Wildbrouwen

Gestart door dennis, 22-08-2010 08:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis

Volgende maand ga ik op een straat festival in Utrecht brouwen en mezelf kennende moet ik een lijstje maken van de dingen die ik mee moet nemen.  Tijdens een brouwdag loop ik namelijk iedere 5 minuten van de carport waarde ketels staan naar de keuken omdat ik iets vergeten ben.

Hier dus een lijstje met dingen die ik mee moet gaan nemen:
 - Thermometer
 - curverboxen; 1 met mout en voor het schrootsel
 - moutmolen
 - gamel + kraan + filter + slang (alle twee maal)
 - sleutel voor kraantjes
 - brander (2x)
 - gastank
 - maatstok gamel
 - roerstok
 - dwijltjes
 - tissues
 - grote pan + steelpan + kan
 - refractometer
 - emmer voor transport wort naar huis
 - koeler
 - blokjes hout (om ketel scheef te kunnen zetten bij whirlpool / filteren)
 - chempro oxi / weegschaal
 - jodium + wit schoteltje + lepeltje

Ingrediënten
 - mout
 - hop
 - fosforzuur

Opleuken
 - fust chouffe kloon
 - CO2
 - flessen met brouwsels

Toegevoegd 24-08-2010:
 - tool met mes en schroevendraaier
 - een vuilniszak
 - verstelbare steeksleutel voor de gasfles
 - wegwerpbekertjes, borrelformaat om eigen bier te kunnen laten proeven
 - flesje water / brood voor lunch
 - bakjes met diverse soorten mout en hop om bezoekers te laten zien
 - een fles met "giststarter" en waterslot
 - extra water om handen te wassen
 - theedoek & handdoek
 - brouwproces poster

Nog iets vergeten voor een doorsnee brouwdag?

D.

Brouwbedrijf

Een wit schoteltje om de jodiumproef op te doen.

EBC

Water?
Zakje gist?
Gistvat?
Tabelletje om Brix in SG om te zetten?

dennis

Citaat van: Brouwbedrijf op 22-08-2010  09:01 uEen wit schoteltje om de jodiumproef op te doen.
Goeie!

Citaat van: EBC op 22-08-2010  09:03 uWater?
Zakje gist?
Gistvat?
Tabelletje om Brix in SG om te zetten?
- Water heb ik daar gelukkig uit de kraan.  Utrechts water, vergelijkbaar zacht als het Wageningse water volgens mij.
 - Ik ga het niet daar vergisten maar thuis. 
 - Mijn refractometer geeft oechlse graden, dat hoef ik niet om te zetten.

wiwi

Maar na het koelen/filteren doet ge het wort toch in een gistvat om het mee naar huis te nemen? Dan kunt ge er ook best onmiddellijk de gist in knikkeren, niet?

dennis

Dat kan natuurlijk, maar dan heb ik het gistend in de emmer met waterslot, op de achterbank, 15 liter in 30 liter emmer.  Dan heb ik het liever in een gesloten emmer, zonder drukopbouw. 

Brouwbedrijf

Als ik ga wildbrouwen heb ik ook altijd bij me:
- een mes (komt altijd van pas)
- een vuilniszak, daar kunnen voorbijgangers hun afval ingooien zodat het niet op de kraam komt te staan
- gereedschap zoals schroevendraaier voor slangenklemmen en  verstelbare steeksleutel voor de gasfles
- wegwerpbekertjes, borrelformaat om eigen bier te kunnen laten proeven
- flesje water, om ook af en toe wat anders te drinken
- boterhammetjes
- bakjes met diverse soorten mout en hop om bezoekers te laten zien
- een fles met "giststarter" en waterslot. (de mensen vinden het leuk om het waterslot te zien borrelen en mensen kunnen zo ook zien wat gist is)
- extra water om handen te wassen
- handdoek
- lederen brouwschort (ik neem hem altijd mee, maar draag hem zelden)



Alla

dennis

Hallo Jeroen,

Daar staan ook nog wel wat nuttige zaken tussen, ik kan allicht een giststarter maken om daar te staan bubbelen.  En van die andere zaken zal ik ook het eea meenemen.  Dank!

bazje

Ook ik brouw vrij veel regelmatig op andere plaatsen.
Ik schroot de mout voor het brouwsel van tevoren en puur ter demonstratie neem ik mijn schijvenmolen en wat pilsmout mee. Bezoekers kunnen dan zelf aan de molen draaien.
Ook heb ik mijn lijstje ingedeeld in:
- Schroten
- Maischen
- Filteren en spoelen
- Koken
- Koelen (doe ik meestal niet op markten, kook thuis nog eens een kwartiertje/half uur en dan koelen onder ideale omstandigheden)
- Reinigen
- demo materiaal (boeken, potjes mout/hop, giststarter, zakje(s) korrelgist, etc.)
- Ook heb ik kartonnen platen gemaakt met daarop a3 printjes met een beschrijving van het brouwproces. (heb ik pdf'jes van maar nu even niet...)
- verder rekenmachine, fototoestel, visitekaartjes, foldertjes van het gilde, etc.

dennis

Citaat van: bazje op 23-08-2010  22:33 u- Ook heb ik kartonnen platen gemaakt met daarop a3 printjes met een beschrijving van het brouwproces. (heb ik pdf'jes van maar nu even niet...)

Als je die nog vindt voor me dan hou ik me aanbevolen!

dennis

Goed, morgen is de grote dag.  Ik heb het weizenbock recept enigszins aangepast nav de terugkoppeling.
Ook heb ik twee biertjes afgevuld op fust, een chouffe achtige en een bitter.  De twee fustjes haalde ik gisteren uit de kelder en ik ben nog niet echt gewend aan het werken met fustjes dus ik was even in vertwijfeling: in welk fust zit welk bier, de cijfers staan er niet op! Café Derat heeft zelf Chouffe van tap dus we kunnen TNO'tje spelen (vergelijkend waren onderzoek).

Om te voorkomen dat de fustjes heel erg opwarmen morgen heb ik een hoes gemaakt,  van een dubbele laag fleece, die het aluminium gedeelte van het fust afschermt:
  Hopelijk blijft het bier een beetje koel voor het op is ;)

Als er nog mensen zijn die even willen komen koekeloeren of proeven, het is op het straatfestival in de Springweg naast café Derat, zie het google maps voor route info.

dennis

Dat was een leuk dagje gisteren.  Het weer zat natuurlijk enorm mee en bier is een onderwerp dat veel mensen interessant en lekker vinden.  Mijn beide fustjes zijn helemaal leeg gegaan en er is ook een klein aantal flesje bier over de toonbank gegaan.
Het brouwen zelf ging soepel, mede omdat het een vergevingsgezind proces is.  De temperatuur controle was wat kleiner doordat ik toch regelmatig aanspraak had maar ik denk toch dat het een heel mooi bier gaat worden!  Achteraf vond ik het lastigste om alles met me mee te nemen op stap, een auto volgeladen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.