Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Bazookafilter als maischfilter?  (gelezen 5063 keer)

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Land: nl
Bazookafilter als maischfilter?
« Gepost op: 11-01-2011 18:30 u »
Zo het onderwerp al zegt: kan een bazookafilter ook als maischfilter gebruik worden? Ik ben toe aan een nieuw maischfilter en zo kan ik twee vliegen in 1 klap slaan.

Groet Sjaak

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
Re: Bazookafilter als maischfilter?
« Reactie #1 Gepost op: 11-01-2011 18:40 u »
Gewoon proberen maar hou voor de zekerheid een alternatief filter achter de hand.
Wie weet, werkt het.

Offline Het Alfazuurmannetje

• Vol lid
  • Land: fr
« Reactie #2 Gepost op: 11-01-2011 18:43 u »
Wort stroomt verticaal door de koek. Horizontaal niet (amper). Zal in ieder geval ten koste gaan vh rendement

Offline de sleutel

• Junior lid
  • **
  • De Sleutel tot goed bier
« Reactie #3 Gepost op: 11-01-2011 19:04 u »
Volgens mij lukt dat wel. Zorg er voor, dat bazooka onder in, op de bodem, het maischvat  ligt.
Eventueel verzwaren.

:degroeten: de Sleutel

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #4 Gepost op: 11-01-2011 19:41 u »
Je zult wel kunnen filteren, maar het gaat ten koste van je rendement. Delen van de bostel op de bodem worden helemaal niet gespoeld en je krijgt al snel kanaalvorming omdat je op één punt het wort aftapt. Het kleine filteroppervlak kan ook snel dichtslaan.
Probeer het eens, ik denk dat je toch voor een hevelfilter gaat.

Bert

Online Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #5 Gepost op: 11-01-2011 19:46 u »
Het kan prima hoor. Ik heb een dubbelwandige ketel met een bazooka filter en ik maisch ook regelmatig in een koelbox met bazookafilter. Rendement is fractioneel lager (misschien). Je kan evt. overstappen op batchspargen, scheelt weer flink tijd.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #6 Gepost op: 11-01-2011 19:53 u »
Ik gebruik er ook al jaren één in mijn HERMS.
De eerste keren zonder een filterplaat, later met. Weinig verschil gemerkt.

Nu is dat wel in een gamel met een concave bodem, dus hij ligt op het diepste punt. In mijn ogen geen verschil met een ringvormige hevelfilter op dezelfde plaats.

Er zijn er meer die er een gebruiken bij het maischen, Jacques oa dacht ik?
Er is vast wel wat te vinden met zoekfunctie?

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
« Reactie #7 Gepost op: 11-01-2011 20:12 u »
Ik doe het ook al meer dan een jaar zo, gaat prima! Wel klein beetje rendementsverlies

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 11-01-2011 21:52 u »
Ik ben misschien een beetje dom maar de bazookafilter is toch juist om het beslag/maisch te filteren?
Ik weet in ieder geval niet beter.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 11-01-2011 22:20 u »
Er zijn er meer die er een gebruiken bij het maischen, Jacques oa dacht ik?

Ja, ik gebruik ook een rvs vlechtwerkfilter die met een t-stuk voor de afvoer en een koperen verbindingstuk (ik heb twee bij twee slangen het binnenwerk weggehaald) bijna de hele ketel rond gaat. Ik heb geen vermindering aan rendement gemerkt. Wel is de onderkant van de bostelkoek steeds vrij nat (zodra aan de bovenkant van het filter lucht wordt aan gezogen stopt de hevelwerking).

Dit filter gebruik ik voor zowel het filteren van het beslag als voor het gekookt wort.

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 11-01-2011 22:43 u »
Ja, ik gebruik ook een rvs vlechtwerkfilter die met een t-stuk voor de afvoer en een koperen verbindingstuk (ik heb twee bij twee slangen het binnenwerk weggehaald) bijna de hele ketel rond gaat. Ik heb geen vermindering aan rendement gemerkt. Wel is de onderkant van de bostelkoek steeds vrij nat (zodra aan de bovenkant van het filter lucht wordt aan gezogen stopt de hevelwerking).

Dit filter gebruik ik voor zowel het filteren van het beslag als voor het gekookt wort.

Hoe zorg jij dat ie mooi plat op de bodem komt te liggen jacques? Bij mij gaat dat best heel vaak mis. Hij komt vaak een beetje omhoog.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 11-01-2011 23:03 u »
Hoe zorg jij dat ie mooi plat op de bodem komt te liggen Jacques? Bij mij gaat dat best heel vaak mis. Hij komt vaak een beetje omhoog.

Ik roer door het beslag heen als hij op de bodem ligt. Vervolgens zet ik een houten roerstok op de plaats waar hij steeds een beetje omhoog gaat. Overigens draai ik ook regelmatig met slangenklemmen om hem beter plat op de bodem te krijgen.

Het is misschien wel een idee om meer koperen verbindingsstukjes te maken en de tussenliggende vlechtwerk in te korten. Door het gewicht van de koperen stukje blijft hij waarschijnlijk beter plat op de bodem liggen. Ik zal eens kijken of dat een verbetering is.

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 11-01-2011 23:34 u »

Het is misschien wel een idee om meer koperen verbindingsstukjes te maken en de tussenliggende vlechtwerk in te korten. Door het gewicht van de koperen stukje blijft hij waarschijnlijk beter plat op de bodem liggen. Ik zal eens kijken of dat een verbetering is.

Dat is een hele goeie!! Want ik had eerst een filter uit 2 delen en volgens mij had ik daar dat probleem nooit mee. Maar sinds ik er achter kwam dat er ook rvs slangen van een meter waren heb maar zo 1 gemaakt. :-\

Offline guuz

• Groningsch Bier- en Wijnmakersgilde
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 12-01-2011 00:12 u »
Hoe zorg jij dat ie mooi plat op de bodem komt te liggen jacques? Bij mij gaat dat best heel vaak mis. Hij komt vaak een beetje omhoog.

Moi,

heb inmiddels gewoon hevelfilter, even moeite om op gang te laten komen, maar werkte toen geweldig. Wil echter ook nog filter van vlechtwerk maken, materiaal reeds in huis. Zag op een filmpje, dat daar een draad rond een rond voorwerp werk gedraaid en deze gewonden draad in de filterhuls ging. Zo kun je de gevlochten huls in model buigen en houden. Zo wil ik het dus ook gaan doen.

vr grt,

Guuz

Offline weed

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 12-01-2011 08:47 u »

Dat is een hele goeie!! Want ik had eerst een filter uit 2 delen en volgens mij had ik daar dat probleem nooit mee. Maar sinds ik er achter kwam dat er ook rvs slangen van een meter waren heb maar zo 1 gemaakt. :-\

Je kan ook stukjes koperen pijp in het vlechtwerk schuiven dan hoef je je mooie lange filter niet in tweeen te zagen/knippen.
Overigens twee korte stukken heeft het voordeel dat die makkelijker schoon te maken zijn ik schrok me rot toen ik er eens inkeek.

Bij mij zit het vlechtwerk ook aan een t-stuk vast met knelkoppelingen ik draai vooraf het vlechtwerk zo dat het stevig op de bodem ligt en komt dus ook niet omhoog.
Wat betreft de de natte bostel dat is redelijk op te vangen door op het laatst met de kraan de uitstroom te knijpen en je ketel wat scheef te zetten. Zolang het T-stuk onder het wort blijft is er niets aan de hand. Ook met een wortfilter moet je ditzelfde probleem hebben ook daarmee zal je het laatste restje er niet uitkrijgen.
Ik heb nog even nagekeken mijn maischketel verlies heb ik op 0.7 liter staan dat is het resultaat van een stuk of vijf brouwsels.
Over rendement kan ik weinig zeggen omdat ik nooit anders gebruikt heb.