Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Roerwerk  (gelezen 9607 keer)

Offline Arend

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
Roerwerk
« Gepost op: 12-02-2002 22:13 u »
Hallo brouwers,    :brouwen:

Ik heb een brouwketel van 27 liter daar heb ik een rvs roerwerk in laten maken wat mij zeer goed bevalt. Ik heb hier voor een 220 electro motor maar dat toerental is te hoog wat kan ik hier aan doen zodat ik dit op mijn roerwerk kan plaatsen  ???  Ik wil niet met tandwielen aan de slag i.v.m. verontreiniging wat eventueel in het beslag zal kunnen vallen.

groeten Arend   :beersmiley: ???

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline fritz

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouwerij De Maanberg
Re: roerwerk
« Reactie #1 Gepost op: 13-02-2002 12:15 u »
Hoi Arend,

Er bestaan dimmers (regelbare weerstanden) die geschikt zijn voor het dimmen van een electromotor.  Die zijn iets duurder dan een dimmer die je zou gebruiken voor je verlichting in huis te regelen.  Vraag maar eens na bij een speciaalzaak!

Groeten,

Fritz

Offline Arend

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 13-02-2002 15:00 u »
Hoi Fritz,

Bedankt.

groeten Arend     :hoera:

Andre

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 18-02-2002 19:14 u »
Beste
Het systeem van je roerwerk interesseert mij.    Beschrijf het eens...
Hoe sterk is je motor (PK?) ...
Ben je niet bang dat bij het gebruik van een weerstand de sterkte van je motor verzwakt..
Hoeveel rotaties per minuut bereik je bij het roeren?

Offline Arend

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 20-02-2002 19:29 u »
Hoi Andre

Mijn roerwerk is van rvs met 2 roerbladen een voor de bodem en het ander is hoger geplaatst zodat het hele beslag in beweging is. De as is gelagerd. En moet nog handmatig bediend worden. maar die electro motor gaat niet want de snelheid van de motor wordt dan te langzaam zodat er geen koeling meerplaats vind. Dus moet ik hier iets anders op verzinnen. ???

groeten Arend   :lekkerbier:

Andre

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 25-02-2002 19:40 u »
Dag Arend
Wist je dat er in Kortemark (West-vlaanderen), waar ik woon er een brouwerij bestaat die 'Akila-pils' op de markt brengt.
Akila is Arend...
Deze pils werd door testaankoop reeds meerdere malen bekroond als beste Belgische pils...
Wat je roerinstallatie betreft, raad ik je aan om een zwaardere motor te installeren (minstens 1 PK).  Ik ben er mij van bewust dat dit wel eens een zware investering kan zijn (+/- 75 €)
Schol

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #6 Gepost op: 25-02-2002 23:11 u »
Arend,

Ik neem aan dat het vervaardigen van een RVS roerwerk ook niet voor een prikkie is gedaan? Heb je hier een mannetje voor of bij een bedrijf uitbesteed?

Hoezo ben je overigens bang voor vervuiling met tandwielen? Bang dat er moutmeel(stof) in komt? Je hoeft tandwielen niet al te veel te smeren in ieder geval, dus volgens mij valt het risico van vervuiling wel mee. Het koken van het wort zorgt overigens wel voor het doden van de beestjes...  :lessmile:

Herman

Offline Arend

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 26-02-2002 19:43 u »
hoi Herman

Dit roerwerk heb ik bij mijn voormalige baas laten maken.
Dit hebben ze gratis gedaan. Dus gelijk een tweede besteld voor mijn 70 liter ketel.
Als ik dit moet betalen zou ik niet weten wat dit moest kosten.( rvs kilo prijs dacht ik nog te weten dat dit rond de twee euro ligt ) maar dan heb je het uurloon nog niet. Dus ik ben best goed af zo.

groeten Arend :hoera

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #8 Gepost op: 27-02-2002 14:33 u »
Hoi Arend,

Altijd handig zulke connecties  :)

Ter lering ende vermaeck, een artikel over een electronisch roerwerk:
http://www.xs4all.nl/~ocam44/brouwtechniek/electonischroerwerk.html

Herman

Wimke

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 14-03-2002 01:01 u »
Hallo,

Je kunt voor het roerwerk ook een motor gebruiken uit een relaxstoel.
Ik heb van mijn zwager twee van die motoren gehad, en heb zelf samen met een collega-brouwer een roerwerk gemaakt.
Wij zijn er bijzonder tevreden over.
Mijn roerwerk draait Plusminus 50 omwentelingen per minuut en heeft twee rvs bladen op verschillende hoogten. :dansen: :slaperig:

Offline Arend

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 24-03-2002 19:37 u »
hoi Wimke

Als jij nog iemand kent die een oude relaxstoel over heeft dan houd ik mij aanbevolen voor de motors.

groeten  Arend    :brouwen:

Tags: roeren