Hergisting op fles doet zijn werk niet

Gestart door Gast, 06-10-2004 12:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

Ik heb nu ongeveer 5 keer "echt" gebrouwen in plaats van met Brewferm blikken maar 4 van de 5 keer gist het bier gewoon niet meer voor de hergisting...
Ik laat het een weekje of 2 lageren dan bottel ik het en doe in elk flesje een theelepel suiker maar als ik een willekeurige beugel open maak is het nog niet eens de kleinste sis..

Iemand suggesties, ik word best wel chagrijnig hier van..

HZ

Flesjes een week lang op 25 tot 27 graden zou moeten werken.

Henk

Adrie

Soms duurt het langer dan een week. Ik heb ook wel eens 5 weken moeten wachten. Zet de flessen in ieder geval op de warmste plek in huis. Ik zet ze meestal boven op een kast in de woonkamer (hoe hoger, hoe warmer het is).

Wat ook helpt is om het bier uit de lageringsfles in een emmer of andere fles te hevelen, een suikeroplossing voor de hergisting toe te voegen en verse gist erbij te doen. Een zakje korrelgist die je eerst in lauwwarm water hebt laten wellen voldoet uitstekend.

Groeten,

A3

Gast

Citaat van: Adrie op 06-10-2004  12:39 uWat ook helpt is om het bier uit de lageringsfles in een emmer of andere fles te hevelen, een suikeroplossing voor de nagisting toe te voegen en verse gist erbij te doen. Een zakje korrelgist die je eerst in lauwwarm water hebt laten wellen voldoet uitstekend.

Één héél zakje korrelgist? Is dat niet  veel?

Jordi
PS, ik zal ze zeker warm zetten.

Adrie

Dat hangt natuurlijk af van het volume bier dat je hebt. Heb je maar 10 liter dan is een derde of een half zakje meer dan genoeg.

Groeten,

A3

Gast

Ja het is gewoon 20 liter, maar ik dacht dat dat nogal veel gist was, maar ik heb me verGIST

Doen jullie dat elke keer of als het niet gist terug gieten in de emmer en dan pas de gist toevoegen?

Adrie

Hoi Jordi,

Wij bottelen altijd vanuit een ander vat dan de lageringsvaten om de suiker goed te mengen en een overmaat aan dode gist achter te laten. Eigenlijk voegen we nooit gist toe voor de hergisting behalve laatst bij het op fust zetten van ons bockbier.

Groeten,

A3

MO

Misschien korter lageren? Ik heb nog nooit extra gist voor de navergisting toegevoegd. Soms heb ik lang moeten wachten (bv Rochefort) maar uiteindelijk kwam het allemaal goed. Zelfs laatst mijn Safale bier. Dit is nogal een plakgist, er komt dan weinig mee in de fles. Die heb ik warm weggezet, een week voor de kachel (in een oud huis brandt bijna altijd de kachel), en in twee weken was de schuimkraag vol en koolzuur OK. Warmte, even schudden, en er altijd voor zorgen dat er genoeg levende gist meekomt. En ophouden met dat theelepeltje en alle suiker in een keer als oplossing toevoegen. Het zijn maar wat tips....

Adrie

Jordi,

Het belangrijkst van het bierbrouwen is dat je een goede, vitale gist gebruikt. Bij brouwpakketten zitten nu eenmaal niet de beste gisten, dus je kunt overwegen een andere gist toe te voegen, bijvoorbeeld de vloeibare gisten van Wyeast, Danstar-gisten of SafAle-gist. Gebruik altijd verse gist en als je gist moet bewaren, doe dat dan in de koelkast. Voeg altijd voldoende gist toe, belucht je wort goed en maak bij voorkeur een giststarter die je goed belucht. Dan is de gist vitaal en houdt hij het wel even vol, ook in uitgegist bier. hergisting op fles zou dan geen probleem moeten zijn.

Heb je een giststarter gemaakt bij de bieren die nu problemen gaven? Weet je hoe oud de gist was?

Groeten,

A3

Gast

Ik gebruik altijd Wyeast dan ten eerste, en ik heb het wort belucht waar de gist al bij was gevoegd.
Deze Wyeast was iets van 2 maandjes, moet te doen zijn dus.. Ik denk dat ik de volgende keer nog intensiever ga beluchten en toch maar een giststarter maken (wat ik dus nooit deed).

Conclusie (denk ik):
-giststarter maken
-giststarter intensief beluchten
-wort met giststarter intensief beluchten
-lekker bier met CO2 drinken

Bedankt voor de tips!

Jacques

Hoi Jordi,

Ik begrijp dat jij beugelflessen gebruikt. Zijn dat nieuwe flessen? Sluiten de beugels goed af?

Heb je wel koolzuur op je bier of is het bier helemaal plat?

Wat is de inhoud van de beugelflessen en hoeveel suiker voeg je toe per flesje of per liter bier?  Svp opgeven in grammen, weeg zo nodig 10 lepteltjes af.

Verliep de hoofdgisting wel goed?
Hoeveel daalde het SG gemiddeld tijdens de gisting?

Veel vragen om er achter te komen wat er nu precies aan de hand is. Zoals je uit de diverse reacties hebt kunnen opmaken is het niet hergisten van het bier na een korte lagering van 2 weken zeer ongebruikelijk. Ik vermoed dan ook dat er iets anders aan de hand is dan het aanwezig zijn van te weinig actieve gist.

 :degroeten: Jacques

Hopmans

Hoi "Jordi",

Natuurlijk is het van belang dat je de hydrometer in de gaten houdt. :duimop:
Maar er komt ook een beetje "fingerspitz gefuhl" bij kijken.  :)  :beersmiley:

Als je gaat bottelen mag het bier heus nog een klein beetje bubbelen.
De gist moet nog wel actief zijn.

Ik denk dat vers gemaakt bier sneller klaar is als blikbier. (Minder conserverings-middelen).

De korrelgist die bij blikbier altijd gewerkt heeft, werkt nu natuurlijk ook.
Alleen sneller in dit geval.


De tijden die jij gewend bent met blikbier gelden nu niet meer.

Conclusie: Meten is weten, maar zien is geloven........... Haleluyah.

Groetjes,

Hoppie




Gast

Sorry voor de late reactie!!

Emz... Ik bottel eigenlijk altijd als het waterslot niets meer doet.. misschien toch eens eerder doen..
En Jacques.. Ik zal de volgende keer tijdens het brouwen alles opmeten en opschrijven wat je vroeg!

Jordi


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.