Waar kan ik een TC-10 temperatuur controller kopen?

Gestart door Rowan Huigen, 20-11-2010 17:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansm

Citaat van: Ed Jussen op 19-01-2011  17:56 uJe kunt, denk ik, het beste package 2 kopen, dan zit er een omhullend kastje bij.

Ik denk dat package 1 een betere optie is. Een polycarbonaat kastje (dat diep genoeg is), wat (spatwaterdichte) inbouwstopcontacten, een paar kabeldoorvoeren (voor de voeding en voeler) en eventueel een aan-uitschakelaar kopen bij Conrad, een middagje figuurzagen en boren en je hebt een prachtig kastje   :dansen:

Groet,
Hans

Jacques

Citaat van: hansm op 19-01-2011  21:48 uIk denk dat package 1 een betere optie is. Een polycarbonaat kastje (dat diep genoeg is), wat (spatwaterdichte) inbouwstopcontacten, een paar kabeldoorvoeren (voor de voeding en voeler) en eventueel een aan-uitschakelaar kopen bij Conrad, een middagje figuurzagen en boren en je hebt een prachtig kastje   :dansen:

Een mooie optie als je van knutselen houdt en precies weet wat je moet bestellen. Dat geldt echter niet voor iedereen...

hansm

Dat is natuurlijk waar, maar knutselen zal je toch moeten als je een TC10 koopt. En alles in 1 kastje precies op maat is wel mooier (en veiliger) dan 2 kastjes met wat draden ertussen.

 :degroeten:

Nils

Ben zelf ook aan het kijken voor een TC-10.

Kun je voor de inbouw in een kastje de twee stopcontacten voor je (2e hands) koelkast en je verwarmingsbron niet gewoon weglaten door de draden rechtstreeks achter in te pluggen? Zoals hier:

http://www.nermal.org/projects/brewing/making-the-fermentation-chamber

Op die manier heb je alleen dat kleine kastje, helaas ben je dan wel je originele stekkers kwijt maar die was ik toch al niet meer van plan om te gebruiken voor iets anders.

hansm

Natuurlijk kan dat, maar zoals je als zegt, dan ben je de originele stekkers kwijt en kan je de koelkast niet meer gebruiken zonder temperatuurregelaar. En het feit dat alles aan elkaar zit is vaak ook niet handig, zeker niet als je het kastje vast aan de muur bevestigt.

 :degroeten:

Ed Jussen

De achterkant van het omhullende kastje is een plaatje dat je in en uit het kastje kunt schuiven totdat je het deksel erop schroeft. Aan de achterkant van de thermostaat zelf heb je een aantal gaatjes waar je de draden in kunt steken (ik heb ze vertind) en dan met schroefjes kunt vastdraaien, zoals bij een doorverbindings"steentje". Dus geen Engelse stekkers etc.

De draden moeten vervolgens doorgevoerd worden door in het uitschuifbare achterwandje gaten te boren die eventueel naar wens afgewerkt kunnen worden met tules. Het is wel aan te bevelen om voor de voedingsdraad een trek-ontasting te bevestigen. Struikel je dan een keer over die draad, dan valt het hele kastje op de grond: daar kan het wel tegen. Zonder trekontlasting kun je de hele thermostaat kapot trekken.

Achter het kastje heb ik twee (dubbele) stopdozen geplaatst, een voor de koeling en een voor de verwarming. Het geheel heb ik netjes op een houten plankje geschroefd dat met glitsa was geverfd. Vriendelijke groet, Ed Jussen




Nils

Ziet er goed uit Ed.
Ik heb zojuist de TC-10 besteld via E-bay, volgens mij dezelfde winkel uit de UK zoals eerder genoemd in deze draad.
Zo maar eens Marktplaats afstruinen voor een (flinke) 2e hand koelkast  :)

Ben alleen nog aan het twijfelen of ik een gloeilamp (of twee) of een warmtelamp als verwarmingsbron zal gebruiken..., en wáár ik deze het best kan plaatsen in de uiteindelijke koelkast. Onderin, bovenin.... Maar goed, daar heb ik nog wel even de tijd voor.

Nils

Aha, en meteen zie ik in een andere draad dat je zojuist een duidelijke foto hebt geplaatst van jouw eigen opstelling.
Geeft al meteen meer beeld bij mijn vragen  ^-^

Ed Jussen

Ha Nils,

Je kunt beter een hoge koelkast kopen want dan kun je een "gewoon" vergistingsvat kopen en heb je ook ruimte voor een gewoon waterslot en meer ruimte voor de verwarmingslamp.

Voor de verwarmingslamp kun je een gewone gloeilamp nemen (40 - 50 Watt is voldoende). Zo'n lamp produceert namelijk veel meer warmte dan licht.  Maar ik heb hier ooit gelezen dat gist het licht niet zo fijn vindt. Beter is dan misschien een keramische verwarmingslamp. 50 Watt is voldoende. Het is (denk ik)  beter om daar een ventilatortje op te zetten, dat verspreidt de warmte beter. Het wordt anders 5 cm boven de lamp toch nog meer dan 100 graden. Twee lampen van elk 25 Watt is misschien nog wel beter ...

orangeloo

Ook ik heb zojuist een tc 10 besteld. :brouwen:
Dit weekend al een kastje getimmerd. :)
Nu nog ff dubben of ik een warmte lamp koop,
of een paar 60 watt lampen gebruik die ik heb liggen??? :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Jomme

Gewoon je lampen gebruiken, als je bang bent van lichtinval kun je je vat ook in zwarte plastic wikkelen of zo dan is het daarbinnen mooi donker.

orangeloo

Vandaag een pilsener gebrouwen, met de bedoeling deze te vergisten in mijn garage.
Het is hier alleen toch nog een graag of 14.
Dus een beetje vaart gezet achter mijn gistkast na het brouwen,
en zie hier: vandaag kan ook mijn gistkast in actie komen. :brouwen:

orangeloo

Na het in gebruik nemen van mijn nieuwe gistkast moest ik weg >:(
Ik kon dus niet controleren of de koeling wel zou uit springen.
Het was dus best wel spannend hoe ik mijn gistkast met mijn eerste pilsener erin aan zou treffen. :weetniet:
Maar bij thuiskomst stond hij netjes op 12.1 graad, had hem ingesteld op 12, dus prima.
Ben weer een tevreden mens. Daar moet op gedronken worden  :biersmile:
Wat is dat brouwen toch verslavend... maar wel leuk. :brouwen:
Instellingen van de TC 10 :
Cooling Hysteresis 1
Heating Hysteresis 1
Dead zone 0
Cooling Deley 1
Nog iemand tips of opmerkingen over deze instellingen??  :weetniet:

Angelo :proost:


hansm

Cooling Delay kan je gerust wat hoger instellen. Het apparaatje begint de tijd te meten zodra de koeling uitschakelt. Het is dus niet zo dat je altijd die hele delay moet wachten als de inschakeltemperatuur is bereikt. Alleen als de tijd tussen uitschakelen en inschakelen kleiner is dan de delay, wacht het met inschakelen totdat de rest van de delay voorbij is.

Ik zou hem op de fabrieksinstelling (3 minuten) laten staan. Als je koelkast 3 minuten na uitschakelen nog wat geluid maakt (nog niet helemaal tot rust gekomen is) moet je hem nog wat hoger instellen.

 :degroeten:


Ed Jussen

Het lijkt mij veiliger om een kleine dead zone in te stellen hoewel dit strikt genomen niet noodzakelijk is. De hysteresis zou ik wat kleiner nemen. :brouwen:

orangeloo

Vanmorgen stond hij op 11.5 dus de inderdaad de hysteresis wat kleiner ingesteld op 0.5.
Ik zal de cooling delay ook terug zetten.  :groots:

orangeloo

Mijn Instellingen van de TC 10 zijn nu:
Cooling Hysteresis 0.3
Heating Hysteresis 0.3
Dead zone 0
Cooling Deley 3
set point 12
De temperatuur schommelt nu tussen de 11.9 en 12.3 graden.
Best wel acceptabel dacht ik zo.

Ed Jussen

Dat betekent:
De koeling begint bij/boven 12,3 en stopt bij 12
De verwarming begint bij/onder 11,7 en stopt bij 12

Nadeel is, dat als een actie (vooral bij het koelen) wat doorschiet, je gelijk een tegengestelde actie uitlokt

Stel je ook nog een dead zone in van 0,2, dan:
De koeling begint bij/boven 12,4 (12 +0,3+0,2:2) en stopt bij 12,1 (12+0,2:2)
De verwarming begint bij/onder 11,6 (12-0,3-0,2:2) en stopt bij 11,9 (12-0,2:2)

Albertus

Jeroen "Brouwbedrijf" van ons gilde stuitte bij het zoeken naar een TC10 op een goedkope look-a-like. De specificaties geven aan dat de mogelijkheden een fractie minder zijn en het relais van de koeling kan 10 A aan in plaats van 15 A (is nog steeds genoeg).
De kosten zijn echter aanzienlijk lager: ongeveer € 16 ($ 21) . Zie hier.
Temperatuurgecontroleerd vergisten is nu goedkoper dan ooit.

Bert

Johannes

En ook nog zonder verzendkosten! Ik heb er al een besteld, hopelijk is 'ie niet te lang onderweg en kan ik 'm gebruiken voor het komende brouwsel.

Ronald_

Die heb ik ook... Gisteren binnengekomen. Volgende week kasje maken!

rumour

Citaat van: Albertus op 17-02-2011  10:02 uJeroen "Brouwbedrijf" van ons gilde stuitte bij het zoeken naar een TC10 op een goedkope look-a-like. De specificaties geven aan dat de mogelijkheden een fractie minder zijn en het relais van de koeling kan 10 A aan in plaats van 15 A (is nog steeds genoeg).
De kosten zijn echter aanzienlijk lager: ongeveer € 16 ($ 21) . Zie hier.
Temperatuurgecontroleerd vergisten is nu goedkoper dan ooit.

Bert

He pssst, het is 8 euro hoor... (zie thermostaten)

Ronald_

Ik betaalde volgens mij 12,95 dollar op ebay.. dus kan wel kloppen :)

Johannes

Citaat van: Johannes op 17-02-2011  10:40 uEn ook nog zonder verzendkosten! Ik heb er al een besteld, hopelijk is 'ie niet te lang onderweg en kan ik 'm gebruiken voor het komende brouwsel.

Ja hoor! Ze geven aan 4-6 week levertijd en de TC10 is nu al binnen! En voor 16 euro! Bizar. Snel in elkaar zetten en weer brouwen!

Brouwbedrijf

Johannes,

Is dat ook een TC-10 die jij hebt, of is dat van een merk/type?

En vertel... Hoe bevalt hij? Is het een aanrader voor onze clubleden?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.