Temperatuur controller

Gestart door Rowan Huigen, 19-12-2010 12:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rowan Huigen

Beste forummers,

Ik ben aan het zoeken geweest op deze site en het internet naar een apparaatje
wat ik kan gebruiken om temperaturen te meten een weer te geven.
Dit apparaatje wil ik gebruiken om het maischen met een HERMS te kunnen controleren en besturen.
 
Onze sensor die we zelf in elkaar hadden geknutseld heeft het begeven.
We willen nu naar iets professionelers overstappen en dachten aan de XMT 612.
Hier heb ik echter een paar vragen over en dacht dat hier wel aan de orde te kunnen stellen.
(Voordat we overgaan tot de aanschaf)

Is dit een geschikte temperatuur controller?
Wie gebruikt deze?
En kan je met 1 controller 4 maischstappen instellen en regelen?

Om dit apparaat gaat het eigenlijk.


Edgar

Heb je al eens op PID-controller gezocht? Auberins heeft goeie, betaalbare controllers, maar er zijn ook goedkopere te koop.

Ik heb wel eens een heel kleine XMT besteld trouwens, een XMT 1700. Wesley heeft die van me overgenomen. Werkte ok.

Als je toch een PID-controller koopt, zorg dan dat er een slope-functie op zit, zodat je je vergisting er (extra) goed mee kan aansturen. Dit model lijkt die functie niet te hebben.

Tommie

Dit is volgens mij dezelfde als ik gebruik van Auberins
http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=132
Ik ben er wel tevreden van, enkel dat ik hem niet echt nauwkeurig geregeld krijg. Wel voldoende voor ons doel denk ik (+-1 graad)
Er zit een 'auto tuning' functie op die de PID parameters automatisch insteld. Zeker zijn geld waard.
 :biersmile:

Rowan Huigen

Hoi Tommie ik heb inmiddels jouw verhaal gelezen.
Aardig wat zitten uitproberen, dus jij bent wel een van die ervaringsdeskundige op dit gebied!
Ik wil hem gebruiken om mijn maischstappen te beheersen.
Weet jij misschien of je bijv. 4 verschillende temperaturen hierin kan zetten.

Gr. Rowan

Rowan Huigen

Nog wat verder gekeken en gepraat maar heb nu denk ik een uitstekend apparaatje gevonden.
Zie hier:


En hier de specificaties:

30 programable steps for ramp, soak and other logic actions
PID control with fuzzy logic enhancement
Dual alarm outputs is made standard at no extra charge
0.2% accuracy over the entire input range
Supports 17 different types of input devices that can be set by the user from keypad
Display in either Fahrenheit or Celsius temperature unit
Percent output indication
Selectable security access levels
High brightness large LED display that can be easily read from distance.
Manual, technical support and 90-days warranty

Door op onderstaande link te klikken kom je op de pagina van betreffende leverancier

http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=4

Gr. Rowan  ^-^

Tommie

Hey Rowan,

Ik heb 1 SYL 2362 en 1 SYL 2342. Hier heb ik RTD PT100 sensoren op aangesloten, deze heb ik wel in een koperen buisje gestoken dat aan een kant dichtgesoldeerd is. Werkt prima, behalve de 2342 dan, die was na een half jaar defect. Waarschijnlijk ligt het aan mij, ik heb de regelaar in een aluminium kastje ingebouwd samen met een SSR, de temperaturen waren waarschijnlijk te hoog in het kastje. Misschien moet ik me ook eens wagen aan zo'n mooi elektrisch bedieningsbord ::) Het enige wat nog werkt is de temperatuuraanduiding, ik blijf deze nog gebruiken als thermometer zonder regeling voor men spoelwatervat.
Als ik je een goede raad mag geven, koop zo'n solid state relais (SSR). Het kost wel wat, maar is bijna niet kapot te krijgen en maakt totaal geen geluid. Het klikken van een relais kan na een tijdje serieus op de zenuwen beginnen werken.
Voor 15 dollar heb je een 25A model, dat wel veel te zwaar is voor een weerstandje van 2000w, maar heel lang zal meegaan.
Het model met die '30 programmable steps' ken ik niet, ik moet de temperatuur steeds manueel verzetten.
Om een frigo aan te sturen kan je bij de eenvoudige SYL 2362 het zo instellen dat deze on-off schakelt met een in te stellen differentieel. Verwarmen en koelen heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dit kan, in de instellingen moet je kiezen tussen verwarmen of koelen.

 :proost:


EBC

Citaat van: Tommie op 19-12-2010  20:00 uHet klikken van een relais kan na een tijdje serieus op de zenuwen beginnen werken.

Hmmm, tja, het hangt er natuurlijk vanaf waar het spulletje staat opgesteld. Als het in je woonkamer is...

Ik stuur met die dingen een koelcompressor en een iwaki pomp. Beide maken fors meer geluid dan het klikkende relais. Dus dan valt het wel weer mee.
Solid state is natuurlijk volledig stil, geen twijfel.

En Rowan, over het maximale vermogen dat je met de ingebouwde relais kan sturen hebben het al per PB gehad. Wel belangrijk om je dat te realiseren.


@Tomme, heb je contact opgenomen met Suyi van auberins, toen je PID kapot ging?


Je moet inderdaad kiezen tussen verwarmen OF koelen. Automatisch gaat dat niet. Maar dat is meestal niet zo een groot probleem. De overgang van koelen naar verwarmen wordt gestuurd door de omgevingstemperatuur. Die is over het algemeen goed in te schatten en de switch van de COOL parameter is dan snel gemaakt.

Tommie

Citaat van: EBC op 19-12-2010  20:37 u@Tomme, heb je contact opgenomen met Suyi van auberins, toen je PID kapot ging?
Hey EBC,

Neen, ik heb geen contact opgenomen met Auberins omdat de garantie toch al lang voorbij was, dit is slechts 90 dagen! Zoals ik al zei is het waarschijnlijk men eigen fout wegens veel te warm in de behuizing, in de specs staat max temperatuur 50°C.

Als je er een koelkast mee aanstuurt is een relais niet echt een probleem, wel als je met PID een verwarmingselement gaat sturen.
Met de ingebouwde relais sturen raad ik zeker af! Een simpel relaitje van 5 of 10€ kan je een nieuwe regelaar besparen. Een relais gaat nl. niet eeuwig mee of stel dat je frigo, pomp, weckketel of wat dan ook defect gaat en een kortsluiting veroorzaakt.

 :degroeten:


hansm

Solid state relais hebben natuurlijk wel als nadeel dat ze behoorlijk heet kunnen worden. Dus als ze ingebouwd worden moet je er wel voor zorgen dat de warmte afgevoerd wordt.

 :degroeten:


Rowan Huigen

Als ik hem heb bouw ik hem in in een houten behuizing.
Ik heb nog wel ergens een pc-ventilator liggen die dan de koeling voor zijn rekening moet nemen.
Deze bouw ik dan ook in de houten behuizing.
Natuurlijk maak ik ventilatie sleuven hierin.

Gr. Rowan  :D

basterd-brewer

Als je zo'n SSR koopt dan moet je gewoon even de specs erbij pakken en een passend koellichaam monteren. Zit dat koellichaam binnen in de behuizing dan heb je een ventilator nodig, anders niet.

Tommie

Ik heb de controller in een alu behuizing ingebouwd en de SSR binnenin tegen de wand geschroefd. De koeling van de SSR is niet echt een probleem, alleen de controller heeft dat niet zo graag denk ik. Dus inderdaad beter van die alu koelvinnen kopen voor een optimale koeling. Hier ga ik nog eens naar op zoek op men werk, er worden veel van die elektronische dingen met koelvinnen op de oud metaalcontainer gegooid.
 :biersmile:

Rowan Huigen

Ik ga denk ik deze PID temperatuur controller, Model: SYL-2342P aanschaffen.
Heb ik alleen nog een thermokoppel nodig, zijn onder de forummers nog voorkeuren voor een bepaalt type?
Zelf had ik Stainless Steel 1/4 NPT Weld Bung Model: BUNG14NPT in gedachte maar weet niet of deze lang genoeg is?
Zie hier de link:
http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&products_id=178

Gr. Rowan  :-\

EBC

Citaat van: Rowan Huigen op 21-12-2010  08:34 uZelf had ik Stainless Steel 1/4 NPT Weld Bung Model: BUNG14NPT in gedachte maar weet niet of deze lang genoeg is?
Zie hier de link:
http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&products_id=178

Gr. Rowan  :-\

DAt is alleen maar een koppelstukje, geen sensor.

Rowan Huigen

Mooi, dank je, weet je misschien of deze in een behuizing bevestigd moet worden of dat ik hem in het vat moet hangen.
Ik heb trouwens wel een koperen pijp in het vat al zitten.

Deze lijkt mij wel wat.
http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=15&products_id=96
Gr. Rowan  :D

Rowan Huigen

Omdat we onze brouwinstallatie willen verplaatsen en goed willen reinigen is het misschien verstandig om deze aan te schaffen.

http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=15&products_id=107

Gr. Rowan  ;D

Rowan Huigen


Rowan Huigen

Kom ik uit op 110,50 euro.
Tsjonge, maar dan heb je wel wat, toch?
Misschien moet ik maar eens in Chinabrouwland  :biersmile: mijn licht opsteken.

Gr. Rowan  ::)

Henielma

Ik zou toch echt een PT100 kopen! Deze zijn veel nauwkeuriger in het temperatuursbereik dat we voor het brouwen nodig hebben. Je PID regelaar kan ook deze sensoren aan.

Thermokoppels zijn leuk voor extreme temperaturen zoals lager dan -20 ºC en hoger dan 200 ºC. 

erikgroothuis

Citaat van: Henielma op 21-12-2010  18:57 uIk zou toch echt een PT100 kopen! Deze zijn veel nauwkeuriger in het temperatuursbereik dat we voor het brouwen nodig hebben. Je PID regelaar kan ook deze sensoren aan.

Thermokoppels zijn leuk voor extreme temperaturen zoals lager dan -20 ºC en hoger dan 200 ºC.
Genoemde sensor ís een pt100

Dit althans volgens de website van de fabrikant. Daar gaan we natuurlijk van uit.
This Pt100 RTD temperature sensor is for applications that need liquid tight seal, such as the tank used for beer brewing or ...

Tommie

Ik heb 2 van deze sensoren (maar dan zonder de huls) en ik kan je verzekeren dat deze heel nauwkeurig werken.
Ik heb ze gewoon in een koperen huls gestoken die dichtgesoldeerd is aan een kant. Werkt prima! De sensor moet bij mijn opstelling wel geisoleerd zijn van de koperen huls, anders krijg ik te veel schommelingen in temperatuur. Gewoon een klein stukje transparante tape erond gedraaid en alles werkt perfect.  :) Ik weet niet hoe het komt, heb vanalles geprobeerd maar nu ok, geen probleem meer. Ik denk iets met de elektrische weerstand in weckketels.
 :biersmile:

nesnajkneh

Ik heb er ook zo 2! Met controller!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.