Gistkast

Gestart door Arend, 08-04-2002 21:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Arend

Hallo medebrouwers,

Nu heb ik een gistkast gemaakt in het keukenblok maar nu, wat is nu de beste temperatuur om de hoofdgisting te laten verlopen?  :gistsmile:[ de temperatuur wordt geregeld met een thermostaat van een broedmachine deze is te regelen tot op de 3/10 graad ] en hoe kan deze desinfecteren en waar mee?
Ik heb loog van 30% ter beschikking kan het hier ook mee.

brouw groeten Arend.  :brouwen:

Herman

Hoi Arend,

Wat bedoel je precies met een gistkast?  ??? Ik stel me een soort hooidoos voor, een geisoleerde kist rond het gistingsvat. Klopt dit? Indien ja, lijkt me desinfecteren niet nodig, gewoon schoonhouden volstaat.

Wat betreft de temperatuur, ligt enigszins aan de bierstijl en gist. Een trappist mag in de range 20-25C vergist worden (omgevingstemperatuur is dan 2-5 graden lager). Ander bovengistend bier waarbij fenolen en esthers e.d. niet zo gewenst zijn bij 16-20C. Dit zijn vuistregeltjes, geen exacte raadgeving.

Herman
:degroeten:

Adrie

Hoi Arend,

Wel een goed idee, zo'n kast. Let er echter wel op, dat afhankelijk van het te vergisten volume, de temperatuur van het bier tijdens de primaire gisting tot wel een graad of 5 hoger kan liggen dan de temperatuur in de kast zelf. Tijdens de primaire gisting produceert de gist warmte. Dit neemt af naarmate de gisting langzamer verloopt. De thermostaat op 20 graden zetten voldoet dus niet, je moet eigenlijk direct de temperatuur van het wort monitoren. Dit kan met een plakstrip of iets dergelijks.

Groeten,

Adrie.

Adrie

P.S. Wat doe je als de temperatuur in de gistkast te hoog wordt?  :rundum: Ik kan me zo voorstellen dat als je lekker staat te kokkerellen, de temperatuur in de keuken al snel boven de 25 graden komt, zeker in de zomer. Met een thermostaat en een verwarmingselement uit een broedmachine kun je niet koelen, neem ik aan.

wim

Ehm dit topic is wel heeeel lang niet actief meer maar toch wil ik het graag kicken.
Arend is nog steeds actief en dus wil ik je vragen hoe het gaat met je gistkast.
De vraag van Adrie staat voor mij nog omdat de hierboven genoemde link en uitgebreid zoeken niets oplevert.

ik denk er zelf aan om ook met onderdelen van broedmachines (de thermostaat en verwarming en wellicht iets van koeling (om te beginnen een fan oid) mijn gistkast in zeer goede gebruiksstat te brengen.(heb er een mailtje naar een leverancier van dergelijke spullen de deur voor uitgedaan.

ben dus erg benieuwd hoe het Arend vergaat.
Maar anderen die een idee hebben voor een betaalbare koeling die tevens aangestuurd kan worden door een thermostaat zijn ook welkom. (ik heb dus al een grote geisoleerde kast een koelkast ombouwen is geen optie)

:degroeten:

Wim

Arend

Hoi Wim,

Dit gaat perfect, instelwaarde staat op 20 graden altijd een prima temp.
Deze gistkast is wel isolatie materiaal bekleed.

groet Arend

wim

Welke elemente bevat de kast?
Zo op het eerste gezicht zijn er drie wijzen van verwarmen:
1 lamp.
2 Donker warmte straler (soort lamp met spiraal waar enkelr warmte afkomt)
3 Een soort dikke kabel.
Al dan niet met ventilator voor gelijkmatig verdelen.

Twee soorten thermostaat
1 Digitaal
2 Analoog

En dan de koeleing, met een fan kom je niet onder de omgevingstemp terwijl er wel bieen zijn war dat bij gewenst is (zoals Pils)

Maar goed, hoe zit het bij jou?

:degroeten:

Wim

Arend

Hoi Wim,

Het verwarmen gaat door middel van een lamp.
De termostaat is analoog.
Deze is wel in te stellen met een stelschroef.
Ik heb de afstelling gedaan met een digitale thermometer er bij [ verschil is ± o,1 graad.]

groet Arend :degroeten:

wim

Bedankt Arend,

Wat ik nu wil is te lezen op http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1015.0.html
Eigenlijk hetzelfde onderwerp als deze thread dus laten we daarnaar overschakelen voor de overzichtelijkheid.

:degroeten:

Wim


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.