IPA naar Lagunitas voorbeeld

Gestart door Henielma, 12-11-2010 20:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Laatst de podcast geluisterd waar ze de Lagunitas IPA proberen te klonen. Aan de hand daarvan wil ik een vergelijkbaar bier brouwen. Dit wordt mijn eerste IPA dus ik ben benieuwd wat het wordt.

Het brouwwater zal bestaan uit 30% osmosewater en 36 gram gips en 15 gram kalk zodat het vergeljikbaar moet worden met het water Burton-on-Trent.

Voor het eerst hop direct uit Amerika (Homebrouwers) besteld. Vandaag is de hop binnengekomen.




BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptI68 Lagunitas Indian Pale Ale
Brouwdatum
BiertypeIndia Pale Ale
Volume25.0 liter
Gewenst begin SG1060 g/l
Berekende kleur23 EBC (Morey)
Berekende bitterheid47 IBU (Garetz)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement75%
Totaal brouwwater35.4 liter
Beslagdikte3.99 l/kg
Maischwater27.0 liter
Spoelwater8.4 liter
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Palemout 78805,416
Tarwemout360,406
Munich mout 151660,406
Aromamout (Amber 50)4940,271
CaraMunich (Cara 120)12340,271

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Beta amlyse700903,99
Uitmaischen781053,99

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Merkur9Hopbellen604026
Centennial10,5Hopbellen302712
Amarillo8,5Hopbellen30279
Cascade8,6Hopbellen1370
Centennial10,5HopbellenDry220
Cascade8,6HopbellenDry220

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 1028 London Ale
GistvormVloeibaar
Volume starter (l)2
Beluchtingstijd (uur)Geroerd 48
Temperatuur starter (gr. C)20

Nog iemand tips?

Gerb

Heb je het recept precies zoals in de podcast gevolgd? Normaal heeft een IPA de late hopgiften wat later, dus op 20min, 10min, 5 min.

En 90 min op 70 ºC? Dat lijkt me wel erg hoog! 

RobinB

Had Geert toch ook al eens (niet onverdienstelijk) gedaan?
Misschien ff spieken bij zijn recept?
:duimop:

Henielma

Die maischtemperatuur is inderdaad opvallend maar wel volgens het voorbeeld. Het eind SG zou ongeveer 1019 moeten worden, vandaar.

De tijden van de hopgiften ook.

William

Wordt het water echt geburtonized? Ik vind het een flinke hoeveelheid gips.

Henielma

Het recept van De-Geert heb ik inderdaad ook meegenomen in mijn overwegingen. Net als het recept Hop met de Gijt van VEMP.

Henielma

Zoals je weet heb ik nauwelijks ervaring met waterbehandeling. Die hoeveelheden komen uit BrouwHulp.



Misschien kan jij (of iemand anders) er je licht nog op laten schijnen. Ik heb de suggestie gebruikt op basis van Cl/SO4 verhouding.

William

Toen ik de hoeveelheid gips zag die je wilde toevoegen had ik het al in Promash ingevoerd en daaruit bleek dat je redelijk Burton-on-Trent benaderd. Als dat jouw doel is dan is het geslaagd.

Ik heb zelf ook een keer een brouwsel met Burton-on-Trent water gebrouwen en dat vond ik een veels te harde bitterheid geven.

EBC

Maar in Amerika hebben ze toch geen Burton on Trent water? In Amerika hebben ze allemaal osmose water...

Henielma

In de podcast geeft de brouwer aan dat het water Burtonised is.

Verder vermeld die nog een paar opvallende dingen namelijk:
1. Bij het maischen zorgen ze voor 100 ppm calsiumsulfaat. De helft hiervan verdwijnt tijdens het maischen.
2. Bij het koken voegen ze 20 ppm calsiumsulfaat toe
3. Uiteindelijk zit in het eindproduct 70 ppm Calsiumsulfaat.

Maar hoeveel gram calsiumsulfaat per liter is 100 ppm?

William

Het molecuulgewicht van CaSO4.2H2O (uitgaande van dihydraat) is 172. Deze 172 gram bevat 40 gram Ca, 96 gram SO4 en 36 gram H2O.

100 ppm wil zeggen 100 mg Ca per liter ofwel 0.1 gram Ca/per liter ofwel (172/40)*0.1= 0.43 gram CaSO4.2H2O gram per liter


Henielma

William bedankt voor je rekenwerk. :duimop: Dus 10,8 gram voor 25 liter.

Ze hebben het over 100 ppm calsiumsulfaat, is het dan niet 0,1 gram CaSO4 per liter? Dus 0,13 gram gips per liter?

Dan is het nog maar 3,25 gram voor 25 liter.

William

Citaat van: Henielma op 12-11-2010  23:36 uZe hebben het over 100 ppm calsiumsulfaat, is het dan niet 0,1 gram CaSO4 per liter? Dus 0,13 gram gips per liter?

Helemaal goed!

Henielma

Weer wat geleerd, bedankt.  :duimop:

Henielma

Wat ik met de hoeveelheid gips ga doen weet ik nog niet dus als iemand daar nog tips over heeft dan hoor ik dat graag.

Zojuist de starter gemaakt (2 liter op een magneetroerder zonder beluchting). Aanstaande woensdag gaat dit bier gebrouwen worden.

De-Geert

Citaat van: Henielma op 18-11-2010  22:48 uWat ik met de hoeveelheid gips ga doen weet ik nog niet dus als iemand daar nog tips over heeft dan hoor ik dat graag.
In het interview zeggen ze 100 ppm Calcium, dus niet 100 ppm gips.


Henielma

Geert,

Bedankt voor je reactie. Ik zal het meenmenen in mijn overwegingen.  :duimop:

René K

In de Hop Lover's guide van Brew your own staat ook een kloonrecept (blz 26 voor wie hem heeft). Deze zal ik morgen eens plaatsen. Misschien heb je er nog wat aan?

Misschien heb je er nog wat aan?

JWVG

Citaat van: De-Geert op 18-11-2010  23:41 uIn het interview zeggen ze 100 ppm Calcium, dus niet 100 ppm gips.

PPM is inderdaad ook een beetje een rare eenheid voor een zout (zoals gips), het wordt over het algemeen meer gebruikt voor ionen (zoals Calcium).

 :degroeten: JW.

Henielma

Uiteindelijk heb ik toch het recept gebrouwen zoals het aan het begin van dit onderwerp staat. Alleen 2 liter meer gespoeld (tot 8 Brix) dan berekend was.
Hierdoor twee uur gekookt in plaats van 1 uur. De eerste hopstort pas na 1 uur gedaan zodat het hopschema wel gelijk is gebleven. De volgende keer het rendement een paar procent lager zetten.
Verder mijn Merkur tuinhop wat lager in alfazuur gezet (6 i.p.v. 9) waardoor ik 60 gram in plaats van 40 gram gebruikt heb.

Uiteindelijk 1,5 liter water toegevoegd en nu 24,5 liter wort van 1060 in het gistvat. Het wort heeft een flinke nabitter. Ook niet zo vreemd met 150 gram hop in de ketel.

Die amarillo ruikt heerlijk.

Eens kijken wanneer de eerste bellen geteld worden. Met de Tcontrol link in mijn onderschrift is de vergisting weer te volgen via internet.

VEMP

Ben benieuwd naar het resultaat, hopstort ziet er heerlijk uit!

Henielma

Het rook gisteren in ieder geval heerlijk naar hop in het gistvat.

Merkwaardige gist die London Ale. De afgehevelde starter heb ik voorzien van 0,5 liter gekookte wort van dit brouwsel. Hiermee heeft die nog een uurtje op de roerplaat gestaan waardoor deze floculerende gist mooi egaal verdeeld was door de starter. Deze was ook alweer mooi aan het gisten.

Gisteren 6 uur nadat ik de de gist bij het wort gedaan had stond er een flinke schuimkraag op het wort. Het leek alsof de vergisting al flink aan de gang was ware het niet dat de temperatuur strak op 18,9 ºC bleef staan zonder dat de koelkast ingeschakeld werd. Vanwege de flinke hoeveelheid schuim op het wort begon ik te twijfelen of het (nieuwe) gistvat wel luchtdicht was omdat de bellenteller geen koolzuurproductie registreerde.
Het ronde 60 liter gistvat geopend en van een andere deksel voorzien. Nog steeds geen koolzuurproductie.

Tot vanmiddag nadat de koelkast een keer ingeschakeld was er ineens koolzuurproductie. Nu is de gisting aan het verhevigen.

Ik vind het opvallend dat deze gist na 6 uur al flink wat schuim geproduceerd heeft en pas 12 uur later begint met koolzuur produceren. Heeft iemand anders soortgelijke ervaringen met deze gist?

Of het schuim wat er opstond moet nog overgebleven zijn van het schudden van het gistvat. Dit was om zuurstof in het wort te krijgen. Maar dan is dit schuim wel lang blijven staan. Misschien dat dit schuim door de grote hoeveelheid hop is blijven staan.

De-Geert

Ik zag een vergelijkbaar fenomeen in mijn starter deze week. Wel her en der wat bubbels, en een beetje schuim maar geen bubbels door het waterslot.
Ik denk dat het te maken heeft met de druk die nodig is om het waterslot te laten bewegen.

Trouwens, de 1968 London ESB ale of de 1028 London ale?

 

Henielma

Goed gezien Geert dat in mijn recept ik niet duidelijk was over de gist. De gebruikte gist is 1028 London Ale. Ik heb dit in het recept nu gecorrigeerd.

Er moet inderdaad wat druk opgebouwd worden namelijk 5 cm waterkolom. Dit is ongeveer 5 millibar. Dit duurt inderdaad wel even bij 40 liter kopruimte in het gistvat. Maar dat heb ik ander ook bij andere gisten en dan gaat het sneller. Misschien moet ik gewoon wat meer geduld hebben.

Henielma

Inmiddels is de temperatuur langzaam gecontroleerd opgelopen naar de 21 ºC. Zojuist 22 gram Centennial en 22 gram Cascade hopbloemen toegevoegd. Deze koudhop zal er zo'n 5 dagen bij blijven en daarna ga ik overhevelen naar het andere gistvat tot het jongbier helemaal uitvergist is.

Oh ja, mijn nieuwe 60 liter gistvat lekt. Waarschijnlijk is de bovenzijde van het vat niet vlak genoeg. Als het jongbier eruit is dan zal ik dat eens verder onderzoeken. Valt me wel tegen van een nieuw vat van Brouwland.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.