Giststarter maken als Wyeast niet bol staat

Gestart door Gast, 21-10-2004 14:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

Ik weet dat het Wyeast gist zakje totaal bol moet staan.. maar ik heb niet echt veel zin meer om te wachten, er is 2 dagen niets gebeurd..
Hij staat ongeveer 85/90% bol.
Ik weet dat hij 100% moet zijn maar kan ik al een giststarter maken of toch maar wachten?

Jordi

MO


Gast

Ik heb een giststarter gemaakt van ongeveer een 3 kwart liter met een sg van, schrik niet, 1071!
Vraag me niet hoe want promash vertelde mij dat dit eruit moest komen met een rendement van 80% terwijl ik dat echt niet haalde.. maar oke :P

De giststarter doet totaaal niets.. ik ben hem zeer intensief aant beluchten, schudden enz enz..
Is het sg te hoog om te vergisten of is er iets anders aan de hand?

Het is gist soort 3787 Beglian Trappist en de gist starter is inmiddels 18 uur oud..

HELP :shelp:

Herman

Giststarters kun je het beste maken van wort dat niet meer dan 1.030 zwaar is. Pas vlak voor het brouwen laat je de gist wennen door er wort van het brouwsel aan toe te voegen. Zo'n zware starter moet wel oppakken, maar je hebt de gist wel een rotschrik bezorgt...

Of er meer aan de hand is? Vertel dan eens stap voor stap wat je gedaan hebt.

Herman

Gast

Ik heb 280 gram mout geschroot en het volgende maischschema gehandhaafd:

52 graden     10 min
55 graden     20 min
63 graden     30 min
72 graden     30 min (dan filteren, en omdat het zo weinig was (1 liter) heb ik dat met een normale zeef gedaan haha) en dan koken, 10 minuten.
Dit is een maischschema dat ik van een of ander recept heb gebruikt omdat ik normaal met moutextract werkte voor giststarters..

Dit heb ik af laten koelen en gist toegevoegd. Bij elkaar iets van 60 minuten belucht met tussenpauzes.



Herman

Was moutextract niet makkelijker? Op zich kan dit natuurlijk best, is alleen meer werk. Ik ga er van uit dat je goed genoeg gefilterd hebt. Ik zou de starter warm zetten (ca 30C) en dan maar afwachten.

Volgende keer lager SG aanhouden en je kunt beter kleiner beginnen met een starter en deze steeds wat bijvoeren in plaats van in een keer 750 ml toevoegen.

Groet,
Herman

Gast

Hoelang denk je dan dat het duurt voordat hij iets begint te doen?
Ik kan eventueel ook een beetje korrelgist toevoegen als dat helpt.

Jordi

ps heb geen extract gebruikt omdat dat zo verrekte duur is en heb niet veel geld.

Jacques

Hoi Jordi,

Voor het aanmaken van een giststarter heb je niet zo veel moutextract nodig waardoor de kosten wel meevallen.

Het aanslaan van een giststarter kan een tijdje duren dat de gist in het Wyeast pak al een paar dagen niet meer is gegroeid. Om te kunnen overleven teert de gist in op de hoeveelheid reservestoffen die zijn aangemaakt tijdens de gistgroei. Door het tekort aan reserves duurt het allemaal wat langer. Een mogelijkheid van te voorkomen dat de gist zijn reservestoffen opgebruikt bestaat uit het koelen van het Wyeast pak. De stofwisseling van de gist wordt dan vertraagd waardoor de reservestoffen niet worden aangesproken.

Mijn advies voor dit moment is gewoon geduld hebben, de starter goed warm wegzetten en regelmatig met de fles zwenken om de vloeistof te laten bewegen.

 :degroeten: Jacques

MO

500 g moutextract kost bij Brouwland 3,71. 60 g voor 600 ml giststarter komt dus uit op 44,5 eurocentjes.

Je kunt ook wat wort na hopkoken verdunnen met water tot SG 1040 of zo en dit in jampotjes/appelmoes potten stoppen (potten kokend vullen, bij afvullen trekken ze vacuüm). dit tijdens een normale brouwsessie bedoel ik.

Dit is enkele maanden houdbaar. Voor gebruik even opkoken. Hier lusten je gistjes wel pap van!

Gast

Oke goeie tips, bedankt!

Ik hoop dat de gist nu nog eventjes aanslaat en dan ben ik supre blij :merlin:

Gast

De giststarter is als een gek aan het gisten geweest (1 bubbeltje per seconde ongeveer) en had een dikke schuimlaag,
maar dit was helaas van korte duur, namelijk 1 dag... nu gaat het 1 bubbeltje per 10 seconde.

Moet ik verse wort toevoegen nu? En zo ja, met welk sg?

jordi

MO


Caspar

1 bubbeltje per 10 seconden is niet verkeerd volgens mij... als je morgen of overmorgen gaat brouwen. Ik dacht altijd dat je een giststarter zo'n 2 a 3 dagen voor de brouwdag klaar maakte. Jij bent er dan wel erg vroeg bij geweest gast ;).

Adrie

Je kunt je starter het best in de koelkast zetten net na het hoogtepunt van de vergisting als je de starter niet gelijk gebruikt. Dan voor gebruik op kamertemperatuur laten komen en toevoegen aan het wort. Als ie al over de top is, gaat de gist interen op zijn voedingsstoffen en duurt het langer voor je gisting op gang komt.

Groeten,

A3

Gast

Het was eerst de bedoeling om woensdag te gaan brouwen maar onverwachts moet ik nu ook op woensdag werken en kan ik pas zondag brouwen..
Ik denk dat ik morgen avond nieuwe / verse wort toevoeg en dan op het hoogtepunt de koelkast in zet om het vervolgens zondag te brouwen.


Hoe krijg je eigenlijk de meeste reserve stoffen in je gist (ik geloof dat dit uiterst belangrijk is voor de nagisting)

Jordi

Adrie

Door je starter goed te beluchten en door je starter koud weg te zetten voordat de voedingsstoffen op zijn. Dat laatste betekent, zoals ik al eerder schreef, dat je je giststarter in de koelkast zet net na het hoogtepunt van de vergisting.

Groeten,

A3


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.