas

MO

R.A.H.A.H.B.

oftewel: relax and have a homebrew

te vertalen als

G.E.N.E.Z.B.

(geduld en neem een zelfgebrouwd biertje)

rdorlandt

Two beer or not two beer

(Shaksbeer)

groet
Rob de Brouwer
 :proost2:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.