Te veel koolzuur

Gestart door Joran, 04-02-2011 13:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joran

Nu heb ik al een paar keer bij bieren gehad dat er teveel koolzuur uiteindelijk in het bier kwam. Eén keer met exploderende flesjes tot gevolg. Dit was bij een Weizen (WB-06). Nu hebben we ook een aantal keer bieren gebrouwen met de Westmalle gist, Belgische Saison en de T-58 en daar nooit problemen mee gehad. Nu zijn de laatste twee bieren met een koolzuur probleem vrij zware bieren. Hier de gegevens:


Biertype                Brouwdatum    Botteldatum   Bottelsuiker
----------------------------------------------------------------
Double IPA              25-11-2010    21-12-2011    6,5 gr/l.
Quadrupel               16-09-2010    05-10-2010    8 gr/l.


Nu las ik laatst iets over koolzuur wat al opgelost zit in het gelagerde bier. Ik ging er eigenlijk van uit dat dat altijd al 0 is. En als ik 8 gr/l. suiker toevoeg dat ik dan ook echt aantal liters * 8 gr suiker gebruik in de suikeroplossing voor het bottelen. Dien ik hier rekening te houden met de tabel uit het Koolzuur artikel op deze website staat? Doen jullie dat eigenlijk ook altijd als je de hoeveelheid bottelsuiker hier vermeld?

Hoe bereken je dit ongeveer? Ongeveer 46% van de suiker wordt koolzuur. Dus 8 gr/l. suiker geeft 3,68 gram koolzuur? Plus ongeveer 1,8 gram (als het bij 20 C. gelagerd is) wat in je bier zit volgens de tabel in de eerder genoemde link. Kom je uit op 5,48 gram koolzuur per liter.

In het geval van die Quadrupel had ie misschien ook wat langer mogen uitgisten. Dit was nu 19 dagen totaal. Er staat nu weer een vat met hetzelfde recept in de kamer. En deze staat nu 3,5 week. Ik ben wel bang dat op een gegeven moment de gist misschien niet zo'n zin in hergisting heeft. De Double IPA heeft nu 26 dagen gegist, met slecht 6,5 gr./l heeft deze echt heel veel schuim en komt ie na een tijdje zelfs omhoog uit de fles. Kan het zonder meer geen kwaad om deze bieren 6 weken te laten staan voor te bottelen? Komt de hergisting dan nog op gang?

Adrie

Het allerbelangrijkst is dat je bier goed is uitgegist. En dat doe je door je bier in de nagisting warm te laten staan totdat hij is uitgegist. Veel mensen zetten hun bier na het overhevelen koeler weg, maar dan rem je de gisting af en kan je gist zelfs helemaal stoppen om vervolgens bij de hergisting op fles, als je de flesjes warm wegzet, weer lekker aan de gang te gaan met bommen tot gevolg.

Zet een bovengister in de nagisting dus bij een graad of 20 weg. Iets hoger kan zelfs ook nog. Pas als hij helemaal is uitgegist ga je bottelen. Bij 20 graden of meer is er nog maar weinig koolzuur opgelost en kun je, afhankelijk van het biertype, 5 tot 8 g/l suiker gebruiken. Bij Weizens zelfs wel 10 g/l. Met software als BrouwHulp kun je uitrekenen hoeveel je moet toevoegen afhankelijk van de koolzuurhoeveelheid die je wilt en de temperatuur van het nagistende bier.

Joran

Ik denk ook dat de bieren steeds nog niet uitgegist waren. Een combinatie van te vroeg bottelen in sommige gevallen en het niet hevelen na de hoofdvergisting. Dit doe ik al een lange tijd niet meer. En dat ga ik misschien maar herintroduceren. Dit heb ik vanavond gedaan. De Quadrupel na 4 weken brouwen en de Tripel na een week. Voor die Quadrupel is het misschien wat laat. Denk dat ik die over 2 weken ga bottelen. De Tripel denk ik over een week of 3. Er is in ieder geval weinig activiteit te zien.

Ze staan bij kamertemp. geen plek om ze allemaal in speziekuipen te plaatsen.

Joran

Het hevelen hebben we geherintroduceerd. Maar nog komt het bier langzaam uit de fles na open maken. Het gaat om een Quadrupel (brouwsel no. 2), 4 weken in het hoofdvergistingsvat en nog eens 2 weken in het navergistingsvat. Gebotteld bij 1,013 met 7,0 gr./l. (begin dichtheid 1,085) suiker en het zat bij uitschenken 4 weken in de fles.

Nu heb ik ook nog een Tripel gebrouwen onlangs. Begin dichtheid 1,074 en gebotteld bij 1,010. Na 1 week hoofdvergisting geheveld en na 3 weken nagistings gebotteld met 8,0 gr./l. suiker. Dit bier zat 3 weken in de fles toen ik het probeerde. Bescheiden sis, en niet al te veel (blijvend) schuim. En niet zo veel koolzuur prikkeling.

De Quadrupel was met de Wyeast 1762 (Rochefort) vergist en de Tripel met de Wyeast 1214 (Chimay). Klopt het dat de 1762 een langzame doorgister is en daardoor vaker voor een teveel aan koolzuur zorgt? De 1214 heeft eigenlijk iets te weinig koolzuur gegeven. Ik vind het toch typisch, met S-33, T-58, S04 en Wyeast 3787 en 3724 heb ik nooit te veel of te weinig koolzuur ook niet met bottelen tussen de 2 a 3 weken en zonder nagisting (de 3724 niet meegerekend).

Waarom met de 1762 (na 6 weken), WB-06 en US-05 wel? In het laatste geval ging het om een DIPA die ook niet helder is geworden (mijn vermoeden is dat dat door de Biscuitmout komt). In het geval van de WB-06 en US-05 zijn er zelfs flesjes gesprongen.

Nu hebben we een Weizen op het programma staan met de Weihenstephan gist van Wyeast. Is dit ook een langzame uitgister, zoals de WB-06? Of is klaar, klaar bij deze gist?

Gerb

De WB-06 en US-05 hebben een hoge eindvergistingsgraad. Misschien dat je een bepaalde dichtheid aanhoudt waarbij jij het bier 'uitvergist' vindt, maar waarbij er toch nog vergisting plaatsvindt? Heb je al eens een monster een week warmer weggezet om te kijken wat de einddichtheid wordt?

De link van de biscuitmout en troebelheid zie ik niet erg. Wat is je theorie?

Joran

Verkeerd onthouden. Jij had gereageerd op dat topic, dat het het met de kleur nogal wisselt. Wel heb ik het idee dat het bier nogal 'brood' achtig is. Niet de smaak, maar meer de voedzaamheid. En door jouw bericht was ik op de hoede, omdat dit een mout is die we niet eerder gebruikt hebben. Theorie is er dus niet echt  ;)

Ik houd geen dichtheid aan, maar meer een tijd dat ik denk nu moet het toch eens klaar zijn. Ik houd wel activiteit in de gaten van het waterslot, maar na een week doen die meestal ook niet veel meer. Die WB-06 geef ik nog het voordeel van de twijfel, die was misschien te snel gebotteld en er was niet geheveld (bij die US-05 ook niet trouwens). Ik vind het wel typisch dat het exploderen na weken zo niet maanden gebeurt.

RobinB

Wat is het SG van de bieren nu, dus na hergisting en ontgast?
Als dat nog weer een paar punten lager is dan bij bottelen, was hij kennelijk nog niet geheel uitgegist.

Joran

Ik heb die DIPA (met US-05) vergist nu in een maatglas gedaan en wat heen en weer lopen schenken en schudden om het koolzuur eruit te krijgen. En vooralsnog blijft ie rond de 1,008 ongeveer staan. Terwij ie volgens mijn gegevens is gebotteld bij 1,012. Ik blijf dat bizar vinden na zo'n tijd. Maar nogmaals deze is niet geheveld.

Ik zal het deze week ook nog eens testen met de Quadrupel.

Joran

Dat verklaart wel weer h.e.e.a. maar toch, als ik zie hoe snel hier sommige na brouwen bottelen dan mag ik dat (voor sommige gisten) wel x2 doen. Kennelijk is het geen exacte wetenschap.

MO

Lastig geval dit. De goesting van de gist. Het is inderdaad lang niet altijd te voorspellen of een bier helemaal is uitvergist. De enige verbetermogelijkheid is om minder te varieren met gisten zodat je 1 of 2 of 3 gisten heel goed gaat leren kennen zodat je hun gedrag beter leert kennen. Je wordt dan wel een wat saaiere conservatieve brouwer.

Ik heb zelf heel veel ervaring met de US05 en de S33, zowel thuis als op hl schaal. Hele verschillende gisten maar ze doen het laatste jaar wel precies wat ik wil.

Gerb

Citaat van: Joran op 22-03-2011  21:01 uIk houd geen dichtheid aan, maar meer een tijd dat ik denk nu moet het toch eens klaar zijn. Ik houd wel activiteit in de gaten van het waterslot, maar na een week doen die meestal ook niet veel meer.

Volgens mij moet je eens gaan beginnen met het meten van de dichtheid voor het bottelen. Als je na een week op dezelfde dichtheid zit, kan je botttelen.

De-Geert

Lastig probleem dit, ik heb er zelf ook nog wel eens last van.
Prima hoofdvergisting, vergistingsgraad in de orde van 80% na 5-7 dagen bij bieren met een relatief lage dichtheid (ik kom zelden boven 1065) en zonder suiker. En dan toch na een paar maand te veel koolzuur.
Grappig dat jij het hevelen herintroduceert, ik schrap het juist uit het proces om dezelfde reden. Ik ga ook wat saaier/conservatiever brouwen, zoals MO zegt. Ik brouw nog maar een beperkt aantal bieren en ga langzaamaan naar een paar vaste gisten toewerken; een Engelse gist, een "cleane" bovengist en een ondergist.

Wat misschien nog een idee is: altijd 1 L van je brouwsel op een magneetroerder laten uitgisten zodat je de maximale eindvergistingsgraad weet.

RobinB

Citaat van: Joran op 22-03-2011  22:34 uKennelijk is het geen exacte wetenschap.

Je werkt met levende wezens he?
Das nooit écht exact.

(de hele empirische wetenschap is overigens niet absoluut exact)

Citaat van: De-Geert op 23-03-2011  09:00 uWat misschien nog een idee is: altijd 1L van je brouwsel op een magneetroerder laten uitgisten zodat je de maximale eindvergistingsgraad weet.

Of gewoon een monster warmer wegzetten (CV-kast oid?) waardoor je (ook) zéker weet dat dat ver uitgist?

EBC

Dat hevelen na de hoofdgisting laat je beter achterwege. Waarom mensen het doen snap ik niet. Laten staan tot het is uitgegist en dan hevelen naar een schoon vat om te bottelen, is veel slimmer. (Ook in CCTs wordt pas gist afgelaten nadat de vergisting helemaal klaar is)

Normaal bottel je dan binnen de 4 weken, en dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken over bijsmaakjes van de gist. Integendeel, juist met alle gist zullen gistingsnevenprodukten beter worden afgebroken. En de kans op niet volledige uitgisting wordt sterk gereduceerd.

Wil je het langer laten staan dan 2-4 weken, dan kan je wellicht beter overhevelen.

Joran

@EBC, hmm. Maar de DIPA heeft 4 weken de tijd gehad en dat was kennelijk niet genoeg. Die Quadrupel heeft nu 6 weken gehad en ook dat is nog te weinig kennelijk. Ik begin toch te denken dat het misschien de gist is. Omdat het niet met alle gisten is, en de Rochefort het 2x heeft. Terwijl hij de eerste keer na 19 dagen al gebotteld was, en de tweede keer na 6 weken (4 weken hoofd en 2 weken nagisting) en zelfde probleem. Zelfs minder suiker gebruikt de tweede keer. Recept en werkwijze verder hetzelfde.

@MO, misschien is minder variëren in gisten wel een goed idee. Met de 3787 heb ik het probleem eigenlijk niet meegemaakt. En met de Chimay vooralsnog ook niet, die mag zelfs nog wat meer koolzuur hebben. De komende 2 brouwsels zullen sowieso met een nieuwe gist zijn, want die hebben we in huis. De Weihenstephan en de Schelde Ale. Ben benieuwd wat die doen ;-)

Oscar

Citaat van: EBC op 23-03-2011  19:08 uDat hevelen na de hoofdgisting laat je beter achterwege. Waarom mensen het doen snap ik niet.

Om te lageren natuurlijk! In een CCT tap je gist af  om zo je bier helderder te krijgen met gistvaten heel je over... :brouwen:

EBC

Citaat van: Oscar op 24-03-2011  01:10 uOm te lageren natuurlijk !! In een CCT tap je gist af  om zo je bier helderder te krijgen met gistvaten heel je over.... :brouwen:

Bier wordt vanzelf helder hoor, daarvoor hoef je niet over te hevelen of af te tappen.

RobinB

Citaat van: Joran op 24-03-2011  00:49 uIk begin toch te denken dat het misschien de gist is. Omdat het niet met alle gisten is, en de Rochefort het 2x heeft.

Mja, toch is dat geen algemene ervaring met die gist op het forum?
Evenmin het niet goed uitgisten. ;)

Misschien ligt het meer aan je gistmanagement?
Gecontroleerde vergisting?

Joran

Ja de vergisting gebeurt constant in een bak water. Wel typisch dat nu 2 brouwsels met de Rochefort gist het hebben en dat een brouwsel met de Chimay gist nergens last van lijkt te hebben. Gistmanagement is hetzelfde wat dat betreft. Meestal een starter van 1 tot 1,3 liter met bakkersgist voor voeding (moet nog steeds goede voeding kopen). 24 uur op de magneetroerder dan in de koelkast tot brouwdag. Voor het brouwen afgieten en een halve liter erbij en weer op de magneetroerder tot enten.

EBC

Weg met die bakkersgist. De enige reden dat er ooit is geopperd om gist te gebruiken als voeding is vanwege zink, zo herinner ik mij. Zinkgist...

Goede voeding gebruiken en een vorm van beluchting toepassen op je starter. Wat mij betreft niet persé continu, maar het wort wel heel goed schudden voor gebruik.

Ook niet direct de koelkast in, maar de starter voordat hij uitgegist is, niet meer roeren, warm houden en pas al ie uitgegist is koud zetten. De gist moet reserves kunnen opbouwen, na al die vermenigvuldiging.

RobinB

Citaat van: EBC op 25-03-2011  16:44 uGoede voeding gebruiken en een vorm van beluchting toepassen op je starter.
Ook niet direct de koelkast in, maar de starter voordat hij uitgegist is, niet meer roeren, warm houden en pas al ie uitgegist is koud zetten. De gist moet reserves kunnen opbouwen, na al die vermenigvuldiging.

Ben ik het zowaar geheel eens met EBC! :)
Zal de lente zijn?  :-*

Joran

Goh, allemaal nieuwe dingen.

Overigens is de Quadrupel (gebotteld bij 1,013) nu 1,005? Ik vind dit echt bizar. Zes weken in het vat en dan nog dit. Dat de flesjes niet knallen. Wel overmatig schuim en koolzuur. Dat wel.

Nu was ik vorige week bij Brouwmarkt in Almere en wist niet wat ik kopen moest. Ik heb al eens gistvoeding gekocht bij Vanderkooy maar dit was ook niet goed. Welk product moet ik precies hebben? Beluchten doe ik dus 24 uur op de magneetroerder. Of is dat geen beluchting? Moet ik met een pompje en een bruissteentje in de weer? Waar heb je dan nog een magneetroerder voor?

Ik dek de starter altijd af met aluminiumfolie, zien of het uitgegist is, is nog vrij lastig. Wel gaan mijn starters altijd vrij heftig na starten te keer. De hoeveelheid schuim van een Chimay laatst en een Westmalle had ik nog nooit gezien. Ook die Rochefort gist van die Quadrupel had er enorm veel zin in.

PS: de DIPA (16 l.) had geen starter maar 1,5 zakje US-05 over de het wort uitgestrooid.

RobinB

Wyeast gistvoeding is goed en "overal" verkrijgbaar.
VdKooy heeft ook SiriS voeding, dat is goedkoper en (minstens) even goed.

De magneetroerder geeft voldoende beluchting, al ververs ik de kopruimte wel door in de vortex te blazen.   

Wat ook kan helpen is de temperatuur geleidelijk een paar graden te verhogen bij de nagisting. Dat voorkomt mogelijk voortijdig stilvallen van de vergisting. 

Joran

Nu vergisten wij doorgaans op 20 graden en na de hoofdvergisting verhogen we de temperatuur met 2 graden. Hoeveel warmer, in graden, moet ik het bier dan laten uitvergisten?

RobinB

Dat zou mijns inziens voldoende moeten zijn.
Misschien dan toch niet met voldoende gist begonnen? :weetniet:

Joran

Ik gebruik Mr Malty om te berekenen hoe groot die moet zijn. Afhankelijk van de zwaarte is dat voor 18 l. Meestal tussen 1 en 1,3 l.

RobinB

Wat ik me ook nog bedacht; misschien lijkt het door zo'n zakje bakkersgist wel net alsof je veel gist hebt, terwijl het voor een groot deel slechts dode gist is?

Op wat voor growth factor heb je mr malty staan?

Waarschijnlijk gaan deze de boeken in als onverklaarbaar ben ik bang. Gewoon weer een keer proberen, met goede gistvoeding! :)

Joran

Sorry voor de late reply, ik zat een paar dagen in Madrid.

Ik voeg van die bakkersgist altijd maar weinig toe. Ik denk 2 gram. De gistlaag in de erlemeyer is dan ook veel meer dan de bakkersgist die ik toevoeg. Ik zelf begin te denken dat het misschien een combinatie is van:

- Niet gebruiken van goede gistvoeding. Ik ga de Wyeast voeding bestellen voor het volgende brouwsel. Voeg je dit toe aan de starter of het wort? Is 1 gr. per 10 l. voldoende, zoals op Brouwmarkt.nl staat?

- Niet warm wegzetten na de hoofdvergisting. Na een week heb ik van beide bieren de temperatuur wel opgehoogd, maar in het geval van de Quadrupel heb ik het vat na de hoofdvergisting uit het watervat gehaald en op de vloer van de woonkamer gezet. Hoe dit bij de DIPA is gegaan weet ik niet meer.

De growth factor heb ik altijd op de standaard waarde laten staan. Op 3.00 dus volgens mij.

Joran


William

Citaat van: Joran op 03-04-2011  10:22 uIs dit de voeding die vroeger Siris Yeastfit was?
http://www.vanderkooyjubbega.nl/tronozynol-supergistvoeding-sachet-30-gram.html


Ik denk het niet. Als je op internet zoekt zie je dat dit vooral voor wijn is bedoeld. Zo vraag ik me af of hier bv zink in zit.

Joran

Thanks, had zelf ook wel even beter kunnen zoeken. Het wordt nog onder dezelfde naam verkocht. En is nog goedkoper dan de Wyeast ook. Nice!

De-Geert


Joran

En we kunnen weer een nieuw bier aan dit hoofdstuk toevoegen. Een Weizen vergist met de Wyeast 3068. Overigens heeft dit wel een lekkerder en zachter bier opgeleverd dan voorgaande versies met de WB-06. Bij het openmaken van de flesjes wil het bier er gelijk uit. Veel schuim in het glas.

Deze heeft 2 weken gestaan bij 20 graden en daarna nog 2 weken bij 22 om hem uit te laten vergisten.


Begin SG:        1,052
Eind SG:         1,010
Gebrouwen op:    27-03
Gebotteld:       26-04
Gedronken:       07-05


Ik zat nog te denken. Wij brouwen met hopbloemen en die gaan in een hopzak. Na het koken vissen we die uit de pan en koelen we het wort. We hevelen dit naar het gistvat zonder verder te filteren/whirlpoolen. We filteren dus niet de (koude/warme)trub/eiwitten of wat het ook is dat door het wort zweeft na het koken en koelen. Die zakken toch uit tijdens de vergisting is ons idee tot nu toe. Kan dit nog een veroorzaker zijn voor deze problemen? Toch maar een kaasdoek/finadoek gebruiken over het gistvat?

Jacques

De trub kan voor concentratiekernen zorgen waardoor de koolzuur makkelijk vrij komt.
Beter is het om ook de (hete) trub te verwijderen. Dat zou je kunnen doen met een rvs vlechtwerk filter die je verstevigd hebt met een buisje in het filter. Een dergelijk filter wordt ook wel Javal filter genoemd naar degenen (Jaap van Alphen) die een dergelijk filter voor de eerste keer gemaakt heeft.

RobinB

Wat was het SG van het bier in de fles?
Als die een paar punten lager is, was hij tòch niet uitvergist. :)

Joran

@Jacques, ga ik naar kijken! Sterker nog heb ik vanmiddag al gedaan. Ik ga zeker zo'n ding maken. Gebruik nu hopzakjes en vind dat ook maar gedoe (met lijmklemmen en vorken om ze onder de waterlijn (of bierlijn) te houden).

@RobinB, zojuist gemeten (al 1,5 uur aan het ontgassen) en hij hangt tussen 1,008 en 1,010. De bieren bij mijn brouwmaat zaterdag waren niet superkoud en kwamen uit de fles. Die van mij bleef er in, wel veel te veel schuim na nog geen 2 weken in de fles. Wat is wijsheid? In de koelkast allemaal. En morgen avond herdoppen? Hoeveel CO2 verlies ik dan? Uitgaande van 3 cm kopruimte?

Ik blijf het toch raar vinden: met de Wyeast 3724, 1214, 3787, T-58, S-04 en S-33 geen problemen. En met de WB-06, US-06, Wyeast 3068, 1762 wel problemen (in het geval van de WB-06 en Wyeast 1762 bij twee brouwsels, dus geen incident). Bieren zonder problemen weleens na 10 tot 14 dagen al gebotteld. Laatste tijd geef ik ze al veel meer tijd (4 tot 6 weken). Binnenkort open ik wel een keer een topic met onze complete werkwijze. Misschien zie ik iets over het hoofd.

RobinB

Hij gaat dus nog door...

Herdoppen heeft niet zo heel veel invloed, of je moet het heel vaak doen.
Koelen en opdrinken zou ik zeggen!

Joran

En ontgassen door voorzichtig het dopje te liften en weer terug te laten zaken, of aansluiten met het kroonkurkapparaat.

RobinB

Lijkt me hetzelfde?

dennis

Er is hier veel over de oorzaken geschreven maar niet over een mogelijke oplossing.

Ik heb een paar (potentieel) mooie flessen met teveel prik. Is hier nog wat aan te doen? Ik zit eraaan te denken om met 1 fles het volgende te proberen:
  • Dop loswippen,
  • erop laten liggen,
  • een uurtje stilletjes op het aanrecht laten staan en
  • dan weer de dop vastdrukken?

Heeft iemand dat wel eens geprobeerd?

PietO

Recent redelijk wat getest hoe dit het beste op te lossen. Uit de diverse mogelijkheden bleek de volgende werkwijze het meest praktisch:

- neem een normale "huishoud" speld en hou die stevig vast met een combinatie tang.
- laat ongeveer 5 mm uit de tang steken
- druk die rustig door de dop en trek er weer uit
- er kan een kleine schuimpluim ontstaan
- laat 12 uur staan zonder te bewegen., schudden o.i.d.
- dan herdoppen.

Geen temperatuursveranderingen en vooral het flesje heel rustig bewegen. Foto voordat de speld eruit gaat. Bij hele grote overdruk (meer dan 6 bar) de speld er 1 uur in laten zitten en dan pas eruit.




Druk opbouw na herdoppen door diffusie: 2 tot 3 dagen bij rustig laten staan; flesje omdraaien druk is weer direct aanwezig.

Andere werkwijzen:
- dop eraf: door de te snelle drukafbouw gaat vaak het halve flesje als schuim eruit.
- dop liften: wel de druk in de headspace gaat eruit, maar de spleet verstopt en de opgeloste koolzuur (verreweg het meeste) blijft in het bier.
- herhaald dop liften: na 10x liften nog nauwelijks voldoende druk afgebouwd.
- boortjes: te grote gaten, bier vervuild.

dennis

Dat is een behoorlijk uitgebrede beschrijving. Ik heb geen last van gushers maar wel van een te harde bitterheid, veroorzaakt door teveel prik. Ik ga 1 fles 6 uur met de dop los laten staan en zal hem vanavond eens testen.

Henielma

Citaat van: dennis op 18-12-2011  08:38 uEr is hier veel over de oorzaken geschreven maar niet over een mogelijke oplossing.

Ik heb een paar (potentieel) mooie flessen met teveel prik. Is hier nog wat aan te doen? Ik zit eraaan te denken om met 1 fles het volgende te proberen:
  • Dop loswippen,
  • erop laten liggen,
  • een uurtje stilletjes op het aanrecht laten staan en
  • dan weer de dop vastdrukken?

Heeft iemand dat wel eens geprobeerd?

Dit heb ik zo ook wel eens gedaan met een bier met teveel koolzuur voor een wedstrijd. Dit gaat prima.

Maar het idee met de speld van Piet is ook interessant.

guuz

Druk opbouw na herdoppen door diffusie: 2 tot 3 dagen bij rustig laten staan; flesje omdraaien druk is weer direct aanwezig.

Diffusie? flesje omdraaien? Zou je dit voor mij eens willen uitleggen?

PietO

Als je een flesje rustig laat staan is het oppervlak waardoor de koolzuur diffundeert ongeveer ongeveer 3-4 cm2. Als je het flesje volledig omdraait wordt het oppervlak tijdens de beweging vele, vele malen groter + diffusie gaat door turbulentie anders. De ervaring leert dat de uiteindelijke druk na 1-2 maal flesje omdraaien weer direct aanwezig is (2-4 bar bij 20 graden) en bij rustig laten staan een aantal dagen.

Bij inschenken komt de opgeloste koolzuur so-wie-so weer vrij dus op zichzelf is deze wetenschap niet interessant. Het geeft begrip waarom alleen maar dop liften niet helpt.



guuz

Begrijp ik het goed, dat wanneer je op deze manier het teveel aan koolzuur hebt laten ontsnappen en de fles van een nieuwe dop hebt voorzien, het een paar keer de fles draaien genoeg is om weer ( nu dus minder) druk op te bouwen? ???

dennis

Even mijn bevindingen.
ik heb een kratje champagne flessen op het aanrecht 8 uur met de dop los laten staan en daarna de doppen weer vast gedrukt.
veel flessen toonden in die periode geen enkele activiteit. De smaak was na afloop wel verbeterd, maar wellicht had het nog wel 6 uur langer gemogen.
Een paar flessen vertoonde lichte belvorming in de hals en deze hadden aanzienlijk meer prik verloren, deze waren wat min betreft precies goed na deze periode.

guuz

Geprobeerd met zo'n knopspeld, maar die ging steeds krom. Uiteindelijk een oude naald geprobeerd, dat lukte wel. Heb de flessen in een grote maatbeker gezet, want er kwam wel bier mee naar buiten. Uiteindelijk na ong. 8 uur doppen er afgehaald en met 1 flesje de andere flesjes weer bijgevuld (rest opgedronken) en opnieuw voorzien v.e. kroonkurk. Goed schudden en daarna min. 24 uur terug in de koelkast. 1 flesje geprobeerd en bier bleef nu in de fles. Andere fles laat ik nog een paar dagen staan en dan meer eens kijken.

PietO

Citaat van: guuz op 26-12-2011  15:05 uGeprobeerd met zo'n knopspeld, maar die ging steeds krom. Uiteindelijk een oude naald geprobeerd, dat lukte wel. Heb de flessen in een grote maatbeker gezet, want er kwam wel bier mee naar buiten. Uiteindelijk na ong. 8 uur doppen er afgehaald en met 1 flesje de andere flesjes weer bijgevuld (rest opgedronken) en opnieuw voorzien v.e. kroonkurk. Goed schudden en daarna min. 24 uur terug in de koelkast. 1 flesje geprobeerd en bier bleef nu in de fles. Andere fles laat ik nog een paar dagen staan en dan meer eens kijken.

Knopspeld wekt als je maar een stukje (paar milimeter) uit de tang laat steken. Eerst speld / naald erin laten zitten als er erg veel druk is zodat alleen een schuimpluimpje op de kroonkurk ontstaat (naschenken heb ik nooit gedaan). Schudden is totaal overbodig; bij inschenken komt het koolzuur altijd vanzelf "los"!

guuz

Klopt, want trok eerst speld er uit en jawel, een bierfontein :o

Ronnie

Met die speld vind ik geknoei, sorry.

Doodgewoon met de flesopener heel voorzichtig even psss laten doen en lossen.
's anderendaags van 't zelfde.
zo doe je dat een hele week indien nodig zelfs 10 keer.
Als je voorzichtig bent lukt dat heel goed en wordt het een routine.
Je moet zelfs niet herdoppen/herkurken.

PietO

Citaat van: Ronnie op 27-12-2011  11:21 uMet die speld vind ik geknoei, sorry.

Doodgewoon met de flesopener heel voorzichtig even psss laten doen en lossen.
's anderendaags van 't zelfde.
zo doe je dat een hele week indien nodig zelfs 10 keer.
Als je voorzichtig bent lukt dat heel goed en wordt het een routine.
Je moet zelfs niet herdoppen/herkurken.

Zelfs 10x is vaak niet voldoende: sorry!

Jacques

Citaat van: PietO op 27-12-2011  17:05 uZelfs 10x is vaak niet voldoende: sorry!

Maar is het niet veel handiger te zorgen dat je niet zo veel koolzuur in je flesje krijgt. Goed laten uitgisten en niet te veel suiker gebruiken bij het bottelen. Voorkomen is beter dan genezen.

Qua genezen zal de methode met een speld prima werken. Daar twijfel ik niet aan. Een paar jaar geleden heb je in ieder geval laten zien dat het opwippen van de kroonkurk niet zo veel soelaas biedt.

VEMP

Heb een koolzuurprobleem bij de dubbel die nu een paar weken op fles staat. De speld methode werkt, maar er zit zoveel druk op, dat het eruit spuit. Dit terwijl ik netjes het proces heb gevolgd en er geen veranderingen meer waren over een week tijd gezien.

Iemand een idee of ik het bier nog kan redden? De gist die ik gebruikt heb is de Trappist High Gravity. De andere batch moet ik nog even bekijken, die heb ik laten vergisten met Belgian Abbey II.

Pim

Citaat van: VEMP op 06-10-2012  10:10 uDe speld methode werkt, maar er zit zoveel druk op, dat het eruit spuit.

Nog voor dat ik van de speld-methode had gehoord, heb ik ook eens een overdruk probleem gehad. Bij het proberen wat overdruk kwijt te raken (kroonkurk eraf en snel weer een nieuwe erop...  althans, dat was het plan  :nut: ) spoot het bier door mijn garage.

Ik heb toen alles flink gekoeld naar een graad of 5 en toen werkte het wel! Komt natuurlijk omdat het koolzuur minder snel vrij komt bij lagere temperaturen.

Misschien heb je hier iets aan. Succes.

PietO

Citaat van: VEMP op 06-10-2012  10:10 uHeb een koolzuurprobleem bij de dubbel die nu een paar weken op fles staat. De speld methode werkt, maar er zit zoveel druk op, dat het eruit spuit. Dit terwijl ik netjes het proces heb gevolgd en er geen veranderingen meer waren over een week tijd gezien.

Iemand een idee of ik het bier nog kan redden? De gist die ik gebruikt heb is de Trappist High Gravity. De andere batch moet ik nog even bekijken, die heb ik laten vergisten met Belgian Abbey II.


Vemp: even teruglezen in deze draad: een gewone knopspeld gebruiken (geen naald), 2-3 mm uit combinatietang laten steken en rechtstandig in de kroonkurk drukken EN SPELD ER EERST IN LATEN ZITTEN ALS ER ERG VEEL DRUK IS!!!! Mogelijk even testen door de speld eruit te trekken, maar er weer terugindrukken kan zijn dat de speld niet blijft steken; beter dit te doen na b.v. 4 uur /enof speld iets draaien om eerste schuim los te maken. Nog kortgeleden een demo hiervan gegeven bij de Roerstok.



Resultaat bij grootschalige toepassing.





VEMP

Dank jullie wel! Ga beide proberen. Inderdaad Piet, ik had hem moeten laten zitten, niet goed gelezen.

VEMP

1 fles in de diepvries gelegd voor een half uur. Dop eraf, rustig. Nieuwe dop erop. Dat ging dus goed!

William

Citaat van: PietO op 18-12-2011  11:58 uRecent redelijk wat getest hoe dit het beste op te lossen. Uit de diverse mogelijkheden bleek de volgende werkwijze het meest praktisch:

- neem een normale "huishoud" speld en hou die stevig vast met een combinatie tang.
- laat ongeveer 5 mm uit de tang steken
- druk die rustig door de dop en trek er weer uit
- er kan een kleine schuimpluim ontstaan
- laat 12 uur staan zonder te bewegen., schudden o.i.d.
- dan herdoppen.

Geen temperatuursveranderingen en vooral het flesje heel rustig bewegen. Foto voordat de speld eruit gaat. Bij hele grote overdruk (meer dan 6 bar) de speld er 1 uur in laten zitten en dan pas eruit.

Vandaag de naaldmethode van PietO getest op een Saison waarbij de BelleSaison stiekem is doorgegaan. De bieren heb ik op 5°C laten staan en daarna met een knopspeld door de dop geprikt en deze er weer uitgehaald. Zie het plaatje voor de mooie bierpluim bij het verwijderen van de naald. Mijn nieuwjaarskaart is klaar  :).  Er ontstaat maar een klein beetje schuim (verlies 10 ml bier). Vanavond gaat er een nieuwe dop op.





Hay

Bij mij heb ik met mijn saison ook vergist met de belle saison ook heel veel koolzuur.
Maar als ik de dop eraf haal komt er geen schuim uit de fles zelfs helemaal geen schuim in de fles.
Bij het inschudden in het glas wel heel veel schuim die lang blijft staan.
Dus dat is goed maar met drinken vind ik er toch wat (te) veel koolzuur opzitten.

MO

Ik heb een partij cider met schuimproblemen. Ik ga PietO's methode ook toepassen. Kan het ook gewoon bij kamertemperatuur, dus rond de 18 °C of zo, of moet alles gekoeld worden?

Sander van Dijk

Citaat van: MO op 10-05-2016  10:09 uIk heb een partij cider met schuimproblemen. Ik ga PietO's methode ook toepassen. Kan het ook gewoon bij kamertemperatuur, dus rond de 18 °C of zo, of moet alles gekoeld worden?

Volgens mij is het beste om het zo koud mogelijk te doen. Als de vloeistof warmer is, kan het minder CO2 bevatten is de druk hoger en zal er door het kleine gaatje van de naald meer vloeistof uitspuiten. Als je de gaatjes prikt als de vloeistof goed koud is en daarna een tijdje laat staan, waardoor de temperatuur langzaam hoger wordt en er langzaam meer CO2 uit zal gaan.
 
Maar het gaat sowieso flink spuiten, dus altijd buiten doen.

Dugraph

Gisteren de speld methode van PietO getest vanwege een batch met teveel koolzuur; bij normaal openen kun je gerust spreken van een gusher.

De speld was geen succes, het lukte me niet door de dop heen te prikken. Dus toen een stevigere pin gebruikt, zie foto. Dat lukte wel met een aardige fontein als gevolg, zo'n 2 meter hoog. Ik was blij dat ik de douchecabine hiervoor had gebruikt. Naderhand alles simpel weg kunnen spoelen.

Bij wijze van test heb ik twee flesjes gebruikt; een gekoelde en een van kamertemperatuur. Qua fontein merkte ik geen verschil maar na afloop vond ik wel iets opvallends. De gekoelde was minder ver leeggespoten dan het flesje op kamertemperatuur. Desalniettemin viel het me tegen hoeveel er verdwenen was. Volgende keer proberen de pin langer te laten zitten?

En hoe kan ik het beste verder gaan? De legere flesjes samenvoegen zodat ik weer volle flesjes krijg? Nog een beetje suiker toevoegen?





(ik krijg de afbeeldingen niet juist gedraaid, zal het later nog een keer proberen)

SanderH

Meer suiker toevoegen aan een bier dat al te veel CO2 heeft?

Flogiston

Citaat van: Dugraph op 02-12-2017  11:07 uVolgende keer proberen de pin langer te laten zitten?
Die pin is lang niet volledig luchtdicht, dus zal er langzaam CO2 ontsnappen. Ik denk dat ook hier geduld een schone zaak is (scheelt weer opruimen als alles is ondergespoten)

Dugraph

Citaat van: SanderH op 02-12-2017  18:07 uMeer suiker toevoegen aan een bier dat al te veel CO2 heeft?

Ja. Normaal gesproken zit er wat overdruk op een flesje. Na de speldenactie, het overhevelen en opnieuw een dop erop zetten vraag ik me af of het niet nodig is weer een beetje druk op te bouwen in het flesje. Uiteraard met minder suiker dan normaal (1 g/ltr of zo?).

Citaat van: Flogiston op 03-12-2017  00:36 uDie pin is lang niet volledig luchtdicht, dus zal er langzaam CO2 ontsnappen. Ik denk dat ook hier geduld een schone zaak is (scheelt weer opruimen als alles is ondergespoten)

Precies, dus je bedoelt: de pin lekker laten zitten?

Basje42

Ik heb nog nooit een pin gebruikt, je kan de dop toch heel voorzichtig openwippen.
Je laat de (over)druk weg en klaar.

Neetje

Citaat van: Basje42 op 03-12-2017  09:42 uIk heb nog nooit een pin gebruikt, je kan de dop toch heel voorzichtig openwippen.
Je laat de (over)druk weg en klaar.

Heb dit ook nog nooit nodig gehad maar uit bovenstaande reacties begrijp ik dat even dop lichten te kort door de bocht is.
Bij veel opgelost koolzuur moet je de nodige tijd nemen om het koolzuur langzaam uit het bier te laten komen.
Dit vereist uren en een heel klein gaatje. (Hoe sneller, des te meer schuim/spuiters).

Basje42

Dan vraag ik mij af:

Hoe groot is de marge tussen een goed gevuld flesje m.b.t. druk en een flesje dat barst.
Daar zal toch ook geen 5 bar verschil tussen zitten.

Als je een bier inschenkt, kan je dat ook uren laten staan alvorens te drinken.
Aangezien het toch uren duurt voordat het koolzuur eruit is. (zoals je opmaakt uit bovenstaande reacties.

In mijn ogen een zwaar overtrokken thema, gewoon snel opdrinken en in het vervolg minder suiker.

William

Citaat van: Basje42 op 03-12-2017  09:42 uIk heb nog nooit een pin gebruikt, je kan de dop toch heel voorzichtig openwippen.
Je laat de (over)druk weg en klaar.

Hoe kleiner het gaatje hoe beter. Bij een klein gaatje heb je veel minder snelle drukverandering waardoor er veel minder snel gaskiempjes gevormd worden die leiden tot veel schuim. Bij de dop lichten is de kans groot dat schuimvorming heel snel op gang komt en het bier naar de zijkant wegspuit.

Citaat van: Dugraph op 02-12-2017  11:07 uDe speld was geen succes, het lukte me niet door de dop heen te prikken. Dus toen een stevigere pin gebruikt, zie foto. Dat lukte wel met een aardige fontein als gevolg, zo'n 2 meter hoog. Ik was blij dat ik de douchecabine hiervoor had gebruikt. Naderhand alles simpel weg kunnen spoelen.

Heb je bij de speld het tussen een platbektang geklemd en dan door de dop gedrukt. Dat ging bij mij heel goed.

Neetje

Citaat van: Basje42 op 03-12-2017  17:22 u...
Hoe groot is de marge tussen een goed gevuld flesje m.b.t. druk en een flesje dat barst.
Daar zal toch ook geen 5 bar verschil tussen zitten.
...

Volgens mij kan een onbeschadigde bierfles zo'n 10 bar druk hebben voor deze explodeert.

JessyH

Even dit oude topic oprakelen. (Wellicht handig voor meer mensen)
In dit topic wordt de knopspeldmethode toegelicht als remedie voor flessen die teveel koolzuur ontwikkelen.

Ik ben bang dat dit bij mijn huidig hergistend bier het geval is en dat ik deze methode uit moet gaan voeren. Ik heb het topic doorgelezen, maar er wordt op één vraag geen antwoord gegeven. Kunnen flesjes worden samengevoegd om alsnog normaal gevulde flessen te krijgen?

Citaat van: Dugraph op 02-12-2017  11:07 uEn hoe kan ik het beste verder gaan? De legere flesjes samenvoegen zodat ik weer volle flesjes krijg? Nog een beetje suiker toevoegen?



PDGRRR

Citaat van: JessyH op 09-03-2021  08:56 uEven dit oude topic oprakelen. (Wellicht handig voor meer mensen)
In dit topic wordt de knopspeldmethode toegelicht als remedie voor flessen die teveel koolzuur ontwikkelen.

Ik ben bang dat dit bij mijn huidig hergistend bier het geval is en dat ik deze methode uit moet gaan voeren. Ik heb het topic doorgelezen, maar er wordt op één vraag geen antwoord gegeven. Kunnen flesjes worden samengevoegd om alsnog normaal gevulde flessen te krijgen?

Ik heb ooit reeds gebotteld bier waarbij 1 fles geklapt was weer terug in een gistvat gegoten (met een klein beetje suiker voor de CO2 in het vat) en deze nadat het SG stabiel was opnieuw gebotteld. Je zou volgens mij dus ook al je gebottelde bier in je bottelemmer kunnen laten lopen en opnieuw bottelen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.