Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Fermaid, Yeast-Vit, Wyeast Nutrient, Nutrivit: hoeveel gram/l gistvoeding doe jij in je geroerde starter?

geen, alleen wort
5 (15.2%)
ongeveer 1 g/l
7 (21.2%)
2-3 g/l
5 (15.2%)
4-5 g/l
9 (27.3%)
meer dan 5 g/l
2 (6.1%)
een schepje op gevoel
5 (15.2%)

Totaal aantal stemmen: 33

Auteur Topic: Fermaid, Yeast-Vit, Wyeast Nutrient, Nutrivit, hoeveel g/l in kweek?  (gelezen 24563 keer)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Ik zie wel eens verschillende getallen passeren. Van de aloude beluchte giststarter-draad herinner ik me een advies van ongeveer 4-5 g/l/ .

Wyeast is in het verleden nogal onduidelijk geweest over het onderwerp met inconsequenties op hun verpakkingen, en nog altijd niet erg gedetaileerde info voor zover ik weet. Hun huidig advies is 2,2 gram per 19 liter wort. Aangezien ze specifieke kweekgist (de propagator) verkopen vind ik dat eigenlijk een nogal gelimiteerd advies (namelijk niet gaand over gistkweek). In 2006 heb ik ze er al eens over gemaild en zei men:

Citaat
Usage Rates for Beer Wort
1/8  teaspoon per pint   (1.2 grams per 1 liter)
1/2   teaspoon per 5 gal.   (2.5 grams per 20 liters)

waarbij ik aanneem dat de pint refereert aan kweken, en de 5 gallon aan vergisten (ze verschillen immers nogal). Het stond er niet bij. Verdubbelen zou geen probleem zijn, zei men nog wel.

Wat doen jullie? Ik houd ammoniumsulfaat en aanverwante even buiten de vergelijking omdat dat sterker geconcentreerd is. Enkel gistvoeding op basis van dooie gist dus, en liefst alleen geroerde starters om een beetje een uniform beeld te verkrijgen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Ik gebruik tegenwoordig Wyeast Nutrients voor de starter en het wort en in beide gevallen gebruik ik ongeveer 0.3 gr/l.

Voor een ťťn liter starter weeg ik het niet af, gewoon een lepelpuntje.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Het hangt ook nogal af van de gebruikte gistvoeding, ook de door jou in de peiling genoemde. Dat gaat gegarandeerd een vertekening geven.

Ik gebruik nog steeds YeastVit (totdat deze op is, natuurlijk) en ik doseer 5 gram per liter starter.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Ik gebruik 0,5 gram Wyeast gistvoeding voor 2 liter starter.

Voorheen gebruikte ik veel meer gistvoeding in de starter maar naar aanleiding van een posting van Bubs ben ik die hoeveelheid flink gaan minderen.

In het gistvat doe ik 0,1 gram Wyeast gistvoeding per liter wort.

Offline Edgar

• Super lid
Re: Fermaid, Yeast-Vit, Wyeast Nutrient, Nutrivit, hoeveel g/l in kweek?
« Reactie #4 Gepost op: 11-12-2010 22:19 u »
Het hangt ook nogal af van de gebruikte gistvoeding, ook de door jou in de peiling genoemde. Dat gaat gegarandeerd een vertekening geven.

Die vertekening is niet erg, 't is geen wetenschappelijk onderzoek. Ik lees nu al enorme verschillen die misschien discussie rechtvaardigen. Maar nog even afwachten misschien.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #5 Gepost op: 11-12-2010 22:35 u »
Ik gebruik Yeastvit in de geadviseerde ~5g/L.
Als Wyeast van hun voeding minder adviseert, gebruik ik het volgens die aanwijzingen. Wie ben ik om tegen de adviezen van de fabrikant in te gaan? Zij hebben het immers getest.
;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 11-12-2010 22:41 u »
Ik gebruik meestal geen gistvoeding...'k heb nog een restje yeastvit dat ik af en toe gebruik, maar 't is geen regelmaat.

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #7 Gepost op: 11-12-2010 22:47 u »
Hangt af van de starter concentratie (fedbatch).

Omgerekend voor SG=1040 concentratie, per liter starter ongeveer
4 gram DAP +
1 gram Biergist +
2 drup oliifolie +
2 ml zinksulfaat

of soms

8 gram nutrivit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 11-12-2010 22:54 u »
De hoeveelheid voeding die ik geef is afhankelijk van de omvang en zwaarte van het geplande brouwsel. Daarbij ga ik in principe uit van de leidraad van Wyeast. Dat betekent dat ik uitga van 1 gram per 10 liter wort met een begin SG tot 1070. Boven de 1070 gebruik ik 1,25 gram per 10 liter wort. Omdat ik afgiet zal niet alle voeding in het uiteindelijke wort terecht komen. Mijn idee hierbij is dat de gist maximale voeding krijgt bij de opkweek en dat er weinig van de voeding in het hoofdwort terecht komt. Gistvoeding smaakt niet zo lekker is mijn ervaring. Probeer maar eens.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #9 Gepost op: 12-12-2010 11:49 u »
Als voeding gebruik tegenwoordig Wyeast Nutrient Blend.
Ik geef 1 gram per 10 liter bier en voeg dat toe aan de starter. Wanneer ik geen starter gebruik maar slurry dan voeg ik 0,5 gram per 10 liter toe aan het wort.

Bert

SiriS

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 12-12-2010 13:23 u »
Reactie van de TU Delft:

The medium to be used depends on the yeast strain that you would like to growth. Anyhow the most common medium recipe is called  YPD for Yeast extract
Peptone and dextrose. is composition is as following:

10 gr Yeast extract

10 gr bacto peptone

20 gr glucose/maltose

For a final volume of 1 litre (water)

Sorry dat dit in het Engels is. Het is aannemelijk dat op bijna elk lab dit de basis is voor media om gist op te kweken, natuurlijk kan dit ook genegeerd worden d.m.v. wat vage keuken experimenten en wat hobby wetenschap om een forum mee te vullen. Van groot belang is wel, dat het gistextract is samengesteld van ook de celwanden van de gist (i.v.m. lipiden). De basis van SiriS Yeast ViT II is de Pronal 0207/0-PW-L, de rest blijft geheim.

Succes, Peter

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 12-12-2010 14:27 u »
Reactie van de TU Delft:

The medium to be used depends on the yeast strain that you would like to growth. Anyhow the most common medium recipe is called  YPD for Yeast extract
Peptone and dextrose. is composition is as following:

10 gr Yeast extract

10 gr bacto peptone

20 gr glucose/maltose

For a final volume of 1 litre (water)

Sorry dat dit in het Engels is. Het is aannemelijk dat op bijna elk lab dit de basis is voor media om gist op te kweken, natuurlijk kan dit ook genegeerd worden d.m.v. wat vage keuken experimenten en wat hobby wetenschap om een forum mee te vullen. Van groot belang is wel, dat het gistextract is samengesteld van ook de celwanden van de gist (i.v.m. lipiden). De basis van SiriS Yeast ViT II is de Pronal 0207/0-PW-L, de rest blijft geheim.

Succes, Peter

En wat betekent dit voor de hoeveelheid te gebruiken YeastVit in onze starters?

SiriS

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 12-12-2010 14:47 u »
Dat 10 gram SiriS Yeast ViT II per liter giststarter geen probleem is, zeker wanneer er veel suiker en/of moutextract gebruikt wordt in de stort. Maar dat 1 gram gistvoeding per liter giststarter echt een ondergrens is, behalve wanneer er DAHP gebruikt wordt, maar dan mis je de essentiŽle vitamines en lipiden en zul je netto minder gist opkweken dan met 1 gram samengestelde gistvoeding per liter giststarter.

Groet, Peter

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 12-12-2010 22:16 u »
maar dan mis je de essentiŽle vitamines en lipiden en zul je netto minder gist opkweken dan met 1 gram samengestelde gistvoeding per liter giststarter.

Merci voor de toelichting, maar als je daar geen 10 gram bedoelde, snap ik het niet.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #14 Gepost op: 13-12-2010 09:56 u »
Ik volg de aanwijzing van Wyeast voor starters, dat is meer dan voor wort.

Heel erg nauwkeurig ga ik er niet mee om,  ik gooi een schepje in de pan, dat zo ongeveer wel overeenkomt met de aanbeveling, vroeger heb ik die maatvoering eens vastgesteld. Het zal wel iets meer zijn.

Ik ga er maar van uit dat gist geen last van obesitas heeft en slechts opneemt wat ze nodig heeft. De overmaat wordt dan vanzelf wel afgevoerd bij het afhevelen van de starter, of komt in het hoofdwort terecht.

Aan het hoofdwort voeg ik geen voeding meer toe.

Ik maak starters van gehopt wort van een vorig brouwsel. Ik heb de indruk dat dit meer en betere gist oplevert dan met moutextract.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 14-12-2010 22:15 u »
Een beetje off topic: Ik heb nog nooit gistvoeding gebruikt. Onlangs op aanraden gistvoeding besteld bij Van der Kooy op aanraden van enkele leden hier. Maar volgens mij heb ik per ongeluk de verkeerde besteld  :nut::

Unibrew Gistvoedingszout
(Diammoniumfosfaat)
Voedingssupplement voor de 'wijn'gist
Gebruik: 1 afgestreken theelepel per 5 liter most

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 14-12-2010 22:28 u »
Dat is de meest simpele inderdaad :)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 14-12-2010 22:56 u »
Gewoon gebruiken.
Werkt ook.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 14-12-2010 23:27 u »
Gewoon gebruiken.
Werkt ook.

Dat werkt inderdaad ook. Een paar jaar geleden heb ik keukenexperimentjes uitgevoerd met verschillende soorten gistvoeding. Hieruit bleek dat je het beste resultaat (lees vergistingsgraad) hebt bij een gistvoeding die voor speciaal voor de bierbrouwer is ontwikkeld.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 15-12-2010 09:12 u »
Diammoniumfosfaat bevat alleen maar ammonium (stikstofbron) en fosfaat, maar gist heeft veel meer nodig. Vooral zink is vaak een probleem omdat deze stof niet of nauwelijks voorkomt in wort. De gistgroei stokt altijd als een of ander essentiŽle stof niet meer voorhanden is in het wort. Soms is dat zink, soms een andere stof. Om het stokken van de vergisting om die reden te voorkomen, voeg je een volledige gistvoeding toe, dus met zink en andere mineralen en vitaminen.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 15-12-2010 10:51 u »
Ik kookte altijd wat Bruggeman gist mee met het starterswort. Dit is vast beter, of niet?

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 15-12-2010 10:53 u »
Ik kookte altijd wat Bruggeman gist mee met het starterswort. Dit is vast beter, of niet?

Inderdaad. Dat is heel wat beter dan diammoniumfosfaat alleen.

Offline Wamser

• Vol lid
  • Land: br
« Reactie #22 Gepost op: 15-12-2010 13:24 u »
Friends sorry for writing in English. But I want to share what an employee of White Labs sent me.

My setting starter
 a) = Yesterday Starter of 1.6 L with 0.5 g + 0.5 g DAP Servomyces
 leave 48 hours in Magnetic stir plate.

Response;
"I think making a yeast starter is a good idea, but you do Should not use DAP (that's really for wine) and you are using far too much smoke here Servomyces Which Actually kill the yeast by giving too much zinc Them. I would recommend making the starter at a 10:1 ratio of water to Dry Malt Extract only. Keep it on the stir plate for 12-18 hours at each stage and you Should Have a large enough culture to pitch into your beer. If You Have a stir plate, you do not need to pump air into it with an aquarium pump. The stir plate Will help expel the CO2 and oxygen coming in so keep the yeast cells grow Can. For a 5 gallon (20L) size to brew single stage starter Should Be plenty, and save the brew kettle for the servomyces (for 5 gallons, 00:16 You Should use grams)."

John Carroll
White Labs, Inc.
Sales & Customer Service
Tel: (888) 593-2785 - U.S. & Canada
       (303) 530-0469 - International
jcarroll@WHITELABS.com

seems that the quantities that friends say here in this topic are superior to what the lab technician suggests me ...

:weetniet:

:degroeten:

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 15-12-2010 13:27 u »
Cervomyces is zinkgist, geen complete gistvoeding. Van Cervomyces gebruik je geloof ik maar 1 gram per 100 liter bier.

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #24 Gepost op: 15-12-2010 14:07 u »
Diammoniumfosfaat bevat alleen maar ammonium (stikstofbron) en fosfaat, maar gist heeft veel meer nodig. Vooral zink is vaak een probleem omdat deze stof niet of nauwelijks voorkomt in wort. De gistgroei stokt altijd als een of ander essentiŽle stof niet meer voorhanden is in het wort. Soms is dat zink, soms een andere stof. Om het stokken van de vergisting om die reden te voorkomen, voeg je een volledige gistvoeding toe, dus met zink en andere mineralen en vitaminen.

Adrie, mijn recept zoals boven komt origineel dacht ik uit jouw hoek: DAP en zink zit erin. Nu is mijn vraag of de biergisttabletten (d.w.z. dode cellen die gewoon onder de microscoop te zien zijn) de noodzakelijke andere mineralen + vitaminen leveren. Zelfs voor opkweek vanaf cryoparel=100.000 cellen schijnt dit te voldoen.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 15-12-2010 16:11 u »
Adrie, mijn recept zoals boven komt origineel dacht ik uit jouw hoek: DAP en zink zit erin. Nu is mijn vraag of de biergisttabletten (d.w.z. dode cellen die gewoon onder de microscoop te zien zijn) de noodzakelijke andere mineralen + vitaminen leveren. Zelfs voor opkweek vanaf cryoparel=100.000 cellen schijnt dit te voldoen.

In een oud proefschrift las ik dat gebruik werd gemaakt van 30 ml van een voedingsoplossing* en 5 tot 20 mg Marmite (geconcentreerd gistextract)(http://nl.wikipedia.org/wiki/Marmite). Getest werd de hoeveelheid geproduceerd koolzuurgas door 100.000 gistcellen. Met 20 mg Marmite bleek de hoeveelheid koolzuurgas ca. 2x sneller gevormd te zijn als met 5 mg Marmite.
Ik denk dat gewoon moutextract met wat gistextract (biergisttablet) een goede starteroplossing geeft.

* K2HPO4 5 gram
Na2HPO4 5 gram
MgSO4 5 gram
NH4Cl 5 gram
CaCO3 1 gram
kristalsuiker 80 gram
alles opgelost tot 1 liter in gedestilleerd water

Hopbier

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 15-12-2010 18:52 u »
Marmite is niet alleen gistextract. Er wordt ook nog zout en groentenextracten aan toegevoegd voor de smaak. Biergist tabletten lijken me dan beter!

En een multivitamine voor alle sporenelementen natuurlijk! ;)

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 07-08-2013 10:30 u »
In deze draad vond ik niet meteen een duidelijk antwoord, echter op de Wyeast site staat momenteel:

Starter Recipe:
Citaat
The optimal media for cell growth and health require using a malt based media (DME) fortified with nutrients. Gravity should be kept near 1.040 and cultures should be grown at 70įF.

Recipe
0.5 cup DME (100g, 3.5oz)
Ĺ tsp Wyeast Nutrient
1qt.(1L) H2O
Mix DME, nutrient, and water.
Boil 20 minutes to sterilize.
Pour into a sanitized flask or jar with loose lid or foil.
Allow to cool to 70įF.
Shake well and add yeast culture.

en

Citaat
1/2 tsp (2.2 Grams)

Dus 2.2g per liter starter.

Zat ik met mijn 5 g/liter wel een pak boven :-(

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 07-08-2013 17:06 u »
Ja, die 5 g/liter was gebaseerd op yeastvit van SiriS. Het spul lijkt nogal op elkaar, vandaar dat eea zo overgenomen is. Wyeast gaf destijds namelijk alleen een advies over het toevoegen aan het hoofdwort.

Je zal vast niet veel kwaad gedaan hebben met die 5 g/liter, ik had er ook altijd goede gistgroei mee. Nu blijkt dus dat het ook wat zuiniger (en dus goedkoper! ;D ) kan. :)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #29 Gepost op: 07-08-2013 18:22 u »
Ik had eigenlijk altijd begrepen dat de hoeveelheid voeding die je in je starter stop gelijk is aan wat je anders in je totale hoeveelheid wort zou stoppen.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 08-08-2013 07:58 u »
Je zal vast niet veel kwaad gedaan hebben met die 5 g/liter, ik had er ook altijd goede gistgroei mee. Nu blijkt dus dat het ook wat zuiniger (en dus goedkoper! ;D ) kan. :)

Bij een testje dat ik een aantal jaren geleden heb uitgevoerd heb ik verschillende gistvoedingen met elkaar vergeleken. Ik heb toen ook van de starters die gemaakt heb geproefd. De smaak van de gistvoeding was terug te vinden in het bier. Die smaak is voor mijn beleving niet prettig. Sindsdien ben ik altijd wat zuinig met gistvoeding...

Ik had eigenlijk altijd begrepen dat de hoeveelheid voeding die je in je starter stop gelijk is aan wat je anders in je totale hoeveelheid wort zou stoppen.
Dat werkt inderdaad prima. Bijkomend voordeel is dat als je de starter afgiet je een groot gedeelte van de onprettige smaak kwijt bent.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 08-08-2013 23:11 u »
Bij een testje dat ik een aantal jaren geleden heb uitgevoerd heb ik verschillende gistvoedingen met elkaar vergeleken. Ik heb toen ook van de starters die gemaakt heb geproefd. De smaak van de gistvoeding was terug te vinden in het bier. Die smaak is voor mijn beleving niet prettig. Sindsdien ben ik altijd wat zuinig met gistvoeding...

Daarvoor giet ik de starter altijd af. De bovenstaande startervloeistof vind ik sowieso niet lekker.
Afgegoten starters hebben bij mij nog nooit smaakafwijkingen gegeven (bouillon/gistextract).

Tags: gistvoeding