Saison de Pipaix

Gestart door De-Geert, 13-07-2010 10:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erick

Jongens; Ga af en doe pootje geven.  :D
(gaat nergens over, brouw wat je wilt)

xxx

Hopmans

Citaat van: RobinB op 15-07-2010  22:54 uabsoluut gezien klopt dat niet.
Hè hè, nogal logisch.
In dit soort gevallen kijk je natuurlijk naar de relatieve getallen, alsmede de trends.
Ik sluit me aan bij Jacques.

Natuurlijk brouwt men in absolute zin meer Belgisch bier op dit snel groeiende forum,
Maar in relatieve zin is dat minder.
Stout, alsmede IPA en andere extreem bittere cleane meuk is relatief meer gebrouwen als voorheen.

En die onderbuik gevoelens kloppen exact.
Men loopt al te piepen als er een miniscuul fruitsmaakje/zoetje aan een bier zit,
en tevens is er al jaren de stoere trend: Hoe bitterder, hoe beter.

Ik kan me het gevoel van Jacques wel een beetje voorstellen.
Ben je een liefhebber van goed Belgisch bier, en dat heb je
een stel van die anti-ester en pro-extreem-bitterheid-maloten op je forum.

RobinB

Juist de relatieve getallen geven in deze situatie een vertekend beeld omdat er sprake is van uitbreiding van het brouwlandschap. Door de verandering van dit landschap is hij niet meer te vergelijken met het vorige. Daarmee zegt het relatieve getal dus niks/minder over de waardering, los van de vraag of je die koppeling überhaupt mag maken.

Een voorbeeldvraagje:
ik brouw het eerste jaar 50 Belgische bieren (lekker). Het jaar daarop brouw ik niet minder dan 100 Belgische bieren (wát toch lekker) en 1 andere. Het laatste jaar brouw ik maar liefst 200  Belgische bieren (tjongejonge wat enorm lekker!) en 5 anderen.

Is mijn waardering voor Belgisch bier nu toe- of afgenomen?
Waar blijkt dat uit?

Hopmans

Citaat van: RobinB op 16-07-2010  07:59 uIs mijn waardering voor Belgisch bier nu toe- of afgenomen?
Als jij die 200 "Belgische" bieren op 16 graden laat vergisten,
en die bieren een "Amerikaans tintje" gaat geven wel ja.
 :biersmile:

RobinB

Ik weet dat je zit te stoken, maar ik wil zeker wel lekkere esters in mijn Belgen!
 :brouwen:

Citaat van: Hopmans op 16-07-2010  07:01 uBen je een liefhebber van goed Belgisch bier, en dat heb je een stel van die anti-ester en pro-extreem-bitterheid-maloten op je forum.

Dat ligt slechts aan je persoonlijke instelling, het kan ook én én zijn...
(ik ben bijvoorbeeld een liefhebber van Belgisch bier met alles erop en eraan, maar ook van andere bieren in hún hoedanigheid)

Hopmans

Citaat van: RobinB op 16-07-2010  09:03 uIk weet dat je zit te stoken, maar ik wil zeker wel lekkere esters in mijn Belgen!
 :brouwen:

Vriend, je leert me al goed kennen.  :proost2:

Hoe bevalt je opleiding in Limburg?
Is het nog een beetje te doen?
 :degroeten:

Jacques

Citaat van: Hopmans op 16-07-2010  07:01 uIk kan me het gevoel van Jacques wel een beetje voorstellen.
Ben je een liefhebber van goed Belgisch bier, en dat heb je
een stel van die anti-ester en pro-extreem-bitterheid-maloten op je forum.

Ik heb er niets op tegen dat de Belgische bieren met veel esters en kruiderij minder populair worden of minder gewaardeerd worden. Ieder zijn smaak. Ik veroordeel het dus niet!

Wat mij  wel verbaast is dat zo heftig ontkend wordt dat deze bieren veel minder populair worden op dit forum ten voordele van bittere en hoppige bieren.
De cijfertjes die Jan Willem te voorschijn heeft getoverd bevestigen dit beeld. Vooral de opkomst van de hoppige Amerikaanse bieren is gigantisch te noemen. Van 1,4% naar 18,8%, en dat in slechts 6 jaar tijd!
Een dergelijke toename is niet terug te vinden in de slijterijen. Maar wat nog niet is kan misschien komen. Mogelijk lopen de leden van dit forum voor de troepen vooruit...
Het zou wel de doodsteek kunnen zijn voor die kleine ambachtelijke brouwerijen zoals Brasserie A Vapeur te Pipiax. En dat zou ik toch wel heel jammer vinden. Immers de Belgische biercultuur gaat mij toch wel aan het hart.

korek

Citaat van: Jacques op 16-07-2010  17:26 uIk heb er niets op tegen dat de Belgische bieren met veel esters en kruiderij minder populair worden of minder gewaardeerd worden. Ieder zijn smaak. Ik veroordeel het dus niet!

Wat mij  wel verbaast is dat zo heftig ontkend wordt dat deze bieren veel minder populair worden op dit forum ten voordele van bittere en hoppige bieren.
De cijfertjes die Jan Willem te voorschijn heeft getoverd bevestigen dit beeld. Vooral de opkomst van de hoppige Amerikaanse bieren is gigantisch te noemen. Van 1,4% naar 18,8%, en dat in slechts 6 jaar tijd!
Een dergelijke toename is niet terug te vinden in de slijterijen. Maar wat nog niet is kan misschien komen. Mogelijk lopen de leden van dit forum voor de troepen vooruit...
Het zou wel de doodsteek kunnen zijn voor die kleine ambachtelijke brouwerijen zoals Brasserie A Vapeur te Pipiax. En dat zou ik toch wel heel jammer vinden. Immers de Belgische biercultuur gaat mij toch wel aan het hart.

Hier ben ik het mee eens, maar deze brouwerijtjes moeten natuurlijk geen rotzooi verkopen. En daarover ging in eerste instantie de discussie. Op de één of andere manier, zoals zo vaak hier, is het ontaard in een cijfertjes en procenten discussie.

Hopmans

Citaat van: Jacques op 16-07-2010  17:26 uHet zou wel de doodsteek kunnen zijn voor die kleine ambachtelijke brouwerijen zoals Brasserie A Vapeur te Pipiax.
En dat zou ik toch wel heel jammer vinden. Immers de Belgische biercultuur gaat mij toch wel aan het hart.
Ik denk dat het wel los loopt.
Waar hier de stout hoogtij viert, zijn er slijterijen die dat spul aan de straatstenen niet kwijt kunnen.

Als ik voor mezelf spreek: Ik lust alle biertypen, maar Belgische zijn gewoon het best.
Die Amerikaanse troep gaat na verloop van tijd stierlijk vervelen, en gelukkig is die hype alweer op zijn retour.
Deens is nu weer in.




EBC

Een paar reisjes naar Amerika en dan ga je toch snel uitgekeken raken op die hopmonsters... de dingen die wij maken zijn in vergelijking heel esterig.

En juist in Amerika zijn ze dol op Belgische bieren. Ze proberen het zelf ook te brouwen. Als je het over esters en hogere alcoholen hebt in Belgische bieren, dan moet je de Amerikaanse probeersels daar gaan proeven. Dan merk je snel hoe clean de echte Belgische bieren zijn.

Koel vergisten betekent helemaal niet dat je altijd esterloze bieren krijgt. Gistsoort, beluchting en de hoeveelheid toegevoegde gist zijn hierin zeer belangrijke factoren. De juiste mix van de vier levert goede bieren op.

korek

Citaat van: Hopmans op 16-07-2010  17:38 uIk denk dat het wel los loopt.
Waar hier de stout hoogtij viert, zijn er slijterijen die dat spul aan de straatstenen niet kwijt kunnen.

Als ik voor mezelf spreek: Ik lust alle biertypen, maar Belgische zijn gewoon het best.
Die Amerikaanse troep gaat na verloop van tijd stierlijk vervelen, en gelukkig is die hype alweer op zijn retour.
Deens is nu weer in.

Helemaal mee eens Hoppie, ik krijg die Amerikaanse troep niet door mijn keel!

Hopmans

Citaat van: korek op 16-07-2010  17:41 uHelemaal mee eens Hoppie, ik krijg die Amerikaanse troep niet door mijn keel!
Inderdaad, 5% Cascade of simcoe in je bier, en deze is al verknalt.
Ja kan beter een mooie pint Engels bier op tafel hebben staan.
Bitter, doch subtiel en complex.
Ik krijg nu alweer heimwee naar Devon.













korek

Helaas heb ik hier in deze uithoek weinig mogelijkheden om een Engels biertje te bemachtigen. Wel ben ik ± 21 jaar geleden in Zuid Engeland geweest, in de buurt van Stonehenge, wat me daar opviel waren de vele rotonden en bij bijna elke rotonde een kroeg. In één van deze kroegen heb ik toen enkele Barleywines gedronken en ook een paar van die kleine flesjes meegenomen, het merk weet ik niet meer maar wel dat ze heel bijzonder waren. Ik had nog nooit zoiets geproefd. Misschien ga ik er nog wel eens kijken of dit bier nog verkrijgbaar is!

Erick

Ach, als generaliseren en knuppels in hoenderhokken hier zo enorm gewaardeerd worden wil ik ook wel even schrijven dat ik die Belgische pisbieren nauwelijks door mijn strot krijg. Doe mijn maar een biertje met een beetje hop en zonder brouwfouten.  ;D

RobinB

Citaat van: Hopmans op 16-07-2010  17:21 uVriend, je leert me al goed kennen.  :proost2:

Hoe bevalt je opleiding in Limburg?
Is het nog een beetje te doen?
 :degroeten:

Zit er nog niet, gelukkig ook met al die vallende bomen daar! ;D
Per 1 sept pas :)

Citaat van: Jacques op 16-07-2010  17:26 uDe cijfertjes die Jan Willem te voorschijn heeft getoverd bevestigen dit beeld.
Niet voor de absolute cijfers.  >:D

Heb je al een atwoord op:
Citaat van: RobinB op 16-07-2010  07:59 uEen voorbeeldvraagje:
ik brouw het eerste jaar 50 Belgische bieren (lekker). Het jaar daarop brouw ik niet minder dan 100 Belgische bieren (wát toch lekker) en 1 andere. Het laatste jaar brouw ik maar liefst 200  Belgische bieren (tjongejonge wat enorm lekker!) en 5 anderen.

Is mijn waardering voor Belgisch bier nu toe- of afgenomen?
Waar blijkt dat uit?
???

Verlicht ons! :clownsmile:

Citaat van: korek op 16-07-2010  17:38 uOp de één of andere manier, zoals zo vaak hier, is het ontaard in een procenten discussie.

Inderdaad Korek, ik ben (in dit geval) ook niet voor die procenten! Dat Jacques het niet inziet he? ;D

Jacques

Citaat van: RobinB op 16-07-2010  18:31 uNiet voor de absolute cijfers.  >:D

Inderdaad Cor, ik ben (in dit geval) ook niet voor die procenten! Dat Jacques het niet inziet he? ;D

Als er eerst 100 bouwers met 10 brouwsels per jaar zijn die eerst voor 60% Belgische bieren brouwen en later 200 brouwers zijn die ook 10 brouwsels per jaar brouwen 40% Belgische bieren brouwen dan zijn er absoluut wel meer Belgische bieren gebrouwen (20 in getal) maar is de betekenis van de Belgische bieren voor die club van 200 brouwers veel minder geworden. En eigenlijk weet ik wel zeker dat jij dit ook weet...  :weetbeter:

Big Willem

Citaat van: Jacques op 16-07-2010  17:26 uIk heb er niets op tegen dat de Belgische bieren met veel esters en kruiderij minder populair worden of minder gewaardeerd worden.

Ik denk niet zo zeer dat de Belgische bieren minder gewaardeerd worden, dan dat er gewoon meer keus is om te brouwen. Het feit dat er (relatief genomen) minder Belgische bieren gebrouwen worden, betekent geenszins dat het Belgische bier niet (of minder) gewaardeerd word, enkel maar dat er verscheidener gebrouwen wordt.

RobinB

Citaat van: Jacques op 16-07-2010  18:57 umaar is de betekenis van de Belgische bieren voor die club van 200 brouwers veel minder geworden.

Wederom, uit die cijfers kan je de betekenis en waardering niet aflezen! Ik zou het dan ook nog interpreteren dat het animo voor Belgische bieren stabiel is gebleven.
Ook heb je mijn voorbeeldvraag nog niet beantwoord...

Citaat van: Big Willem op 16-07-2010  19:02 uHet feit dat er (relatief genomen) minder Belgische bieren gebrouwen worden, betekend geenszins dat het Belgische bier niet (of minder) gewaardeerd word, enkel maar dat er verscheidener gebrouwen word.

Helemaal mee eens!

korek

Citaat van: Big Willem op 16-07-2010  19:02 uIk denk niet zo zeer dat de Belgische bieren minder gewaardeerd worden, dan dat er gewoon meer keus is om te brouwen. Het feit dat er (relatief genomen) minder Belgische bieren gebrouwen worden, betekend geenszins dat het Belgische bier niet (of minder) gewaardeerd word, enkel maar dat er verscheidener gebrouwen word.

Dat de Belgische bieren niet minder gewaardeerd worden, staat buiten kijf. De keus is ons opgedrongen door een paar leden die met Amerikaanse hoppen gingen brouwen, deels door personen die daar verbleven en noodgewongen de lokale ingredienten moesten gebruiken en als je iets maar vaak genoeg drinkt ga je het lekker vinden, deels door volgelingen die het apart vinden om met ze mee te doen en zich dan willen profileren door hun werk te mengen met hun hobby. Dat moest verboden worden op dit hobbybrouwen forum.  :police:

Hopmans

Citaat van: Erick op 16-07-2010  18:20 uAch, als generaliseren en knuppels in hoenderhokken hier zo enorm gewaardeerd worden wil ik ook wel even schrijven dat ik die Belgische pisbieren nauwelijks door mijn strot krijg. Doe mijn maar een biertje met een beetje hop en zonder brouwfouten.  ;D
Dat is klare taal hi hi.
 ;D




De-Geert

Citaat van: EBC op 16-07-2010  17:40 uKoel vergisten betekent helemaal niet dat je altijd esterloze bieren krijgt. Gistsoort, beluchting en de hoeveelheid toegevoegde gist zijn hierin zeer belangrijke factoren. De juiste mix van de vier levert goede bieren op.
Tjongejonge, de wereld op z'n kop.

Ik ben het helemaal eens met Jasper!
Hoera!  :degroeten:


Hopmans

Ik ben het bijna altijd met Jasper eens.
Jasper is een coole gast met een nuchtere kijk op dingen.
Ik mag 'm graag.
 :duimop:

Erick

Ben ik nu echt de enige die denkt dat we redelijk off-topic (sorry voor the american term) zijn?
Kijk eens naar de titel...

Hopmans

We zijn inderdaad redelijk afgedwaald.

Hoe istie verder?
Is je avatar een foto van jezelf, of is het een ander persoon?




RobinB

Citaat van: Hopmans op 16-07-2010  19:32 uIk ben het bijna altijd met Jasper eens.

Ik ook wel vaak, maar soms moet je em wat prikkelen met tegengas! ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.