Star San

Gestart door Oscar, 18-10-2010 19:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Dit is een afgesplitst topic.



Citaat van: Eduard op 18-10-2010  16:37 uCitroenzuur en sulfiet: allang ingehaald door loog en zuur (starsan of gewoon fosforzuur).

Bij mij nog niet.... :)

Caspar

Oscar de eeuwige Sulfiet man ;D .

@Eduard of iemand anders: Weet jij hoeveel ml fosforzuur je eigenlijk moet gebruiken op een liter water om desinfecterende werking te krijgen? Idem voor Loog (= NAOH)..

SeekingBeer

Ha, sulfiet en citroenzuur...
Ik heb het nog wel in de kast staan maar gebruik het eigenlijk ook nooit meer.

Die oxi en loog frutseltjes zijn toch makkelijker.

Oscar

Citaat van: Caspar op 18-10-2010  20:32 uOscar de eeuwige Sulfiet man ;D .

En al jaren geen ongewenste infectie meer....ondanks een vaatje geuze in de keuken waar ook gebrouwen wordt... :brouwen:

Citaat van: Caspar op 18-10-2010  20:32 uIdem voor Loog (= NAOH)..

Voor loog houden wij ± 2% aan voor een reinigende werking ! dat is dus 2 gram op 100 ml water uitgaande van korrels... ;)

Hopmans

Citaat van: Caspar op 18-10-2010  20:32 uOscar de eeuwige Sulfiet man ;D .

Hey, vergeet je mij niet?  :D



wiwi

Citaat van: Hopmans op 18-10-2010  21:13 uHey, vergeet je mij niet?  :D
En mij?

Eduard

Citaat van: Caspar op 18-10-2010  20:32 uOscar de eeuwige Sulfiet man ;D .

@Eduard of iemand anders: Weet jij hoeveel ml fosforzuur je eigenlijk moet gebruiken op een liter water om desinfecterende werking te krijgen? Idem voor Loog (= NAOH)..

Op de fles met StarSan (die 65% werkzame stof bevat, namelijk 50% fosforzuur en 15% dodecylbenzenesulfonic acid) staat dat je 1 oz Starsan op 5 gallon water moet mengen. Dat is 29,5 ml op 18,9 liter. Ofwel 1,56 ml op 1 liter water.

piele

Citaat van: Eduard op 19-10-2010  12:27 uOp de fles met StarSan (die 65% werkzame stof bevat, namelijk 50% fosforzuur en 15% dodecylbenzenesulfonic acid) staat dat je 1 oz Starsan op 5 gallon water moet mengen. Dat is 29,5 ml op 18,9 liter. Ofwel 1,56 ml op 1 liter water.

Ja, alleen is het zo dat die dodecylbenzesulfonic acid (een pesticice) de echte killer is in Starsan.. Dus met alleen fosforzuur in die concentratie heb je geen volwaardige desinfectant.

De-Geert

Het blijft grappig, die overwaaing van sulfiet vanuit de wijnbouwers. Maar (echte) wijnbouwers gebruiken ook geen sulfiet om te desinfecteren. "Gewoon" waterstofperoxide.
Sulfiet heeft een heel andere functie, namelijk remming van groei van micro-organismes en anti-oxidant. Dat laatste zouden we het wel voor kunnen gebruiken. Maar dat doet toch niemand (is niet artisanaal of zo)

Caspar

Citaat van: piele op 19-10-2010  13:11 uJa, alleen is het zo dat die dodecylbenzesulfonic acid (een pesticice) de echte killer is in Starsan.. Dus met alleen fosforzuur in die concentratie heb je geen volwaardige desinfectant.

Ik vind het zo vreemd dat die Amerikanen echt helemaal niet naspoelen als ze Starsan gebruiken, ik heb kegs gezien waar het schuim uit stroomt tijdens het vullen... zou dat het pH en de smaak van je bier echt niet beinvloeden? Er staat op de verpakking dat je Chemipro Acid ook niet per se hoeft uit te spoelen, maar ik vind dat het voldoende geur heeft om het wel degelijk uit te spoelen!

De-Geert

Ik spoel ook nooit uit, en heb nog geen nadelen ondervonden.

Eduard

Citaat van: piele op 19-10-2010  13:11 uJa, alleen is het zo dat die dodecylbenzesulfonic acid (een pesticice) de echte killer is in Starsan.. Dus met alleen fosforzuur in die concentratie heb je geen volwaardige desinfectant.

Ok, beetje offtopic, maar toch nog even: Hier in Noorwegen kunnen we geconcentreerde fosforzuur kopen (85%). Om een pH van 2 te krijgen moet je 1 ml van dit geconcentreerde fosforzuur mengen met 1 liter water. Verder hebben natuurlijk contacttijd en temperatuur ook veel te zeggen over de effectiviteit hiervan.

De-Geert

Citaat van: Eduard op 19-10-2010  14:31 uVerder hebben natuurlijk contacttijd en temperatuur ook veel te zeggen over de effectiviteit hiervan.
Inderdaad. Starsan heeft >5log reductie in 30 seconden. Dat zal je met een pH2 oplossing echt niet lukken. Dat is eerder een half uur of zo (dat hebben we een keer getest op een microbiologiepracticum). Nog afgezien van het feit dat je alleen onder de vloeistof aan het desinfecteren bent, omdat je geen oppervlakte actieve stoffen toevoegt (glycerol en dat vetzuur (dodecyl...acid)).


Drents Hopbier

Citaat van: De-Geert op 19-10-2010  14:37 uInderdaad. Starsan heeft >5log reductie in 30 seconden.

Enig idee hoe lang een Starsan-oplossing zijn werking behoudt? "as the minerals found in tap water will affect the amount of time that Star San will remain effective."


En zou fosforzuur met didecyldimethylammoniumchloride dezelfde werking hebben?

Hopbier

Jacques

Zo juist heb ik ook een flacon Starsan aangeschaft bij Homebrewers.com.

De prijs was aanzienlijk hoger dan bij MoreBeer.com maar die rekende belachelijke verzendkosten ($39 tegen $10.76 bij Homebrwerers.com!).

Meteen de grootste verpakking genomen (32 Ounces = 0,9 l). Het totaalbedrag was $36.71. Nu maar hopen dat er geen extra kosten bij komen.

Caspar

Dat is een fors bedrag voor een reinigingsmiddel... Wat denken jullie dat de voordelen zijn van StarSan ten opzichte van Chemipro Acid?

Jacques

Citaat van: Caspar op 19-10-2010  15:54 uDat is een fors bedrag voor een reinigingsmiddel...

1 liter Chemipro Acid kost € 41. Daarmee kun je 500 liter reinigingsmiddel mee maken. Dat is per liter € 0,082
32 ounces Starsan kost zo'n € 25 (als er geen extra kosten bij komen). Daarmee kun je 600 liter reinigingsmiddel maken. Dat is per liter € 0,042.

Het grote voordeel van dit spul is dat het snel werkt en dat het niet nagespoeld hoeft te worden.


[edit]
Ik heb ook nog even doorgerekend wat Chemipro Oxi kost in het gebruik. Dat is € 0,028 per liter. Daarmee is is reinigingsmiddel nog goedkoper in het gebruik. Nadeel van Chemipro Oxi vind ik dat het snel een witte waas achter laat. Deze waas laat zich niet zo maar wegspoelen.
[/edit]

dennis

In Wageningen hebben we ook een fles star san gekocht... ik vond het afgelopen maandag op mijn deurmat..



We hebben 9 pond refund gekregen (op 29 pond voor 1 gallon en 18 pond verzendkosten).

Jacques

Oeps...

Waar hadden jullie deze gigant gekocht?

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 19-10-2010  16:03 u1 liter Chemipro Acid kost € 41. waas laat zich niet zo maar wegspoelen.

Bij Brouwland staat Chemipro Acid voor 10,95 Euro per liter.

Hopbier

EBC

Citaat van: dennis op 19-10-2010  16:16 uIn Wageningen hebben we ook een fles star san gekocht... ik vond het afgelopen maandag op mijn deurmat..



Vreemd, want zo ziet een fles StarSan er niet uit...

edit...1 gallon, ok misschien zo een grote fles wel...

EBC

Citaat van: Jacques op 19-10-2010  15:51 uZo juist heb ik ook een flacon Starsan aangeschaft bij Homebrewers.com.

Ik hoop dat het er door komt, want dit spul mag niet zonder meer in een vliegtuig...

EBC

Citaat van: Drents Hopbier op 19-10-2010  15:25 uEnig idee hoe lang een Starsan-oplossing zijn werking behoudt? "as the minerals found in tap water will affect the amount of time that Star San will remain effective."

Aanmaken met gedestilleerd water laat het zeer lang meegaan.

dennis

Citaat van: Jacques op 19-10-2010  16:19 uWaar hadden jullie deze gigant gekocht?
Bij The Home Brew Shop in Engeland.

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 19-10-2010  16:20 uBij Brouwland staat Chemipro Acid voor 10,95 Euro per liter.

Hopbier

Ik ben inderdaad uitgegaan van de verkeerde prijs. Ik was uitgegaan van de prijs voor 5 liter verpakking. Daarmee kun je 500 liter oplossing maken. De berekende prijs per liter reinigingsmiddel klopt dus wel.




Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.