Christoffel Nobel kloon

Gestart door jurgenfd, 07-11-2010 01:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jurgenfd

Even een apart draadje over dit kloonbier van het ONK 2011. Er was al veel discussie in een draad van Christoffel Blond kloon.

Ik heb net een paar flesjes geprobeerd die gemarkeerd waren op een t.h.t. 12/2011. Die hebben duidelijk weinig koud hoparoma t.o.v. degene die we bij ons in de club (MTG) geproefd hadden een paar weken geleden. Ik neem aan dat de Mitra hier in Schijndel me een wat oudere versie heeft gesleten. Weet iemand wanneer die bier gebrouwen zou kunnen zijn? 12/2010? Misschien wel 2009?

bob

Citaat van: jurgenfd op 07-11-2010  01:25 uEven een apart draadje over dit kloonbier van het ONK 2011. Er was al veel discussie in een draad van Christoffel Blond kloon.

Ik heb net een paar flesjes geprobeerd die gemarkeerd waren op een t.h.t. 12/2011. Die hebben duidelijk weinig koud hoparoma t.o.v. degene die we bij ons in de club (MTG) geproefd hadden een paar weken geleden. Ik neem aan dat de Mitra hier in Schijndel me een wat oudere versie heeft gesleten. Weet iemand wanneer die bier gebrouwen zou kunnen zijn? 12/2010? Misschien wel 2009?

Ik heb geen antwoord op je vraag maar volgens mij werd er in dit bier nogal geëxperimenteerd met de koudhop.
De nobel is een van mijn favorieten en deze drink ik regelmatig, en ik heb ook smaakverschillen opgemerkt.

William

Ik vind er een hele typische niet-hopgeur aan zitten. Ik vind het een beetje een licht olie/diesel achtige geur, maar vind het niet onprettig.

Dezelfde geur meende ik te herkennen in een pils die ik heb vergist met de Urquel lager gist.

bob

Die geur olie/licht diesel kan ik er (nog) niet uit halen.

Ik denk wel dat er nog een deel Brammling X wordt gebruikt in de koudhop.
 

RobinB

Citaat van: William op 21-11-2010  21:12 uDezelfde geur meende ik te herkennen in een pils die ik heb vergist met de Urquel lager gist.

Toch zou ik de gist gewoon opkweken uit de fles, weet je in ieder geval (redelijk) zeker dat dat goed zit! :)

Cees

Citaat van: bob op 21-11-2010  21:29 uDie geur olie/licht diesel kan ik er (nog) niet uit halen.

Ik denk wel dat er nog een deel Brammling X wordt gebruikt in de koudhop.

Er is een aparte versie van de Nobel op tap geweest voor zover ik weet, die specifiek gedrooghopt is met Brammling Cross. Dus dan zou ik verwachten dat dit niet in de standaard versie zit.

VEMP

Op website staat dat als aromahop Saaz, Spalt of Golding is aan toegevoegd. 10 weken drooghoppen gebeurt zover ik weet in de versie die nu op fles is met EK Goldings.

Edgar

Citaat van: VEMP op 23-11-2010  09:21 u10 weken drooghoppen gebeurt zover ik weet in de versie die nu op fles is met EK Goldings.

Serieus? 10 weken koudhoppen? Wat lang zeg. Ik zou denken 'grassig en samentrekkend'.  :weetniet:

RobinB

Ik ook, heb zelf samentrekkende ervaringen met 6 wk koudhoppen...

Adrie

Citaat van: RobinB op 23-11-2010  20:13 uIk ook, heb zelf samentrekkende ervaringen met 6 wk koudhoppen...

Bij welke temperatuur?

RobinB

Tijdens de "koude" lagering, ca 4ºC.

VEMP

Ja, maar ze zeggen dat het koudhoppen in open kuipen gebeurt waardoor de vervelende hopharsen kunnen verdwijnen.

RobinB

Hmmmm, jaja...

Dat geloof ik dus niet echt?
Waarom zouden die harsen wel vervliegen en de aroma's niet?

Jacques

Citaat van: VEMP op 24-11-2010  19:15 uJa, maar ze zeggen dat het koudhoppen in open kuipen gebeurt waardoor de vervelende hopharsen kunnen verdwijnen.

Over vergisting in open kuipen is zo'n 10 tot 15 jaar geleden veel onzin geschreven. Waarschijnlijk komt dit doordat in die tijd een aantal Amerikanen naar Europa (vooral Engeland en België) kwamen om ambachtelijke brouwerijen te bezoeken. Ze kwamen bij oude brouwerijen die niet met hun tijd mee gegaan waren omdat ze niet het geld hadden voor de aanschaf van moderne rvs cilinderconische gistvaten. In plaats daarvan zagen ze de ouderwetse open gistkuipen. Omdat het veelal ging om karakteristieke bieren werd gedacht dat deze open gistkuipen een gunstig effect hadden op de kwaliteit van het bier. Hoe van een nood een deugd kan worden gemaakt.

bob

Op de website wordt vermeld:
Dit goudblonde zeer sterke bier waaraan tijdens de rijping van minstens 10 weken verse nobele bladhop is toegevoegd is een uniek bier blablabla,

De rijping duurt minstens 10 weken maar er wordt niet vermeld hoe lang de koudhop periode met verse nobele bladhop is.
Ik vind 2 weken de max. met 1 gr. per liter.

bob

De hoofdvergisting gebeurt nog steeds in open gistkuipen, volgens de website.
http://www.christoffelbier.nl/index_home.html


Henielma

Citaat van: bob op 24-11-2010  21:36 uDe hoofdvergisting gebeurt nog steeds in open gistkuipen, volgens de website.
http://www.christoffelbier.nl/index_home.html

Ze scheppen zelfs de hopharsen af.  :nut:

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 24-11-2010 &nbsp;21:29 uOver vergisting in open kuipen is zo'n 10 tot 15 jaar geleden veel onzin geschreven. < Ze kwamen bij oude brouwerijen die niet met hun tijd mee gegaan waren omdat ze niet het geld hadden voor de aanschaf van moderne rvs cilinderconische gistvaten.<

Bij de moderne Schneider brouwerij in Kelheim (Weisses Bräuhaus G. Schneider & Sohn GmbH ) wordt ook in open rvs kuipen vergist. Tijdens de rondleiding had ik zo wat schuim kunnen afscheppen. Ik vroeg en kreeg echter netjes een flesje gist uit de propagatietank.

Hopbier

EBC

Geweldig toch wat marketing kan doen...zeggen ze niks over het water?

Koudhoppen? Wat mij betreft max 4 dagen en 1 gr/l, indien je geen smaken wilt krijgen die weer langere rijping nodig hebben om te verzachten, want dat draait je koudhop weer de nek om.


Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 24-11-2010 &nbsp;22:01 uBij de moderne Schneider brouwerij in Kelheim (Weisses Bräuhaus G. Schneider & Sohn GmbH ) wordt ook in open rvs kuipen vergist. Tijdens de rondleiding had ik zo wat schuim kunnen afscheppen. Ik vroeg en kreeg echter netjes een flesje gist uit de propagatietank.

Hopbier

Dan is dit de uitzondering die de regel bevestigt. Ik ken verder geen moderne brouwerijen met open vergisting. Bijna nergens wil men risico's lopen. Gesloten tanks zijn goed te reinigen met een cip-installatie en een open kuip niet.

Maar goed dit is allemaal off-topic. Laten we het weer over Christoffel Nobel hebben.

JWVG

Heeft iemand een idee van de IBUtjes? En welke andere hoppen er gebruikt worden behalve de koudhop?

 :degroeten: JW.

bob

Hoi JW.

In de hip hop presentatie van Derek Walsh staat wat info betreffende IBU, vergistingsgraad en SG.


http://www.Brouwland.com/content/assets/docs/Brouwland%20Hip%20Hops%20final.pdf

Zie bijgevoegde link

Ook kun je op de Christoffelsite kijken (link heb ik hier eerder geplaatst).

Succes met de kloon

bob

Mitra heeft t/m 11 december de christoffel blond en nobel in de aanbieding, 8 halen, 6 betalen.

http://www.mitra.nl/nieuwsbrief.php

Met 8 flesjes kun je deze gist wel opkweken. ;D

JWVG

Dank je wel voor de info! Ik weet nog niet zeker of ik die gist ga opkweken - ik heb ook nog een Munich Lager smackpack liggen die op moet, en het gaat me niet echt om een kloon, meer om het algemene idee.

Ik ga naar de Mitra, want ik vind het een fantastisch bier!

 :degroeten: JW.

jelle

Citaat van: JWVG op 04-12-2010 &nbsp;20:00 u- ik heb ook nog een Munich Lager smackpack liggen die op moet,
 :degroeten: JW.
Deze gist ga ik ook gebruiken.
Wat zou de echte alcohol tolerantie zijn????

Groet Jelle

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.