BrouwMaat, de automatisering van mijn HERMS

Gestart door @, 16-11-2010 12:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

@

De automatisering van mijn HERMS heeft tot nu toe naar volle tevredenheid gewerkt. Tot nu toe, maar nu is het tijd voor verbetering.
Ik had er eigenlijk wel een beetje genoeg van dat ik altijd 2 laptops bij mijn installatie nodig had. 1 om het recept te bewaken, en 1 voor de aansturing van de sensoren in de installatie. Dat moet dus anders.

Daarom heb ik een microcontroller aangeschaft.
Het is een Arduino Uno. Een opensource microcontroller, gebaseerd op een Atmel processor. Rond deze controller is een grote gemeenschap actief, en is al veel werk verzet. De controller wordt in een C++ dialect geprogrammeerd. Maar zoals gezegd, er is veel gebruiksklare code in de gemeenschap voorhanden. Kijk maar eens op www.arduino.cc en www.arduino.nu om te beginnen. (maar daar is op dit forum al meer over geschreven).

De bedoeling van het project is het bouwen van een goedkoop autonoom systeem, dat in de eerste versie mijn huidige HERMS-Monitor 1-op-1 moet kunnen vervangen. Daarbij moeten de maisch en hopgift tijden bewaakt en gemeld kunnen worden.
Uitgangspunten zijn wel dat het systeem gebouwd wordt met eenvoudig verkrijgbare componenten zoals displays, relais, etc.
De gebruikte software bibliotheken moeten volgens het opensource concept vrij verkrijgbaar zijn. Eventuele wijzigingen en/of verbeteringen worden aan de gemeenschap terug gegeven.
De gebruikte temperatuur sensoren zijn 1Wire sensoren van Maxim, want daarvoor heb je maar 2 draden nodig om een hele bundel sensoren aan te kunnen sluiten, en je kunt gratis als sample bestellen bij de fabrikant.  :)

De ultieme versie van BrouwMaat (het beestje moet toch een naam hebben) zal naast de monitoring en alarmering nog een aantal extra functies krijgen. Op de planning staan onder andere een flowmeter, het schakelen van de pomp, logging en het regelen van de branders.

Op dit moment zijn met het prototype de eerste doelstellingen gehaald, en wordt het tijd om de boel in de HERMS in te bouwen. Dit weekend staat een testrun op de planning, waaruit de laatste probleempjes van deze versie naar voren moeten komen.

De voortgang van het project, en de uiteindelijke sourcecode zal ik indien gewenst hier, en op mijn website plaatsen.

Muldermans

Leuk project! Arduino is een leuk initiatief, ook voor elektronitwits is instappen heel makkelijk. Zelf ben ik van het prutsen dus ik ben met PIC's aan het stoeien.

Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Ga je een bestaande flowmeter gebruiken, of bouw jezelf iets?

Vr Gr. Muldermans

rumour

Oh oh, ik zie een project aankomen voor de koude wintermaanden  :o

Overigens, de eerste vraag die ik kreeg toen ik mijn net gebouwde HERMS liet zien: "waar is het touchscreen met de spelletjes?". Dat moet te b(r)ouwen zijn...

Ko

Altijd leuk als mensen ook hun brouwprocess gaan automatiseren. Ik heb hier totaal geen verstand van, maar volgens mij is brewtroller ongeveer hetzelfde of niet? Natuurlijk is het leuk om zelf alles te bedenken, maar misschien kun je daar ook wat mee. Volgens mij is dit namelijk ook gebaseerd op Arduino (en daar houdt mijn ict kennis ook weer op :P)

Ik ben benieuwd naar je resultaten!

Groet,

Ko

piele

Dit is inderdaad een leuk project! Ik ben hier ook bezig met de automatisering van de vernieuwde brouwinstallatie van de club.
Net als Muldermans ben ik bezig met PIC processoren, omdat ik die voor een project op mijn werk ook al gebruik.

Maar op zich maakt het niet uit of je met Atmel of met Microchip aan de gang gaat, de mogelijkheden van beide ligt om het even. Ze hebben allemaal interfaces voor 1wire, SPI, I2C, ADC enz. Allebei zijn ze in C te programmeren, etc.

De uitdaging ligt in de apparatuur die je er op aan gaat sluiten (temp sensors, flow meters, schakelen, etc..) Hoe maak je rond die processor een goedwerkend stukje hardware (en firmware) op het KISS principe (keep it simple & straightforward) (sorry Jaques  :biersmile:)

Houd ons op de hoogte van de vorderingen, maar ook van de tegenslagen.  :proost:

:degroeten:

Henielma

Succes met bedenken, bouwen en testen. Het blijft leuk zelf zo'n besturing maken.

glaasjebier

Overigens, voor de .NET programmeurs onder ons is sinds kort de netduino uit (http://www.netduino.com/). Praktisch identiek aan de arduino, maar dan kan er geprogrammeerd worden in het .NET micro framework. En ook vanuit mijn hoek succes gewenst met de automatisering, het zijn altijd erg leuke projecten!

@

Het project vordert gestaag.
Gisteren nog even wat egeltjes code toegevoegd om de temperatuur tijdens het koelen te kunnen bewaken. Alle basis functies zouden er nu in moeten zitten.
Komend weekend zal ik tijdens het proefdraaien wat afdrukjes maken, en die hier posten.


Citaat van: Muldermans op 16-11-2010  12:42 uGa je een bestaande flowmeter gebruiken, of bouw jezelf iets?
Ik ben van plan om een bestaande flowmeter te gaan gebruiken. (http://www.highflow.nl/aansluitingen/flow-temp-meters/flow-meters/). Deze meters geven pulsjes af die ik vrij makkelijk via de controller kan omrekenen naar liters per minuut.

Citaat van: Ko op 16-11-2010  13:49 uvolgens mij is brewtroller ongeveer hetzelfde of niet?
Klopt. Brewtroller, maar ook HABS zijn soortgelijke systemen.
Maar Brewtroller is mij te complex, en maakt gebruik van een eigen controller bordje. Dat bordje is dan wel compatibel met de standaard Arduino.
Ik wilde wel een Nederlandstalige interface, en door het zelf te programmeren weet ik tenminste precies wat er gebeurd in de code. Decode van Brewtroller is niet echt doorzichtig. ( Ik heb nog niet zo veel ervaring met C  )
HABS is al een stuk beter te begrijpen kwa code, maar is te beperkt in zijn mogelijkheden.

Vandaar dat ik het zelf aan het bouwen ben ;-)

Citaat van: piele op 16-11-2010  15:01 uDe uitdaging ligt in de apparatuur die je er op aan gaat sluiten (temp sensors, flow meters, schakelen, etc..) Hoe maak je rond die processor een goedwerkend stukje hardware (en firmware) op het KISS principe (keep it simple & straightforward)
Klopt. Maar misschien is de grootste uitdaging bij zo'n project nog wel de keuze van de gebruikte hardware. Welke hardware voldoet aan mijn eisen, is eenvoudig te verkrijgen en nog goedkoop ook.
BrouwMaat wordt gemaakt volgens het "Keep It Simple, Stupid!" principe.

Grtz,

Ed.

rumour

Citaat van: @ op 17-11-2010  11:05 uIk ben van plan om een bestaande flowmeter te gaan gebruiken. (http://www.highflow.nl/aansluitingen/flow-temp-meters/flow-meters/). Deze meters geven pulsjes af die ik vrij makkelijk via de controller kan omrekenen naar liters per minuut.

Let je op dat je geen PVC gebruikt bij plaatsen waar de temperatuur boven 60 ºC uitkomt, vanwege ontsnappen van weekmakers? Ik kan zo even niet zo snel vinden van welk materiaal de flowmeters zijn gemaakt, maar het is goed om daar even aandacht aan te schenken.

@

Citaat van: rumour op 17-11-2010  11:35 uLet je op dat je geen PVC gebruikt bij plaatsen waar de temperatuur boven 60 ºC uitkomt, vanwege ontsnappen van weekmakers?

Goed punt! Dar had ik inderdaad nog niet aan gedacht.
Ik ga dat in de gaten houden.

piele

Als die Maxim 1wire temperatuursensoren toevallig de DS18B20/DS18S20/DS1820 is, dan zou ik overwegen een alternatief te zoeken, aangezien de nauwkeurigheid van die dingen +- 2 ºC is, wat best wel veel is voor een sensor, vooral met een prijs van E5,32 (RS Components (ex.btw)).

Nu is het zo dat ik, als novemberexperiment(R), een vergelijking wil gaan doen tussen de verschillende temperatuursensoren, waaronder doch niet uitsluitend: TC1047, LM92, DS7505, DS75LX, DS18B20, AD590, PT100, en verder de sensoren die door derden (jullie) worden aangedragen. Het experiment + de vraagstelling zijn nog niet volledig uitgewerkt, maar zodra dat zo is zal ik er een aparte topic voor openen.

:degroeten:
Peter

@

Citaat van: piele op 18-11-2010  21:51 uAls die Maxim 1wire temperatuursensoren toevallig de DS18B20/DS18S20/DS1820 is, dan zou ik overwegen een alternatief te zoeken, aangezien de nauwkeurigheid van die dingen +- 2 ºC is, wat best wel veel is voor een sensor, vooral met een prijs van E5,32 (RS Components (ex.btw)).

Piele,
Hoe kom je aan die nauwkeurigheid? Mijn ervaring in de afgelopen jaren kloppen redelijk goed met de gegevens in de datasheet (±0.5°C Accuracy from -10°C to +85°C).
Deze sensoren zijn voor iedereen gratis te verkrijgen als sample, ik heb er een hele berg van inmiddels  ;D

Dat vergelijkend onderzoek waar je het over hebt klinkt wel erg interessant. Ik ben benieuwd naar de resultaten.

piele

Citaat van: @ op 18-11-2010  22:14 uPiele,
Hoe kom je aan die nauwkeurigheid?

Mijn nauwkeurigheid komt van:
http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=searchProducts&searchTerm=ds18b20&x=0&y=0

Maar zo te lezen geeft het datasheet inderdaad ±0.5°C Accuracy from -10°C to +85°C... Dus vanwege die tegenstrijdigheden is dit onderzoek sowieso wel gewenst denk ik... :)

To be continued.....:degroeten:

Henielma

Ga er maar vanuit dat het datasheet juist is. Die kans is namelijk heel groot.

Aan het eind van de datasheet staan nog grafieken en dan is die tussen de 0 en 30 ºC -0,5 .. +0,2 ºC nauwkeurig.

Hoe ga je de echte temperatuur meten? 

RobinB

De flowmeter zou ik in z'n geheel achterwege laten.
Hoe krijg / hou je die schoon? ??? :weetniet:

SeekingBeer

Ja Robin er zijn misschien wat kleine schoonmaak probleempjes verbonden aan dit mooie project, maar:

Citaat van: @ op 16-11-2010  12:17 uDe bedoeling van het project is het bouwen van een goedkoop autonoom systeem, dat in de eerste versie mijn huidige HERMS-Monitor 1-op-1 moet kunnen vervangen.

En dat is een mooie droom... Een goedkoop autonoom systeem is de bedoeling.

Succes ermee!  :)

Of het beter bier geeft is maar de vraag maar echte autonome systemen zijn er niet zoveel als het om een complex geheel als bierbrouwen gaat.
Dus laten we hopen dat het wat wordt, een autonoom systeem heeft gewoon flowmeters nodig.

RobinB

Als het dan ook nog spontaan vergist wordt, is dat schoonmaak probleem ook weer wat minder groot ;)

korek

Een 'perpetuum mobile' brouwinstallatie. Dat lijkt me gaaf!

@

Citaat van: RobinB op 19-11-2010  22:05 uDe flowmeter zou ik in z'n geheel achterwege laten.
Hoe krijg / hou je die schoon? ??? :weetniet:

De bedoeling was om paddlewheel flowmeters te zoeken. Die kun je meestal net als een magneetpomp uit elkaar halen en schoonmaken.

Ik denk dat ik het begrip autonoom even moet bijstellen. ;)
Het is niet de bedoeling om mijn installatie zo ver te automatiseren dat het bier waar ik rustig op de bank bij de openhaard van aan het genieten ben spontaan in de schuur gebrouwen gaat worden.
Het is de bedoeling om alle handmatige metingen weg te automatiseren. Dus de bewaking van temperaturen, doorlooptijden van maisch-stappen, kooktijd en hopgiften.
Als dat allemaal goed werkt, dan wil ik de volumes in de ketels digitaal kunnen uitlezen, en de benodigde hoeveelheid maischwater kunnen instellen. Vandaar de flowmeters. Voorlopig zijn die dus enkel voor brouwwater nodig.

Vandaag heb ik een testrun gedaan, en die is voor 80% geslaagd. Alle maischstappen worden keurig bewaakt en temperatuur afwijkingen worden gesignaleerd.
De overschakeling naar de routines voor spoelen en koken ging niet helemaal goed, dus daar is nog wat bij te schaven deze week.

@

Afgelopen weekend eindelijk weer eens tijd gehad voor een nieuwe testrun, en deze is geslaagd  :proost:
De eerste versie is een feit, en ik kan er denk ik binnenkort voor het eerst echt mee gaan brouwen.
Voor de liefhebbers een paar schermafdrukjes:

Het openingsscherm van de applicatie.

Invoer van de hoeveelheid stapen in het maischschema.

Voortgang van een maischstap.

Kook en hopgift timers.

Er zijn nog veel meer afdrukjes en uitleg te vinden op mijn website http://grotebeer.enwelhierom.nl/.

Groeten,

Ed.

weed

Hallo Ed,

Reeds in het bezit van een Arduino Uno ben ik nu aan uitbreiding toe.
Wil je meer vertellen over de hardware die je gebruikt?
Gebruik je naast de display ook een toestenbord en een RTC (real time clock) welke zijn het ?wat zijn de specificaties? bevallen ze of was een ander bij nader inzien beter geweest? waar is het het beste te bestellen?

Mijn volgende aanschaf wordt een display maar om een of andere reden vind ik enkel twee regel displays bij Arduino leveranciers.
Conrad heeft wel 4 regel displays maar het blijft mij onduidelijk of de ingebouwde controller ondersteund is op de Arduino en 100% uitwisselbaar zijn met de Hitachi HD44780 controller.

 :degroeten:

@

Hoi Weed,

Ik gebruik een 4x20 LCD display dat ik bij http://www.vandijkenelektronica.nl/ heb gehaald. Voor de input van gegevens gebruik ik een rotary encoder met drukknop. Hierdoor kan ik met 1 device alle input afhandelen. Die encoder komt ook bij van dijken vandaan.

Een van de volgende dingen op de planning is het toevoegen van een real-time klok. Nu gebruik ik de milis() timer van de Arduino om de timing van maischstappen en zo te doen. Dat kan met een rtc nog secuurder natuurlijk.
Die rtc wil ik baseren op een Dallas DS1307 of DS32B35 / DS32C35. In die laatste 2 zit het kristal geintegreerd, en heb ik tevens wat geheugen dat ik kan gebruiken voor de opslag van gegevens.

Ik heb net versie 0.1 van de BrouwMaat code op http://grotebeer.enwelhierom.nl gezet. Kijk maar in de download/software sectie.
De code is ruimschoots van commentaar voorzien, maar mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Grtz,

Ed.

weed

Hallo Ed,

Prachtige sketch goed gedocumenteerd ! Bedankt hiervoor.
Omdat ik een traditionele brouwer ben moet ik van een paar regels code comments maken en ik kan beginnen.
Daar had ik niet op gerekend jammer dat ik er pas volgend jaar weer mee aan de slag kan.

Zonder Herms zijn er maar max twee sensoren nodig ik zelfs maar één omdat ik mijn spoelwater in de keuken opwarm en een lang snoer zie ik niet zitten. (idee een losse atmega238 twee condensatoren 22 pF, een kristal van 16Mhz, één dallas temp sensor DS18B20 en een beeper en voor minder dan een tientje een alarm voor 78 graden).

Over de rotary encoder library heb ik nog een vraag gebruik je de Sunbox (0.9) of Dipzo (1.0) versie?
RotaryEncoder_v0-9.zip      http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1205879808/all
rotaryencoder_v1-0.zip      http://www.dipzo.com/wordpress/?cat=10

 :degroeten:
Ronald

@

Ronald,

Ik gebruik de  http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1205879808/all versie voor de encoder.

Leuk om te horen dat de code bruikbaar is. Nieuwe versies zal ik ook weer downloadable maken op de site.

Grtz,

Ed.

@

Brouwmaat heet vanaf heden Brew-O-Matic. De reden hiervoor is de Arduino community. Binnen deze community is veel informatie te halen over de microcontroller. Maar een OpenSource community draait om het delen van informatie. Helaas is het merendeel van de community niet Nederlandstalig. Daarom is de naam wat ver-internationaliseerd, en is het commentaar in de source vertaald naar het engels.

Versie 0.2 is wat geoptimaliseerd, en er is een keuzemenu toegevoegd met automatische en handmatige mode als keuze optie.

Op de to-do lijst staan onder andere het toevoegen van een real-time klok en het implementeren van een multitasking library om het programma wat reactiever te maken.

De code is weer te downloaden op mijn website : http://grotebeer.enwelhierom.nl/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=13&Itemid=24
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.