Grootte sproeiers gasbranders aanpassen voor aardgas

Gestart door Jomme, 23-01-2011 19:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jomme

Dames en heren,

Ik heb nu mijn 3 gasbranders geinstalleerd en ik vrees dat ik deze zal moeten aanpasen om op aardgas te werken daar ik geen zin heb om met flesen te zeulen.
Is er iemand die een of andere tabel heeft met diameters van sproeiers voor bepaalde vermogens?
Ik zou die dingen zelf uitboren.
Nu vroeg ik me ook af of men het geleverde vermogen van een bepaalde brander ongeveer kan inschatten aan de hand van de diameter en het aantal gaten in de branders?
Ik heb geen enkele documentatie voor mijn branders dus zal ik een beetje moeten goochelen.
Voor aardgas zou de diameter van de sproeier ongeveer 3 maal groter zijn dan voor propaan maar k weet niet voor welke brandstof de sproeiers nu zijn...
Staat daar iet over in de handleiding van nieuwe branders? (rond de 8KWvermoed ik)
Daar ik vermoed de fabrikanten van mijn dingen reeds lang van de aardbol verdwenen zijn zal ik zelf de sproeiers boren.
Aha, nog iets, blijkbaar jan men aan deze toestellen door middel van een verschuifbare ring de luchttoevoer ook een beetje afgregelen, iemand een idee hoe dit in zijn werk gaat? Blauwe vlam creëren?
Veel vragen voor een beetje warmte nietwaar?  :-\

PS: Ik ben geen kamikaze dus zal ik die dingen buiten gebruiken

jelle

Citaat van: Jomme op 23-01-2011  19:09 uDames en heren,

Ik heb nu mijn 3 gasbranders geinstalleerd en ik vrees dat ik deze zal moeten aanpasen om op aardgas te werken daar ik geen zin heb om met flesen te zeulen.
Is er iemand die een of andere tabel heeft met diameters van sproeiers voor bepaalde vermogens?
Ik zou die dingen zelf uitboren.
Nu vroeg ik me ook af of men het geleverde vermogen van een bepaalde brander ongeveer kan inschatten aan de hand van de diameter en het aantal gaten in de branders?
Ik heb geen enkele documentatie voor mijn branders dus zal ik een beetje moeten goochelen.
Voor aardgas zou de diameter van de sproeier ongeveer 3 maal groter zijn dan voor propaan maar k weet niet voor welke brandstof de sproeiers nu zijn...
Staat daar iet over in de handleiding van nieuwe branders? (rond de 8KWvermoed ik)
Daar ik vermoed de fabrikanten van mijn dingen reeds lang van de aardbol verdwenen zijn zal ik zelf de sproeiers boren.
Aha, nog iets, blijkbaar jan men aan deze toestellen door middel van een verschuifbare ring de luchttoevoer ook een beetje afgregelen, iemand een idee hoe dit in zijn werk gaat? Blauwe vlam creëren?
Veel vragen voor een beetje warmte nietwaar?  :-\

PS: Ik ben geen kamikaze dus zal ik die dingen buiten gebruiken
Om van aardgas naar flessengas te gaan is het 1/3 van de diameter van het gat, andersom dus 3X de diameter
Info heb ik van iemand uit de gastoestellen wereld

Jomme

Dag Jelle,
Nu is de diameter 1,5 mm dus naar 4,5 mm lijkt me wel een overdreven groot gat niet?
Het zou goed zijn moest ik een paar voorbeelden vinden van bestaande branders op aardgas...

Henielma

Wordt hier niet drie maal het oppervlak bedoeld in plaats van diameter?

jelle

Citaat van: Jomme op 23-01-2011  19:17 uDag Jelle,
Nu is de diameter 1,5 mm dus naar 4,5 mm lijkt me wel een overdreven groot gat niet?
Het zou goed zijn moest ik een paar voorbeelden vinden van bestaande branders op aardgas...
Wanneer je 4,5 mm te groot vind kun je eerst ook opboren naar 3 mm.
Als ik dan gelijk heb kun je altijd nog groter boren en bij mijn ongelijk heb je niet een veel te groot gat ;)

Albertus

Voor mijn Mammuthbrander (8,5 kW) heb ik, ten behoeve van de komende ombouw, "aardgaskraantjes" liggen.
De sproeier heeft een diameter van ruim 2 mm.

Bert

jelle

Citaat van: Henielma op 23-01-2011  19:21 uWordt hier niet drie maal het oppervlak bedoeld in plaats van diameter?
Ja dat klopt :-[

Jomme

Allright dus ik zal met stapjes opboren en zien wat die dingen doen, bedankt mannen!

jelle

Citaat van: Jomme op 23-01-2011  19:17 uDag Jelle,
Nu is de diameter 1,5mm dus naar 4,5mm lijkt me wel een overdreven groot gat niet?
Het zou goed zijn moest ik een paar voorbeelden vinden van bestaande branders op aardgas...
Ik kom uit op 2,5 mm 0.75*0.75*3.14*3 = 5.29/3.14 = 1.6875 daar de wortel uit = 1.299*2 = 2.59.

Jomme

Prachtig Jelle, dat zal het wel zijn ik zou net aan de berekening beginnen toen jij... :groots:

Albertus

Hierbij een foto van de twee sproeiers, links voor propaan en rechts voor aardgas. Beide sproeiers zijn voor mijn Mammuthbrander.
De aardgassproeier heeft een diameter die 1,55 x zo groot is (oppervlakte dan 2,4 x zo groot).

Bert



Jomme

Bedankt voor de foto Albertus., puik werk!
Leuk als je zo vooruit geholpen wordt!
Zou die 145 de diameter in honderdsten kunnen zijn en de andere 230 honderdsten?
230/145 is inderdaad een factor 1.58.
Ik haal alvast een boortje van 2.3 mm en misschien 2.4 en 2.5 en ik kan dan gaan boren.

Albertus

Citaat van: Jomme op 26-01-2011  13:01 uZou die 145 de diameter in honderdsten kunnen zijn en de andere 230 honderdsten?
230/145 is inderdaad een factor 1.58.

Bij motoren is het nummer van de sproeier niet altijd de diameter. Soms gaat het om een getal dat de hoeveelheid vloeistof per tijdseenheid aangeeft.
Ik zou er in dit geval niet van uit gaan dat de (beide) getallen de diameter aanduiden.

Bert

JAVAL

Ik zou gewoon een aardgassproeier erbij kopen voor een paar euro. Voor je het weet maak je door het boren je sproeier onbruikbaar voor zowel propaan als aardgas!

Henielma


Jomme

Citaat van: JAVAL op 27-01-2011  22:23 uIk zou gewoon een aardgassproeier erbij kopen voor een paar euro. Voor je het weet maak je door het boren je sproeier onbruikbaar voor zowel propaan als aardgas!
Bedankt voor de tip.
Ik zal proberen boren op 1 brander en zien wat het geeft.
Als het voor een of andere duistere reden niet werkt dan koop in andere sproeiers.
Ik weet niet of dit lukt want ik heb geen merk/modelnaam maar misschien zijn er ng wel installaties die dit gebruiken.

erikgroothuis

Citaat van: Jomme op 28-01-2011  13:23 uBedankt voor de tip.
Ik zal proberen boren op 1 brander en zien wat het geeft.
Als het voor een of andere duistere reden niet werkt dan koop in andere sproeiers.
Ik weet niet of dit lukt want ik heb geen merk/modelnaam maar misschien zijn er ng wel installaties die dit gebruiken.

Hoi Jomme,
Plaats een fotooke, dan is er vast iemand die ze herkent, en merk en model kan noemen.

Groet,
Erik :brouwen:

Jomme

Ze zijn prehistorisch Eric!
ik probeer zondag even en als het niet lukt post ik mijn rokend hoofd!

Het Alfazuurmannetje

Citaat van: JAVAL op 27-01-2011  22:23 uIk zou gewoon een aardgassproeier erbij kopen voor een paar euro. Voor je het weet maak je door het boren je sproeier onbruikbaar voor zowel propaan als aardgas!

Gaat niet lukken. Mag niet in gehandeld worden sinds een paar jaar ivm veiligheid. Ik spreek uit recente ervaring. Kocht laatst een 6-pits gasfornuis bij een boer. Alles aangesloten en branden ho maar. Bleek omgebouwd te zijn naar propaan. Aardgassproeiers zoek. Alles geprobeerd om te bemachtigen. Toen toch maar een nieuwe gekocht.
Kan evt nog proberen bij kameerspullenzaak oid

Jomme


Davester

Iemand momenteel tips om een wokbrander geschikt te maken voor aardgas en hoe sluit je dat aan op het aardgasnetwerk?
T-splitsing maken bij fornuis of zo?

tdp

Citaat van: Davester op 06-04-2019  23:30 uIemand momenteel tips om een wokbrander geschikt te maken voor aardgas en hoe sluit je dat aan op het aardgasnetwerk?
T-splitsing maken bij fornuis of zo?

Je hebt een grotere sproeier nodig, zoals hierboven aangegeven. Ik heb in mijn tuinhuisje apart een gasaansluiting, weet niet hoe mijn installatiemonteur dat verder gemaakt heeft.

Davester

Citaat van: tdp op 07-04-2019  10:29 uJe hebt een grotere sproeier nodig, zoals hierboven aangegeven. Ik heb in mijn tuinhuisje apart een gasaansluiting, weet niet hoe mijn installatiemonteur dat verder gemaakt heeft.

Thanks, zal hier eens een installatiemonteur aanspreken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.