IBU en bitterheid?

Gestart door Caspar, 11-10-2004 19:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Hoi hoi...

Ik heb weer een lekkere domme, maar zeer brandende beginnersvraag ;). Ik heb geen idee in hoeverre het IBU invloed heeft op de bitterheid van het bier... Na wat brouwsels met recept te proeven begint het al een beetje duidelijk te worden, maar kunnen jullie het IBU aangeven per bier uit mijn lijstje:

Hoegaerden Witbier
Palm
Rochfort 8
Grimbergen dubbel
Hertog jan pils
Grolsch pils
Westmalle Trippel
En de bitterste die ik ken Chimay wit (trippel)

Ik hoop dat er wat ervaren proevers / kloners zijn die mij een beetje een indruk kunnen geven... Ik wil deze info meenemen voor mijn volgende brouwsel, Trippel met Westmalle gist.

Alvast hartelijk bedankt.

Groetjes Caspar

Johannes

He Caspar,

Ik zit al zo'n 2 jaar op dit forum en ben nog bijna nooit een domme vraag tegengekomen, maar deze... Nee hoor, je vraagstelling is echter wel een beetje raar, ter vergelijking: ..in hoeverre km/u invloed heeft op snelheid... nou niks dus.. maar ik neem aan dat je het ook niet zo bedoeld.

 De door jou gevraagde IBU's weet ik zo niet, je kunt het beste kijken in Promash, de Derek Walsh biertypengids, of A3's BrouwHulp daar staan de IBU waarden per biertype in. In de biertypengids staat soms de bitterheid van een commercieel bier vermeld. Bijv Chimay wit: 37

 :degroeten:

Johannes

Jacques

Hoi Caspar,

Je kunt ook kijken op het nieuwe forumonderdeel "Recepten per biertype zonder discussie". Daar staan ook de IBU-waarden van de verschillende biertypen vermeld bij het begin van de threads.

Verder wil ik binnenkort bij dit forumonderdeel een overzicht plaatsen van de EBU en IBU waarden en de beleving van deze waarden.

 :degroeten: Jacques

J

Hoi Casper,

IBU staat voor International Bitterness Units en is dus een maatstaf voor (hop)bitterheid in bier.
Het bepaald hoeveel geïsometreerde alpha zuren uit de hop in het bier zitten. (1 mg iso-alfazuur per liter bier)
Eén van de bitterste bieren XX-bitter zit ergens rond de 50. Orval rond de 40.
Bekijk ook een volgende artikel van Jacques: http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/hoprend2.html

J.

Caspar

Citaat van: jacbier op 12-10-2004  08:24 uVerder wil ik binnenkort bij dit forumonderdeel een overzicht plaatsen van de EBU en IBU waarden en de beleving van deze waarden.


Ja, daar heeft deze thread ook zeker mee te maken.... Ik vind zelf een bitter biertje wel lekker, maar ik vind Orval echt iets te bitter! Bij het uitkiezen / samenstellen van een recept wil ik naast de IBU die bij een bepaald soort bier past, ook rekening houden met mijn eigen smaak natuurlijk ;)...

De biertjes die in mijn lijstje staan wilde ik als een soort referentiekader gebruiken. Ik bedoelde dan ook, Wat is de bitterheid van de volgende biertjes, uitgedrukt in IBU (klinkt ook wat logischer inderdaad ;) Johannes)...

Ik heb nu:

Orval 40 IBU
Chimay wit  37 IBU

Ik zal ff wat kloonrecepten doorlezen om zelf wat meer boven water te halen...

Groetjes Caspar

Adrie

Hou er wel rekening mee dat een IBU waarde nog niet alles zegt over de smaakbeleving van de bitterheid. Een laagalcoholisch, droog bier van 30 IBU komt veel bitterder over dan een hoogalcoholisch zoet bier van 30 IBU. Bijgevoegd een excel-bestand met IBU-waarden voor enkele bieren.

Groeten,

A3

Caspar

Hey dat is precies wat ik zocht Adrie!

Ik ga maar eens een bezoekje brengen aan het bierlokaal vandeweek, zodat ik in het weekend mijn smaakbeleving in de praktijk kan testen... Ik had al zo'n gevoel dat de bitterheid van het bier niet puur en alleen afhankelijk was van het IBU. 

Meer voorbeelden zijn altijd welkom!

Groetjes Caspar

Bas

Hoi A3,

Waar haal jij zo'n mooie lijst vandaan? Misschien iets wat de moeite waard is om te publiceren in een aparte thread (zoals de refractometer metingen thread in het kloonbrouwsels forum onderdeel).

Grt, Bas H.

Adrie

Ha Bas,

Simpel: als ik in de Pint of elders informatie lees over een bier, dan klop ik dat even in de spreadsheet in. Wat ik hier gepost heb is slechts een uittreksel. Met name de artikelenreeks in BN/De Stem van afgelopen zomer over de dubbels en tripels was een mooie bron van info.

Groeten,

A3

Caspar

Ik vond deze link ook toevallig via google.

http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/biertabel.htm

Groetjes Caspar

Hopmans

Hey Caspar,

Goed speurwerk !  :groots:

Ik twijfel alleen of de Amstel en Heineken EBU's wel kloppen.  :-\

Dat "Pilsje" waar we laatst zonder te drinken al hoofdpijn van hadden :  :laugh:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1632.0.html

had volgens de berekeningen een EBU van 18 (Ondergrens pilsener).

Wat dat betreft doe ik mijn naam geen eer aan Ha Ha !  :laugh:

Maar ik heb bij het bottelen (Vandaag) er even een amstel ( Koolzuur eruit geklopt ) bij gehouden.
En naar mijn inziens komt die bitterheid niet hoger dan 14...16 .
Volgens mij zijn ze aan het concurreren met de breezer denk ik.

Zijn er nog mensen met het zelfde vermoeden?

Groetjes,

Hoppie


MO

Nogmaals: pas op het zoetje tegenover het bittertje. Amstel is een wat zoetig, licht gist-fruitig pils en dat verbloemt de bitterheid. Het getal an sich zegt dus niet eens zo heel veel.

Caspar

Ik ga maar eens wat biertjes "bewust" proeven, dan kan ik vanuit de praktijk oordelen.

Ach ja Hoppie, we komen er wel ;D... al die getalletjes en waarden... De bitterheid van mijn brouwsel is wel goed, ik hoop dat ie alleen niet uit de flesjes spuit (ik had me verrekend op het suiker dat ik heb toegevoegd bij het bottelen)!

Proost!

Hopmans

Hoi Caspar,

Heb je er al eentje opengetrokken ?

Groetjes,

Hoppie


Caspar

Hey Hoppie,

Ik heb zaterdag tijdens mijn trippel http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1675.0.html brouwsessie een flesje abdijbier opengetrokken.

Om te beginnen, de schuimkraag was goed... hoog koolzuurgehalte, maar dat past wel bij dit bier. Maar waar het hier om gaat, de bitterheid:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1465.0.html

Eind SG was 1019
Bitterheid 30 IBU (ff uit mijn hoofd).

Smaak is redelijk zoet... en "ietsje" bitter, wat het juist frisser maakt. Het lijkt er inderdaad erg op dat het zoetje de bitterheid sterk camoufleert. Naar mijn eigen smaak is dit biertje erg goed in balans... ondanks dat er erg veel hop in zit voor een dubbel (dat was het plan tenminste). Het bier is echt heel erg smakelijk geworden... gezien mijn vader en schoonvader stiekem 6 flesjes hadden gejat uit de krat, ben ik niet de enige die er zo over denkt ;).

Groetjes Caspar

JayDie

Ik ben op zoek naar referentielijsten van EBU en EBC. Dus: ter vergelijking van een ieder bekende Pils of speciaalbier: wat is daarvan de EBU en de EBC. Op die manier een beetje een voorstelling kunnen maken van kleur en bitterheid.

Citaat van: Caspar op 13-10-2004  17:16 uIk vond deze link ook toevallig via google.

http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/biertabel.htm
Helaas (mag het na 10 jaar) bestaat deze pagina niet meer. Heeft iemand hem ooit opgeslagen?

JayDie

hHm... al een goede zet in de richting gevonden: http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/biertype.html

Maar nu dus nog de match op eindproducten en merken. Bijvoorbeeld - om maar wat te noemen - een Bavaria vs. een Brand.

Drents Hopbier

Citaat van: JayDie op 20-02-2014  08:40 uIk ben op zoek naar referentielijsten van EBU en EBC. Dus: ter vergelijking van een ieder bekende Pils of speciaalbier: wat is daarvan de EBU en de EBC. Op die manier een beetje een voorstelling kunnen maken van kleur en bitterheid.
Helaas (mag het na 10 jaar) bestaat deze pagina niet meer. Heeft iemand hem ooit opgeslagen?

Ik probeer aan dit antwoord de tabel te hangen. Maar dat lukt niet. Zal hem nog even op http://home.online.nl/jnaikema/biertabel.htm  zetten.

Hopbier

JayDie


Rikkert

Bedankt Hopbier, zo'n lijstje is altijd handig tijdens het samenstellen van een recept. Zonde als het verloren gaat.

RobinB

Citaat van: JayDie op 20-02-2014  08:40 uIk ben op zoek naar referentielijsten van EBC. Dus: ter vergelijking van een ieder bekende Pils of speciaalbier: wat is daarvan de EBC. Op die manier een beetje een voorstelling kunnen maken van kleur.

Voor de kleuren kan je ook hier terecht:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21602.msg352668.html#msg352668

JayDie


Maarten

Inderdaad een handig referentiekader om de schaalverdeling te leren kennen. Maar up to date is de lijst niet, en bieren kunnen van smaak (en kleur) veranderen. De grootsten zullen dat denk ik niet zo snel doen, maar er zal toch wel verschuiving optreden over tijd. Tenzij iemand een recentere lijst heeft moet je m niet als harde waarheid aannemen. Toch leuk om doorheen te bladeren, ik had als maatstaf voor 40 IBU (zo'n magische grens tussen voor iedereen acceptabel bitter en echt bitter) de Westmalle tripel in mijn hoofd, blijkt dat er nog flink naast te zitten. (34 volgens de lijst)
 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.