Geen geblub in waterslot

Gestart door hilco, 15-01-2011 20:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hilco

Ik heb een Brewferm startset gekocht met een blik Gold erbij en ben vorige donderdag aan het brouwen geslagen.
Alles gedaan zoals er beschreven stond op het blik en de emmer in de woonkamer gezet.
Nu ben ik van mening dat er toch een klein beetje activiteit zou moeten zijn in het waterslot maar tot heden nog niets waargenomen.
Geen schuimkraag geen luchtjes en geen geblub.
Heb even stiekem gespiekt en wat er te zien is is exact hetzelfde als toen ik de deksel erop deed. wel een beetje condens aan de zijkant van de emmer.
Nu heb ik op het forum al gelezen dat de emmers eigenlijk niet echt goed zijn maar betekent dit nu dat ik alles kan weggooien of kan ik nog wat anders doen of gewoon langer geduld hebben en komt de gisting pas na een paar dagen op gang.

Met andere woorden HELP hahaha

Oscar

Zo te zien is er iets mis gegaan en is de vergisting niet op gang gekomen. Hoe koud was het wort toen je de gist toe hebt gevoegd ?

hilco

De temperatuur was ongeveer 25 graden.

jurgenfd

Citaat van: hilco op 15-01-2011  21:46 uDe temperatuur was ongeveer 25 graden.

-1- Dus bij het toevoegen van het gist was het wort 25 ºC en sindsdien (48 uur?) geen bubbeltjes?
-2- Welk gist is het?
-3- Kun je beschrijven wat je gedaan hebt? Hopelijk kunnen we dan meedenken wat gebeurt is.
-4- Heb je de vergisting misschien gemist s'nachts? Hoe ruikt het wort? Nog zoet of al wat alcoholisch/fruitig?
-5- Is de emmer goed dicht. Bijvoorbeeld bubbelt het waterslot als je heel rustig de deksel wat induwt? Of denk je dat de deksel of het waterslot rubbertje zou kunnen lekken.

Niet weg gooien hoor! Komt vast goed.

hilco

-1- Juist voor zover ik weet geen bubbeltjes.
-2- Het was de gist die bij het blik Brewferm zat.
-3- Heb als eerste alles schoon gemaakt met dat oxi spul (stinkt goed trouwens) daarna het blik in een pannetje met water gezet en opgewarmd min of 10 daarna in de emmer gedaan en 1 liter kokend (om het blik schoon te krijgen). Water erbij gedaan zoals beschreven daarna in 2 liter warm water 500 gram suiker opgelost en die erbij gedaan goed geroerd daarna 8 liter koud water erbij gedaan. Temp was toen 30 graden heb 1.5 uur gewacht tot temp 25 graden was en de gist opgelost in warm water 150 ml en die erbij gedaan en goed geroerd tot alles erdoor zat. Deksel erop gedaan waterslot gevuld en in de woonkamer gezet. ohja daarna naar bed gegaan.
-4- Het zou kunnen dat ik het gemist heb want ben erna gelijk naar bed gegaan maar de ochtend erna wel nog gekeken maar niks bijzonders gezien.
Het ruikt niet echt naar alcohol wel zie ik heel klein beetjes schuim op de vloeistof.
-5- Als ik op het deksel duw dan zie ik het waterniveau in het waterslot wel borrelen.

William

Hoe warm was het water waar je de gist in gedispergeerd hebt? Misschien te warm waardoor je nog maar weinig actieve gist hebt?

Heb je de oxy niet te geconcentreerd gebruikt en niet nagespoeld met water (dat laatste hoeft normaal niet als je de oxy niet te geconcentreerd gebruikt).

Het positieve nieuws: Dat je wel een beetje schuim ziet betekent wel dat er iets gebeurd.

hilco

Heb eerlijk gezegd niet gekeken hoe warm het water was met de thermometer maar hij was handwarm.

Heb de hele emmer gevuld ± 25 liter en een 2 dopjes oxi erin gedaan en daarna alles nagespoeld met veel water.

Heb ik een nieuw soort bier gemaakt zeeeeer langzaam gistend hahaha

William

Ik gok op een te hoge hydratatietemperatuur. Boven een bepaalde temperatuur (43 ºC ?) gaat de gist snel dood vooral als hij rechtstreeks uit de koelkast komt.

Jacques

Citaat van: hilco op 16-01-2011  12:07 uHeb eerlijk gezegd niet gekeken hoe warm het water was met de thermometer maar hij was handwarm.

Als ik jou was zou ik er nieuwe gist bij doen. En die zou ik niet laten weken in lauw/warm water maar gewoon toevoegen. Je hebt dan geen risico dat er iets mis gaat bij het zogenaamde hydrateren, een actie waar het belang een stuk minder groot is dan menigeen ons wil laten geloven.

Kijk eens op de ledenkaart misschien is er bij jou in de buurt iemand die een zakje gist heeft liggen.

hilco

Ok dan ga ik dat proberen hoeveel gist heb ik dan nodig voor 12 liter een gram of tien? Meer zat er ook niet in het zakje van Brewferm.
Welk type gist is dan het beste voor mijn situatie?
Ik werk vlakbij een brouwerij misschien hebben zij wat gist voor mij..

Jacques

Citaat van: hilco op 16-01-2011  12:36 uOk dan ga ik dat proberen hoeveel gist heb ik dan nodig voor 12 liter een gram of tien? Meer zat er ook niet in het zakje van Brewferm.
Welk type gist is dan het beste voor mijn situatie?
Ik werk vlakbij een brouwerij misschien hebben zij wat gist voor mij..

Een zakje gist is meer dan genoeg. Het beste doe je er aan om de gist af te wegen. De hoeveelheid die je nodig hebt kun je bepalen met de Mr. Malty calculator.

En de gist? In feite is elke bovengist goed.

Maar ik zou zeker niet te lang wachten met het toevoegen van de gist. Hoe langer het moutextract staat zonder dat de vergisting begonnen is, des te meer kans er is dat er zich een infectie ontwikkeld. Allerlei onaangename bijsmaakjes kan dit tot gevolg hebben...

hilco

Ben net terug van een bierbrouwer in Bodegraven en die had helaas geen gist voor mij te koop. Dus ga morgen even kijken waar ik wat kan krijgen.

Mensen suggesties in de omgeving van Gouda? Graag want ik ben een bierbrouw leek.. hahaha :nut:

Rowan Huigen

Je vraag was hoeveel gram gist je moet toevoegen.
Ik denk dat je overeenkomstig je Brewferm omschrijving te werk moet gaan.
Ik weet niet of het aantal grammen op de verpakking van de gist van je startpakket is vermeld.

hilco

Nee er stond niet op het pakketje hoeveel gram het was maar ik gok zo'n 10 gram veel meer was het niet denk ik.. :weetniet:

hilco

Heb net effe gekeken en het lijkt erop dat er toch wat gebeurd want het waterniveau in het waterslot is aardig gedaald en ik zie aan de zijkant van de emmer af en toe een belletje opstijgen maar het is nof wel heel minimaal denk dat ik toch maar wat gist erbij ga doen morgen.

Rowan Huigen


Jacques

Citaat van: Rowan Huigen op 16-01-2011  22:03 uJe vraag was hoeveel gram gist je moet toevoegen.
Ik denk dat je overeenkomstig je Brewferm omschrijving te werk moet gaan.
Ik weet niet of het aantal grammen op de verpakking van de gist van je startpakket is vermeld.

Hmm, ik zou niet te werk gaan volgens die gebruiksaanwijzing. Hoewel er kritiek is op de Mr Malty calculator zijn de hoeveelheden die je op die manier berekend beter dan zo maar een zakje gist toe te voegen.
Met behulp van een weegschaal die tienden van grammen kan wegen kun je heel gecontroleerd gist toevoegen. Zo'n weegschaal koop je voor minder dan € 10 inclusief verzendkosten via e-bay.

Rowan Huigen

Wat je mogelijk ook zou kunnen doen is de emmer goed dicht tapen.
Geen paniek, gooi je bier in ieder geval niet weg!
De ervaringen met dit soort emmers is dat deze vaak niet goed afsluiten.
Bij Van der Kooy uit Jubbega hebben ze op dit moment een aanbieding op het gebied van curvervaten, 20 liter voor nog geen 9 euro. Deze sluiten perfect je brouwsel af.

Gr. Rowan

Jacques

Citaat van: Rowan Huigen op 16-01-2011  22:42 uBij Van der Kooy uit Jubbega hebben ze op dit moment een aanbieding op het gebied van curvervaten, 20 liter voor nog geen 9 euro. Deze sluiten perfect je brouwsel af.

20 liter is niet zo groot. Voor een brouwsel van 20 liter heb je een vat van 30 of liever nog 40 liter nodig.

Ed Jussen

Hoi, ook ik ben maar een beginneling en kreeg met sinterklaas net zo'n pakket cadeau waar ik na een paar dagen natuurlijk mee begon te spelen. Ook ik zag maar geen blubbels. Later bleek dat het rubber in het deksel (waar je het waterslot doorsteekt) niet goed op het deksel afsloot. Ik moest telkens een hoop wriemelen om de zaak weer voor een dag te laten aansluiten. Uiteindelijk is het dan toch goed gekomen, zei het dat het 3 weken geduurd heeft. Daarna heb ik het rubber eruit gehaald en het plastic van het deksel rond het gat ontbraamd. Daarop sloot het rubber veel beter aan en de tweede keer blubbelde hij netjes. En nee, die emmers zijn het niet helemaal ... Succes ermee! Vriendelijke groet, Ed Jussen

Huub Krekels

Let op met korrelgist in te warm water. Handwarm water lijkt mij al te hoog. Sommige gisten kunnen echt niet tegen hogere temperaturen. Zij gaan dan echt naar de gisthemel. Gewoon het wort afkoelen tot ongeveer 22 graden en dan de korrelgist op het wort strooien. Voor een beginner moet dat goed genoeg zijn. Verder kun je hier in het forum nog veel meer vinden over gist. Veel plezier met je volgende brouwsels.  :brouwen:

Overigens welkom in het brouwwereldje. Een wereld vol successen en ook teleurstellingen.  :huilen:

Jacques

(Bovengistende) korrelgist kan tegen een temperatuur van 40 ºC. Daarboven sterven cellen af.

hilco

Mooi al die reacties... ik denk toch dat het een mix van problemen is want inderdaad het waterslot heeft erg veel bramen die zal ik er eerst maar is af halen vanavond en ik denk dat het water waar ik de gist in opgelost heb aan de warme kant was.
Dus ik kijk het nog een paar dagen aan en als het niet verder vergist dan gaat het gewoon in de gootsteen en proberen we het gewoon  opnieuw... Geen drama... Weer wat geleerd alleen zonde van al dat potentiële bier wat door de riool gaat HEILIGSCHENNIS!!!! :huilen:

Maar ja al doende leert men...

hilco

Weer een update... Er zit een dikke laag schuim op en het waterslot geeft 1x per 10 min een belletje... Dus lijkt toch nog goed te komen denk ik. ;D
ohja en het stink als een beer naar alcohol... dus misschien gewoon een trage vergisting.


aldo

Citaat van: hilco op 17-01-2011  18:24 uWeer een update... Er zit een dikke laag schuim op en het waterslot geeft 1x per 10 min een belletje... Dus lijkt toch nog goed te komen denk ik. ;D
ohja en het stink als een beer naar alcohol... dus misschien gewoon een trage vergisting.


Joepie! :hoera:
En een uur daarvoor dacht je nog dat het de gootsteen in zou gaan ;D
Het leven is mooi!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.