LOWBACH

Gestart door Hoppie, 21-10-2004 19:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Ha Hoppie :proost:

Het gaat bij Wyeast inderdaad om de bacterien die de juiste zuren aanmaken. Ik ben erg benieuwd naar een vergelijking tussen beide bieren en dan met name op de 'diepgang' en 'complexheid' van de zuren (snappie me nog?). Mijn hypothese is dat de zuren, aangemaakt door de bacteriën, complexer zijn dan zuiver toegevoegde zuren, maar in welke mate? Ben benieuwd!

Ik zou het bier niet zomaar beluchten. Nogmaals hevelen kan al wel het gewenste resultaat leveren, maar dat is misschien wel erg kort dag na je lagering. Iets warmer zetten lijkt me niet aan te raden, vanwege de vorming van nog meer esters. Ik denk dat ik m even zou laten staan.

De reden dat de thread zomaar stopt was simpel en jammer tegelijk. Ik was ongeveer 3 weken te laat voor de oogst, dus alle morellen waren weg. Nu kon ik wel een Vlaams Bruin gaan brouwen, maar dat zou dan niet de kriek zijn waar ik op uit was. Ook had mijn leverancier de juiste bacteriën niet op voorraad en had ik weinig zin om daar nog achteraan te gaan, nu ik geen morellen had (oké, dat laatste is wel een slappe smoes). Feit is dat ik het laatste half jaar nauwelijks aan brouwen ben toegekomen. Ik was immers ook nauwelijks op het forum te vinden. Nu ben ik er weer, dus.... PAS OP! ;D

Edwin

Hopmans

Hoi Edwin,

Jou hypothese is uiteraard correct. Dat wist ik ook toen ik hier aan begon.
Maar we hebben wel belangrijke dingen ondekt. Zo wordt gesproken op het internet over kunstmatige aanzuring met melkzuur. Mooi niet dus. Martin had een site ondekt, waarbij de hoeveelheden zuren in bier zijn gemeten door een lab. Daaruit blijkt, dat het vooral azijnzuur is in spontaan bier. En ik moet zeggen, dat het echt een lekker biertje is geworden, alleen de ingredienten zijn nog niet in de juiste verhouding. Te veel hop, eiken etc. Maar het smaakt als een natuurlijk zuur bier.

Kortom; De opzet om binnen een maand een redelijk Vlaams Bruintje te brouwen is naar mijn inziens wel gelukt. Alhoewel ik niet weet waar deze batch dan wel op zou lijken.
Zure bieren zijn bij ons praktisch niet te krijgen.

Jeetje, ik hoop dat mijn gist niet dood is. Dat is natuurlijk nog een onzekere factor met deze lage PHtjes. :-\
Er zit niet veel blub meer in het bier.

Groetjes,

Hoppie



Johannes

Citaat van: Hoppie op 14-01-2005  19:24 uJeetje, ik hoop dat mijn gist niet dood is. Dat is natuurlijk nog een onzekere factor met deze lage PHtjes. :-\

Zou ik me niet al te druk om maken tenzij je zuurgraad lager is dan pH 3

:degroeten:

Johannes

Hopmans

Hoi Johannes,

Ik weet het niet.
M,n pH-papier gaat niet zo laag.
Heb er meer in gedaan als batch 1, maar het is niet zuurder dan een echte Rodenbach.
1 ltr keukenazijn op 23 ltr bier.
Op zich drinkt de sample makkelijk.
Lager als 3 zal toch niet ?  ???
Ik zie nog wel hele kleine belletjes tussen het eiken.
Maar het waterslot doet niet veel meer.

Groetjes,

Hoppie


Hopmans

Ik zit nu aan een echte Rodenbach.
Eerlijk is eerlijk; Dit is toch wel echt goddelijk !
Die appeltjes; daar is toch echt wel tijd voor nodig. ( Volgende keer appelmoes in mijn bier ha ha ).
Maar ik proef ook Velpon ! (Nee Nee  :neenee: , dat doen we er niet in ).

Die smaak herken ik nu makkelijk, vanwege een zelf gemaakt wijntje van mijn brouwmaat.
Waarschijnlijk is die geinfecteerd geweest met een wilde gist.
Op het begin een notengeur, maar nu een jaar later komt de Velpon je tegemoet.
Maar toch is het een heerlijk zoetige verfrissende wijn. In een Grolschbeugel. Dus een bokaal vol.

Jummie Jummie ! :lekkerbier:

Mmmmm, misschien toch ook eens met een wijngist aan de gang. Het zal niet het eerste biertje zijn die daarmee vervaardigd wordt.
Wijngist is neutraal qua zwavelluchten en fruitig en kan goed tegen zuur.


Groetjes,

Hoppie

Hopmans

Beste Medebrouwers,

Nu nog steeds SG 1018

Gisteren belucht middels kletteren en 3gr gist voeding er in gedaan.
Zie wel iets van eilandjes koolzuur drijven, maar het waterslot doet niets (Ook niet veel bij schudden).
Dit is gewoon veel te hoog voor een begin sg van 1047.

Wat moet ik doen ?

1.> Evt wijngist toevoegen. (Kan als het goed is een lagere pH hebben)
2.> Wachten.
3.> Binnenkort gewoon stug bottelen.
4.> Binnenkort gewoon stug met verse (wijn)gist bottelen.
5.> Ervanuitgaan dat de boel morsdood is, en het brouwsel weggooien.

6.> Anders

Groetjes,

Hoppie

wim

Citaat van: Hoppie op 16-01-2005  12:36 u.
5.> Ervanuitgaan dat de boel morsdood is, en het brouwsel weggooien.


Dit natuurlijk nooit.
Zet het meetsample eens op een warme plek, misschien gebeurd er nog iets en kun je dit uitsluiten. Voeg nders een heel klein beete superwijngist toe aan je meetsample om te kijken wat er gebeurd.

Hoe laag kmt je PHpapier? En staat ie op de laagste stand, misschien toch maar even wat papier gaan halen dat iets lager gaat.

Succes

:degroeten:

Wim

Hopmans

Bedankt voor de tips Wim  :proost2:
Alleen ik heb er gelukkig nog geen gebruik van hoeven te maken.
Wel moet ik nog pH-papier bestellen (Nergens te krijgen hier).

misschien gaat de truc van MO zijn vruchten afwerpen. Er komt weer leven in de brouwerij.  :hoera:
Heb nog even gewacht met de wijngist, gezien ik vanochtend wat meer koolzuurbelletjes zag, nadat de kachel de hele nacht gebrand heeft.

Maar na deze ervaring ben ik ervan overtuigd, dat er naast een thermische shock ook zoiets bestaat als een pH shock. M.A.W.: Gist houdt niet van plotselinge veranderingen.

Dus bij mijn volgende batch zuur ik vanaf het begin aan. Inclusief mijn starter, zodat er geen plotselinge veranderingen optreden.
Nu las ik ergens dat een starter een pH van 4 moet hebben. Dan maak ik 'm gewoon 3,5.
En ik ga toch een wijngist proberen. Dan maar geen geit in mijn bier.
Nu denk ik toch dat een Rodenbach dit smaakje ook niet heeft. Dat bier lijkt uberhaubt meer op wijn dan als op bier. Wijngist kan lagere pH's aan. Windsor is ook geen doorgister, laat staan voor dit bier. Alleen de biergist Westmalle kan deze pot bier aan denk ik.

Hieronder een link van een bierrecept met wijngist. Het is dus geen onbekend fenomeen.

http://www.xs4all.nl/~ocam44/recept/990303.html

Nog even een vraag voor de toppers. Gaat de bananen-kauwgum smaak na verloop van tijd nog weg of?

Groetjes,

Hoppie




Edwin

Citaat van: Hoppie op 17-01-2005  19:06 uNog even een vraag voor de toppers. Gaat de bananen-kauwgum smaak na verloop van tijd nog weg of?

Ha Hoppie :proost:

Helaas, de esters die die geuren veroozaken gaan niet meer uit je bier. Wel kan door de ontwikkeling van andere smaakcomponenten de overheersing van die bananen minder worden. ik heb hier ook een batch met bananenschuimpjes (of hubbabubba's) staan. :-\

Edwin

Johannes

Maar er kunnen wel esters bijkomen maar dat wist jij al blijkt uit deze thread de link nog even voor de mensen die het niet weten.

:degroeten:

Johannes

Hopmans

Hoi Edwin en Johannes,

Bedankt voor de reacties.  :proost2:
Eigenlijk was het een beetje stomme vraag. Alsof een ester verdwijnt.  :P
Het is inderdaad maar weer afwachten hoe de boel zich ontwikkelt.
Uiteraard doet een beetje koolzuur ook weer wonderen.

Operatie beluchten en voeden is gelukt. SG is nu ong. 1013  :elifant:
Volgende keer toch proberen anders aan te pakken.  ???

Leuk etiket trouwens Johannes  :duimop:
Moest wel even lachen om de gedachtengang er achter  :laugh:

Groetjes,

Hoppie  :degroeten:


wim

1013 is toch wel een waarde die in de richting gaat. hoe laag wil je gaan?
Je kan ook compenseren in de bottelsuikergift. Dan doe je rest van de lagering in de fles.

:degroeten:

Wim

Adrie

Heren,

Esters kunnen wel degelijk verdwijnen, zoals blijkt uit DIT artikel. Helaas gebeuren er dan ook nog een heleboel andere dingen die je bier er waarschijnlijk niet beter op maken.

Groeten,

A3

Edgar

Het is ook mijn ervaring dat het esterniveau dat een bier soms heeft kort na bottelen, een paar weken later merkbaar verminderd kan zijn. Dit vóórdat een onaangename veroudering optreedt. Het verschil is volgens mij niet geheel te wijten aan de balans tussen smaken, ik heb het idee dat sommige esters werkelijk kunnen verminderen in de fles.

Het lijkt me logisch, dat verschillende esters op verschillende manier evolueren.

Nog een voorbeeld van hoe ingewikkeld bier nu eigenlijk is.

Hopmans

Hoi medebrouwers,

Hoi Wim,
Ik ga zondag bottelen. Ik ben redelijk tevreden, alhoewel het kantje boord was met de vergisting. Zondag zal het wel iets van 1012 zijn.

Hoi Edgar en Adrie,
Ik heb het artikel al eerder gelezen. Ik zal daarna wel te veel homebrew op hebben gehad  ;)
Dus het komt er op neer dat de ethanol weer los kan komen van de zuurmoleculen.
Tja, op zich lijkt dat ook weer logisch.  ???
Het lijkt wel of de bananensmaak wat afneemt. Het wordt iets frisser. misschien door het beluchten.

Ik las ook dit in het artikel:
Bekende carbonyl-verbindingen zijn acetaldehyde en diacetyl. Acetaldehyde ontstaat door oxidatiereacties uit ethanol en heeft een groene-appeltjessmaak. De stof ontstaat vooral onder invloed van zuurstof, maar ook in zuurstofloos verouderend bier neemt de concentratie toe.

Dit is juist wat ik nodig heb. Een echte rodenbach rijpt in eiken vaten dat laat een beetje zuurstof door. Ik wil juist een beetje appeltjes smaak hebben.
Kan ik dit op een verantwoorde manier doen door extra beluchting of een andere methode behalve eikenhouten vaten ?

Groetjes,

Hoppie

PS. De 2e batch lijkt er al meer op. Zuurgraad, smaak etc.


Johannes

gecontroleerd appeltjes smaak in bier dmv toevoegen zuurstof lijkt me niet te doen.... hangt denk ik meer van de gebruikte gist af.

:degroeten:

Johannes

Hopmans

Hoi brouwvrienden,

Vandaag gebotteld, en pH-papier ontvangen.
pH is maar 3,5 . Niet iets om ongerust over te worden in het vervolg.
SG bleef 1013-1014.

Nu afwachten wat voor smaakontwikkeling er komt met de nagisting. Heb tot dusver het gevoel dat Westmalle wat frisser is als Safale. Ik heb het gevoel als of het bier nu iets vetter is. Waarschijnlijk diatecyl. Moet dus nog wegtrekken.

Brettanomyces bruxellensis produceert een vreemd "paardachtig" aroma en smaak volgens diverse internetsites.
Dit betekent toch dat ik het bij biergist moet houden (Geitachtig). Tja, hoe moet ik als vissekop het verschil weten Ha Ha. Het is in ieder geval kinderboerderij smaak.
Maar het moet ook fruitig zijn. En goed doortrekken. En appeltjessmaak produceren.
Dus de volgende keer denk toch maar weer Westmalle of een combinatie van gisten.
Bij de echte komen tientallen soorten om de hoek kijken.
Maar eerst kijken wat deze gist doet.

Groetjes,

Hoppie

MO

Het is toch wel logisch dat Westmalle beter doorvergist dan safale. Dan blijft Westmalle inderdaad de beste keus.

Hopmans

Terwijl Safale ook al bekend staat als doorgister.

Maar Westmalle is toch wel iets apparts. Het is mijn ogen een edelgist.   :engel:
Ik ga dezelfde batch nu doen met deze gist. Kijken wat het verschil is.
Maar even een blowoff systeem gebruiken.

Even ter attentie:
Ik heb Zaterdag een Westmalle gehaald in de supermarkt.
Deze heb ik Zondag opgedronken en wort in de fles gedaan.
En maandag was deze al aan het gisten !  Supermarkt dus heren.  :duimop:
Hoge omloopsnelheid.
Vanavond verdubbelen.

Groetjes,

Hoppie



MO

Ga je nu nr 3 er gelijk achteraan brouwen?

Hopmans

Hey Martin,

Long time no see.

Ja, as Zondag.
Ik ben nu net toevallig de 2e aan het drinken. Koolzuur is aanwezig. Zelfs al schuim!
Op zich smaakt deze wel lekker, maar wel een beetje vlak.
De zuurgraad is volgens mij wel goed. misschien ietsje pietsje zuurder zou kunnen.
Daarna nam ik weer even de 1e. Die was toch wat complexer. Ok meer paard (Lach maar, het is echt zo als je er op let.)
Of dat nu door het gist of het fruit komt weet ik niet.
Daarom verander ik niets aan het recept (Alleen ipv 1% ,  1,2% chocmout).
Dit om te kijken wat er gebeurd met Westmalle.
Anders weer bij de 4e iets van fruit erbij. Of een half jaar lageren.

Maar ik denk dat Westmalle meer geschikt is. Safale is meer iets voor een Palm denk ik.
Kan wel kloppen, want dat is immers een soort Ale.

Maar de boel moet nog wat rijpen natuurlijk. Dus........

Groetjes,

Hoppie

Hopmans

Hoi Hoi,

Dit wordt de derde poging.
Nu weer Westmallegist en 0,2% chocolademout meer , zodat de kleur 2 punten donkerder wordt.
En de aanzuring direct na koelen. Kijken wat de gist doet alzijnde katalysator.  ???

Gelukkig wordt de 2e batch "warmer". 4 dagen na bottelen smaakte deze ontzettend simpel en vlak.
Nu komt er iets meer warme body in. En de bananensmaak is weg. Maar een echte Rodenbach namaken op deze manier is denk een utopie.

Een lekker smakelijk verfrissend simpel Vlaams bruintje ja.
Een Rodenbach nee, zelfs niet met Roeselare gist. Want dat is een pakje met gist en bacterien wat in het wort gegooid wordt. Maar dat moet juist gefaseerd gebeuren. Het een moet het ander opvolgen. En er moet een beetje zuurstof bij door het hout, en dat kan niet door een glazen fles.

http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/lambiekengeuze.htm

Maar batch 4 gaat een half jaar lageren. Dan zal het ongetwijvelt complexer worden.
Het zal toch wel lachen gieren en brullen worden als we een echt zuur bier benaderen.

Naam hobbybrouwer die het recept aangeleverd heeft: Hoppie
Bron van het recept: Diverse bronnen.
Locatie op het forum waar discussie over het recept heeft plaatsgevonden: Discussie recepten
Naam brouwsel: Lowbach III
Biertype: West Vlaams Oud Bruin
Begin SG: 1047
Eind SG: 1012
Kleur (berekend): 34 EBC
Berekende bitterheid: <14 EBU

Vermeld de hoeveelheden per 23 liter wort/bier

Mout
2982  gram       68 %      Brewferm Pale Ale            7 EBC     
500    gram       11 %      Brewferm Cara-Munich  100 EBC     
62      gram       1,2 %      Chocolade ontbitterd     800 EBC
856    gram       19,8 %      Maisvlokken                     1 EBC 
4400  gram       totaal

Water
23 L maischwater
20 L spoelwater

Maischschema
20 min    40 gr C
20 min    52 gr C
60 min    61 gr C
20 min    72 gr C
01 min    78 gr C

Hop
22 gram    Gecureerde Styrian Goldings    3,5 % alfa  bloemen     kooktijd 0 min

Kooktijd
Totale kooktijd wort: 75 min

Zuur
1000 ml Blanke natuurazijn(4%) & 6,25 ml melkzuur(80%)
Toevoegen direct na afkoelen.

Eikensnippers
12,5 gram gedurende 1 uur op 100 graden Celsius getoast.

Zout
3 gr

Gist
Naam gist:   Westmalle

Vergistingstemperatuur en duur
hoofdgisting  5 dagen bij 18 gr C
lagering      14 dagen bij 18 gr C

Bijzonderheden
Brouwzaalrendement: 62% EU  83% AM ( Hoop ik : Filterkuip heeft nu 3mm gaatjes ipv 1mm )
Vergistingsgraad: 74,5%
Extractgehalte: 11,745 graden Plato
Bottelsuiker: 5gr/l ( Persoonlijk doe ik 3,25gr/30cl >>> 5,18%vol. Max )

Bereiding hop:
Voorzichtig het wort uit de pan scheppen met een steelpannetje,
en vervolgens over een keukenzeef met de hop gieten. Daaronder zit een trechtertje
met een tuinslangetje tegen het kletteren. Dit beland uiteindelijk in de gistemmer
met een filterdoek er in voor de eiwitten en de kleine deeltjes.
Vervolgens koelspiraal er in.

Groetjes,

Hoppie

Hopmans

Vandaag nummertje 3 gebrouwen.

Filterkuip werkt PERFECT !!!               Lang leve 3mm  :elifant:
Rustig aan gefilterd 23Ltr in 1,5h.
Het laatste stukje heb ik 'm opengetrokken om te kijken hoe snel hij was.
Snel mijne heren  8)

Op een of andere manier 3ltr te veel water in de kookketel. (minder water in het kaf?)
3 uur staan koken (net als een echt vlaams bruin overigens).
Had rode vlekken op mijn filterdoek.
Maar nog steeds teveel wort. 100gr suiker toegevoegd voor 2 puntjes meer sg.
Maar dan wel 25ltr bier.
Rendement is dus nog hoger. Ik gok boven de 85%.

Groetjes,

Hoppie

Hopmans

Hey medebrouwers,

Blowoffsysteem gemaakt op mijn gistvat.
De hoofdgisting is in volle gang.

Mijn vrouw wordt helemaal gek van de zware bubbels in het emmertje met water Ha Ha   :hoera:
Iedere seconde een batterij bubbels, onder mijn schrijfbureau die als klankkast fungeert.

Groetjes,

Hoppie (Die nu gelukkig op het werk is)

Edwin

Ben benieuwd of je derde poging succesvol is! :proost:

Ik lees met belangstelling en zal dit jaar zeer zeker ook een vlaams bruin gaan brouwen! Ik sta nog wel wat sceptisch tegenover je aanzuringsmethode, dus ik wacht je resultaten nog even af (EN IK MOET ZEKER EENS PROEVEN!).

Edwin


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.