Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Verse Wyeast gist verdelen en bewaren  (gelezen 2265 keer)

Offline Robert1968

• Super lid
  • Land: nl
Verse Wyeast gist verdelen en bewaren
« Gepost op: 15-01-2011 01:56 u »
Ik heb op het forum gezocht op het antwoord op mijn vragen, maar dit niet (snel) kunnen vinden. Vandaar nogmaals een vraag over een het bewaren van gist.

Ik zit te denken om een Wyeast smackpack te kopen om deze gist direct al in zeer kleine hoeveelheden te verdelen over enkele (zeg 5) 10 ml buisjes en dit in de vriezer te bewaren. Ik ben er al achter dat je dit moet doen door 1 deel gist(slurry) te mengen met ongeveer met 2 delen glycerine (zeg 3 ml gistslurry met 6 ml glycerine). Vervolgens enkele dagen voor het brouwen de gist van één buisje opstarten met een (grote) moutextract oplossing is mijn idee.

Ik heb zelf nog geen ervaring met de smackpacks en weet dus niet hoeveel gist (ml) hier al inzit. Nu mijn vragen:
1. Moet je Smackpack eerst "activeren" (zodat het pak bol gaat staan) om vervolgens de geproduceerde gist te verdelen of is de gisthoeveelheid zonder activeren al voldoende om dit te verdelen volgens bovenbeschreven manier?

2. Is een Propagator voor dit doel al voldoende of moet dit een Activator zijn?

Groet

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Verse Wyeast gist verdelen en bewaren
« Reactie #1 Gepost op: 15-01-2011 09:04 u »
In elk buisje gaat maar ca 1 ml. Dat heb je met 1 zakje uitverdelen heel wat cupjes?
Ik zou 1-2 ml uit de propagator/activator gebruiken om ca 5-6 cupjes uit te verdunnen. Of doe gek en maak 10 cupjes?
De rest kan je dan gewoon nog gebruiken voor een reguliere starter van je huidige brouwsel.
Ik houd tegenwoordig ca 10% glycerol aan in de uiteindelijke oplossing.

Tags: gist bewaren