Quadrupel

Gestart door Joran, 03-09-2010 10:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joran

Wij willen met De Krul binnenkort een Quadrupel gaan brouwen. Nu heb ik al wat vergelijkend waren onderzoek gedaan ;-) En de Rochefort 8 vind ik een erg lekkere Quadrupel. Daar is al een hoop over geschreven in het kloonforum en daar willen we dus van uitgaan. Met dank aan BuBS ik heb zijn bijdragen in het R8 topic een beetje bij elkaar geraapt en dit is het geworden:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptQuadrupel
Kenmerk
Brouwdatum03-09-2010
BiertypeQuadrupel
Aantal liters18
Gewenst begin SG1080 (8,6 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement80,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater27,3 liter
Maischdikte3,2 l/kg
Maischwater17,0 liter
Spoelwater9,7 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur68 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid24 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC71,8 %4139 gr3 EBC
Maïsvlokken10,3 %594 gr1 EBC
Cara-Kristal 1204,8 %277 gr120 EBC
Special B4,4 %254 gr391 EBC
Kandijsuiker (bruin)8,7 %502 gr10 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Styrian Golding3,8 %47 grFWH18 EBU
Hallertau Hersbrücker3,2 %32 gr15 minuten6 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander (gemalen korrels)5 gr5 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1762 Belgian Abbey II
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C40 minuten3,2 l/kg
268°C20 minuten3,2 l/kg
378°C1 minuten3,2 l/kg

Ik heb nog wat vragen over de bitterheid. Nu heb ik bijvoorbeeld nog Saaz liggen. Kan ik dat niet wisselen met de Hallertaue Herstbrucker? De vriezer zit al aardig vol met hop namelijk :-) De vergistingstemperatuur. Wat denken jullie daarvan? Starten op 22 graden en na de hoofdvergisting een graad per dag omhoog naar 24 graden?

Adrie

De Rochefort 8 is niet bepaald een hoppig bier, dus ik denk dat je prima met de Saaz uit kunt.

De gist geeft, als je niet uitkijkt een waar banaanfeest, ik zou op 20 graden beginnen en tot maximaal 24 gaan, maar als je van banaan houd, kun je naar een graad of 28.

Joran

Zoveel banaan vind ik niet echt lekker. Denk dat ie dan iets koeler vergist moet worden. Die bruine kandij, is dat gewoon in de supermarkt te koop? Waar dienen de maisvlokken eigenlijk voor?

Adrie

Ik zou gewoon kristalsuiker nemen. Die bruine kandij voegt niet echt iets toe. Maisvlokken zijn er voor de prijs en om het bier wat minder moutig en doordrinkbaarder te maken.

Herman

Citaat van: Adrie op 03-09-2010  11:10 uIk zou gewoon kristalsuiker nemen. Die bruine kandij voegt niet echt iets toe. Maisvlokken zijn er voor de prijs en om het bier wat minder moutig en doordrinkbaarder te maken.
Toch zou ik maisvlokken niet door suiker vervangen om eens iets te noemen, ik heb ze wel es weggelaten uit het R8 recept, maar dat doe ik niet meer. In mijn optiek hoort het er wel in thuis.

Henielma

In plaats van maisvlokken gebruik ik tegenwoordig bloem in een quadrupel. Volgens mij (Brew like a Monk) doet Rochefort dat ook

Gerb

Hoe behandel je de bloem? Eerst een papje en voorverstijfselen? Hoeveel water gebruik je daarbij?

Henielma

Gewoon mengen met het schrootsel, niet eerst verstijfselen dus.

Joran

Nu was ik vandaag bij de horeca groothandel in Alkmaar, en daar hadden ze een grote bus bruine kandij (2,5 kilo geloof ik). Die heb ik meegenomen. Sommige zweren ook bij kandij in een Westmalle Tripel kloon. Wat doet de kleur van de kandij met het bier?

Joran

Citaat van: Herman op 03-09-2010  23:19 uToch zou ik maisvlokken niet door suiker vervangen om eens iets te noemen, ik heb ze wel es weggelaten uit het R8 recept, maar dat doe ik niet meer. In mijn optiek hoort het er wel in thuis.

Ik denk dat Adrie bedoelde dat ik de bruine kandij moest vervangen voor kristalsuiker. Niet de maisvlokken.

Adrie

Citaat van: Joran op 04-09-2010  16:02 uIk denk dat Adrie bedoelde dat ik de bruine kandij moest vervangen voor kristalsuiker. Niet de maisvlokken.

Inderdaad.

Joran

Bestelling had ik gisteren geplaatst. Alleen nu werd ik zojuist door VanderKooy gebeld, dat de Styrian Goldings niet voorradig is (i.v.m. nieuwe hopseizoen). Wat kan ik als alternatief nemen? E.K. Goldings? Of toch liever iets van het vaste land? Tettnanger heb ik nog wat van, of Saaz?

Drents Hopbier

Citaat van: Joran op 07-09-2010  20:51 uWat kan ik als alternatief nemen? E.K. Goldings?

Zie http://home.wanadoo.nl/jnaikema/vervangende_hopsoorten.htm

Hopbier

Joran

Fuggle it's gonna be :-)

Joran

Hier nog even het recept.


-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : Quadrupel 2
Kenmerk                   : Q2
Brouwdatum                : 08-09-2010
Biertype                  : Quadrupel
Aantal liters             : 18
Gewenst begin SG          : 1080 (8,6 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 80.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater         : 27,43 liter
Maischdikte               : 3,14 l/kg
Maischwater               : 17,00 liter
Spoelwater                : 10,43 liter
Kooktijd                  : 60 minuten
Berekende kleur           : 70 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 24 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC               71,8 %         4260 gr        3 EBC
Maïsvlokken                  10,3 %         611 gr         1 EBC
Special B                    4,4 %          261 gr         391 EBC
Caramunich                   4,8 %          285 gr         123 EBC
Kandijsuiker (bruin)         8,7 %          516 gr         10 EBC

Massa hop--------------------------------------------------------------
Fuggle (GB)        4,5 %     40 gr          FWH            18 EBU
Saaz (CZ)          3,2 %     34 gr          15 Min.        6 EBU

Kruiden----------------------------------------------------------------
Koriander (gemalen korrels)                 4 gr           5 Min.

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : 1762 Belgian Abbey II
Gist toegevoegd als       : Giststarter
Volume                    : 0 ml
Beluchtingstijd           : 0 uur
Temperatuur               : 0°C

maischschema-------------------------------------------------------------
maischschema naam: Algemeen Maischschema
Stap 1: 60°C      40 Min.      3,1 l/kg
Stap 2: 68°C      20 Min.      3,1 l/kg
Stap 3: 78°C      1 Min.      3,1 l/kg


Bestelling wordt vandaag verstuurd, morgen over een week is de brouwdag. Morgen zal ik gelijk de gist smacken en hopen dat die snel op bolt. Dan kan daar een starter van 1,3 liter mee maken en hoop ik dat ik een goede starter heb volgende week. Eventueel nog even laten bezinken en op de brouwdag nog een half litertje wort er bij.

Hopmans

Hey Joran,

Persoonlijk vind ik koriander meer voor een blond bier.
Ik denk dat een beetje zoethout beter past bij een donker bier.

Kijk maar ff.

 :degroeten:

RobinB

Koriander is voor een Rochefort kloon/achtige misschien wel nèt het juiste accentje?
Maar dan zou ik de hoeveelheid halveren.

Joran

Het recept is geïnspireerd door het R8 kloon recept van BuBS. Vandaar ook de koriander. Ik heb nog even de hoeveelheid opgezocht en toch maar naar beneden afgerond. Dus 4 gram i.p.v. 5 gram (op 18 l.).

Joran

De gist heb ik gisteravond gesmackt en staat nu al semi bol. Als ie vanavond, vannacht bij thuiskomst helemaal opgebold is. Gaat ie in de koelkast. Morgen of zondag maak ik dan de starter met 1,3 liter water en 130 gram moutextract. Dan 24 uur roeren op de magneetroerder en dan in de koelkast. Donderdag is de brouwdag, de boel afgieten en een half litertje moutextract erbij. Dan brouwen en aan het einde van de dag pitchen die handel.

Joran

Vandaag het bier gebrouwen. Rond de 19 liter is het geworden (incl giststarter) met een begin SG van 1,082. Na een paar uurtjes stond het waterslot al scheef en nu blubt er vrolijk op los. Zodra die uitgegist is ga ik gelijk bottelen, ik verwacht dat dat met 10 a 14 dagen is. Hoeveel bottelsuiker? 7 gr./l?

Hopmans

Citaat van: Joran op 16-09-2010  22:56 uHoeveel bottelsuiker? 7 gr./l?

Dat is wel de standaard, alhoewel ik het te weinig vind.
Het hangt van je eind SG af.
Aan de andere kant kan een zwaar bier wat doorsudderen.
Ik persoonlijk vind het lastig.


Edgar

ik zou een quadrupel nooit binnen de 4-5 weken bottelen omdat je voor verrassingen kan komen te staan. Tenzij je de gist en je proces zeer goed kent en/of een proefvergisting hebt gedaan in een broedstoof.
Bottelsuiker: ik vind een quadrupel een bier om een half uur mee te doen. Bovendien kan de schuimvorming te lijden hebben van de alcohol. Je moet dus genoeg gas hebben voor een goede presentatie. Als het bier is uitgegist zou je aan 8-9 g/l kunnen denken.
Overigens is dat vele koolzuur nog een reden om het bier rustig te laten klaren en zo te ontdoen van klein materiaal dat gushing kan veroorzaken.

Joran

Ik had begrepen dat BuBS zijn R8 klonen (zelfde gist) na 10 dagen al bottelt, zodat de hergisting snel op gang komt. Daar schijnen nog weleens problemen mee te zijn met deze gist.

Jacques

Citaat van: Joran op 17-09-2010  13:16 uIk had begrepen dat BuBS zijn R8 klonen (zelfde gist) na 10 dagen al bottelt, zodat de hergisting snel op gang komt. Daar schijnen nog weleens problemen mee te zijn met deze gist.

Niet te lang wachten met bottelen is een probaat middel om te zorgen dat de hergisting goed verloopt. Voorwaarde is wel dat het bier goed uitgegist is. Het is de vraag of dat bij zo'n zwaar bier als Rochefort 8 wel altijd het geval is na 10 dagen. Het vereist de nodige ervaring om op deze manier te werken. Eén ding is zeker Kees (BuBS) heeft die ervaring in de loop der jaren meer dan voldoende opgedaan.

Joran

Dat snap ik. Ik let er nu ook meer op. Of er nog schuim op het jong bier zit bijvoorbeeld. Maar die hergisting zal na 2 of 3 weken toch ook nog wel plaats vinden. Het zal misschien wat langer duren, toch?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.