Brouwen in een zak

Gestart door Huub Krekels, 12-08-2010 23:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Blokker, Action, Zeeman e.d. Ik geloof dat je dan drie formaten van kleiner naar groot hebt in een verpakking voor ik meen 1-2 euro.

Franske

Herman, bedankt voor de info

lotusmaikel

Ondertussen heb ik dit topic meerdere malen doorgelezen, maar zit nog wel met enkele vraagjes.
zoals ik het tot nog toe begrijp:

  • stap 1: water op temperatuur brengen (maischtemperatuur).
  • stap 2: kaasdoek aanbrengen in een koelbox.
  • stap 3: op temperatuur gebracht water in de koelbox.
  • stap 4: mout in de koelbox.
  • stap 5: wachten en toekijken .
  • stap 6: kaasdoek (inclusief mout) verwijderen, nu hebben we Wort.

maar vanaf hier wordt het me wat onduidelijk, dient het wort nu weer gekookt te worden?
Hoe en wanneer dient de hop toegevoegd te worden?
het gist dient toegevoegd te worden, laten gisten in een brouwemmer? (zoals ik bovenstaande begrijp is er namelijk direct gebotteld?)

ik zou jullie adviezen en tips zeer waarderen :)

met vriendelijke groet,
Maikel
[/list]

Ronald_

Citaat van: lotusmaikel op 11-11-2011  14:49 ustap 5: wachten en toekijken .

Af en toe roeren kan geen kwaad!


Hierna inderdaad koken. Per recept wanneer je hop toevoegt en hoe lang je kookt. Normaal gesproken aan het begin van de kook een hopgist voor de bitterheid en tegen het einde voor de aroma's en de smaak. (heel zwart op wit)..

Jacques

Ik wil een kritische kanttekening plaatsen bij het brouwen met een zak.

Zoals Adrie in dit topic al vermeld heb je een veel troebelere wort bij het koken als je deze methode gebruikt. Adrie vermeld verder dat het met die troebelheid meevalt bij het uiteindelijke bier. Dat komt ook overeen met de ervaringen die ik heb opgedaan in de beginjaren dat ik brouwde, heel veel jaren terug. Ik brouwde toen ook met een zak.

Later leerde ik dat je er voor zou moeten zorgen dat je heldere wort kookt en troebele. Het voordeel daarvan zou volgens de brouwwetenschappers zijn dat je minder vetzuren in je uiteindelijke bier krijgt. Die vetzuren zijn verantwoordelijk voor het versneld ontstaan van oxidatiesmaakjes en zeepachtige smaakjes in je bier.

Het was een hele vooruitgang toen de hevelfilters werd geïntroduceerd. Een hevelfilter geeft heldere wort, is goedkoop en eenvoudig schoon te maken. Een ideaal filter. Verrassend om te zien dat nu weer teruggegrepen wordt op een oude techniek terwijl een nieuwere techniek bewezen heeft hele goede resultaten te geven.

Adrie

Citaat van: Jacques op 12-11-2011  11:37 uDie vetzuren zijn verantwoordelijk voor het versneld ontstaan van oxidatiesmaakjes en zeepachtige smaakjes in je bier.

Dat zal theoretisch wel kloppen, maar tot nu toe heb ik dat nog niet geproefd in mijn (ene) biaz-bier. Heb jij die smaken indertijd wel gehad? Hoe dan ook: snel opdrinken dat bier, dan loopt het wel los. Om te beginnen is het een prima methode, later kun je altijd je installatie verbeteren.

Jacques

Citaat van: Adrie op 12-11-2011  13:49 uDat zal theoretisch wel kloppen, maar tot nu toe heb ik dat nog niet geproefd in mijn (ene) biaz-bier. Heb jij die smaken indertijd wel gehad? Hoe dan ook: snel opdrinken dat bier, dan loopt het wel los. Om te beginnen is het een prima methode, later kun je altijd je installatie verbeteren.

Oxidatismaakjes heb ik lang in mijn bieren gehad. Dat zeepachtige smaakje kende ik destijds nog niet. Vandaar dat ik het niet herkende.

Een zak is niet zo duur maar een hevelfilter ook niet. Daar ben je misschien alles in totaal misschien € 15 tot € 20 meer voor kwijt. En je hoeft later niet nog een verbeterstap te doen.

Zo'n zak werkt, maar het kan mijn inziens beter met een hevelfilter of nog beter een javalfilter.

Kleine_Schriek

Ik heb vandaag bij de Wibra de juiste waszakken gevonden. Kost 1 euro en die zijn prachtig fijnmazig zoals op de foto's van Herman. Die van de Action en Zeeman zijn veel te grof. Dus haast u naar de Wibra  ;D ;D

Broeder Tuk

Citaat van: Kleine_Schriek op 11-02-2012  18:01 uIk heb vandaag bij de Wibra de juiste waszakken gevonden. Kost 1 euro en die zijn prachtig fijnmazig zoals op de foto's van Herman. Die van de Action en Zeeman zijn veel te grof. Dus haast u naar de Wibra  ;D ;D

Bij de Marskramer hebben ze vrij grote waszakken voor gordijnen maar die zijn een stuk grover. Voor hop kan het wel maar voor de maisch is het te grof denk ik.  Zie hier:  http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19282.msg288920.html#msg288920

ros

Citaat van: Kleine_Schriek op 11-02-2012  18:01 uIk heb vandaag bij de Wibra de juiste waszakken gevonden. Kost 1 euro en die zijn prachtig fijnmazig zoals op de foto's van Herman. Die van de Action en Zeeman zijn veel te grof. Dus haast u naar de Wibra  ;D ;D

Het lijkt erop alsof ze bij de Wibra uit de collectie zijn gehaald.  Ik heb een hoop winkels (Action, Kruidvat, Hema, Xenos) afgezocht maar tevergeefs, enkel grote grofmazige of kleine fijnmazige waszakken gevonden. Zijn er nog mensen die tips hebben?
Alvast hartelijk bedankt!
Gr.
Ros

bjorri

Van kaasdoek, o.a. verkrijgbaar bij Brouwmarkt heb ik een zak gemaakt. met een katrol kan ik die eerst deels uit de maischpan trekken om te spoelen. daarna koken in de zelfde pan. Van hetzelfde kaasdoek ook zelf hopzakjes genaaid, die laten minder troep door dan de 'echte'.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.