Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Fermaid, Yeast-Vit, Wyeast Nutrient, Nutrivit: hoeveel gram/l gistvoeding doe jij in je geroerde starter?

geen, alleen wort
5 (15.2%)
ongeveer 1 g/l
7 (21.2%)
2-3 g/l
5 (15.2%)
4-5 g/l
9 (27.3%)
meer dan 5 g/l
2 (6.1%)
een schepje op gevoel
5 (15.2%)

Totaal aantal stemmen: 33

Auteur Topic: Fermaid, Yeast-Vit, Wyeast Nutrient, Nutrivit, hoeveel g/l in kweek?  (gelezen 25984 keer)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
  • Land: nl
Re: Fermaid, Yeast-Vit, Wyeast Nutrient, Nutrivit, hoeveel g/l in kweek?
« Reactie #25 Gepost op: 15-12-2010 16:11 u »
Adrie, mijn recept zoals boven komt origineel dacht ik uit jouw hoek: DAP en zink zit erin. Nu is mijn vraag of de biergisttabletten (d.w.z. dode cellen die gewoon onder de microscoop te zien zijn) de noodzakelijke andere mineralen + vitaminen leveren. Zelfs voor opkweek vanaf cryoparel=100.000 cellen schijnt dit te voldoen.

In een oud proefschrift las ik dat gebruik werd gemaakt van 30 ml van een voedingsoplossing* en 5 tot 20 mg Marmite (geconcentreerd gistextract)(http://nl.wikipedia.org/wiki/Marmite). Getest werd de hoeveelheid geproduceerd koolzuurgas door 100.000 gistcellen. Met 20 mg Marmite bleek de hoeveelheid koolzuurgas ca. 2x sneller gevormd te zijn als met 5 mg Marmite.
Ik denk dat gewoon moutextract met wat gistextract (biergisttablet) een goede starteroplossing geeft.

* K2HPO4 5 gram
Na2HPO4 5 gram
MgSO4 5 gram
NH4Cl 5 gram
CaCO3 1 gram
kristalsuiker 80 gram
alles opgelost tot 1 liter in gedestilleerd water

Hopbier

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #26 Gepost op: 15-12-2010 18:52 u »
Marmite is niet alleen gistextract. Er wordt ook nog zout en groentenextracten aan toegevoegd voor de smaak. Biergist tabletten lijken me dan beter!

En een multivitamine voor alle sporenelementen natuurlijk! ;)

Offline NewLine

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #27 Gepost op: 07-08-2013 10:30 u »
In deze draad vond ik niet meteen een duidelijk antwoord, echter op de Wyeast site staat momenteel:

Starter Recipe:
Citaat
The optimal media for cell growth and health require using a malt based media (DME) fortified with nutrients. Gravity should be kept near 1.040 and cultures should be grown at 70F.

Recipe
0.5 cup DME (100g, 3.5oz)
tsp Wyeast Nutrient
1qt.(1L) H2O
Mix DME, nutrient, and water.
Boil 20 minutes to sterilize.
Pour into a sanitized flask or jar with loose lid or foil.
Allow to cool to 70F.
Shake well and add yeast culture.

en

Citaat
1/2 tsp (2.2 Grams)

Dus 2.2g per liter starter.

Zat ik met mijn 5 g/liter wel een pak boven :-(

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 07-08-2013 17:06 u »
Ja, die 5 g/liter was gebaseerd op yeastvit van SiriS. Het spul lijkt nogal op elkaar, vandaar dat eea zo overgenomen is. Wyeast gaf destijds namelijk alleen een advies over het toevoegen aan het hoofdwort.

Je zal vast niet veel kwaad gedaan hebben met die 5 g/liter, ik had er ook altijd goede gistgroei mee. Nu blijkt dus dat het ook wat zuiniger (en dus goedkoper! ;D ) kan. :)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #29 Gepost op: 07-08-2013 18:22 u »
Ik had eigenlijk altijd begrepen dat de hoeveelheid voeding die je in je starter stop gelijk is aan wat je anders in je totale hoeveelheid wort zou stoppen.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 08-08-2013 07:58 u »
Je zal vast niet veel kwaad gedaan hebben met die 5 g/liter, ik had er ook altijd goede gistgroei mee. Nu blijkt dus dat het ook wat zuiniger (en dus goedkoper! ;D ) kan. :)

Bij een testje dat ik een aantal jaren geleden heb uitgevoerd heb ik verschillende gistvoedingen met elkaar vergeleken. Ik heb toen ook van de starters die gemaakt heb geproefd. De smaak van de gistvoeding was terug te vinden in het bier. Die smaak is voor mijn beleving niet prettig. Sindsdien ben ik altijd wat zuinig met gistvoeding...

Ik had eigenlijk altijd begrepen dat de hoeveelheid voeding die je in je starter stop gelijk is aan wat je anders in je totale hoeveelheid wort zou stoppen.
Dat werkt inderdaad prima. Bijkomend voordeel is dat als je de starter afgiet je een groot gedeelte van de onprettige smaak kwijt bent.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 08-08-2013 23:11 u »
Bij een testje dat ik een aantal jaren geleden heb uitgevoerd heb ik verschillende gistvoedingen met elkaar vergeleken. Ik heb toen ook van de starters die gemaakt heb geproefd. De smaak van de gistvoeding was terug te vinden in het bier. Die smaak is voor mijn beleving niet prettig. Sindsdien ben ik altijd wat zuinig met gistvoeding...

Daarvoor giet ik de starter altijd af. De bovenstaande startervloeistof vind ik sowieso niet lekker.
Afgegoten starters hebben bij mij nog nooit smaakafwijkingen gegeven (bouillon/gistextract).

Tags: gistvoeding