RIOS: Russian Imperial Oatmeal Stout

Gestart door Caspar, 20-10-2010 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Dag heren,

Over ruim een maandje ga ik het onderstaande bier brouwen. Ik heb expres wat Chinook en Cascade toegevoegd in dit bier omdat ik dit ook lekker vond in de Black Bastard van William. Verder wil ik voor het mondgevoel een half kilo'tje havervlokken toevoegen. Het recept anzich is zo'n beetje mijn standaard RIS, alleen heb ik de Special B vervangen door Dark Crystal :biersmile: .

Russian Imperial Oatmeal Stout

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

00-D  Derek Walsh - klasse  D, Stout (Imperial Russian)

Min OG:  1.075   Max OG:  1.105
Min IBU:    50   Max IBU:    90
Min Clr:    39   Max Clr:   402  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          17.00    Wort Size (L):     17.00
Total Grain (kg):         9.00
Anticipated OG:          1.083    Plato:             19.96
Anticipated EBC:         110.1
Anticipated IBU:          60.0
Brewhouse Efficiency:       52 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   21.94    L
Pre-Boil Gravity:      1.064    SG          15.71  Plato

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Extract   EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 83.3     7.50 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.071      7
  5.6     0.50 kg.  Havervlokken                  Belgie         1.004      4
  2.8     0.25 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge België         1.002    120
  1.7     0.15 kg.  Crystal 150L                  Great Britain  1.001    300
  4.4     0.40 kg.  Gebrande Gerst                Belgie         1.003   1000
  2.2     0.20 kg.  Chocolate (Mout Roost 900) -  België         1.002    800

Exract represented as SG.

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 25.00 g.     Cascade                           Whole    6.80  17.7  First WH
 25.00 g.     Chinook                           Whole   12.50  33.7  60 min.
 20.00 g.     Fuggle                            Whole    4.10   5.4  20 min.
 20.00 g.     Fuggle                            Whole    4.10   3.2  10 min.
 20.00 g.     Cascade                           Whole    6.80   0.0  0 min.
 5.00 g.     Cascade                           Whole    6.80   0.0  Dry Hop
 5.00 g.     Fuggle                            Whole    4.10   0.0  Dry Hop

Yeast
-----

Wyeast 1084 Irish Ale

Mash Schedule
-------------

Mash Name:

Total Grain kg:     9.00
Total Water Qts:   34.91 - Before Additional Infusions
Total Water L:   33.04 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        23.28 C


                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Beta Amylase           0     45     64      64   Infuse    68       33.04   3.67
Alpha Amylase          8     30     72      72   Direct   ---     -------   ----
Spoelen                6      1     78      78   Direct   ---     -------   ----


Total Water Qts:           34.91 - After Additional Infusions
Total Water L:             33.04 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       39.04 - After Additional Infusions

All temperature measurements are degrees Celsius.
All infusion amounts are in Liters.
All infusion ratios are Liters/Kilograms.

Gerb

Zo, jij bent lekker bezig. Heb je nog wel tijd om wat op te drinken? Dit recept ziet er goed uit. Had je nu al eens eerder met de Irish Ale gist gebrouwen of is dit nog naar aanleiding van je keuze tussen Irish en Scotch ale gist?

Persoonlijk denk ik dat je wel wat meer van die Crystal 150L kunt gebruiken, die smaakt sowieso anders dan de Special B. Procentje of 3-4 kan best.

Caspar

Goeie tip van die Crystal mout! Ik heb nu een Winter Warmer met Crystal 150 in de vergisting, ik wacht wel eerst even af hoe het smaakt voordat ik veranderingen doorvoer. Ik ken de mout nog niet echt eigenlijk. Ik heb 2 soorten Wyeast gebruikt voor RIS'en, de Wyeast London Ale en de Irish Ale. De Irish Ale is wat zachter en fruitiger, erg lekker in een stout vind ik. Scotch Ale is misschien ook wel lekker, maar misschien wordt de smaak dan iets te complex en kruidig.

Ik heb recentelijk een nieuwe RVS ketel gekocht en brouw nu op een dag twee brouwsels van 16 tot 18 liter tegelijk, ik spoel niet en maisch dus behoorlijk dun waardoor het tempo er lekker in blijft. Het vergt wel wat routine en planning, maar dat gaat bij mij ondertussen op de automatische piloot ;) . Rendement is zwaar bagger (zonder verliezen tijdens het koelen 55 tot 60%), maar dat neem ik voor lief. Dat ene kilo'tje meer mout past ook wel in mijn ketel ;D . Zo heb ik iedere 2 maanden weer 2 nieuwe bieren :proost: .

William

Ik denk dat die haver wel eens heel goed kan uitpakken. Het volle romige van de haver zal waarschijnlijk het scherpe gebrande wat afvlakken. Het contrast tussen gebrandheid en hoparoma zal dan waarschijnlijk wel mat minder minder.

Caspar

Zou ik de havervlokken zo toe kunnen voegen aan de maisch of moet ik ze eerst verstijfselen? Het tweede heb ik al eens eerder gedaan met een goed resultaat.

Jacques

Citaat van: Caspar op 21-10-2010  09:05 uZou ik de havervlokken zo toe kunnen voegen aan de maisch of moet ik ze eerst verstijfselen? Het tweede heb ik al eens eerder gedaan met een goed resultaat.

Waarom gebruik je geen havermout (echt gemoute haver). Te koop bij Van der Kooy.
Verstijfelselen is overigens volgens mij niet echt noodzakelijk. In ieder geval heb in het verleden bieren met havervlokken gebrouwen zonder te verstijfselen terwijl ik een acceptabel rendement behaalde.

Caspar

Eigenlijk heb ik daar niet zo over nagedacht. Wat is het smaakverschil tussen de twee?

noize

Interessant om te lezen hoe je het aanpakt. Wij zijn zelf ook bezig met een Oatmeal RIS.  :proost:

Ik gebruik deze erin:
Pale Oat Malt 1 kg ( Thomas Fawcett & Sons) 5 EBC

Jacques

Citaat van: Caspar op 21-10-2010  09:20 uEigenlijk heb ik daar niet zo over nagedacht. Wat is het smaakverschil tussen de twee?

Doordat havermout gemout is geeft dit ingerdiënt minder een graanachtige smaak en meer een moutige smaak.
Mijn ervaring is dat je vooral een zacht frisse smaak krijgt door havermout.

Caspar

Ik heb de Pale Oatmalt besteld bij van der Kooy. Ze hadden alleen geen gebrande gerst, dus ik moet nog even een ritje maken naar Burg of Brouwmarkt... ach ik heb nog tijd zat ;) .

Verder heb ik ook 5 kilo MO mout besteld, ik weet nog niet zeker of ik die ga gebruiken... maar anders heb ik alvast wat op voorraad!

MM

Citaat van: Caspar op 21-10-2010  16:08 uVerder heb ik ook 5 kilo MO mout besteld, ik weet nog niet zeker of ik die ga gebruiken... maar anders heb ik alvast wat op voorraad!

Proef je nog wat terug van je MO mout in dat recept?

Caspar

Ik denk het eigenlijk niet... vandaar dat ik het liever in een wat lichter biertje ga gebruiken de volgende keer.

Hopmans

Is MO überhaupt wel de moeite waard tov Belgische Pale Ale mout, of is het een soort hype?


MM

Citaat van: Hopmans op 21-10-2010  18:06 uIs MO überhaupt wel de moeite waard tov Belgische Pale Ale mout, of is het een soort hype?

Ik gok dat het wel verschil maakt als je een Pale ale maakt met niet te veel hop.

Henielma

Citaat van: Caspar op 21-10-2010  09:05 uZou ik de havervlokken zo toe kunnen voegen aan de maisch of moet ik ze eerst verstijfselen? Het tweede heb ik al eens eerder gedaan met een goed resultaat.

Voor mijn tripel heb ik laatst ontbijt havervlokken uit de supermarkt gebruik zonder te verstijfselen en dat ging prima. Normaal rendement en voor de verandering een zetmeelproef gedaan aan het eind van het maischen maar alles was omgezet.

Gerb

Ik heb een tijdje geleden ook havervlokken gebruikt en die tot poeder gemalen met mijn schijvenmolen. Dit heb ik vervolgens door de geschrote mout gemengd. Ook hier geen probleem met rendement. Dit was ongeveer 8% van de moutstort.

Caspar

Citaat van: Hopmans op 21-10-2010  18:06 uIs MO überhaupt wel de moeite waard tov Belgische Pale Ale mout, of is het een soort hype?

Toen ik het de eerste lichting gebruikte vond ik het inderdaad niet veel bijzonderder dan de Belgische Pale mout Hoppie. Ik ga het nu nog eens een keertje gebruiken in een Amber Ale of zo... zoals MM al aangeeft is het in deze RIS waarschijnlijk overdone. Als je toch al 7,50 transportkosten moet betalen kan het alleen geen kwaad om nog een zakje MO mout extra te bestellen ;)

Adrie

Citaat van: Hopmans op 21-10-2010  18:06 uIs MO überhaupt wel de moeite waard tov Belgische Pale Ale mout, of is het een soort hype?

Hoezo moeite?

MO mout geeft een andere smaak dan Belgische Pale mout. Als je die smaak wilt, gebruik je MO, wil je Dingemans Pale smaak, dan gebruik je die. Ik heb de twee wel eens naast elkaar geroken en gekauwd en het is echt een wereld van verschil. MO mout ruikt en smaakt veel moutiger, meer Münchener achtig. In een bier geeft het dan ook een moutiger ruggengraat. Zeker in laag-alcoholische bieren gaat dat opvallen. In een RIS of iets dergelijks zal het niet veel uitmaken of je Dingemans of Thomas Fawcett gebruikt.

Caspar

Ik heb vandaag samen met Menno dit bier gebrouwen. Eigenlijk verliep de dag erg soepel, behalve het hevelen van deze RIS... maar met wat emmertjes en het opnieuw aanzuigen van de hevelfilter is het allemaal nog goed gekomen ;D . Ik denk dat het een hevelen moeilijk ging vanwege de haver en de ijzige kou, op het dieptepunt was het bier nog maar 60 oC tijdens het hevelen ::) .

Het begin SG is 1083 incl. starter en ik laat het bier vergisten bij 19,5 oC. Vanwege de kou ging het koelen natuurlijk super snel, de temp van het bier is nu 18,3 oC :o , maar dat zal wel oplopen gedurende de nacht!

Oscar

Citaat van: Caspar op 27-11-2010  17:45 uIk heb vandaag samen met Menno dit bier gebrouwen.

Go Menno, Go !! Hij heeft toch wel geholpen he ?  ;D ;D ;D

Citaat van: Caspar op 27-11-2010  17:45 uVanwege de kou ging het koelen natuurlijk super snel, de temp van het bier is nu 18,3 ºC :o ,

Dat zijn weer de voordelen v/d Winter... :)  't Zal voor mij morgen ook de waterstroom zijn die "geknepen" moet worden... :brouwen:

Caspar

Citaat van: Oscar op 27-11-2010  19:36 uGo Menno, Go !! Hij heeft toch wel geholpen he ?  ;D ;D ;D

Menno heeft fantastisch geholpen, hij heeft gewoon alle pannen schoongemaaakt bij een temperatuur rond het vriespunt 8) .

Caspar

Potver, de RIS vergist zo heftig dat ik nu al een laag van 15 cm van het gistdek heb moeten afscheppen... en dat bij 18,5 oC :o . Hopelijk gaat dit goed vanacht!!!

Oscar


Caspar

Aj aj... het is altijd raak met RIS'en... mijn hevelfilter kapt er altijd mee en de vergisting is zeer explosief (19,5 ºC max vanacht).



Henielma

Dat wordt weer poetsen maar wel een lekker bier denk ik. Mooi recept zoiets wil ik ook nog eens gaan brouwen.

Dat wordt toch een groter gistvat de volgende keer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.