Quadrupel

Gestart door Joran, 03-09-2010 10:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joran

Na drie dagen de temperatuur een graadje omhoog en vandaag weer. Staat nu op zo'n 24 graden. Zo af en toe hoor ik nog plop van het waterslot.

Joran

Vanavond gespiekt in het gistvat. Geen activiteit meer en de schuimkraag is verdwenen. Wat te doen? Ik heb ook topics van Henielma gelezen waarin hij bier met Rochefort gist na 14 dagen heeft gebotteld. Zal ik het op 3 weken houden? Of toch langer?

Heeft de gist dan nog wel zin? Ik heb geen zin om bottelgist toe te moeten voegen.

Jacques

3 weken is geen probleem is mijn ervaring. Als je langer wacht met bottelen kan de hergisting wat langer op zich laten wachten.

Joran

Gisteravond het bier gebotteld (19 dagen na brouwen). De laatste tijd heb ik er een handje van om het SG bij bottelen pas te meten incl. suikeroplossing. Althans, ik ga bottelen en wat er overblijft meet ik. Niet helemaal de lekkerste methode heb ik gisteren ontdekt.

Het bier was gemengd met een suikeroplossing van 8 gr/l. Het gemeten SG was 1,019/1,020. 3 gr/l suiker geeft ongeveer een SG punt. Dat zou betekenen dat het eind SG 1,016 a 1,017 was. Bij 1,016 kom je op een schijnbare vergistingsgraad van 80%.

De starter was behoorlijk actief en ook heb ik nooit het waterslot zo snel al een teken van leven zien geven na het toevoegen van de gist. Wat volgens mij echt duidt op een goede actieve starter. Al een week zat er geen schuim meer op het bier. Ook het waterslot deed niks meer. Wat is nu wijsheid? Zo laten of toch alles terug in het gistvat en later nog eens bottelen?

RobinB

Zie mijn antwoord in het R8 topic!

(lastig, dat dubbelposten...)

Joran

Dank voor je antwoord. Was niet echt een dubbelpost. Maar ik was i.v.m. de andere klonen benieuwd op welk moment de suiker is toegevoegd. Vandaar dat ik daar nog even antwoordde :)

Maar stiekem ook een beetje om hier aandacht voor te vragen. Zat gisteren een beetje met de handen in het haar. Heb nu meer vertrouwen.

Joran

Goed nieuws!

Zojuist een flesje opengetrokken, weekje hergisting gehad. En een lichte zit. Nog geen schuim en geen tot zeer weinig koolzuurprikkeling. Bier heeft wel bijna 4 uur in de koelkast gestaan. Er is dus nog niks aan de hand. Ik ga nu drie weken wachten tot ik weer een flesje open trek. Smaak is al goed, lekker! Nog wel jong. Maar denk dat dit wel een topper kan worden!

Henielma

Fijn dat het goed lijkt te komen met dit bier. Sterkte met het wachten.  ;D

Joran

Haha, had je net een PB gestuurd met mijn bevindingen :)

Wachten is inderdaad oh zo lastig. Gelukkig heb ik nog een Saison en een Blond op voorraad die ook best goed gelukt zijn. Naar als je zo'n bier als eerst brouwt, duurt veel te lang  ;)

Joran

Vier weken verder en er zit voldoende koolzuur op het bier en de smaak... de smaak... dit is echt een lekker bier geworden!



Nu maar hopen dat ie niet nog verder gaat in de fles.

Oscar

Ziet er smakelijk uit..... :biersmile:

Joran

Alle lof gaat naar de kloners van de R8 uit... met dat topic als input hebben we dit bier gebrouwen! Hij is echt super!

De volgende keer willen we hem gaan lageren in een eikenhout vat. Hoe lang moet zoiets? Week of 2 a 4?

Oscar

Citaat van: Joran op 02-11-2010  21:29 uDe volgende keer willen we hem gaan lageren in een eikenhout vat. Hoe lang moet zoiets? Week of 2 a 4?

Trial & Error..kwestie van proberen. 4 weken lijkt in het begin wel goed...

Joran

Thanks! Dan moeten we misschien wel met een bottelgistje in de weer.

Oscar

Citaat van: Joran op 02-11-2010  21:45 uDan moeten we misschien wel met een bottelgistje in de weer.

Ook weer trial & error..maar ik denk dat het wel zonder kan hoor... :)

Joran

Deze wordt volgende week opnieuw gebrouwen. Dan met lagering op eikenhout. Starter vanavond gemaakt. Had vanmiddag de gist gesmackt, stond vanavond laat al bol. Gelijk maar een starter kan die mooi nog bezinken voor maandag.

Joran

Vanochtend was ik al op tijd wakker. Kwart voor acht begonnen met het wakker maken van mijn starter. Ben nu al bijna aan het koken toe.

Brouwer Luk

Joran, is die quadrupel op hout gelukt? Mijn volgende brouwsel wordt ook een quadrupel.

Eelke301

Ik heb de quadrupel zoals in het 2e recept van Joran op pagina 1 ook gebrouwen. Ben begonnen met start SG 1083, en deze zit nu al 4 dagen op 1020 (na zo'n 12 dagen vergisting). Heb een starter van meer dan 1 L gemaakt en hij is flink bezig geweest. Er zit nog wel een licht schuim laagje op het bier, maar het waterslot vertoont geen activiteit meer.

Morgen bottelen met 8 g/L?


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.