De herfst komt eraan: weizenbock

Gestart door Adrie, 16-08-2010 14:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Je voelt het al, je ziet het al: de herfst is in aantocht. Tijd om een biertype te brouwen dat al heel lang op mijn verlanglijst staat maar waar het nog nooit van is gekomen om het te brouwen: een weizenbock. Deze moutige en fruitige zware jongen is natuurlijk een perfect herfstbier die ik liever drink dan een gewone bo(c)k.

Hopelijk komt de bestelling van mout en gist morgen of overmorgen binnen, zodat ik tijd genoeg heb om een giststarter te maken en in het weekend te kunnen brouwen. De fusten zijn leeg, dus er moet wat gebeuren.

Hier het recept. Deze is één op één overgenomen uit Brewing Classic Styles. Ik heb gemerkt dat de recepten die daarin staan heel erg goed zijn als uitgangspunt voor voor mij nieuwe biertypes.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWP057
Naam receptWeizenbock
BiertypeWeizen(doppel)bock
Volume26,0 liter
Gewenst begin SG1070 g/l
Berekende kleur52 EBC (Morey)
Berekende bitterheid14 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement76%
Totaal brouwwater38,8 liter
Beslagdikte3,67 l/kg
Maischwater30,0 liter
Spoelwater8,8 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Tarwemout donker31554,495
Pilsmout 3327,22,223
Munich mout 1516110,899
Special B (Cara 400)3912,70,221
CaraVienne (Cara 50)661,40,114
TF Pale Chocolate Malt6741,40,114
CaraMunich (Cara 120)1231,30,106

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Kruidnagelrust420153,67
Beta-amylase6230403,67
Alfa-amylase7220103,67
Uitmaischen78853,67

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Hallertau Perle6Hopbellen603014

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 3068 Weihenstephan Weizen
GistvormVloeibaar
Volume starter (l)2
Roertijd (uur)24
Temperatuur starter (gr. C)21


RobinB

Ziet er wel complex uit! :)
Misschien zou ik de pale chocolate weglaten?
De donkere tarwemout zal ook al wel wat gebrandheid geven lijkt me?

En de optimale temperatuur voor de kruidnagelrust is 40 ºC ;)

Adrie

Citaat van: RobinB op 16-08-2010  15:27 uZiet er wel complexuit! :)
Misschien zou ik de pale chocolate weglaten?
De donkere tarwemout zal ook al wel wat gebrandheid geven lijkt me?

En de optimale temperatuur voor de kruidnagelrust is 40 ºC ;)

OK, maak ik er 40 van. De moutstort houd ik zo, juist omdat het zo niet voor de hand ligt voor dit biertype en ik wel heel benieuwd ben wat het brengt. Bovendien is het wel een prijswinnend recept, dus het zou moeten werken.

RobinB

Oké, das niet gek inderdaad!
Weet je ook waar het op moet gaan lijken? Een Aventinus?

Gerb

Ziet er lekker uit. Een Weizenbock staat ook nog op mijn brouwlijst. Heeft de donkere tarwemout nog iets van enzymwerking?

Adrie

Citaat van: Gerb op 16-08-2010  15:34 uZiet er lekker uit. Een Weizenbock staat ook nog op mijn brouwlijst. Heeft de donkere tarwemout nog iets van enzymwerking?

Een beetje. Het is vergelijkbaar met Münchenermout, maar dan van tarwe en niet van gerst.

Adrie

Nou, helaas is de bestelling van Brouwland nog steeds niet binnen. Niet brouwen dus vandaag. En omdat komende weekenden behoorlijk vol zitten, waarschijnlijk de eerst komende weken ook niet.  :-\

pincopallino

 " kruidnagelrust " nooit van gehoord, vertel iets meer daarover... ???

Adrie

Bij 40 à 42 graden worden uit de mout stoffen vrij gemaakt waar gist tijdens de vergisting een stof uit maakt met de karakteristieke kruidnagelsmaak van Weizens en Weizenbocken.

pincopallino

Dank je, ik heb het gevonden bij Hans:

" In mout (meer in tarwe dan in gerst) komt de stof ferula-zuur voor. Bij een maischtemperatuur van 43°C komt meer van deze stof vrij. De stof heeft geen bepaalde smaak, maar tijdens het koken wordt wordt deze omgezet in 4-vinyl-guaiacol (4-VG). Dit is de kruidige, kruidnagel-achtige stof die in Weizenbieren thuishoort. De typische Weizenbiergist (maar ook enkele "wilde" gisten) zijn in staat de 4-VG te vormen.

4-vinyl-guaiacol (4-VG) is een fenolische aromatische verbinding die gevormd wordt door enzymatische decarboxylering of thermische afbraak van ferula-zuur. (4-VG) heeft een scherp kruidnagelachtig aroma dat soms als een krachtige geur overkomt. Sommige mensen kunnen de stof nog herkennen in een lage concentratie van 200 ppb (parts per billion = mg per 1.000.000.000 mg ofwel mg per kubieke meter).

Daarom heeft (4-VG) een grote invloed op de geur en smaak van bier. Sommige wilde gisten en bacteriën hebben het enzym ferulazuur-decarboxylase, terwijl de gewone biergist Saccharomyces cerevisiae dit enzym niet heeft. Daarom is de aanwezigheid van (4-VG) ook een indicator voor een infectie.  


--------------------------------------------------------------------------------

Jacques

Citaat van: pincopallino op 22-08-2010  16:12 uSommige wilde gisten en bacteriën hebben het enzym ferulazuur-decarboxylase, terwijl de gewone biergist Saccharomyces cerevisiae dit enzym niet heeft. Daarom is de aanwezigheid van (4-VG) ook een indicator voor een infectie.  

Eerlijk gezegd twijfel ik sterk aan deze conclusie. Dat zou betekenen dat je in een weizen steeds een infectie zou hebben. Dat geloof ik niet zo.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 22-08-2010  20:43 uEerlijk gezegd twijfel ik sterk aan deze conclusie. Dat zou betekenen dat je in een weizen steeds een infectie zou hebben. Dat geloof ik niet zo.

Sommige wilde gisten en bacteriën hebben het enzym ferulazuur-decarboxylase, terwijl de gewone biergist Saccharomyces cerevisiae dit enzym niet heeft. Daarom is de aanwezigheid van (4-VG) ook een indicator voor een infectie.   

Ik denk dat er bedoeld wordt, dat als er geen typische weizengist gebruikt is en het bier wel duidelijk (4-VG) bevat, er een redelijk grote kans is dat het bier geïnfecteerd is.
Hou me ten goede, dit soort informatie haal ik ook maar uit de literatuur hoor!

Hopbier

pincopallino

Citaat van: Jacques op 22-08-2010  20:43 uEerlijk gezegd twijfel ik sterk aan deze conclusie. Dat zou betekenen dat je in een weizen steeds een infectie zou hebben. Dat geloof ik niet zo.

Ik lees " De typische Weizenbiergist (maar ook enkele "wilde" gisten) zijn in staat de 4-VG te vormen. "
conclusie : Weizenbiergist is wel in staat om ferula-zuur omzetten in 4-vinyl-guaicol, wilde gisten en sommige bacteriën kunnen het ook. Als je hygiënisch werkt heb je alleen te maken met de toegevoegde gist.

RobinB

Andere gisten kunnen inderdaad een sterke phenolisch smaakafwijking geven, aangeduid met POF+ (phenolic off flavour)
Volgens mij kunnen ook bepaalde S. cerevisiae stammen het, maar hou me ten goede. :)

Chimay gist kan bijvoorbeeld best een aardig kruidnageltje geven?

Jacques

Naar mijn idee kunnen diverse Belgische gisten een fenolische smaak geven. Maar dat is nog niet meteen 4-viny-guaiacol...

leen123

Ik ga deze ook brouwen denk, ff kijken wat er in voorraad is.....

EBC

Die 3068 produceert zoveel weizensmaakjes, dat die kruidnagelrust overbodig is.

Maar misschien wel leuk om te doen. 't Zit dan meer tussen de oren dan in het bier.

Vroeger had Wyeast haar gisten anders ingedeeld dan nu. Toen was er een categorie wheat yeasts. Deze categorie bevatte gisten die onder aanwezigheid van tarwe die kruidnagelsmaak in meer of mindere mate produceerden. En inderdaad was 1214 er daar ook een van.
Dit was voor mij de reden om bij deze gisten geen tarwe in de stort op te nemen. En dat hielp.

Adrie

Citaat van: EBC op 24-08-2010  08:54 uDie 3068 produceert zoveel weizensmaakjes, dat die kruidnagelrust overbodig is.

Dat klopt, dat heb ik ook gemerkt. Maar die kruidnagelsmaak verdwijnt ook weer vrij snel en Weizenbock is toch niet een bier dat je snel allemaal opdrinkt. Dus het mag wel wat meer.

Adrie

Zaterdag gaat dit bier gebrouwen worden. Gisteravond smackte ik het pak, maar helaas iets te hard, waardoor de buitenverpakking brak. Snel een giststarter gemaakt en de gist geënt. Toen ik vanmiddag uit het werk kwam, was de starter al uitgegist.

Oscar

Citaat van: Adrie op 08-09-2010  21:19 uGisteravond smackte ik het pak, maar helaas iets te hard, waardoor de buitenverpakking brak.

Wow dat moet een flinke klap geweest zijn, lesje Martal Arts: Hand Technieken gevolgd?  ;D ;D ;D

Adrie

Citaat van: Oscar op 08-09-2010  21:27 uWow dat moet een flinke klap geweest zijn, lesje Martal Arts : Hand Technieken gevolgd ?  ;D ;D ;D ;D

Alleen Aikido.

Adrie

Op deze prachtige nazomerdag is de Weizenbock geboren. Of liever gezegd: de conceptie is uitgevoerd. Alles ging prima, behalve dan dat ik de kilo Münchenermout vergeten was en aan het begin van het koken merkte dat ik extract tekort kwam. Dat heb ik toen maar aangevuld met moutextract.  :-[ Het wort smaakte echter veelbelovend. Mooi spul, dat donkere tarwemout.

Adrie

Zojuist even in de gistkast gesnuffeld. Een flinke bananenlucht kwam eruit. Hmmm. En dat met een vergisting bij 17 graden. Ik snak nu al naar een glas van dat godennectar.  :nut:

Adrie

Afgelopen vrijdagavond heb ik het bier overgeheveld; ik had het gistingsvat nodig voor het demonstratiebier. Het SG was 1022. De smaak was nog veel te zoet en dat bleek ook wel na de overheveling, want de volgende dag was er alweer gist door het waterslot gekomen. Hij ging dus nog flink tekeer. Ook nu blobt hij er nog vrij snel op los. Verder was de smaak prima: fruitig, stevig moutig (lekker, hoor die donkere tarwemout), kruidnagel. Hopelijk snel op fust zetten en bottelen. Zondag kreeg ik na een kille boswandeling erg zin in een glas verwarmende Weizenbock.

Kleine_Schriek

Houd op! Ik krijg een ontzettende dorst als ik dit zo lees... lijkt me een heerlijk bier!  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.