Digitale thermometers

Gestart door Jacques, 26-01-2011 07:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Citaat van: peter.gelder op 07-05-2011  22:23 uAls junior kan ik natuurlijk niet het hele forum gaan lezen

Een beetje teruglezen in de draadjes waarin je post, is toch wel minimaal te verwachten inspanning/interesse?

erikgroothuis

Citaat van: RobinB op 11-05-2011  21:50 uEen beetje teruglezen in de draadjes waarin je post, is toch wel minimaal te verwachten inspanning/interesse?
Robin, Jacques had hem hier al op gewezen ;D

Groet,

Erik :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 26-01-2011  07:47 uBij aanschaf van een thermometer met een probe (voeler) raad ik je aan de aansluiting tussen de probe en de draad waterdicht te maken met siliconenkit. Je zult dan langer plezier hebben van je thermometer.

Ik zou dan wel zuurvrije siliconenkit nemen omdat andere je draden worden aangetast. (mijn ervaring is dat er kopergroen gevormd wordt) 2 componenten siliconenkit is helemaal ideaal omdat dat snel uithard, maar veel duurder. normale siliconenkit hard uit van buiten naar binnen via de lucht en bij een dikke laag kan het erg lang duren voor het is uitgehard.
HansH

RobinB

Citaat van: erikgroothuis op 11-05-2011  21:56 uRobin, Jacques had hem hier al op gewezen ;D

Klopt, maar ik reageerde weer op de reactie dáárop. ;)

peter.gelder

Gelukkig is de analoge thermo een goede vervanger van de digitale met siliconenkit, succes!

Lorejas

Ik heb vorige week de ebaythermometer van jacques binnengekregen (dezelfde van het plaatje)

Hij geeft 1,3 graden verschil met mijn woonkamerthermostaat en als ik hem in kokend water houd geeft ie aan dat het 98 graden is (blijft eerst lang op 96 staan)

Is dit bruikbaar voor het maischen als ik straks mijn pannen heb, of is hij dusdanig "niet-precies" dat ikergens anders een andere thermometer moet opduikelen?

Jacques

Citaat van: Lorejas op 11-09-2011  22:12 uIk heb vorige week de ebaythermometer van jacques binnengekregen (dezelfde van het plaatje)

Hij geeft 1,3 graden verschil met mijn woonkamerthermostaat en als ik hem in kokend water houd geeft ie aan dat het 98 graden is (blijft eerst lang op 96 staan)

Is dit bruikbaar voor het maischen als ik straks mijn pannen heb, of is hij dusdanig "niet-precies" dat ik ergens anders een andere thermometer moet opduikelen?

Allereerst merk ik op dat ik geen thermometers verkoop via e-bay.

Thermometers kunnen afwijken, dat weten we allemaal. Ook de goedkope alcoholthermometers wijken af. Hoe weet je dat de woonkamerthermostaat de juiste temperatuur aangeeft?
Water kook niet altijd bij 100 ºC, alhoewel dat wel meestal het geval is.

En verder is een afwijking van 1 ºC niet zo'n probleem.
Wat is de afwijking bij 70 ºC?

Je kunt natuurlijk proberen ergens anders een thermometer op te duikelen maar of die nauwkeuriger zal zijn is nog even de vraag.

Overigens geeft de digitale thermometer die ik heb wel keurig 100 ºC aan als ik aan het koken ben.

12345

Vaak geven digitale thermometers 0 ºC en 100 ºC wel behoorlijk aan. Je moet maar lef hebben om zelfs dat fout te doen! Maar daar tussenin  kan het allemaal aardig afwijken van elkaar. Ik ben verschillen tot 3 ºC tegengekomen. En welke thermometer geeft dan goed aan? De duurdere? Ik ken maar één ijkpunt voor het tussentraject: de koortsthermometer die 30 - 40 ºC binnen 0,1 ºC precies weergeeft (weer dient te geven). Kan misschien helpen.   

Lorejas

Citaat van: Jacques op 11-09-2011  22:24 uAllereerst merk ik op dat ik geen thermometers verkoop via e-bay.

(...)

En verder is een afwijking van 1 ºC niet zo'n probleem.
Wat is de afwijking bij 70 ºC?

Ik bedoelde inderdaad te zeggen dat ik de thermometer had gekocht die jij eerder in het topic had aangeraden.

De afwijking bij 70 ºC... tsja.. Ik zal eens met iemand anders gaan vergelijken. Als de afwijking daar ook maar 1 of 2 ºC is, is het dan een probleem met maischen?

Ijken met die koortsthermometer is ook een goede tip, maar vergelijken met 70 ºC kan daarmee natuurlijk niet.

12345

Citaat van: Lorejas op 12-09-2011  00:01 uIk bedoelde inderdaad te zeggen dat ik de thermometer had gekocht die jij eerder in het topic had aangeraden.

De afwijking bij 70 ºC... tsja.. Ik zal eens met iemand anders gaan vergelijken. Als de afwijking daar ook maar 1 of 2 ºC is, is het dan een probleem met maischen?

Ijken met die koortsthermometer is ook een goede tip, maar vergelijken met 70 ºC kan daarmee natuurlijk niet.

Er zijn wel metalen (legeringen) die smelten rond de 70 ºC, zoals Woods metaal en sommige soldeersoorten. maar veel heb je daar niet aan, omdat je niet zeker bent van de preciese temperatuur waarbij ze smelten. Dan kun je alleen nog maar vragen  bij een lab met goeie spullen of jij je thermometer samen met eentje van hun in een badje heet water mag hangen.

Jacques

Citaat van: Lorejas op 12-09-2011  00:01 uDe afwijking bij 70 ºC... tsja.. Ik zal eens met iemand anders gaan vergelijken. Als de afwijking daar ook maar 1 of 2 ºC is, is het dan een probleem met maischen?

Bij De Roerstok hebben we wel eens een vergelijking gedaan met de thermometers die iedereen gebruikt. De meeste thermometers zaten 1 à 2 graden van een geijkte thermometer af, sommige zelfs 3 à 4 graden.
Voor het maischen is het allemaal niet zo kritisch heb ik gemerkt. En als je weet dat je een graad te laag zit dan kun je daar eenvoudig rekening mee houden.

En natuurlijk kun je ook een geijkte thermometer kopen maar die zitten wel een in een andere prijsklasse...

Ronnie

Citaat van: Jacques op 12-09-2011  09:29 u... De meeste thermometers zaten 1 à 2 graden van een geijkte thermometer af, sommige zelfs 3 à 4 graden. Voor het maischen is het allemaal niet zo kritisch heb ik gemerkt. En als je weet dat je een graad te laag zit dan kun je daar eenvoudig rekening mee houden.

Mmmm... toch opletten, zeker voor wie met een rust op 60° vrijt.
Is net een vrij kritische zone die moeilijk te compenseren is als je niet echt juist kunt meten en goed regelen. Daarom is het altijd beter dat gedeelte dan bij 61...62° te doen waarbij streefdoel +0 , - 2°C.

12345

Hier
http://www.bouwhuis.com/pdf/thermometeroverzicht.pdf
staan er een paar die nog niet zo duur zijn. Ik zag er een voor 75 Euro bij incl ijkcertificaat. Zelfs een voor 42,50. En misschien hebben die ook een alarm.

Ja, er zijn goedkopere spullen te koop, maar ik heb ook wel eens iets van eBay in huis gehad dat het presteerde om rond de 50  ºC zeggen en schrijven 4 (!) graden af te wijken van de andere thermometers die ik heb. Tegen die tijd wordt het toch moeilijk om een geloofwaardig maischschema aan te houden. 

Ronnie

De nauwkeurigste betaalbare digitale thermometer die ik al vergeleken heb gebruik ik al meer dan 15 jaar.
Dat is er een met een LM35 chip in een TO-46 package (voor insiders).

http://www.national.com/ds/LM/LM35.pdf

Die is in 2003 voor het laatst geijkt en was na enkele jaren slechts 0,2°C verlopen.
De nauwkeurigheid was bij 100°C 0,5° en bij ongeveer 67° 0,3°C, geijkt met een kookpunt van speciaal solvent met kookpunt bij 67°C en met precisie labo-instrument.
Jammer genoeg is sedertdien dat labo opgedoekt bij mijn voormalige werkgever.

Electronica hobbyisten kunnen zulk een toestel heel makkelijk maken middels zulk een chip in te bouwen in een RVS buisje (de chip bestaat nu ook in SOT-23 packing die nog kleiner is en nog net handelbaar met standaard gereedschap mits wat behendigheid).

Als meter gebruik je een digitaal paneelmetertje dat je op de 1 volt stand doet meten en de digitale punt een rang verschuift middels een strapje. Dus 1 volt stem dan overeen met een aflezing van 100.0 en is precies 100°C.
Midddels kokend water bij normale luchtdruk kan je het dan ijken.

Een voordeel is ook dat je een aflezing hebt op 0,1 ° stappen. Dan kan je goed opvolgen of de Temperatuur aan het stijgen of dalen is.

Vergeet niet in het RVS buisje dat aan de onderkant dicht gelast is, een weinig warmtegeleidende pasta te persen.
Warmtegeleidende pasta vindt je ook in electronica zaken. Het is een stug mengsel van silicone olie en kwartsbloem (talkpoeder). Beide producten zijn elektrisch isolerend. Het is vooral de kwartsbloem dat voor een snelle warmte overdracht zorgt.

Het zou kunnen dat ik het ooit hier op deze site al eens gepost heb, met foto's of tekeningen. ga es moeten zoeken.

Henielma

Of de TL-400 gebruiken zoals Tcontrol die gebruikt. deze werkt op basis van de gecalibreerde DS1820 sensoren. de uitgang van de sensor is digitaal dus daarna zit je direct goed.

hansHalberstadt

Citaat van: Lorejas op 11-09-2011  22:12 uals ik hem in kokend water houd geeft ie aan dat het 98 graden is (blijft eerst lang op 96 staan)
Als je op Google zoekt naar 'stoomtabellen' dan vind je dat de afhankelijkheid van de druk rondom 100 ºC  ca 2.7 ºC /100mbar is. Bij 1013 mbar kookt water bij 99.97 ºC . Bij een lagedrukgebied van 960 mbar kookt het dus bij 98.6 ºC. Je zou dus even op een weersite moeten kijken om te bepalen wat je kookpunt is als je dit wilt meten.
Als je 3 metingen doet (ijs, koortsthermometer en kokend water) dan kun je de temperatuur die de thermometer aangeeft bij een andere temperatuur (bv 70 ºC) redelijk schatten. (via een polinoom benadering in Excel bijvoorbeeld). Kan ik wel mee helpen.
Als je die afwijking eenmaal weet dan kun je er simpel voor corrigeren. Max 1 ºC afwijking lijkt mij wel acceptabel.
HansH

12345

Hier vind je de luchtdruk van je woonplaats:
http://www.meteo24.nl/nl/index.php?go=2,5

De stoomtabellen die ik vond, zijn allemaal erg grof. Springen van 1 naar 1,5 bar en zo.
Maar met de rekenregel is prima te werken: 2.7 ºC /100 mbar (in de buurt van de 100 ºC)


12345

Bedankt, Hans. En dan te weten dat ik vroeger het complete boekje had. Nu heb ik zelfs moeite om er wijs uit te komen.

Daar staat (corrigeer me maar als ik het fout heb)

1) bij 900 mbar       kookpunt water 96,7  ºC
2) bij 1000 mbar     kookpunt water 99,6  ºC  (gek hoor, ik dacht toch dat dat 100  ºC  moest zijn ...)
3) bij 1100 mbar     kookpunt water 102,3  ºC

Tussen 1 en 2 zit een verloop van 0,029  ºC per milibar
Tussen 2 en 3 zit een verloop van 0,027  ºC per milibar 

Mogelijk is het slim om dichtbij de 1000 mbar 0,028 aan te houden?

hansHalberstadt

Citaat van: 12345 op 13-09-2011  17:49 u(gek hoor, ik dacht toch dat dat 100  ºC  moest zijn
Mogelijk is het slim om dichtbij de 1000 mbar 0,028 aan te houden?
0.028 lijkt me een prima aanname.

De referentiedruk is geen 1000 maar 1013 mbar. Bij die referentiedruk is blijkbaar ooit bepaalt dat water bij 100grC moet koken. Daar heeft met dus blijkbaar de Celcius schaal op gebaseerd, als ik in wikipedia zoek vind ik het volgende:

De temperatuur waarbij water bevriest bij een luchtdruk van 1 bar is gedefinieerd als 0 °C.
De temperatuur waarbij water kookt bij een luchtdruk van 1 bar is gedefinieerd als 100 °C.

Een bar is precies gelijk aan 100 000 pascal en één bar betekent dat er 10 newton (bij benadering 1 kgf) drukt op één vierkante centimeter. Dus 1 bar=10 N/cm²=100 000 N/m². Dit is ongeveer 1 kgf/cm², wat ook ongeveer de atmosferische druk is. Dus bij benadering is 1 bar=1 atm=1 kgf/cm² (wat soms foutief "1 kilo" druk genoemd wordt).

Daaruit concludeer ik dan dat de tabel niet klopt met wikipedia. (Mag je aannemen dat wikipedia klopt?) De afhankelijkheid van 0.028 ºC/millibar klop wel denk ik.
HansH 

hansHalberstadt

Nog even op de Engelse wikipedia gekeken:

"For purists, the normal boiling point of water is 99.97 degrees Celsius at a pressure of 1 atm (i.e., 101.325 kPa). Until 1982 this was also the standard boiling point of water, but the IUPAC now recommends a standard pressure of 1 bar (100 kPa). At this slightly reduced pressure, the standard boiling point of water is 99.61 degrees Celsius.[citation needed]"

Dit komt weer wel overeen met de tabel. De Nederlandse versie van wikipedia klopt dus niet met de Engelse versie. Ik denk dat de Engelse versie wel klopt, maar dat betekent wel dat de Celsius schaal blijkbaar niet zo slim is gekozen. Eea betekent wel dat water bij normale omstandigheden (1013 mbar) gelukkig nog steeds bij 100 ºC  kookt.
HansH


12345

Je mag veilig aannemen dat de tabel klopt en dat Wikipedia.nl dus niet klopt. Wikipedia is heel leuk maar mijns inziens minder betrouwbaar dan de oude, papieren encyclopedieën die nu vaak voor een prikje bij de kringloop liggen.

Overigens heb ik een bakkersthermometer met een afleesnauwkeurigheid van 1 ºC die zowel de ijsblokjestest, de kooktest als de koortsthermometertest heeft doorstaan binnen de afleesnauwkeurigheid van 1 ºC. Maw: ik constateer geen afwijking.

Overigens vind ik afleesnauwkeurigheden van 0,1 ºC soms een beetje volksverlakkend als de meetnauwkeurigheid  in de 2 tot 4 ºC loopt. Maar het kost nu eenmaal veel minder om er langs electronische weg een decimaaltje bij te zetten dan om een goeie thermometer te maken. Toch kun je voor 75 Euro wel iets scoren (zie boven).   


Kleine_Schriek

Ik ben heel tevreden over de Ikea thermometer van 6,95. Heb hem wel even dichtgekit met siliconenkit (sorry Hans, had geen zuurvrije kit en had m vandaag nodig).

Hij bevalt echt super. Er zit een hele lange sensorkabel bij en hij geeft het goed aan. Nu hangt ie (de kromming op de rand, sensor in het water) aan het spoelvat en staat ie ingesteld op 81 graden om te piepen als waarschuwing dat het te heet wordt. Super handig.



Raymond293

Klein vraagje hierover, volgens de site van de ikea is de probe van aluminium, kan dat geen kwaad? :)
Wel echt een handig ding!

Kleine_Schriek

Bij het maischen hang ik hem er niet continu in, maar enkele seconden om te meten terwijl ik roer. Denk niet dat dat kleine beetje ALU meteen opgelost wordt bij pH 5,5. Maar misschien kan iemand met verstand van ALU hier iets zinnigs over zeggen. Als er ook gebrouwen wordt in ALU lijkt me dit geen probleem vormen (GBV).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.