Mijn toekomstige moutopslag geurt

Gestart door Anton, 06-07-2010 22:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anton

Hallo Brouwbroeders en -zusters. Ik heb een vraag.

Onlangs bemachtigde ik een paar afsluitbare plastic 60 liter vaten. Mooi blauw met zwarte deksels. Ideaal om mout in te bewaren. De mout verpak ik altijd in 1, 2 of 3 kg zakken die ik dichtknoop.
Maar nu zat in deze vaten ooit zeep, werkplaatszeep, weliswaar met een sinaasschilgeurtje maar de zeepgeur is nog onmiskenbaar aanwezig.
Ëén vat staat al een half jaar buiten maar je blijft hem ruiken. Deze geur verdwijnt dus niet vanzelf.
Nu ben ik bang dat de mout de geur overneemt als ik die er in doe. Zou dat kunnen? ???

Hoe kan ik deze vaten 'ontgeuren'?
Iemand een idee?

Anton.

Big Willem

Tja.. als je voldoende soda hebt, zou je kunnen proberen om 60 liter water op te koken, dat in het vat te gieten en de soda in op lossen. Daarna een tijdje laten staan. Volgens mij moet dat de geur er wel uit trekken.

Anton

Ik weet het, ik heb er zelf ook aan gedacht. Maar eerlijk gezegd hoopte ik dat iemand een minder omslachtige methode kende. ;)

Jacques

Van chloorhoudende middelen is bekend dat deze geurtjes kunnen wegnemen.

Verder zou je kunnen proberen de vaten uit te stomen.

Als de geur sterk aanwezig blijft zou ik ze niet gebruiken voor de opslag van mout.

Hopmans

Ik heb zelf mijn nieuwe vat ontgeurt met azijn tegen de plastic geur, maar of dat helpt tegen zeep?
 :weetniet:

Misschien eerst chloor, en om dat weer weg te halen met soda.

 :denken:

Anton

Citaat van: Jacques op 06-07-2010  23:07 uVan chloorhoudende middelen is bekend dat deze geurtjes kunnen wegnemen.

Verder zou je kunnen proberen de vaten uit te stomen.

Als de geur sterk aanwezig blijft zou ik ze niet gebruiken voor de opslag van mout.

Dank Jaques, dat is te proberen.
Wat is een gangbaar en mogelijk afdoend chloorhoudend middel?

Anton

Citaat van: Hopmans op 06-07-2010  23:27 uIk heb zelf mijn nieuwe vat ontgeurt met azijn tegen de plastic geur, maar of dat helpt tegen zeep?
 :weetniet:

Misschien eerst chloor, en om dat weer weg te halen met soda.

 :denken:

Is zeker ook te proberen, bedankt. :idea:

Huub Krekels

Mijn vrouw had jaaaaren geleden een Tupperware-manie. Tijdens een van de bij ons gehouden party's, werd verteld dat men geuren die achterbleven in dit Tupperware-spul, kon verwijderen door daar een dag een modderpapje in te bewaren. Werkte ook nog. Daarna in de vaatwasser.

Maar ja wie heeft zo'n grote vaatwasser  ;D ;D ;D

Oscar

Citaat van: Anton op 06-07-2010  23:58 uWat is een gangbaar en mogelijk afdoend chloorhoudend middel?

Chloorbleek...


Jacques

Citaat van: Anton op 06-07-2010  23:58 uWat is een gangbaar en mogelijk afdoend chloorhoudend middel?

Inderdaad goedkoop bleekwater (niet van dat dik spul gebruiken want dat blijft aan de wanden plakken) of Chemipro Caustic.

EBC

Chemipro Caustic, vroeger stond het zelfs op het etiket, misschien nu nog wel...

ernie_

Inderdaad je kunt gewoon chloorbleekmiddel gebruiken, dit wordt ook in zwembaden gebruikt en bij kleine hoeveelheden kan het geen kwaad voor de gezondheid. Dus niet teveel en daarna heel goed uitspoelen.

Anton

Dank allemaal. Mede op advies van mijn vrouw gaan we het eerst eens proberen met soda. Zo'n 5 liter en dan maar rollebollen met dat vat. ;)
Mocht dat niet werken dan kunnen we chloor of chemipro proberen.
Jullie horen nader.

Anton

Inmiddels kan ik mededelen dat ik met succes de geuren verjaagd heb.
En wel op een heel onorthdoxe wijze.
Ik heb de vaten gevuld met 20 liter water met daarin 'n halve kilo aktieve kool, nog overgehouden van mijn stookperiode.
De vaten lagen buiten en werden elke dag gekanteld. Dit had ik ook al gedaan met alleen water erin, maar zonder resultaat.
Nu echter voelde de binnenkant glibberig aan. Ik heb de vaten leeggemaakt en met een spons schoongemaakt.
Alle geur is nu verdwenen. :hoera:

SeekingBeer

Gefeliciteerd, ik ben nog steeds bezig met een plastic vat waarin kerrie gezeten heeft.

Vijf liter dunne bleek geeft wel verlichting maar je blijft het flink ruiken, nu staat er drie liter schoonmaakazijn in.

Maar kerrie is net als zeep ook vrij vettig dus zo'n aanval met actieve kool kan misschien best werken, maar ja het blijft natuurlijk een plastic vat en plastic is ook het meest geliefde wegwerp product in onze wereld.

Waar het in mijn kerrie geval om gaat is de stomer te vermijden en natuurlijk de observatie van Anton:

CiteerNu echter voelde de binnenkant glibberig aan.

aldo

Ik heb laatst de verpakking van vlees voor de bbq in me koelbox laten zitten :(
Het gevolg, lijklucht die niet weg te krijgen was met cloor,soda enz.
Uiteindelijk kreeg ik het advies er een stuk oud brood in te doen... en hoppa weer een frisse koelbox...misschien werkt dit ook voor je vaten

Hopmans

Citaat van: aldo op 27-07-2010  00:26 uIk heb laatst de verpakking van vlees voor de bbq in me koelbox laten zitten :(
Dit doet me een beetje denken aan de mythbusters.
Is een auto nog te verkopen als er 3 dode varkens in hebben gezeten nadat de
auto 3 maanden lang is opgeslagen in een container onder de Californische zon.

Ieder los onderdeeltje moest in een organisch oplossend schoonmaakmiddel.


Adrianus Tripel

Hou wel rekening met de classificatie van de vaatjes. Vaak zijn de blauwe vaatjes met zwart deksel gemaakt van recycle-materiaal. Hier kunnen na verloop van tijd nog allerlei vervelende stofjes uit defuderen. Gebruik dus alleen maar spullen welke geschikt zijn voor levensmiddelen.

Groetjes
Ad

Anton

Inderdaad zijn dit die blauwe vaatjes met zwarte deksels. Maar alle mout bewaar ik in gesloten plastic zakken van 1, 2 of 3kg. Het ging me erom dat ik geen vreemde geuren aan mijn mout zou krijgen.
Een soortgelijk vat gebruik ik al 20 jaar zonder probleem.
Of een niet-voedselveilig vat stofjes afgeeft is niet zo belangrijk omdat het mout toch nog in "voedselveilig" plastic (diepvrieszakken) verpakt zit.

Citaat van: aldo op 27-07-2010  00:26 uIk heb laatst de verpakking van vlees voor de bbq in me koelbox laten zitten :(
Het gevolg, lijklucht die niet weg te krijgen was met cloor,soda enz.
Uiteindelijk kreeg ik het advies er een stuk oud brood in te doen... en hoppa weer een frisse koelbox...misschien werkt dit ook voor je vaten
Werkt dat echt? Wat een eenvoudige oplossing.
Had ik dat maar geweten. Ik heb laatst een hele koelkast, gekregen van de buren weggedaan. Ze hadden er voor de vakantie vlees ingedaan en na de vakantie ontdekt dat de stekker er niet in zat. Wat stonk dat ding. :(

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.