Tripel

Gestart door Caspar, 19-10-2004 16:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Hoi,

Ik ga over twee weken een tripel brouwen.... schiet maar!

Tripel

Kleur      12 EBC
Bitterheid   28 IBU
Begin SG   1.082
Eind SG   1.017

Recept voor 30 liter met een Brouwzaal rendement van 70%

Pilsner      3   8.500 gram   80,2%
Munich Malt   15   1.000 gram   9,4%
CaraMunich    120   100    gram   0,9%
Kandijsuiker   1   1000 gram   9,4%

Goldings E.K. 5,7%   35 gram    60 min meekoken
Czech Saaz   2,7%   40 gram   60 min meekoken
Czech Saaz   2,7%   20 gram   15 min meekoken   

Kandijsuiker      1000 gram   75 min meekoken

Gist Wyeast Trappist High Gravity

Maischschema

53   63   73   78

10   45   20   1

Groetjes Caspar

MO

Heel mooi recept. Lijkt nogal op de Westmalle kloon. Waarom brouw je die niet gewoon exact na? Kloners kunnen we altijd gebruiken! Het enige commentaar dat ik kan bedenken: met 45 min op 63 ºC zal je ca op 1010 uitkomen. De Westmalle gist is nogal een doorvergister. Voor een wat vollere, zoete tripel zou ik 10 min korter op deze temperatuur verblijven. Maar de Westmalle gist geeft een uitstekende body. Zelfs met 20% suiker krijg je nog een heel mooi vol bier. Volgens Jacques gebruiken de paters zelf zelfs 30%!
Als prijsbewuste brouwer zou je gewone suiker kunnen gebruiken. Naar mijn bescheiden mening is het verschil niet te proeven.

Caspar

Hey MO,

Hij is ook zwaar geïnspireerd door de Westmalle tripel (ik tik het dan wel, dan niet goed ;)) kloon, ik had alleen niet exact de juiste moutsoorten in huis (zoals aangegeven in de thread). Ik heb nog wel 40 gram Saaz over waarmee ik de bitterheid nog wat kan opschroeven, alleen mijn medebrouwer heeft het niet zo op de typerende bittere smaak van de echte Westmalle tripel (ik vind hem heerlijk trouwens). Dit recept is dus een soort compromis ;) en mag zeker iets zoeter zijn.

Heeft 10 min langer maischen op 63 ºC zoveel invloed op het eind SG? Dit is voor mij namelijk nog een zeer onduidelijk element. Ik weet alleen dat langer op 73 en korter op 63 een zoeter bier geeft...


MO

Casper,
ja, ik verwacht van wel. Met 45min op 60 ºC kwamen de meesten met de Westmalle kloon uit op 1006. Henk zelfs een keer op 1004! Maar het is wel een lastige gist, soms, die Westmalle, want hij gedraagt zich nogal eens anders (pH, temperatuur en zuurstof afhankelijk - en misschien de stand van de maan...)

Ik heb het altijd zo begrepen: kort op 60º C geeft minder omzetting van grote suikertjes naar kleine suikertjes, met andere woorden kort op 60 ºC geeft een zoeter bier met een hoger eind SG. Langer op 60 ºC geeft meer omzetting naar kleinere vergistbare suikers en dus een droger bier. In principe is de 70 ºC stap alleen bedoelt om zetmeel negatief te geraken. Op 70 ºC vul je dus eenvoudigweg de tijd aan die je op 60 ºC hebt weggelaten. De werkelijkheid is ongetwijfeld complexer, er schijnen minstens tientallen enzymen actief te zijn, maar met deze eenvoudige regels ben ik altijd een heel eind gekomen.

Caspar

Ik had inderdaad rekening gehouden met een vergistingsgraad van 77% omdat ik met de Wyeast Belgian Abbey II gist ook uit ben gekomen op slechts 73%. Na het lezen van deze ervaringen stel ik mijn verwachtingen wel iets bij, dat moet hoger kunnen!

Tja MO, ik denk dat deze basis regels gewoon in de praktijk getoetst zullen moeten worden... voordat ik echt weet waarmee ik bezig ben. De theorie achter veel processen is me wel duidelijk ondertussen, het zal nog aardig wat proberen en vooral proeven worden voordat ik echt grip op alles heb ;)... een zeer welkome uitdaging!

Caspar

Hoi Hoi...

Zaterdag is de brouwdag probleemloos verlopen. Ik het de 63 oC rust ietsje korter gemaakt, zoals MO had geadviseerd. En verder is het begin SG een stuk hoger uitgevallen dan gepland namelijk 1088. Mijn brouwzaalrendement is dus gestegen van 68 naar 75%, nogal een verschil!  :-\

Hij staat nu lekker te gisten ... 

Caspar

Zo, ik heb gister de tripel overgeveld naar de mandfles waar ie verder kan gisten onder een waterslot. SG is reeds gedaald naar 1040 en hij bubbelde vanochtend nog 1 bubbel per 2 sec. Ik ben benieuwd waar ie eindigd  :), ik gok zo'n 1018...

Eind volgende week waarschijnlijk weer een update!

Groetjes Cas

Adrie

Ha Caspar,

Met de Trappist High Gravity moet je nog wel verder door kunnen, hoor. Bij een begin SG van 1082 en een half uur op 63 graden moet ie wel door kunnen naar 1012 en waarschijnlijk nog wel lager. Houd hem in ieder geval nog maar even warm (minimaal 20 graden) want daar houdt de gist van.

Groeten,

A3

Caspar

Hey Adrie,

Start SG is 1088 geworden in plaats van 1082. Het rendement was dan ook onverwacht hoog in vergelijking met mijn vorige brouwsessie. De ongevingstemp is constant 21 ºC waar ie zeker nog wel 1,5 week blijft staan gok ik.

Ik heb het wort goed belucht, dus hij moet inderdaad lekker door kunnen gisten!

Groetjes Cas

Caspar

Zo brouwbroeders...

Ik heb mijn tripel gebotteld. Het eind SG is alleen een beetje teleurstellend... 1021. Een aantal zaken zijn niet helemaal gegaan zoals ik had gepland  :-\.

Het begon bij de hoofdvergisting. Mijn omgebouwde emmer blijkt veel te klein te zijn om een batch van 30 liter heftig te laten gisten. Het schuim is wel 5 keer uit het waterslot komen spuiten... waardoor het waterslot dichtslibte. Na 5 dagen heb ik het bier dan ook in de iets grotere mandfles overgeheveld (SG 1040).

Na het overhevelen is de vergisting echt aanzienlijk trager gaan verlopen, van 1040 naar 1021 in 14 dagen. toen ik het bier ging bottelen was er bijna geen activiteit meer waar te nemen in het waterslot (+/- 1 bubbel per 1,5 minuut)... ik twijfel nu echter of ik hem niet te vroeg heb gebotteld maar goed... we'll see. Ik heb zo'n 7 gram / liter suiker toegevoegd bij het bottelen dus dat geeft nog wat speling.

De tripel is nu een stuk zoeter dan gepland, over twee weekjes maar eens kijken wat er uit de flesjes gaat komen... en hoe het smaakt ;). Bij mijn volgende brouwsel ga ik een grotere emmer aanschaffen en probeer ik iets meer geduld te hebben bij het vergisten van het bier :lessmile:..

Verder had ik mijn maatglas kapot gestoten waardoor ik het SG direct in de mandfles had gemeten... Waarschijnlijk moet ik een bril aanschaffen want ik zou zweren dat ik toen een SG van 1016 of zo aflas hahaha. Toen ik al mijn flesjes al had gereinigd en alles had voorbereid voor het bottelen, ben ik toch maar aan de slag gegaan. 

Ach ja... we komen er wel  :D.

Groetjes Cas

MO

Met de Wyeast High gravity met een 45 min stop op 60 grC op 1020 uitkomen? En dan bottelen? Spannend! Ik had hem eerst nog een weekje warm, ca 23 grC, weggezet, want ik verwacht eerder een eind SG van 1010.

Caspar

Hey Mo, ik laat het wel weten als mijn flesjes tripel zijn veranderd in een verzameling mortier-granaten ;).

Ik heb gisterwn een flesje open getrokken of er al een schuimkraag op zat. Laten we zeggen het begint enigszins te komen, nog geen heftige vergisting dus.

Ik weet ook niet hoe het komt. Ik heb eens wat oude threats gelezen uit 2002, waarin ouwe rotten van het forum soortgelijke problemen ondervonden (eind SG's van dik in de 20 zelfs). Ik denk dat het bij mij de volgende oorzaken heeft:

Te zware giststarter SG 1045, welke niet actief genoeg was (of over de top heen).
Te hoog begin SG 1088.
Problemen tijdens de hoofdvergisting (dichtslibben waterslot), te vroeg overgeheveld naar gesloten vergisting
Lagere vergistingstemp 19 tot 21 ºC.
Ik was bij mijn eerste suikerrust iets te warm uitgekomen 64 ºC (zou ermee te maken kunnen hebben)
(nieuw toegevoegd) te snel verwarmen.
Nog steeds onvoldoende beluchting.

Enuh. ... gebrek aan ervaring.

We zien wel wat het resultaat wordt! Ik heb hem geproefd, al is ie erg zoet, hij smaakt veelbelovend.  :lekkerbier:

Groetjes Cas

Caspar

Hoi Hoi...

Zo ... na een welverdiend, zeer relaxed weekendje in Antwerpen heb ik weer een tripel opengetrokken. Er zit een mooie schuimkraag op en het koolzuurgehalte is zeer aangenaam (mijn vorige brouwsel was iets te prikkelend). De kratten staan nu in de schuur om te lageren. De tripel smaakt voortreffelijk, al is het een beetje vreemd dat het resultaat anders is dan gepland (ik ben zo'n flappie die 100% grip wil hebben op alle processen hahaha). Ach ja, eer dat het geval is ben ik wel een paar jaartjes verder.  :brouwen: hahaha!

Volgende brouwsel wordt een volmout dubbel, ik ben benieuwd wat ik daarvan weet te brouwen. ;). Ik ben zeer tevreden en nog steeds stiekem verbaasd over hoe lekker de eigen brouwsels smaken! Deze hobby is echt verslavend. :dansen:

Groetjes Cas..

PS Wie in Antwerpen is deze maand moet absoluut het kerstbier proeven van "Huisbrouwerij 't Pakhuis", echt top. :lekkerbier:! Trouwens een bezoekje is sowieso de moeite waard. Ze produceren zo'n 1000 liter bier per maand enkel voor eigen gebruik in het eethuis / café (installatie is ook te bewonderen).

Johannes

voor een virtueel bezoekje aan het pakhuis klik hier

Brouwerken

Hallo,

Volgende week ga ik een tripel brouwen. Ondertussen mijn 3de brouwsel. Heb dit recept hier als basis genomen. Zit met nog enkele vragen. Hoelang is uw kookschema? Ga je uit van 75 min of 90 min? En ik ga gebruik maken van de Wyeast gist High gravity. Mag je dit zo bij uw wort doen, of moet je deze ook best eerst activeren?

oranjeboombiertje

Wyeast moet altijd geactiveerd worden. Indien nodig kan je daar weer een starter van maken. Dit is meestal wel raadzaam bij een wat zwaarder bier.

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Hoi Brouwerken,

Ik zou een goede starter maken, anders ondervind je dezelfde vergistingsproblemen als ik toendertijd  ;). Verder maakt het niet veel uit of je nu 90 of 75 minuten kookt... doe het gewoon zoals je gewend bent  :brouwen:.

Veel brouwplezier!

Groet Caspar

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.