Beginnend jochie

Gestart door BandOne, 21-07-2010 00:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BandOne

Hi , ik ben roel  woonachtig in Hillywood (Hilversum) en sinds vandaag een deluxe starterspakket gehaald in Almere.
Het idee om bier te brouwen stamt bij mij al sinds ik 18 was.
Zoals gewoonlijk verder geen aandacht gegeven, totdat ik op mijn HD een filmpje zag over brouwen van bier(studenten(denk ik)  en HAB als eind-titel.
Zo verder zitten neuzen op het net.
Kwam ik op leuke links en fora, zoals deze.
Ik wil eerst met "Brewferm" extracten kijken of ik iets kan vergisten/bier maken.
Later wil ik (als het brouwen, mijn ding is) verder gaan om dan zo'n compleet pakket te halen of scheumen op ebay/marktplaats.
De extracten, die ik nu heb is: de grand-cru en gallia.
Verder neus ik dit forum door en hoop dat mede-dorpers in het dorp ook met tips kunnen komen en eventueel het "live" kunnen laten zien.


Greetz



Ik, zie dat ik een tijd geleden al mij heb voorgesteld. (dit was mij ontschoten) en mods is het in strijd met de regels, verwijder het dan (hoop het niet) 8-)

RobinB

Wederom welkom!
Lees veel, vraag veel en discussieer lekker mee!
 :degroeten:

Kleine_Schriek

Welkom! En  :biersmile: alvast op je 1e brouwsel!

Oscar

Citaat van: BandOne op 21-07-2010  00:46 utotdat ik op mijn HD een filmpje zag over brouwen van bier(studenten(denk ik)  en HAB als eind-titel.

Altijd goed !!  :brouwen:

BandOne

Dank je Dank je.
Was er vandaag niet aan begonnen i.v.m. een begrafenis.
Maar zit op youtube te kijken hoe zij het doen en met de tips hier een brouwmethode eigen te maken.
Voor de andere beginnende/ouwe rotten in het brouwen zijn de filmpjes van craigtube de moeite om te zien.
Geeft veel tips en laat zien hoe hij het doet.
 voorbeeld:

Oscar

Citaat van: BandOne op 21-07-2010  21:34 uMaar zit op youtube te kijken hoe zij het doen en met de tips hier een brouwmethode eigen te maken.
Voor de andere beginnende/ouwe rotten in het brouwen zijn de filmpjes van craigtube de moeite om te zien.

Geinig maar echt brouwen is het naturlijk niet... Pasta mengen met water, verwarmen, suiker toevoegen, eventueel koken, meer water toevoegen ter verdunningen koeling v/h wort. In het vat doen, gist erbij en wachten.....

Zoiets toch?  

BandOne

Klopt helemaal, De volgende stap zal dus worden schroten/maischen.
Voorlopig doe ik het dus even met extracten en misschien toevoegingen zoals honing.
Mij gaat het erom dat ik over 2 maanden een biertje heb die goed weg te drinken is.
En dat ik trots kan zeggen : Lekker He. ;D

Jacques

Hoi Roel,

Allereerst wil ook ik je van harte welkom heten op dit forum.

Als je toe bent aan het brouwen met mout kan ik je aanraden de online cursus op deze site te lezen.
Mocht dan nog iets onduidelijk zijn stel dan rustig op het forum vragen hierover. Zonodig wordt de cursus aangepast. Het is namelijk de bedoeling dat het voor iedereen die de cursus doorgenomen heeft het mogelijk is een goed glas bier te brouwen.

SeekingBeer

Die startpakketten zijn altijd goed, eigenlijk moet elke brouwer die het zelf moet leren het voor de eerste keer gewoon met zo'n Brewferm blik doen.
Per slot van rekening moet je ook leren bottelen en een beetje overzicht krijgen over het geheel.

De online brouwcursus is natuurlijk een prima startpunt om wat dieper te gaan dan een blik vloeibaar moutextract.

Jacques

Citaat van: SeekingBeer op 21-07-2010  22:38 uDie startpakketten zijn altijd goed, eigenlijk moet elke brouwer die het zelf moet leren het voor de eerste keer gewoon met zo'n Brewferm blik doen.
Per slot van rekening moet je ook leren bottelen en een beetje overzicht krijgen over het geheel.

Werken met zo'n blik is echt niet nodig om het brouwen van bier te leren. In ieder geval heb ik destijds die stap overgeslagen.

SeekingBeer

Ja dat klopt wel Jaques, maar ik zelf zou nooit een moutmolen van 55 Euro kopen voor de eerste keer brouwen.
Ok als je kennissen/vrienden hebt die je wel willen helpen met het brouwen kan je dat gedoe met blikken overslaan.

Maar laagdrempeliger als een Brewferm blik kan het niet; de grote lijnen zijn dan duidelijk: koken, koelen, vergisten etc.

bazje

Daarbij helpt het bestaan en gebruik van die blikken de twijfelaars over de streep om toch verder op de materie in te gaan.
Ik weet zeker dat we veel minder hobbybrouwers hadden wanneer die extract blikken niet hadden bestaan!

Jacques

Citaat van: SeekingBeer op 21-07-2010  22:53 uJa dat klopt wel Jaques, maar ik zelf zou nooit een moutmolen van 55 Euro kopen voor de eerste keer brouwen.
Ok als je kennissen/vrienden hebt die je wel willen helpen met het brouwen kan je dat gedoe met blikken overslaan.

Maar laagdrempeliger als een Brewferm blik kan het niet; de grote lijnen zijn dan duidelijk: koken, koelen, vergisten etc.

De eerste keren schrootte ik bij een bevriende banketbakker die een instelbare amandelmolen had (een walsenmolen dus). Daarna kocht ik op een rommelmarkt een schijvenmolen voor een habbekrats en na een aantal jaren later een MaltMill. Schroten kan op verschillende manieren en die hoeven niet allemaal veel geld te kosten.

Anton

Citaat van: Oscar op 21-07-2010  21:48 uGeinig maar echt brouwen is het naturlijk niet... Pasta mengen met water, verwarmen, suiker toevoegen, eventueel koken, meer water toevoegen ter verdunningen koeling v/h wort. In het vat doen, gist erbij en wachten.....

Zoiets toch?  

Ach kom, Oscar, brandt niet meteen extractbrouwen af.
Voor mensen die in brouwen geïnterresseerdzijn maar nog niet weten of het bevalt is dit een mooie gelegenheid wat meer te leren over vergisten. En als je dan voor de eerste keer een (lekker) drinkbaar bier maakt raak je vanzelf over de streep.Ik ben ook zo begonnen.

Overigens van harte welkom BandOne.

De-Geert

Laat je niet afschrikken. Niets mis met blik/extractbrouwsels. Schoonmaken, desinfecteren en vergisten is toch het belangrijkst. En het gaat lekker vlot zo.
Dan leer je vast de geur van vergistend bier kennen, en binnen no-time ben je verslaafd.

 

Hopmans


Kleine_Schriek

Het meest magische vond ik toch gewoon je 1e brouwsel in flessen doen en dan kroonkurken erop zetten. En als je dan weken later die sis hoort bij het openen en wow, het ruikt naar bier en je neemt een slok en het proeft naar bier, dan is dat toch gewoon de hemel, niet waar jongens?  :proost:
En als je vrienden het dan ook proeven en vragen "heb je dat zelf gemaakt?", dan is niets zo leuk als "Ja!" te zeggen met een glimlach. En natuurlijk vragen ze dan: "Hoe krijg je die kroonkurken er dan op?". Dus, of het nu van de granen of uit een blik gebrouwen is, dat maakt voor de beleving niet uit de eerste brouwsels.

En ja, mijn eerste brouwsels waren ook een blikpakket, niets mis mee!

Antoinette


Joran

Die eerste sis is wel legendarisch, het schuim in je glas ook trouwens :) Ik heb al diverse keren laten zien aan vrienden hoe je de kroonkurken plaatst (en dan het flesje met kroonkurk inleveren bij de supermarkt ;)).

remvs

Citaat van: Oscar op 21-07-2010  21:48 uGeinig maar echt brouwen is het naturlijk niet... Pasta mengen met water, verwarmen, suiker toevoegen, eventueel koken, meer water toevoegen ter verdunningen koeling v/h wort. In het vat doen, gist erbij en wachten.....
Zoiets toch?  

In de technische zin van het woord is blik-brouwen wellicht niet echt brouwen. Maar ik durf de stelling wel aan dat het verstandig is om als beginner te starten met blik concentraten.

In het brouwproces zitten wellicht iets van 50 componenten/stappen die belangrijk zijn voor de de uiteindelijke smaak en kwaliteit van het bier. Ik merk op het forum geregeld dat zelfs veel ervaren brouwers ze niet allemaal kennen, laat staan onder de knie hebben. Dus voor een beginneling is dat helemaal niet te doen de eerste paar keer.
In het blik-brouwen zijn die 50 wellicht teruggebracht tot 10 componenten, inclusief het 'magische' gistingsproces. Een stuk beter te behappen dus! Dit opgeteld bij het kosten voordeel en de algehele laagdrempeligheid, maakt dat ik ervan overtuigd ben dat blikbrouwen het beste startpunt is.

Kortom; roepen dat je blikbrouwen maar over moet slaan als beginneling is als het kopen van een nieuwe Ferrari als je begint met autorijden!
Dit laatste doet alleen Paris Hilton, en aangezien zij geen verstand van bier heeft heb je ongelijk in je stelling Oscar.   ;D

Ben zelf bezig aan mijn 4de Brewferm brouwsel.

groeten,
Remvs


Jacques

Hmmm,

Blikbrouwen is zoiets als soep maken met een pakje waarbij je misschien iets van groenten of een balletje gehakt aan toevoegt.
Bouillon trekken is niet zo moeilijk. Het geeft veel meer smaak en er zit dan ook echt vlees in je soep.

Zo is het ook met bierbrouwen. Mout geeft gewoon een beter resultaat. Dat wil overigens niet zeggen dat blikbier slecht smaakt, nee, maar dat doet soep uit een pakje ook niet.

Hopmans

Eigenlijk komt het er op neer dat onze vrouwen ons bier moeten bereiden.
 :denken:

Herman

De mijne wil niet :)

Met blikbrouwen ben ik ooit ook begonnen. De 1e twee volgens het etiket gehandeld, de 3e met zelf opgekweekte chimaygist vergist. Het 4e bier was zelf gemaischt.

Succes met brouwen, je bent een verslaving rijker!

remvs

Citaat van: Hopmans op 24-07-2010  22:55 uEigenlijk komt het er op neer dat onze vrouwen ons bier moeten bereiden.
 :denken:

JA! ging het vroeger bij de noormannen ook niet zo?
Ik ben wel voor een wat meer conservatieve hobbybrouw wereld :)

Turin

Ik vind het zo nu en dan wel makkelijk een blik. ik heb pas voor het eerst gist opgekweekt uit een flesje, en dan heb ik geen zin om een hele dag werk te verpesten. dus wordt er een blik bier mee vergist en die was super volgende keer weer opkweken en dan in een echt eigen brouwsel.

Heb wel eens vanille pils gemaakt ook met bik zelf vanille toe gevoegd ook prima.

En voor een feestje, je hebt makkelijk een grote hoeveelheid bier en de gemiddelde pilsdrinker proeft het toch niet.

Oscar

Citaat van: Turin op 25-07-2010  22:32 uik heb pas voor het eerst gist opgekweekt uit een flesje, en dan heb ik geen zin om een hele dag werk te verpesten. dus word er een blik bier mee vergist

 ??? Zo te lezen heb je niet veel vertrouwen in je eigen brouwkunsten... :weetniet:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.