Zoals jullie weten verkoopt Van der Kooij te Jubbega sinds kort Engelse mouten van mouterij Thomas Fawcett (TF). Hulde, van der Kooij!

In deze draad kunnen jullie je ervaringen delen met deze mout. Wat valt je op in vergelijking met de Belgische mouten die we gewend zijn?
Gisteravond heb ik met Albertus (Bert) een aantal van zijn bieren geproefd die met deze mouten gebrouwen zijn. Ik heb er nog niet mee gebrouwen, maar alleen korrels gekauwd. We kwamen gisteren tot een aantal conclusies:
1. De smaken van Engelse mouten zijn totaal anders dan die van Belgische mouten. De crystalmouten zijn niet te vergelijken met de caramouten (veel aromatischer en sterker van smaak dan de Belgische) en bijvoorbeeld de Aroma mout van TF smaakt veel geroosterder en toffee-achtiger dan de aromamout van Dingemans.
2. Engelse bieren maak je met Engelse mouten. Die typische moutsmaken zoals bijvoorbeeld in de Hobgoblin kun je alleen in je bier krijgen met Engelse mouten. Geen wonder dat het ons niet lukte om de Fuller's ESB te klonen.
3. Engelse mouten filteren beter (observatie van Bert), misschien door een lager eiwitgehalte.
4. Engelse mouten geven een donkerder wort dan Belgische mouten met hetzelfde EBC-getal (observatie van Jamil Zainasheff) en geven hierdoor ook een zuurder beslag (observatie Bert).
5. Maris Ottermout geeft vaak een troebel bier. Misschien dat Iers mos helpt.
6. Het lijkt erop dat de Engelse mouten speciaal ontwikkeld zijn voor bieren met een laag begin SG. Ze geven zelfs bij een begin SG van 1030 een bier met veel smaak. Misschien dat Britse brouwers daarom bij iets zwaardere bieren al suiker gebruiken in de stort. Mooi om te zien dat de ontwikkeling van mouten en bieren (biertypen) hand in hand gaan.
7. Engelse gisten komen beter tot hun recht in bieren met Engelse mout. De London Ale 1028 vond ik nooit zo'n bijzondere gist, totdat ik gisteren een aantal bieren van Bert met deze gist en Engelse mouten proefde. Al kan dat natuurlijk ook aan de brouwkunsten van Bert liggen.
De voor ons nieuwe mouten geven voorlopig weer voldoende ruimte voor experimenteren en uitproberen. Ik voorspel een hype van Engelse bieren op dit forum komend jaar. Schitterend. Bedankt, van der Kooij!