Koelkast vergroten

Gestart door Henielma, 17-10-2010 20:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Een week geleden een tweede koelkast gekocht op marktplaats voor gecontroleerde vergisting. Nu is bij mij vaak de vergistingskast de bottelneck. Bijvoorbeeld als een Saison of pils er meer dan een maand over doet.

In verband met de beperkte ruimte in mijn brouwhok een tafelhoogte model gekocht. Type inbouw en slechts een half jaar gebruikt.
Mooie koelkast alleen mijn gistvat van 65 liter past er niet in. Omdat ik vanwege de bellenteller me geen overschuimers kan permiteren moet er toch zo'n 65 liter gistvat in gaan passen om 20 tot 30 liter bier te kunnen vergisten en nog voldoende kopruimte over te hebben.

Na een tijdje kijken en nadenken herinner ik me de oplossing van Adrie zijn tapkoelkast. Een normale koelkast flink vergroot met een geisoleerde aanbouw. Zoiets heb ik nodig.

Aan de voorzijde heb ik een houten raamwerk toegevoegd van drie balkjes diep (van 44 x 44 mm). Over het buitenste balkje een blikken hoek voor stuckwerk geschoefd zodat de magneetsluiting van de koelkast weer werkt. Door deze oplossing wordt de koelkast ruim 13 cm dieper en past het grote gistvat. Tevens is er ruimte voor drie kratten van 24 flesjes voor een eventuele hergisting.

Hieronder wat foto's zoals het er uit is komen te zien. Op dit moment nog bezig om het geheel mooi wit te schilderen zodat het weer 1 geheel lijkt. Als het helemaal gereed is zal ik nog een foto plaatsen.


Het houten raam.


Aanzicht van opzij.


De totale diepte van de koelruimte.

William

Het lijkt wel een saunacabine met dat plateau ;D

Jacques

Herman is niet voor één gat te vangen als het gat te klein is...

MO

Leuke truc om een koelkast dieper te maken (duurde even voordat ik het zag, 3 dimensies zijn me vaak te veel). Past dit allemaal in je brouwkamer boven?

Herman

Herman, ga je nog isolatie aanbrengen? Hout isoleert van zichzelf natuurlijk wel, denk je dat dit afdoende is? Zonder verdere isolatie gaat je verbruik m.i. wel omhoog.

Henielma

Martin,
Deze koelkast komt op de andere hogere koel(vergistings)kast. Daarna is er nog 2 cm over en dan is er het plafond. Dus ja het past nog (net) in mijn brouwhok.
Mijn vrouw vroeg al hoe ik het gistvat daarin til, of ik daar een takel voor ging maken.  Met een trapje moet dat wel gaan volgens mij. Dus geen extra takel. Het vat met inhoud weegt maar zo'n 25 kg.

Herman, ik gebruik expres wat dikkere balkjes omdat die wat meer isoleren dan dunne latjes. Het is niet mijn bedoeling om er nog isolatie omheen te maken. Hout voelt redelijk warm aan en isoleert dus redelijk goed. Maar het is een punt van aandacht.
Overigens wijkt de temperatuur in de vergistingskast vaak minder dan 5 ºC af van de omgevingstemperatuur. Isolatie is dus wat minder belangrijk.

Herman

Citaat van: Henielma op 17-10-2010  22:28 uMartin,
Deze koelkast komt op de andere hogere koel(vergistings)kast. Daarna is er nog 2 cm over en dan is er het plafond. Dus ja het past nog (net) in mijn brouwhok.
Mijn vrouw vroeg al hoe ik het gistvat daarin til, of ik daar een takel voor ging maken.  Met een trapje moet dat wel gaan volgens mij. Dus geen extra takel. Het vat met inhoud weegt maar zo'n 25 kg.
Ik vind die takel nog niet zo'n slecht idee. 25 kg tillen en dan een trapje op lopen is volgens mij vragen om moeilijkheden, ik heb ooit een trap beklommen met een mandfles. Geen haar op mijn hoofd die er over peinst dit nog es te doen. Niet dat er toen iets is gevallen, maar het scheelde niet veel (kutkat!)

30cl

Citaat van: Henielma op 17-10-2010  22:28 uHerman, ik gebruik expres wat dikkere balkjes omdat die wat meer isoleren dan dunne latjes. Het is niet mijn bedoeling om er nog isolatie omheen te maken. Hout voelt redelijk warm aan en isoleert dus redelijk goed. Maar het is een punt van aandacht.
Overigens wijkt de temperatuur in de vergistingskast vaak minder dan 5 ºC af van de omgevingstemperatuur. Isolatie is dus wat minder belangrijk.

Een reep ondervloer voor laminaat zou al werken?
Dun tempex aan de onderzijde, aluminiumfolie aan de bovenzijde.
Daarmee werk je het hout mooi weg.

Henielma

Zojuist de koel(vergistings)kast op zijn plek gezet. Ze staan nu gebroederlijk boven elkaar. Uiteraard zijn ze allebei met Tcontrol te besturen.  ;)

Nu een bottleneck minder om rekening mee te moeten houden in de brouwplanning.


Linksonder staat de verwarmingslamp met een aluminium stuk kachelpijp er omheen zodat de lamp wat afgeschermd is.


Oxhead


Henielma

Zojuist de koelkast (en de brouwruimte) schoon mogen maken. Na drie weken hergisting bij 23 ºC is een flesje geknapt. Dit was geen standaard BNR (EURO) flesje maar een flesje van dunner glas.

Ik ben blij dat ik het hout en de metalen strip geschilderd heb anders was nu de inhoud van het flesje tripel in het hout getrokken.

Maar verder bevalt de vergrote koelkast prima.

Henielma

Een andere manier van koelkast vergroten is een kleine koelkast vervangen door een grotere.

De koelkast waar ik twee tapkranen opgemonteerd had is eigenlijk veel te klein. Twee kleine kegs van 9,5 liter passen er net in maar staan dan vast en er passen dan nog nauwelijks flesjes bij. Het vriesvakje zit altijd in de weg en het waterlekbakje loop soms over.

Kortom tijd voor wat anders. Op Marktplaats een tijdje rondgeneusd en afgelopen woensdag een mooie 2 jaar oude grote koelkast opgehaald voor het te overziene bedrag van EUR 100.

Afgelopen dagen de koelkast geschikt gemaakt voor de kegs. Het voordeel van dit formaat koelkast is dat ook de 19 liter kegs er gemakkelijk in passen. In de zijkant een gat geboord zodat de koolzuurslang er door kan. Helaas lekte deze slangen op twee plaatsen. Dit kan je mooi zien door druk op het systeem te plaatsen zonder een fust aan te sluiten en daarna de kraan van de koolzuurcylinder dicht te zetten. Als dan langzaam de druk daalt dan is er een lek. Met een waterbadje de lekken opgespoord en verholpen.

In deze koelkast wil ik de tapkranen in de koelkast laten zodat deze helemaal koud blijven. Hiervoor wil ik dan compensatorkranen gaan gebruiken. Met de ene die ik al heb zal ik dit gaan testen of dit goed werkt.





Eerst de koelkast op zijn eigen thermostaat laten werken maar het blijkt dat zelfs op stand 1 de temperatuur naar 4 ºC gaat. Aangezien dit te koud is voor mijn bier weer de UT100 van stal gehaald.
Eerst gekeken naar het schakelgedrag van de orginele thermostaat. Deze schakelde in bij 6,2 ºC en weer uit bij 5,5 ºC. De koelkast loopt hiervoor zo'n 8 minuten aan 1 stuk. Volgens mij laten ze zo'n koelkast wat langer lopen zodat het rendement beter wordt. De temperatuur schiet daarna door tot zo'n 4 ºC. Omdat deze koelkast altijd aan staat (in tegenstelling tot een vergistingskast) is hier in mijn ogen het rendement wel belangrijk.   

Omdat ik rond de 7 ºC gemiddeld uit wil komen heb ik de UT100 als volgt ingesteld. Inschakelen bij 8,2 ºC en uitschakelen bij 7,5 ºC. De temperatuur schiet dan door naar zo'n 6 ºC. Gemiddeld is dat mooi 7 ºC. De koelkast loopt nu ook mooi 8 minuten aan 1 stuk.     

Eindelijk voldoende ruimte in de koelkast zodat de grote kegs er in passen en de flesjes overzichtelijk geplaatst kunnen worden. Verder is en ruimte voor wat extra huishoudelijke koelruimte. Dat kan met de zomer in aantocht ook geen kwaad.

Ik verwacht tevens dat deze grote moderne koelkast minder energie verbruikt dan de meer dan 30 jaar oude koelkast die ik hiervoor gebruikte.

Kleine_Schriek


Jacques

Mooie koelkast. Die is ook zeer geschikt om een CCT in te plaatsen.

Henielma

Bedankt voot jullie reacties.
Kleine Schriek, de koelkast komt uit regio Eindhoven. Dat is niet zover bij jullie vandaan dacht ik.

En inderdaad zo'n mooie CCT zou er goed inpassen maar hij staat voor een ander doel in de bijkeuken. Het komende jaar blijf ik met mijn kunststof vaten vergisten. Dat bevalt me prima.

SeekingBeer

Leuk en ook erg orgineel gemaakt.

Wat het hout betreft heb je misschien geen (of weinig) isolatie nodig.
Aan de binnenkant een blanke lak erover (zodat er geen condenswater in het hout trekt), aan de buitenkant ongelakt laten (zodat het vocht uit het hout kan trekken).
Het hout moet mooi droog blijven, dan moet het lukken.

Henielma

Die vergrote koelkast met het houten frame heb ik al een tijd in gebruik als hergistingskast. En soms als extra koelkast. Die werkt prima.

Ik heb dit topic vandaag herbruikt om mijn nieuwe bierkoelkast te showen.  ;)

Kleine_Schriek

Hij is ook veel te mooi om niet mee te showen  8)

Robinvanb

Deze post is al heel oud dus ik kan de foto's niet meer zien. Maar ik wil exact dit gaan doen en ik vroeg me af of iemand nog weet hoe het raamwerk is bevestigd aan de koelkast?

tdp

Citaat van: Robinvanb op 08-11-2017  09:16 uDeze post is al heel oud dus ik kan de foto's niet meer zien. Maar ik wil exact dit gaan doen en ik vroeg me af of iemand nog weet hoe het raamwerk is bevestigd aan de koelkast?

Weet niet hoe het in deze situatie gedaan is, maar ik heb destijds een voorbouw gemaakt van isolatiemateriaal, dit met goede kit vastgezet, ging zonder problemen.

Henielma

Deze koelkast gebruik ik nog steeds. Het zijn drie lagen balkjes van 50x50 mm die laag voor laag tegen de koelkast geschroefd zijn. Aan de buitenzijde een metalen strip zodat magneetsluiting van de deur hier weer op aangrijpt.


dirk

Citaat van: Henielma op 08-11-2017  20:54 uDeze koelkast gebruik ik nog steeds. Het zijn drie lagen balkjes van 50x50 mm die laag voor laag tegen de koelkast geschroefd zijn. Aan de buitenzijde een metalen strip zodat magneetsluiting van de deur hier weer op aangrijpt.



Inventief! Dan past mijn 34l glazen gistfles ook weer in de koelkast. BTW waar zit de magneetsluiting? Zit die in het afdichtingsrubber verwerkt? Ik heb me zitten zoeken, maar helaas niks gevonden, ik beschik zelf over een Atag/Pelgrim koelkastje.

Martijn0172

Ik ben uitermate nieuwsgierig naar foto's  ;D

Henielma

Nu dan toch gelukt om de foto te plaatsen. Bij de vorige post ook geprobeerd maar was vergeten om de foto te verkleinen naar minder dan 2 Mbyte.




Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.