Dit zegt Wyeast over hun pakken (Smack-packs) gist

Gestart door Oscar, 02-02-2011 23:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Aanbevelingen van Wyeast....







En zo maak je dan een starter.....



 :gistsmile:

Oscar


dennis

Citaat van: Oscar op 02-02-2011  23:38 uNog een:


Ik heb ze nog niet bekeken maar met zo'n outfit moet het wel heel serieus zijn wat daar gezegd wordt! 

Hopmans

Ik zag 'm niet werken met zo'n ranzig waterslotje in ieder geval.
Afgieten is optioneel: "Use it quickly or put it in the refrigerator, and decant it to pitch the slurry.".




Hopmans

Verdacht weinig response in deze topic eye opener.

Gewoon schudden ha ha!

De starter van de Witte Leeuw lijkt er nog het meest op.

 :dansen:

Oscar

Citaat van: Hopmans op 03-02-2011  14:30 uVerdacht weinig response in deze topic eye opener.

Ja dat vind ik ook....smacken als je aan het maischen bent.... ^-^  En wat wel een beetje nieuw is: de gist vermenigvuldigt niet in het pakje!  :gistsmile:  Of een starter maken zonder je pakje te smacken!  :o

Joran

In een filmpje zegt ie dat de gist zich niet vermenigvuldigd, maar in de andere wel dat de gist de suiker consumeert en CO2 produceert, dan vindt er toch ook wel gistgroei plaats?

RobinB

Het is een werkdag en ik heb hier niet de mogelijkheden om de filmpjes te kijken.
Vanuit de reacties zie ik in ieder geval weinig eye-openers;
schudden werkt = bekend,
smacken doe je niet voor extra gist = bekend...

Vermelden ze nog iets nieuws?
;)

RobinB

Smacken is niets meer of minder dan een vitaliteits check.
Een starter kan je heel goed maken zonder smacken, dat is al jaren bekend hier.

Wat je dan echter niet weet is of er nog levende gist in het pakje zat en (ruwweg) hoeveel. Dat weet je wel na het smacken en zo voorkom je starters die je weg moet gooien door geen groei.

Als je in de VS woont waar je binnen enkele dagen van productie je pack in huis hebt, dáár kan je inderdaad blind je pack in de starter/ het wort kiepen. Hier is de situatie anders.

Hopmans

Citaat van: RobinB op 03-02-2011  17:01 uVanuit de reacties zie ik in ieder geval weinig eye-openers;
schudden werkt = bekend

Vandaar dat iedereen nog in de weer is met aquarium attributen en infectie-steentjes.



Jacques

Citaat van: Hopmans op 03-02-2011  21:11 uVandaar dat iedereen nog in de weer is met aquarium attributen en infectie-steentjes.

Ik heb het filmpje ook nog niet bekeken. De mogelijkheid van schudden had ik nog voordat ik dit topic gezien had ook al deze avond geschreven in een ander topic.

Hopmans

Dat had je inderdaad net bijtijds gedaan.

 :proost2:

Jacques

Citaat van: Hopmans op 03-02-2011  21:27 uDat had je inderdaad net bijtijds gedaan.

 :proost2:

Als je het verslag van het laatste hydratatie-experiment had gelezen, had je gezien dat ik de schudmethode toepas voor kleine hoeveelheden wort. Met mijn CCT ga ik niet schudden  :D

Hopmans

Hoofdwort ga je natuurlijk niet schudden, alleen starterswort.
Als je CCT omvalt, en er ligt 40 liter bier door het huis, en
je vrouw krijgt er lucht van, dan kan je het wel schudden.
 :D

RobinB

Citaat van: Hopmans op 03-02-2011  21:11 uVandaar dat iedereen nog in de weer is met aquarium attributen en infectie-steentjes.

Ligt eraan wie je iedereen noemt, ik val daar bijvoorbeeld niet onder.
De experimenten van William en de (oudere) presentaties van Wyeast hebben allang aangetoond dat schudden een effectieve vorm van beluchten is. Beluchten met een steentje overigens ook... ;D

Hans hopbierHans heeft in een mailwisseling met Wyeast laten zien dat er hooguit 10% gistgroei is door het smacken. Daar doe je het niet voor.

RobinB

Citaat van: Oscar op 02-02-2011  23:27 uEn zo maak je dan een starter.....

Dit is een instructiefilmpje van een simpele/basale starter, niet een "ultieme" starter voor hoever die zou bestaan. :)

Henielma

Citaat van: Hopmans op 04-02-2011  06:58 uHoofdwort ga je natuurlijk niet schudden, alleen starterswort.
Als je CCT omvalt, en er ligt 40 liter bier door het huis, en
je vrouw krijgt er lucht van, dan kan je het wel schudden.
 :D

40 liter schudden valt inderdaad niet mee maar een gistvat of carboy met 20 liter zoals ze in het filmje aangeven 45 seconden schudden is best te doen. Zo doe ik het beluchten van het wort tegenwoordig. Nu alleen nog 45 seconden, ik deed het wat korter denk ik.

2 liter starter geeft een verdubbeling van het aantal gistcellen zegt die, dat valt me wat tegen.

Toch interessante filmpjes. Goed om het een uit de eerste hand te horen.

Kleine_Schriek

Ik vind het wel een eye-opener om te horen dat je niet hoeft te smacken en dat het pakje maar 4-6 uur nodig moet hebben om op te bollen. Ik maar dagen wachten tot ie op knappen stond. Nergens voor nodig dus. Weer wat geleerd. Bedankt!


Oscar

Citaat van: Kleine_Schriek op 04-02-2011  20:37 uIk vind het wel een eye-opener om te horen dat je niet hoeft te smacken

Mits het pakje kneiter vers is.....

Citaat van: Kleine_Schriek op 04-02-2011  20:37 uen dat het pakje maar 4-6 uur nodig moet hebben om op te bollen.

Mits het pakje kneiter vers is......

Citaat van: Kleine_Schriek op 04-02-2011  20:37 uIk maar dagen wachten tot ie op knappen stond. Nergens voor nodig dus.

Mits het pakje kneiter vers is.....


Kleine_Schriek


Jacques

Citaat van: Kleine_Schriek op 04-02-2011  20:37 uIk vind het wel een eye-opener om te horen dat je niet hoeft te smacken en dat het pakje maar 4-6 uur nodig moet hebben om op te bollen. Ik maar dagen wachten tot ie op knappen stond. Nergens voor nodig dus. Weer wat geleerd. Bedankt!

Het ligt aan de leeftijd van het zakje. Oudere zakje hebben meer tijd nodig. Wel heb ik de indruk dat de zakjes tegenwoordig veel sneller opbollen dan in het verleden.

Zelf vind ik nog steeds dat je zeker moet zijn dat de gist actief is. Op tijd stuk drukken en na (gedeeltelijk) opbollen in de koelkast bewaren. Onder geen beding op kamertemperatuur bewaren zoals de man van Wyeast ook al benadrukt. De gist gaat dan interen op haar reserves waardoor de kwaliteit van de gist hard achteruit holt.

RobinB

Citaat van: Henielma op 04-02-2011  20:28 u2 liter starter geeft een verdubbeling van het aantal gistcellen zegt die, dat valt me wat tegen.

Wederom in die simpele/basale starter.
Wat je ziet is gebaseerd op simpel, foolproof, claimproof. Simpelweg opschalen is er nog niet eens bij...

Hopmans

Citaat van: RobinB op 04-02-2011  23:16 uWat je ziet is gebaseerd op simpel, foolproof, claimproof.

Makes a point.

Smacken is trouwens wel een goede indicatie voor de versheid.


EBC

Zoals Robin aangeeft, niks nieuws.

Kijk eens, hier zie je precies waar Greg ongeveer stond tijdens de opname  ;D:

RobinB

Haha! Cool!

Was dat nu dan op een beurs of ben je bij Wyeast langs geweest? :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.