Gist opnieuw gebruiken

Gestart door beermenke, 27-07-2010 18:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beermenke

hallo,
Ik heb 15 liter bier dat 1 week gegist heeft (T58) en nu afgeheveld heb.
Dien ik de gistbodem opnieuw op te starten met 1 liter wort of kan ik op de oude gistbodem gewoon weer 15 liter afgekoelde laten lopen zodat deze hoeveelheid opnieuw start?
Dus kan ik de oude gistbodem hergebruiken zonder aparte handeling.
Bj voorbaat dank.

Albertus


Normaal laat je de slurry bezinken en giet je het overtollige jongbier af. Later gebruik je de bezonken gist, wanneer deze te lang heeft gestaan kun je de gist activeren door wort toe te voegen. Jij wilt het proces verkorten en het lijkt mij dat dat mogelijk moet zijn.
Wanneer je je "gistbodem" (aardige omschrijving) voldoende hebt afgegoten zou je het wort van je nieuwe brouwsel zo in je gistvat met slurry kunnen laten lopen. Het lijkt mij wel van belang dat er niet te veel tijd tussen zit en dat je zoveel mogelijk de kans op infecties verkleint.

Bert

korek

Ik doe het de laatste tijd altijd zo. Tot drie maal toe gebruik ik de 'gistbodem', daarna vertrouw ik het niet meer en maak een nieuwe starter van een nieuw 'smackpack'. Heb tot nu toe nooit een probleem gehad met de vergisting, het is zo dat de tweede en derde keer de vergisting veel sneller en heviger is dan bij het eerste gebruik, maar dat is natuurlijk logisch, want er is dan veel meer gist.

Herman

Als je de gistkoek meteen gebruikt, dan beter niet de hele koek gebruiken. Los van de overdaad aan (levende en dode) cellen, is het voor een goede smaakontwikkeling (estervorming)  noodzakelijk dat gist moet groeien. Een hele gistkoek gebruiken is dan te veel van het goede.

Ik heb vaker met gistkoek gebrouwen, maar geef er tegenwoordig de voorkeur aan een deel van de koek te nemen en deze toch even op te starten met wat starterwort. Dat smaakt toch frisser.

korek

Citaat van: Herman op 27-07-2010  22:14 uIk heb vaker met gistkoek gebrouwen, maar geef er tegenwoordig de voorkeur aan een deel van de koek te nemen en deze toch even op te starten met wat starterwort. Dat smaakt toch frisser.

Daar heb je wel een punt. Met mijn volgende brouwsel ga ik dat doen.

Hopmans

Dit is een belangrijk voordeel van een CCT.
Je kan gist aftappen, en in een nauwhalsfles bewaren.



Sjakie

Krijg je met flessen of potten met een denksel geen problemen met de druk?
Neem aan dat er toch nog wel iets een beetje na gist.
Of heb je aan een aantal keer de dop los draaien voldoende.
Anders zou ik ook graag op deze manier mijn gist willen bewaren voor een paar dagen.

Adrie

Ik bewaar geoogste gist vaak in een PET-fles. Dagelijks even de dop losdraaien om de CO2 te laten ontsnappen is voldoende.

De-Geert

Zeker voor een paar dagen bewaren gaat heel goed, maar iets langer ook wel.
In het begin iedere dag even de dop open draaien om druk af te laten, en in de koelkast zetten. Daarna om de paar dagen.

Dat is alles. Je kan ook kleine (0,5L) petflessen gebruiken, door er in te knijpen kan je voelen of er druk op staat.



Sjakie

Dat ga ik maar eens proberen dan.
Een pet fles kan meer druk aan dan een glazen potje denk ik.

Adrie

Bij wijze van experiment heb ik een gistkoek twee maanden koud bewaard, maar toen rook ie sterk naar autolyse (goede methode om die geur te leren kennen). Waarschijnlijk kun je er dan nog wel iets mee door een klein deel opnieuw in starters verder te kweken. Een gistkoek die je direct wil gebruiken zou ik niet langer dan twee weken bewaren. Daarna een starter maken.

De-Geert

Wat je ook kan doen, is de gist opslitsen voordat je 'm gebruikt in plaats van hergebruiken.
Gewoon een starter verdelen over enkele petflessen en met 1 verder kweken, en de rest in de koelkast bewaren.

Geen trub, minder infectierisico.



De-Geert

Dit is ook handig:
1.6 litre yeast box with a pressure relief valve in the lid


Link: Om veiligheidsredenen link verwijderd.


Wanskever

Citaat van: De-Geert op 28-07-2010  11:18 uWat je ook kan doen, is de gist opslitsen voordat je 'm gebruikt in plaats van hergebruiken.
Gewoon een starter verdelen over enkele petflessen en met 1 verder kweken, en de rest in de koelkast bewaren.

Geen trub, minder infectierisico.



Dus je hebt een gedeelte van de gistkoek (b.v. één lepel) met wat wort in een flesje gedaan en gebruikt die bij je volgende brouwsel (giststarter maken)?

Hoelang kan je die dan bewaren?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.