Schijvenmolen motoriseren

Gestart door orangeloo, 08-02-2011 17:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Ik heb een schijvenmolen van Brouwland en wil deze motoriseren.
Ik heb nu een boormachine erop en dat gaat redelijk maar wil er een motortje op maken.
Dit is ook beter voor mijn boormachine. Heb er 1 gemold.
Ik heb een 1 fase motortje met 1430 rtm (Rotatie per minuut)
Heeft iemand een tip hoe ik dit (goedkoop) terug breng naar +-140 rtm.

Albertus

Ketting aandrijving.
Er zijn allerlei kettingwielen en kettingen te koop van een wat-kleiner-dan-een-fietsketting formaat.

Bert

Polleke

Ik vond het nog lang duren voordat dit topic verscheen nadat je zondag hebt gezien hoe makkelijk het schroten is met een gemotoriseerde schrootmolen  ;) :biersmile:

Hopmans

Tandwielen, of een wiel met een rubber buitenkant met een motor erop.
Of een vlak wiel met een klein rubber wieltje op de motor.

Gasturbine...


orangeloo

 :degroeten:
Uiteraard was ik zelf al op het idee van een ketting of V snaar systeem gekomen,
maar de vraag is weet iemand hoe je uit rekent hoe je van 1430 rtm naar 140 rtm gaat.

RobinB


Hopmans

Citaat van: orangeloo op 08-02-2011  21:18 umaar de vraag is weet iemand hoe je uit rekent hoe je van 1430 rtm naar 140 rtm gaat.

Nee, dit was je vraag:

Citaat van: orangeloo op 08-02-2011  17:53 uHeeft iemand een tip hoe ik dit (goedkoop) terug breng naar +-140 rtm.

Je hebt het niet over een rekensom gehad in je vraag,
dus de vraag kon ook betrekking hebben op de constructie.

Volgens mij is het simpeler dan we denken:
Diameter klein = (140/1430) * Diameter groot

Kan iemand dit verifiëren?


piele

Het sommetje is eigenlijk heel simpel:

1430 staat tot 140 = ongeveer 1400 : 140 = 10 : 1

Dus je hebt een vertraging van 10, dus als je kleine (gedreven) tandwiel bijv. 20 tanden heeft, heeft je grote tandwiel 200 tandjes nodig.

succes :degroeten:

edit: typfouten eruit gehaald

orangeloo

Kijk dit is de tip die ik zocht, bedankt.  :biersmile:

RobinB

Citaat van: piele op 08-02-2011  21:45 uDus je hebt een vertraging van 10, dus als je kleine (gedreven) tandwiel bijv. 20 tanden heeft, heeft je grote tandwiel 200 tandjes nodig.

Dat was inderdaad ook mijn strekking met:
Citaat van: RobinB op 08-02-2011  21:25 utandjes tellen! :)

Hopmans

Citaat van: orangeloo op 08-02-2011  21:48 uKijk dit is de tip die ik zocht ,bedankt.  :biersmile:

Als je met een ketting of tandwielen aan de slag gaat tenminste.
Met een v-snaar wordt het moeilijk tandjes tellen, en dan komt
het op omtrek aan, maar die is in verhouding met de diameter.

   π x d


Hopmans

Citaat van: RobinB op 08-02-2011  21:50 uDat was inderdaad ook mijn strekking met:

Ik vind dat jij ook een bedankje verdient ouwe beer-geek-mate.

 ;)

SeekingBeer

Ja hoor Hopmans, dat is helemaal correct:
Als de grote één rondje draait moet de kleine er ongeveer 10 gedaan hebben...

__________

Zelf maal ik nog steeds met de hand maar laatst kostte dat wel een minuut of 40, maar ach tegen de tijd dat ik bejaard ben moet ik pas motoriseren hoop ik...  ;D
Maar 40 minuten is toch wel saai hoor.

Je kunt ook een fiets slopen en je handmolen ombouwen tot een fietsmolen...

orangeloo

Citaat van: SeekingBeer op 08-02-2011  21:56 uJe kunt ook een fiets slopen en je handmolen ombouwen tot een fietsmolen...
Ook een uitdaging, maar dan moeten we weer uitrekenen hoeveel km per uur je moet fietsen om aan 140 rtm te komen  :biersmile:

toon van den broek

Hallo Orangeloo,
Een aandrijving met v-snaar is denk ik beter en zeker ook veiliger (vingertjes!) als een kettingaandrijving.
Het grote verschil zit 'm in de mogelijkheid dat een v-snaar-aandrijving altijd wat kan slippen als het nodig is. Denk bijvoorbeeld aan een steentje/ stukje metaal in je mout. Het is mooi dat de motor dan niet doordrukt  en de schijven beschadigd raken. Ook bij het begin van het malen is het voordelig omdat de aandrijving soepeler/geleidelijker begint.
Je kunt heel goed aluminium riempoelies en v-snaren halen uit oude wasmachines. Dat hoeft weinig te kosten. De vertraging zal meestal wel wat groter zijn, maar dat is niet zo heel erg lijkt me.
Groeten, Toon.

Big Willem

Citaat van: orangeloo op 08-02-2011  22:01 uOok een uitdaging ,maar dan moeten we weer uitrekenen hoeveel km per uur je moet fietsen om aan 140 rtm te komen  :biersmile:

Waarom noem je 't eigenlijk rtm? Veel gebruikelijker is rpm (van Rotaties Per Minuut)

SeekingBeer

Citaat van: orangeloo op 08-02-2011  22:01 uOok een uitdaging, maar dan moeten we weer uitrekenen hoeveel km per uur je moet fietsen om aan 140 rtm te komen  :biersmile:

Ja maar als je dan toch bezig bent las je er gewoon een fietsstuur op want daar komt de bediening voor de derailleurs op. En een fietsbel natuurlijk.

Als je klaar bent met schroten dan bel je gewoon en kan je bediende het geschote mout ophalen...  :proost:

het kerrewiel

hoi,

Houd er wel rekening mee dat die as van de schrootmolen niet gelagerd is of zo, en je dus een v-snaar niet te strak spant, want dan vreet je je schrootmolen op. Nadeel is dat je dan erg veel slip krijgt. Ik heb mijn schrootmolen (ook zo;n Brouwland ding)  ook met een motortje uitgerust, ik heb dit met een ketting en tandwielen gedaan.
Het voordeel hiervan is dat je de ketting redelijk slap kunt laten hangen, zodat er geen radiale belasting op de as van de schrootmolen komt.  Een beschermkap om de ketting en tandwielen en hoppekee, veilig voor de vingertjes.
Ik zal kijken of ik er ergens een fotootje van heb!

proost,

Lucas

orangeloo

Citaat van: het kerrewiel op 08-02-2011  23:14 uIk zal kijken of ik er ergens een fotootje van heb!
Dat zou mooi zijn.  :brouwen:

orangeloo

Citaat van: SeekingBeer op 08-02-2011  22:36 uAls je klaar bent met schroten dan bel je gewoon en kan je bediende het geschote mout ophalen...  :proost:
Ik denk dat ik dan toch mijn bediende laat fietsen en zelf de mout ophaal om zelf te brouwen :brouwen:

Ronnie

Er is nog iets waar niemand iets over gerept heeft.

Die schijvendingen hun as zijn vaak zeer slecht gecentreerd.
Eerst es goed checken of je daar niks moet aan doen (via iemand die een draaibank heeft).
Zoniet draait de as/tandwiel op de molen zoals een kermisattractie  ;D

Ronald_

Man.. draai even 15 minuten aan die zwengel.. of brouw je meer dan 30 liter? Zo ja, koop dan een walsenmolen..

orangeloo

Citaat van: Streekbier op 09-02-2011  20:49 uMan.. draai even 15 minuten aan die zwengel.. of brouw je meer dan 30 liter? Zo ja, koop dan een walsenmolen..
Ik vind een motortje wel sjiek :brouwen:
Ieder zijn eigen meug  :proost:

Hopmans

Wat ga je nu doen?
Tandwielen?


orangeloo

Citaat van: Hopmans op 09-02-2011  21:42 uWat ga je nu doen?
Tandwielen?
Hangt een beetje af van wat ik tegen kom. Ben mijn zoektocht gestart.
Een fiets (voor de tandwielen) of een wasmachine. (voor de poelie + V snaar)
Maar vandaag is mijn TC 10 binnengekomen, dus het wordt eerst een vergistingskast bouwen. :biersmile:

Ed Jussen

Hoi. Het meeste is hier al gezegd. De overbrengingsverhouding van tandwielen, kettingoverbrenging of v-snaren wordt inderdaad bepaald door de verhoudingen van de omtrek van de wielen = de verhoudingen van de diameter of de straal.

Een worm-overbrenging is hier nog niet ter sprake gebracht.
Als je die op de kop kunt tikken heb je iets dat:
1) weinig ruimte inneemt,
2) het lager van je molen niet veel belast (en dat mag ook niet als deze niet gelagerd is)
3) enige excentriciteit kan opvangen als je het motortje met as en wormwiel niet te star fixeert.
Nadelen:
1) je zit al gauw op een overbrengingsverhouding van 1:12 of 1:15
2) je kunt niet meer aan de walsen (of platen) van je molentje draaien (maar ik kan zo even niet bedenken waarom je dat zou willen).

Ik zou eerder zoeken naar een minimaal vermogen dan naar het maximum en een thermische beveiliging op je motortje is natuurlijk nooit weg voor als de zaak vastloopt.

Ed Jussen

Veel succes met de TC10. Ik heb mijn TC10 aldus ingesteld: hysteresis koelen = hysteresis verwarmen = 0,3 graden, dead zone = 0,4 graden, cooling delay - 5 minuten.

Dan begint de koeling op SET temp + 0,5 en stopt op SET temp + 0,2
En begint de verwarming op SET temp - 0,5 en stopt op SET temp - 0,2

Door de coolingdelay heeft het wort de gelegenheid om een "teveel" aan warmte in je kast rustig op te nemen voordat er meteen weer (meestal zinloos) gekoeld gaat worden.

De rest is minder belangrijk volgens mij. Tot nu toe lijkt de zaak prima te werken. Zou je me svp kunnen laten weten hoe jij hem gaat instellen? Vriendelijke groet! :degroeten:

orangeloo

Citaat van: Ed Jussen op 10-02-2011  18:17 uVeel succes met de TC10. Ik heb mijn TC10 aldus ingesteld: hysteresis koelen = hysteresis verwarmen = 0,3 graden, dead zone = 0,4 graden, cooling delay - 5 minuten.

Dan begint de koeling op SET temp + 0,5 en stopt op SET temp + 0,2
En begint de verwarming op SET temp - 0,5 en stopt op SET temp - 0,2

Door de coolingdelay heeft het wort de gelegenheid om een "teveel" aan warmte in je kast rustig op te nemen voordat er meteen weer (meestal zinloos) gekoeld gaat worden.

De rest is minder belangrijk volgens mij. Tot nu toe lijkt de zaak prima te werken. Zou je me svp kunnen laten weten hoe jij hem gaat instellen? Vriendelijke groet! :degroeten:
Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16416.msg244247/topicseen.html#new

orangeloo

Citaat van: orangeloo op 09-02-2011  21:48 uHangt een beetje af van wat ik tegen kom. Ben mijn zoektocht gestart.
Een fiets (voor de tandwielen) of een wasmachine. (voor de poelie + V snaar)
Het is een wasmachine (voor de poelie + V snaar) geworden,
een fiets heeft trouwens geen tandwielen van 20 en 200 tandjes.
Even een proefopstelling, dan komt het er zo uit te zien.
Een mooi kasje er rond voor de veiligheid, en draaien maar.



Hopmans

Dat ziet er mooi uit.
Alsof het er voor gemaakt is!
 :duimop:

toon van den broek

Ja, heel mooie poelie en motor.
Zo te zien is de poelie nog niet op de molen bevestigd, want het gat is rechthoekig met afgekante hoeken.
Dat kan wat lastig bevestigen zijn. Misschien is de as van de wasmaichine-trommel waar de grote poelie opzat nog beschikbaar?
Dan kan je die afzagen en door iemand die goed kan lassen aan je as van je molen laten zetten. Ook kan je een bronzen bus laten maken die de ruimte tussen de as en de poelie opvult, maar dit zal wel duurder worden denk ik.
Nog een idee: de motor zo scharnierend ophangen dat de riem zichzelf spant. Van dat principe wordt in veel wasmachines ook gebruik gemaakt, dus wellicht is dit overbodige informatie.
Succes! Toon.

SeekingBeer

Volgens mij zit er een moer in de as van de molen, kijk maar het is zeshoekkig.

Ik heb net mijn handvat van mijn molen gehaald en daar zit een vreemd soort driehoekige as onder.

__________

Maar goed: Je kunt ook loodrecht op de as vd molen een gat erdoor boren en daar een staafje metaal doorheen doen.
Dat staafje bevestig je dan aan het leuk ogende wiel. De as vd molen is een mm of 18 dik, maar het is wel gietijzer geloof ik (geeft dat problemen met boren???).

Dan kan je later alles nog steeds makkelijk demonteren.

(Niet dat ik iets tegen lassen heb, laatst heb ik zelf ook zo'n machientje gekocht, maar het is toch handig als je iets ook weer makkelijk kunt demonteren.
Later als blijkt dat alles goed werkt na een paar honderd kilo mout kan je het alsnog voorgoed vastzetten.)

orangeloo

Citaat van: toon van den broek op 15-02-2011  21:23 uZo te zien is de poelie nog niet op de molen bevestigd, want het gat is rechthoekig met afgekante hoeken.
Dat kan wat lastig bevestigen zijn. Misschien is de as van de wasmachine-trommel waar de grote poelie opzat nog beschikbaar?
Dan kan je die afzagen en door iemand die goed kan lassen aan je as van je molen laten zetten.
inderdaad nog niet bevestigd, de bedoeling is om het gat in de poelie uit te vijlen zodat ik de originele bout kan gebruiken om de poelie op de molen te bevestigen.Lassen wordt trouwens moeilijk omdat de molen van een gegoten legering of aluminium is.

Citaat van: toon van den broek op 15-02-2011  21:23 uNog een idee: de motor zo scharnierend ophangen dat de riem zichzelf spant. Van dat principe wordt in veel wasmachines ook gebruik gemaakt, dus wellicht is dit overbodige informatie.
Goed idee, wordt ook gebruikt in de auto bij een dynamo.

erikgroothuis

Hij heeft in het asgat waarschijnlijk een M8 bout gedraaid en daar de poelie op bevestigd.

SeekingBeer

Ik zit maar te denken over wat Toon schreef:

Citaat van: toon van den broek op 15-02-2011  21:23 uNog een idee: de motor zo scharnierend ophangen dat de riem zichzelf spant.

En wel een minuut of 20 zie ik het gewoon niet, hoe doe je dat dan?

Maar het kan wel, jammer dat je de zwaartekracht moet gebruiken (want ik was op zoek naar een oplossing die ook in de ruimte werkt) en dan is het misschien wel wat moeilijk om te maken van een houtje en een touwtje maar je kan inderdaad de zwaartekracht zijn werk laten doen...

erikgroothuis

Citaat van: SeekingBeer op 15-02-2011  22:25 uIk zit maar te denken over wat Toon schreef:

En wel een minuut of 20 zie ik het gewoon niet, hoe doe je dat dan?

Maar het kan wel, jammer dat je de zwaartekracht moet gebruiken (want ik was op zoek naar een oplossing die ook in de ruimte werkt) en dan is het misschien wel wat moeilijk om te maken van een houtje en een touwtje maar je kan inderdaad de zwaartekracht zijn werk laten doen...

De motor aan één kant aan het tafelblad bevestigen, de riem spannen en vervolgens de motor laten zakken. Hij zal als het goed is het blad dan niet raken, zodat de riem automatisch gespannen wordt/blijft.

orangeloo

Weet iemand hoe ik zo'n motortje aansluit?
Het is uit een whirlpool wasmachine (bauwknecht)


Anders wordt het deze.

Zaphod_B

Ik zoek zelf eigenlijk een oplossing om de molen, zelfde model, direct met de accuboor te gebruiken. Met dat rare driehoekige asje lukt dat in ieder geval niet... Iemand suggesties? Ik heb een accuboor, met bitjes en een mooie doppenset etc.

Big Willem

Citaat van: Zaphod_B op 16-02-2011  23:22 uIk zoek zelf eigenlijk een oplossing om de molen, zelfde model, direct met de accuboor te gebruiken. Met dat rare driehoekige asje lukt dat in ieder geval niet... Iemand suggesties? Ik heb een accuboor, met bitjes en een mooie doppenset etc.

Als je accuboor een 3-klauw heeft kan je een M6 (dacht ik, moet je ff nameten) boutje in de as draaien, dan kan je daardna je accuboor op de kop van het boutje zetten.

erikgroothuis

Citaat van: Big Willem op 17-02-2011  06:57 uAls je accuboor een 3-klauw heeft kan je een M6 (dacht ik, moet je ff nameten) boutje in de as draaien, dan kan je daardna je accuboor op de kop van het boutje zetten.

M8

SeekingBeer

Ja maar als je er een bout in draait dan boor je die wel steeds vaster en vaster.

Maar als je accu's leeg zijn kan je nog steeds de zwengel erover doen en de rest met de hand malen.
Dus dat lijkt de makkelijkste oplossig.

Je kunt ook een paar centimeter van M8 schroefdraad erin draaien (per meter is dat soort spul spotgoedkoop) en dan 2 moeren erop (kan je ze makkelijker losdraaien met twee steeksleutels en kan je de zwengel weer vastzetten).

Big Willem

Citaat van: SeekingBeer op 17-02-2011  17:16 uJe kunt ook een paar centimeter van M8 schroefdraad erin draaien (per meter is dat soort spul spotgoedkoop) en dan 2 moeren erop

1 moer is genoeg, omdat er een vlak kantje aan de as v.d. schrootmolen zit; ff waterpomptang op de as, en een steeksleutel op de moer.

Hopmans

Citaat van: orangeloo op 16-02-2011  22:49 uWeet iemand hoe ik zo'n motortje aansluit?
Het is uit een whirlpool wasmachine (bauwknecht)
Is er geen schema te vinden op Google?
Moest er geen condensator bij?


orangeloo

Citaat van: Hopmans op 17-02-2011  19:55 uMoest er geen condensator bij?
Ben bang van wel, maar ik kreeg alleen dit en de rest was al weg. Helaas.
Maar niet getreurd, ik had nog een andere motor.

PeterH





Kijk, dit is het voordeel als je een afdeling metaaltechniek in de buurt hebt.
Past prima op de boormachine en draaien maar.

SeekingBeer

Nou dat schiet wel lekker op!

En het oogt ook wel leuk, beetje oud industrieëel met aandrijfriem en zo.

toon van den broek

Dat ziet er super uit. Complimenten!
Groetjes, Toon.

orangeloo

Nu nog een afvoerbuis maken zodat ik er een emmer onder kan zetten. :brouwen:

toon van den broek

Als je zoveel maalt dat er een emmer onder moet, zou ik ook een grotere trechter maken op je molen bv. van multiplex.
Ik zou trouwens je asje van je molen ook smeren als ik jou was. Tegenwoordig is er speciaal 'levensmiddelenveilig' vet, maar gewoon smeervet zal ook wel kunnen, mits je niet teveel erop doet.
Toon.

orangeloo


orangeloo

Vanavond de laatste hand gelegd aan mijn gemotoriseerde schrootmolen.
Ik kon het toch niet laten om die hier ff te tonen. Ben best wel tevreden over het resultaat.

erikgroothuis

Mooi stukje werk!

Groet,
Erik :brouwen:

hopiebier

Hoi wat voor motortje heb je hier nu opgezet?
Vr Gr.
 :degroeten:

orangeloo

Citaat van: hopiebier op 18-11-2012  11:33 uHoi wat voor motortje heb je hier nu opgezet?
Vr Gr.
 :degroeten:

Een heel oud motortje wat in ons huis achtergebleven was van de vorige bewoner van 90 jaar.
Maar de rpm zijn 1480. Met een vertraging van 8,5 d.m.v. de poelies maakt 174 rpm op de moutmolen.

hopiebier

Ik heb je even een pb gestuurd met mijn vraag..
Ik hoop dat je deze wilt beantwoorden.
Vr gr :brouwen:

KJ!

Citaat van: orangeloo op 16-02-2011  22:49 uWeet iemand hoe ik zo'n motortje aansluit?
Het is uit een whirlpool wasmachine (bauwknecht)



Is dit wat? Daar kreeg ik mijn wasmaschine motor mee aan de praat....





RobinB

@KJ: Je reageert op een post uit 2011 he? ;)

KJ!

Citaat van: RobinB op 26-02-2013  20:49 u@KJ: Je reageert op een post uit 2011 he? ;)

Ha ha ha ha.  Dat krijg je als je 's nachts in een hotel in centraal America geteisterd door jet jag een beet gaat zitten internetten...

Was me inderdaad niet opgevallen!  ::)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.