Even voorstellen: het JAVAL hevelfilter

Gestart door JAVAL, 16-01-2011 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

segtom

Ok bedankt , ik had de eerste keer nog geen kraan op mijn hevel staan en ik dacht dat het goed liep maar na het meten van SG zat ik er 20 punten onder dus zal ik er eens een kraantje tussen zetten en een siliconenslang. Zijn er bepaalde tips voor het kraantje?

Jacques

Het mooiste is een 3-delige kraan, die kun je helemaal uit elkaar halen waardoor je zo goed kunt schoonmaken. Dergelijke kranen zijn echter zeer prijzig.

Als alternatief kun je een eenvoudige kogelkraan gebruiken en na gebruik in een badje met oxi leggen. Een paar keer schudden en omkeren is aanbevolen om te zorgen dat overal de oxi bij kan. Goed naspoelen en vervolgens halfgeopend wegleggen zodat het binnenwerk kan drogen. Op die manier groeien er geen ongewenste gasten in je kraan.

segtom

Bedankt voor het advies, zal ik deze week eens werk van maken om mijn hevelfilter aan te passen met siliconenslang nu en daar tussen een kraantje.

segtom

Hallo,
Binnenkort gaan we thuis onze douche afbreken en kan ik het inox omhulsel van de douche slang gebruiken om mijn hevelfilter tot een javalfilter om te bouwen. Gewoon met klembandjes vast maken denk ik? Verbetert dit ook mijn rendement bij het filteren?

Jacques

Citaat van: segtom op 27-05-2012  08:52 uBinnenkort gaan we thuis onze douche afbreken en kan ik het inox omhulsel van de doucheslang gebruiken om mijn hevelfilter tot een javalfilter om te bouwen.

Hmm, ik zou niet zo snel mijn douche afbreken om een Javalfilter te maken.  :D

Wat voor omhulsel zit er om de doucheslang? Vaak is het een spiraal die in plastic zit. Daar kun je niet zo veel mee. Een Javalfilter heeft een innox vlechtwek mantel.

segtom

Ja ze gaan bij ons thuis een nieuwe douche installeren vandaag. Moet ik nog kijken wat voor slang het is, als het geen vlechtwerk is heb ik pech en zal ik een metertje moeten gaan halen. Is het wel zo heb ik geluk natuurlijk. Hopelijk verbetert het mijn filterwerk want de laatste keer was het een ramp.

George81

Mijn filter versie 2.1



Ik heb de krappe mantels vervangen voor de veel ruimere wasmachineslang.
Ik heb de binnenslang niet hoeven losweken, ik heb de RVS mantel eraf kunnen stropen, dat kost moeite maar het gaat.

Ik heb toch eerst de gaatjes geboord en toen heel voorzichtig de buis gebogen. Je moet dan steeds een beetje buigen en de buigtang weer iets opschuiven.
Het is 1x misgegaan doordat ik net iets te ver ging.
Als ik eerst de koperen buis boog kwam ik op 2 problemen: gaten boren was bijna niet te doen, zelfs niet met een kolomboor en houder. En ten 2e zijn de braampjes dan iets lastiger weg te halen.

Nou ben ik d'r voorlopig wel klaar mee. Ik kan nog makkelijk 2 complete filters maken, zoveel slang heb ik nog over.

JAVAL

Hij is nu klaar voor gebruik en hij ziet er goed uit. Zo zou het moeten werken. Als je nog eens zoiets gaat maken doe dan eerst de buigoefeningen en daarna de openingen, dan loop je minder kans dat de buis op zo'n opening gaat knikken of scheuren. En gleufjes zagen met een metaalzaagje gaat veel gemakkelijker dan gaatjes boren! Succes met de volgende brouw!
Jaap

George81

Verrekt ja, ik had natuurlijk ook sleufjes kunnen maken . Dat heb ik voor het maischfilter wel gedaan.
De RVS mantel doet het filterwerk.

Even voor de duidelijkheid, ik heb het filter al eens gebruikt maar zoals al eerder in dit topic gemeld liep ik op filterproblemen doordat de mantel te strak zat.
Mocht iemand in omgeving Nijmegen hulp willen met het maken... ik ben er inmiddels aardig handig in :P

strokkie

Even een "oud"  topic weer aanhalen.
Als echte beginner ben ik nog druk op zoek naar de benodigde materialen. Ik ben van plan in eerste instantie een JAVAL filter te maken. Leek me -ook voor een technische no-no als mijzelf- wel te doen. ???

Ik heb inmiddels veel op het forum gelezen over de diverse hevelfilters, maar blijf toch met een paar vragen zitten (misschien is het wel ergens te vinden, maar er staat inmiddels zoveel info op dit forum... je zoekt je helemaal suf  ;D

- een rvs vlechtwerk filter is natuurlijk erg flexibel. Hoe zorg je ervoor dat deze wel goed door het wort komt en recht op de bodem komt te liggen?  (of heb ik het niet goed begrepen en zit er in het rvs vlechtwerk ook altijd een (koperen) buis?

- Wat is het voordeel van rvs vlechtwerk om een met sleuven voorziene buis (zoals ik dat in elk geval bij het filter van Jacques meen te zien)? Is dit dan alleen omdat het dan ook te gebruiken is voor het filteren na het koken ipv alleen na het maischen?
Of zijn er meer voordelen.

Alvast dank!

LRFokken

Citaat van: strokkie op 22-06-2012  09:30 uEven een "oud"  topic weer aanhalen.
Als echte beginner ben ik nog druk op zoek naar de benodigde materialen. Ik ben van plan in eerste instantie een JAVAL filter te maken. Leek me -ook voor een technische no-no als mijzelf- wel te doen. ???

Ik heb inmiddels veel op het forum gelezen over de diverse hevelfilters, maar blijf toch met een paar vragen zitten (misschien is het wel ergens te vinden, maar er staat inmiddels zoveel info op dit forum... je zoekt je helemaal suf  ;D

- een rvs vlechtwerk filter is natuurlijk erg flexibel. Hoe zorg je ervoor dat deze wel goed door het wort komt en recht op de bodem komt te liggen?  (of heb ik het niet goed begrepen en zit er in het rvs vlechtwerk ook altijd een (koperen) buis?

- Wat is het voordeel van rvs vlechtwerk om een met sleuven voorziene buis (zoals ik dat in elk geval bij het filter van Jacques meen te zien)? Is dit dan alleen omdat het dan ook te gebruiken is voor het filteren na het koken ipv alleen na het maischen?
Of zijn er meer voordelen.

Alvast dank!

Je beantwoord je eerste vraag al met je tweede vraag ;-)

heijligers

Ik gebruik alleen een rvs vlechtwerkfilter (=bazookafilter =javalfilter zonder binnenbuis) zowel voor maisch als voor hop filtering..
Tot op heden nooit problemen met platdrukken filter, dichtslaan of wat dan ook.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10961.msg154700.html#msg154700
Hier had ik hem net gemaakt, nog altijd ongewijzigd in gebruik.

Jacques

Citaat van: heijligers op 22-06-2012  10:30 uIk gebruik alleen een rvs vlechtwerkfilter (=bazookafilter =javalfilter zonder binnenbuis) zowel voor maisch als voor hop filtering..
Tot op heden nooit problemen met platdrukken filter, dichtslaan of wat dan ook.

Dat had ik eerst ook maar op een bepaald moment ging de zaak toch plat en bleef het vlechtwerk niet plat op de bodem liggen.

heijligers

Hij doet het al drie jaar prima. Mocht er aanleiding voor zijn, dan kan ik er altijd nog een binnenbuis in maken.

RobinB

Citaat van: heijligers op 22-06-2012  22:11 uHij doet het al drie jaar prima. Mocht er aanleiding voor zijn, dan kan ik er altijd nog een binnenbuis in maken.

Ook mijn idee en ervaring. :)

fwouters

Het leek mij goed om uit te leggen hoe ik mijn JAVAL / vlechtwerk hevelfilter heb gemaakt. Wie weet heeft iemand er in de toekomst iets aan.

1. Boodschappen doen
Ik heb mijn spullen bij de Hornbach gehaald. Qua prijs en assortiment mijn favoriete doe-het-zelf winkel.
Ik heb de volgende spullen gehaald:
- 2x 12 mm koperen buis van 1 m lang
- 1x koperen knelkoppeling van 3x 12 mm
- 1x kogelkraan met 2x 12 mm knelkoppeling
- 1x wasmachineslang (die van mij was 1m lang met 3/4 aansluitingen)
- 2x RVS slangklemmen
- schuurpapier
- spiritus



Benodigd gereedschap:
- 12 mm buigijzer (sommigen buigen door zout in de buis te doen, plakbandje op het uiteinde en dan om de pan heen buigen. Ik wil ook graag een mooie krul bovenop de pan en die buig je nooit op deze manier). Je kunt een buigijzer ook huren.
- ijzerzaag, of decoupeerzaag met ijzerzaagje erin
- steeksleutels
- tangetje
- evt. een trekveer voor elektriciteitsdraden

2. Buigen van de koperen buis
Zaag de buis eerst op maat van je pan. Die van mij heeft een diameter van 40cm en dus hoef ik niet in te korten. De lengte van je buis moet korter dan 3,14 x de diameter van je pan zijn. Ik heb er voor zover mogelijk een mooie cirkel van gebogen en het belangrijkste is dat de uiteinden mooi rechtlijnig op elkaar uitkomen. Buig het uiteinde nooit met het buigijzer om ervoor te zorgen dat deze mooi rond blijft ivm koppelen. test dit even door de knelkoppeling er losjes op te draaien. Maar draai deze nog niet te hard aan! De knelringen moeten er namelijk weer vanaf kunnen aan minimaal één kant.



3. Zagen van geultjes in de gebogen koperen buis
Hiervoor heb ik de decoupeerzaag gebruikt en ik was waarschijnlijk horendol geworden als ik dit met de hand had moeten doen.
Hierbij een foto van beide mogelijkheden:



Probeer de sleufjes om de cm te zagen en tot ongeveer 1/3 of de helft van de buis. Dieper heeft m.i. geen zin. Dit is het grootste karwei. Ik kwam uit op 73 sleufjes. Laat de laatste 4cm van beide uiteinden van de buis vrij van sleufjes; daarop komen de knelkoppelingen en slangklemmen.
Als je daarmee klaar bent, dan kun je de buis opschuren met het schuurpapier om de braampjes te verwijderen. De braampjes aan de binnenkant kun je verwijderen met een trekveer voor elektriciteitskabels.

Resultaat:



4. Verwijderen van de rubberen binnenbuis uit de vlechtslang
Zaag eerst met de ijzerzaag of decoupeerzaag de uiteinden van de slang en probeer zo min mogelijk rafels te veroorzaken. Doe vervolgens een laagje spiritus in een emmer, zodat de slang kopje onder kan en haal de slang erdoorheen. Pak vervolgens met een tangetje de rubberen buis vast en je kunt hem er in één keer uit trekken.

5. Aansluiten vlechtslang om koperen buis
- Schuif hem om de gebogen koperleiding heen en onthoud wat de bovenkant is. De kant met de sleufjes moet aan de ONDERKANT komen.
- Doe er vervolgens de twee slangklemmen losjes omheen.
- Sluit vervolgens de knelkoppeling op de ronde buis aan en knel deze semi-vast. Eén kant wil je namelijk nog goed los kunnen maken ivm later schoonmaken.
- Als dit vast zit, kun je de slangklemmen mooi over de gerafelde uiteinden van de vlechtslang heen vast schroeven, mooi tegen de knelkoppelingen aan.



6. Buigen van de staande buis
Nu kun je de staande buis vastknellen aan de ronde buis. Vervolgens ga je hem op de maat van je pan ombuigen. Als je geen buigijzer tot je beschikking hebt, kun je voor deze bocht soldeer- of knelknieën gebruiken. Maar ik wil zo min mogelijk verbindingen om de kans op een lek te verkleinen.



7. Kraan vastzetten
Als het goed is komt je buis nu onder je pan uit. Dit is wat mij betreft het handigst voor een succesvolle hevelwerking. Uiteindelijk gaat het om het uiteinde van de pijp/slang die je vast maakt aan je kraan, maar ik wil zo min mogelijk kans op een lek boven de onderkant van de pan. Aan de kraan kun je een stuk koperpijp met daaraan geklemd een slangpilaar zetten, of direct een koppelstukje om een slang aan vast te maken met bijvoorbeeld een slangklem. Dat laatste heb ik gekozen.



Ik vond het wel makkelijk als hij door mijn kijkgat kon, maar denk niet dat ik hem op deze manier veel ga gebruiken:



8. Testen van het geheel
Doe water in je pan en zuig met je mond aan de kraan. Je merkt gelijk dat hij gaat lopen en je hoeft geen water in je mond te krijgen. Als hij niet doorloopt dan heb je een luchtlek. Dat was bij mij het geval; ik had de kraan niet genoeg vastgekneld. Het kan niet aan de kant van de pan liggen want die ligt helemaal onder water. Na aandraaien ging hij bij mij goed lopen. Als hij vervolgens stopt boven het niveau van de vlechtslang, dan weet je dat je op de knelkoppeling van de ronde buis een luchtlek hebt.
In de ideale wereld stopt hij onder de inkepingen van je ronde buis; dan gaat hij lucht aanzuigen en dat verstoort de hevelwerking. Het vloeistofpeil moet dan dus ongeveer halverwege je vlechtwerk liggen. Bij mij trok hij hem zelfs nog verder door. Het is niet zo goed te zien op de foto, maar op de bodem licht nog een laagje water. Voor mij een acceptabel verlies van wort.
Als je eenmaal een goed werkend geheel hebt, kun je het kraantje open en dicht draaien zonder opnieuw aan te zuigen. De zwaartekracht zorgt ervoor dat het gewoon weer gaat lopen.



9. Proosten op het resultaat
Zie hier mijn eindresultaat. Een middagje werk (zo'n 3 uur), vooral vanwege het zagen van de sleufjes.
Kosten: ivm de hoge koperprijs momenteel rond de 40 euro. Ervanuitgaande dat je het gereedschap niet hoeft te huren of kopen.



Hopelijk hebben mensen hier iets aan. Als er iemand verbetervoorstellen heeft op bovenstaande methode, laat het me dan even weten. Dan pas ik de tekst aan.

hansm

Ik neem aan dat je wel RVS slangklemmen hebt gebruikt?

chielemans

.. nog 268 te gaan... gelukkig heb ik een dremel :)


fwouters

Citaat van: hansm op 24-06-2012  14:16 uIk neem aan dat je wel RVS slangklemmen hebt gebruikt?

Nee, niet bewust naar gekeken. Is dat nodig denk je?
Citaat van: chielemans op 24-06-2012  20:29 u.. nog 268 te gaan... gelukkig heb ik een dremel :)



Hou vol  :nut:

redox

Citaat van: fwouters op 24-06-2012  20:44 uNee, niet bewust naar gekeken. Is dat nodig denk je?
Hou vol  :nut:

Yep, na 1 keer brouwen zaten op mijn verzinkte slangeklemmen al roestplekken. Daarna gelijk RVS klemmen gekocht en die zien er na vele brouwsels gaaf/nieuw uit.       

fwouters

Citaat van: redox op 24-06-2012  21:03 uYep, na 1 keer brouwen zaten op mijn verzinkte slangeklemmen al roestplekken. Daarna gelijk RVS klemmen gekocht en die zien er na vele brouwsels gaaf/nieuw uit.     

Goed om te weten; ik zal ze omruilen voor een RVS variant.
Zal ook mijn tekst aanpassen.

strokkie

@fwouters... dit zijn nou de beschrijvingen waar zelfs een techneut als mijzelf wat mee kan  :groots:

Ik had ondertussen ook zelf een hevelfilter gemaakt en er -in eerste instantie- voor gekozen om er geen binnenbuis in te maken. Ik heb nog voldoende koper over om dit alsnog te doen... misschien toch maar eens aan het buigen en zagen.
Ik heb alleen geen buis-buiger-ding... jij schreef dat dat met zout in de buis, dan om de pan ook werkt? Had ik nog nooit van gehoord, maar lijkt me een prima uitdaging.
Overigens moet ik denk ik ook nog eens terug naar de Hornbach... rvs klemmen halen...  :-[

Etn82

Citaat van: chielemans op 24-06-2012  20:29 u.. nog 268 te gaan... gelukkig heb ik een dremel :)

Ik hoop dan dat je genoeg slijpschijfjes hebt, want bij mij gingen die er doorheen als een malle!

Maar houd moed!

bert braadslee

Ooit van een ijzerzaag en elleboogvet gehoord?
 ;D

fwouters

Citaat van: strokkie op 25-06-2012  22:00 u@fwouters... dit zijn nou de beschrijvingen waar zelfs een techneut als mijzelf wat mee kan  :groots:

Ik had ondertussen ook zelf een hevelfilter gemaakt en er -in eerste instantie- voor gekozen om er geen binnenbuis in te maken. Ik heb nog voldoende koper over om dit alsnog te doen... misschien toch maar eens aan het buigen en zagen.
Ik heb alleen geen buis-buiger-ding... jij schreef dat dat met zout in de buis, dan om de pan ook werkt? Had ik nog nooit van gehoord, maar lijkt me een prima uitdaging.
Overigens moet ik denk ik ook nog eens terug naar de Hornbach... rvs klemmen halen...  :-[

Mooi zo! Daar was hij ook voor bedoeld, hoop dat velen hiermee geholpen zijn.
De zout-tip heb ik zelf ook uit dit topic gehaald dus die credits komen mij niet toe. Probeer het eens zou ik zeggen! Ik wilde mijn koperen pijp niet verpesten dus ben voor het buigijzer gegaan. Buigijzer is overigens maar 25 euro bij de Hornbach, maar je kunt hem ook huren. Nadeel is wel dat je een 12mm en een 15mm variant hebt. Er past alleen een 12mm koperen buis in die vlechtwerkslang zodat er nog voldoende ruimte tussen over blijft. Met het buigijzer kun je natuurlijk ook je eventuele dompelkoeler maken, mocht je hem willen kopen of efficient huren en twee vliegen in één klap slaan.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.