HERMS China (Rumour)

Gestart door rumour, 22-06-2010 16:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rumour

De Keukenbrouwerij heeft toch al gauw bijna een half jaar dienst gedaan, toen was het alweer tijd om de capaciteit uit te breiden. Ik ben begonnen aan het bouwen van een HERMS en, ondanks dat ik er al een paar keer mee gebrouwen heb, is deze nog ver van af. Ik heb er zoveel mogelijk de prijzen van de materialen bij gezet zodat jullie een beetje kunnen vergelijken. De opstelling heeft geen enkele wow-factor, maar hij functioneert naar behoren. Ik brouw op electriciteit omdat ik iets moet hebben wat beschikbaar is. Ik ben de taal niet vaardig om mijn gastank te laten vullen, daarnaast vond ik het ook wel een uitdaging om het op stroom te doen.

De gegevens:

  • Brouwketel: RVS, 98 ltr (22eu)
  • Warm water ketel (HLT): RVS pan, 20ltr (dezelfde uit de keukenbrouwerij) (65eu)
  • Warmte-element: 2500Watt U-vorm boilerelement (2,50eu/stuk) (nog een 2500Watt en 3x15000Watt (1,50eu/stuk) op standby, maar die worden niet gebruikt omdat de stoppen er dan uit springen)
  • Pomp: magnetic pump MP-20R (20L/min, heeft wel wat weg van een Iwaki toch?) (31eu)
  • Slangen: HDPE slangen met RVS huls, 1 meter per stuk (1eu/stuk)
  • Koppelstukken rond pomp: RVS 304 1/2" (12eu totaal), aansluiting op pomp is 18mm siliconen (2,75eu/m)
  • Warmtepijp: witte pijp is hittebestendig PPR, is de gangbare warm waterleiding van China (eenvoudiger te monteren en veel goedkoper dan koper) (19eu/4m, incl levensgevaarlijk smeltapparaat)
  • Gistton: 2x60L RVS 304 gistton, dubbelwandig met isolatie (40eu/stuk)
  • Water: 3x19ltr watertanks (6eu/stuk) (incl. steekkar! (10eu))
  • Schrootmolen: normale schrootmolen, zonder automatisering (dus mét blaren), output is gelijk aan input (meer zweet is meer schroot) (5eu)
  • Brouwprogramma: BrouwHulp (gratis  :groots:)


Het zal jullie in de volgende foto's opvallen dat er veel verschillen zijn met een gangbare Nederlandse/Belgische opstelling. Het een en ander is vooral ingegeven door de beschikbaarheid van materialen, veel materiaal is ook in het vertalen kwijtgeraakt (ik kon soms niet zoeken op internet wat ik moest hebben omdat ik het Chinees er niet voor kon vinden :nut:) of is gewoonweg niet te krijgen. Je moet je ook voorstellen dat er geen mensen zijn die hier thuis brouwen zoals in Nederland en er geen enkele winkel is die brouwspullen verkoopt. En als deze brouwspullen verkoopt, dan is dat geheel toevallig. Het was vaak meer een kwestie van 'hit & miss' dan een weloverwogen keuze. Leuk weetje: behalve de watertanks, steekkar, brouwketel en gisttonnen is alles via de koerier besteld over - hemelsbreed gezien - enkele duizenden kilometers: van Hong Kong tot Noord-China.

Het was bijvoorbeeld goedkoper om 4meter PPR pijp in stukken van 1meter te laten zagen en 2000km in het vliegtuig te stoppen dan ze bij mij op de hoek zelf te kopen. De 5L vaatjes worden verkocht door een bedrijf wat toevallig bij mij om de hoek zat, dus daar ben ik even wezen neuzen. Ik kon ze kopen, maar dan wel minimaal 4000stuks tegelijk. Ik heb nu een Chinees gevonden die bier uit 5L party kegs lekkerder vind en ze voor 1eu omspoelt en opstuurt. En dan zit er ook nog een rubberen stop in ook. Hij heeft zo'n dorst dat ik een aanvoer van 1 ton per 3 dagen kan hebben...


Een overzichtsfoto van de opstelling, de brouwruimte (op de 3e verdieping) aan het begin van het brouwproces


Tijdens het opbouwen van de HERMS het verzamelen van het materiaal. Deze dag een 15 platen RVS warmtewisselaar (20eu), een 3amp PID controller (7eu), sjorband voor het vastzetten van de watertanks op de steekkar (1eu) en een uiteinde van een HDPE slang


De brouwketel en gisttonnen, de volgende dag omgeruild voor exemplaren zonder kraantje


De hoofdpomp


Wat RVS koppelspul voor rond de pomp


4x1mtr PPR pijp en nog oude RVS slangen (ze werkten niet prettig dus ik heb ze vervangen door slappere varianten)


Het samensmelten van het PPR voor een terugloopfilter. Dat smeltapparaatje wordt zo'n 300gr, valt om de haverklap volledig om en uit elkaar  :nut:


Het terugloopfilter, om het wort vanuit de HLT niet te hard op het graan te laten stromen. Filter staat op het graanbed en onder water


De watertruck (kraanwater is hier niet te drinken, een bergbron is 15 min lopen)


Door de mangel, met het handje (10kg is ruim 1uur draaien...)


De dubbele bodem van 1mm dik RVS 304 met 6mm gaten, wordt bedekt met een doek om te dienen als filter. Aanzuiging is te zien


Brouwketel, inclusief terugloopfilter, dubbele bodem, filterdoek en aanzuiging


Tijdens het brouwen


De warm watertank (HLT). Het verwarmingselement is geschakeld met een dual temperature PID controller (om verschillen tussen PID's/PT100's etc niet te hebben), de temperatuursensor is bevestigd aan een aquariumpompje (lees: roerwerk) (4eu), wort passeert door de warmtewisselaar en een tweede aquariumpompje zorgt voor genoeg tegenstroom. Ik heb 50ltr water zo'n 40minuten later op 60 ºC. Ik heb het nog niet echt uitvoerig getest en gemeten; het was afdoende voor mij. Dit is nog een oude opstelling met een oude PID en 3x1500watt elementen, hierboven de huidige opstelling


Spoelen. Ik heb hier nu een extra slang en kraan voor tussen gezet. Water uit de HLT gebruik ik om te spoelen


En nog een wijze les: een PID van 3amp kan géén 15amp trekken. En zonder aarding is dat natuurlijk: brand. Ik stond ernaast gelukkig. De PID van nu is 30amp, maar ook deze loopt al mank. (:police: ik weet 't: er staat 10amp op de PID, maar een sticker is maar gewoon een sticker. Het ging hierbij om het (verbrande) koekje en niet het trommeltje..)



De aanpassingen die momenteel gaande zijn, zijn het gecontroleerd vergisten van het wort (zie hier) en het bouwen van een control panel. 16amp uit het stopcontact loopt over tafel, de PID staat dicht bij het water en produceert geregeld rook waar dat niet zou moeten (extra SSR opzet nodig ) en het staat allemaal los. Ook wil ik er nog een extra slang tussen hebben om een eigen slang voor het spoelen te hebben en wellicht het wort en spoelwater te kunnen mixen. Vooral voor de opzet moet iets semi-permanent op gevonden worden. De vergisting en botteling vinden ook hier plaats, anders had ik de pomp al lang vast aan tafel gebout. Het dakterras en de stereo staan er niet op, maar je kunt ervan uitgaan dat er ook aan de ontspanning is gedacht.  

De-Geert

Dus je legt je platenwarmtewisselaar gewoon in een waterbad. Geen gek idee.  :idea:

rumour

Citaat van: De-Geert op 22-06-2010  16:12 uDus je legt je platenwarmtewisselaar gewoon in een waterbad. Geen gek idee.  :idea:


Het scheelt je ook nog eens het rondbuigen van een paar meter koper en (volgens mij) altijd geklooi of je wel voldoende warmteoverdracht hebt. Ik heb een verschil van soms onder de 1 ºC bij mijn 63 ºC rust waarbij de PID de HLT tot op 0,1 ºC op temperatuur houdt. Ik ben echt een fan van die kleine aquariumpompjes; een simpeler roerwerk is er niet! Goedkoper in ieder geval zeker niet...

De platenwarmtewisselaar is van RVS, dus je kunt 'm prima in je HLT leggen. Ik heb de wisselaar gekocht bij een bedrijf die ze op bestelling aan elkaar laste en je betaalde per plaat. Ik heb even bij Brouwmarkt gespiekt en daar een 'veiligheidsfactor' (lees: China-factor) overheen gegooid. Tijdens spoelen en filteren wordt de wisselaar door de hevelwerking grotendeels leeggezogen, dat was een aangename verrassing.

PietO

Roemer,
als ik het goed zie, moet je de hevel aanzuigen om rond te kunnen pompen; ik neem aan dat dit gebeurt door de slang van de warmtewisselaar los te koppelen de pomp aan te zuigen. Ik zou dan om de rondpomp snelheid te regelen, de kraan op de uitgang zetten van de pomp en niet de ingang.

Verder erg leuk met de maischzak; wordt hier niet veel gedaan maar in China moet je wel wat. Succes gewenst met de PID-regelaar.

rumour

Citaat van: PietO op 23-06-2010  01:07 uRoemer,
als ik het goed zie, moet je de hevel aanzuigen om rond te kunnen pompen; ik neem aan dat dit gebeurt door de slang van de warmtewisselaar los te koppelen de pomp aan te zuigen. Ik zou dan om de rondpomp snelheid te regelen, de kraan op de uitgang zetten van de pomp en niet de ingang.

Dag Piet,

Ik zuig meestal de slang aan na de warmtewisselaar aan de kant van het PPR terugloopfilter. Voor de pomp is het voldoende om de pompkamer te vullen met vloeistof waarna hij opstart en blijft pompen. Het maakt dus weinig verschil of je net na de pomp of net na de warmtewisselaar aanzuigt, maar na de warmtewisselaar kun je er een stuk beter bij en heb je voldoende tijd om je mond weg te halen. Als er water door de pomp uit de slang wordt gepompt sluit ik deze af met de kraan voor de pomp (gewoon met een draaiende pomp) zodat er geen lucht bij de aanzuiging komt en er voldoende vloeistof in de slangen en de pomp blijven zitten. Ik kan dan op mijn gemak de aansluiting weer vastdraaien.

Eigenlijk is het met 1 keer zuigen gebeurd en komt er na 2-3 seconden een constante stroom water uit. De snelheid is prima te regelen met de kraan voor de pomp (de reden waarom ik de kraan daar heb geplaatst is zodat ik tijdens het aanzuigen niet ook water door de pomp hoef te zuigen voordat ik 'm kan afsluiten). De reden om een kraan na de pomp te installeren zal zijn omdat ik de retourwort tijdens spoelen en filteren zou willen regelen als er ook wort in de gistton loopt (die dan tijdelijk dienst doet als opvangvat). Ik heb niet gemerkt dat het plaatsen van de kraan voor de pomp de pomp hindert, verder is de stroomsnelheid te regelen van volle kracht tot bijna druppelend.

RobinB

Het is natuurlijk roeien met de riemen die je hebt, maar heb je ook goed gelet op de voedselveiligheid van de gebruikte materialen?
Die RVS/HDPE slang en PP (P?) buis vertrouw ik wel, maar de Iwaki-look-a-like-pomp (Resun?) en de aquariumpompjes minder...

Ik ben in NL nog geen aquariumpompje tegen gekomen die én voedselveilig én gecertificeerd bij die temperaturen >60 ºC zijn?
Ook de iwaki-achtige, als dat een Resun is, zou die niet gecertificeerd zijn >60 ºC (althans volgens bronnen in NL)

Pomp je ook nog warm water uit je warmwatervat naar je maischvat om te spoelen?

rumour

Citaat van: RobinB op 24-06-2010  11:19 uHet is natuurlijk roeien met de riemen die je hebt, maar heb je ook goed gelet op de voedselveiligheid van de gebruikte materialen?
Die RVS/HDPE slang en PP (P?) buis vertrouw ik wel, maar de Iwaki-look-a-like-pomp (Resun?) en de aquariumpompjes minder...

Ik ben in NL nog geen aquariumpompje tegen gekomen die én voedselveilig én gecertificeerd bij die temperaturen >60 ºC zijn?
Ook de iwaki-achtige, als dat een Resun is, zou die niet gecertificeerd zijn >60 ºC (althans volgens bronnen in NL)

Pomp je ook nog warm water uit je warmwatervat naar je maischvat om te spoelen?

Daar heb je een heel goed puntje...  :-\

Voor wat betreft die RVS/HDPE slangen en PP-R pijpen: daarvan ben ik zeker dat het tot 90 ºC geen probleem is. Het wordt hier doorgaans overal gebruikt als warm waterleiding en is ook als zodanig gecertificeerd. Bij de pomp en aquariumpompjes is het een wat ander verhaal. Daarnaast moet je natuurlijk wel bedenken dat ze in Europa zeggen dat het niet geschikt is voor die temperaturen tenzij ze het absoluut zeker weten. Liever het zekere voor het onzekere dan 3 pompjes verkopen aan een (rare) hobbybrouwer, niet waar?

De hoofdpomp heb ik uitgezocht omdat deze ook gebruikt werd in de chemische en voedselverwerkende industrie. Het plastic wat contact maakt met het hete water is van glasvezel versterkt polypropyleen. Zie verder de onderstaande plofprent voor wat meer informatie. Ik ben er daarom van uit gegaan dat het voor thuisbrouwen ook wel geschikt was.

Bij de aquariumpompjes heb ik eigenlijk niet zo nagedacht over voedselveiligheid en de temperatuur. Aangezien ik warm water gebruik van de warmwatertank om te spoelen moet ik eens goed kijken of de aquariumpompjes eens vervangen moeten worden door een ander exemplaar. Nog bedankt voor de tip!




RobinB

Citaat van: rumour op 24-06-2010  12:13 uDe hoofdpomp heb ik uitgezocht omdat deze ook gebruikt werd in de chemische en voedselverwerkende industrie. Het plastic wat contact maakt met het hete water is van glasvezel versterkt polypropyleen. Zie verder de onderstaande plofprent voor wat meer informatie. Ik ben er daarom van uit gegaan dat het voor thuisbrouwen ook wel geschikt was.

Dat is erg mooi inderdaad! :duimop:
Dat zijn Iwaki's ook, dus dat zit dan wel goed.

Is het bijna een exacte kopie van de Iwaki... Biedt misschien ook meer perspectieven voor aanstaande Resun-HERMsers in NL?
:)

rumour

Citaat van: RobinB op 24-06-2010  12:33 uDat is erg mooi inderdaad! :duimop:
Dat zijn Iwaki's ook, dus dat zit dan wel goed.

Is het bijna een exacte kopie van de Iwaki... Biedt misschien ook meer perspectieven voor aanstaande Resun-HERMsers in NL?
:)

Wat doen die Iwaki pompen eigenlijk qua prijs? Ik kon mijn pomp voor een mooie prijs kopen, maar ik kan me voorstellen dat er tijdens transport naar Europa flink wat 'waardevermeerding' plaats vindt... Het is ook een tijd onderweg natuurlijk, laten we dat niet vergeten.

RobinB

Een MD-20 kostte mij via ebay/marktplaats "slechts" €90,-.
Nieuw zijn ze veel duurder, dacht in de orde van €200-300 ?

rumour

Citaat van: RobinB op 24-06-2010  12:47 uEen MD-20 kostte mij via ebay/marktplaats "slechts" €90,-.
Nieuw zijn ze veel duurder, dacht in de orde van €200-300 ?

 :o :o  Ik heb het even voor je opgezocht: hier wisselt de import (uit Japan, dus) Iwaki MD-20 voor amper 30 euro van eigenaar...

Ik weet dat bij mensen de schoorsteen moet roken en dat het waarschijnlijk een laag volume item is, maar om dan de prijs x10 te doen  :weetniet:


EDIT: idee! Aquariumpompjes eruit, extra Iwaki erin.



rumour

Van het weekend had ik een brouwassistent die wel eens aan de kokende ketel wilde staan. Ik heb 'm eerst meegenomen naar de Tsingtao Brewery voor een kleine rondleiding langs het echte werk voordat we de volgende dag zelf aan de slag gingen. Hieronder wat foto's.

De Tsingtao Brewery in Qingdao


Het storten van de mout


Tijdens het brouwproces


Het afwegen van de verschillende hoppen (hop uit China, Saaz en Mittelfruh dit keer)


Overhevelen naar het gistvat na koelen


Het instellen van het koelsysteem voor het gistvat (en nog eens checken om problemen te voorkomen  ::))


Het proosten op en na een succesvol dagje brouwen


De-Geert

Altijd leuk, foto's van een brouwdag.

Adrie

Leuke foto's. En mooi gistingsvat!

rumour

Citaat van: Adrie op 22-09-2010  09:50 uLeuke foto's. En mooi gistingsvat!

Ik heb d'r zelfs 2 (en beiden tegelijk aan te sluiten op het koelsysteem)  ;D

Het lijkt een kleintje, maar hij heeft een maximale dorst van 50 ltr.

Gerb

Heel leuk! Heb je wel eens geprobeerd om zonder filterdoek te filteren? Als je een uur of anderhalf circuleert zou het wort helder moeten zijn, ook bij deze gaatjesgrootte.
Smaken deze Chinese hoppen wel goed?

Ik wist dat Chinezen niet zo groot zijn, maar is dat niet een heel laag raampje?

rumour

Citaat van: Gerb op 22-09-2010  11:11 uHeel leuk! Heb je wel eens geprobeerd om zonder filterdoek te filteren? Als je een uur of anderhalf circuleert zou het wort helder moeten zijn, ook bij deze gaatjesgrootte.
Smaken deze Chinese hoppen wel goed?

Ik wist dat Chinezen niet zo groot zijn, maar is dat niet een heel laag raampje?

mijn gaatjes in de dubbele bodem zijn 6mm diameter. Kleinere boortjes braken allemaal af tijdens het boren en zelfs van de 6 mm boortjes heb ik er 4 versleten. Ik gebruik het filterdoek om de gaatjes wat kleiner van formaat te krijgen zodat niet een deel van de gerst stroomopwaarts raakt in de pomp of platenwisselaar. En met zo'n filterdoek til je vrij gemakkelijk in 1 beweging al je graan eruit en hou je een schone ketel over.

De Chinese hop is een bitterhop en wat dat betreft doet 'ie prima z'n functie. Ik ben ook niet zo gekeurd om te kunnen zeggen of het goed of fout is. Kan wel een zak van 5 kg regelen voor je/gilde als je interesse hebt? Het stekje van de hopplant die ik had meegenomen van de brouwerij slaat ook aan zag ik vandaag.

Het is een heel laag raampje :pan: met een nog lagere dakgoot, maar wel naar een perfect terras...

 

Gerb

6 mm is inderdaad ook wel vrij grof. Je bedoelt dat je de Saaz en Tettnanger voor bitteren gebruikt? Het is een erg aardig aanbod om 5 kg op te sturen, maar ik ben maar een kleinverbruiker. Het had misschien leuk geweest om dit tijdens de hobbybrouwdag in Oss te verdelen. Chinese Saaz klinkt wel grappig.

Caspar

Ik zou het ook wel leuk vinden om Chinese hop uit te proberen... de prijs is sowieso veel lager dan hier in Nederland. Kunnen jullie je Graham Sanders nog herinneren van Craftbrewer Radio. Toen hij Chinese hop importeerde is er zo'n heftige rel geweest in Australie dat ie gekapt is met z'n podcast :o .

Edgar

Mooi verhaal ja, van Sanders. Moet gezegd dat de pellets er op bovenstaande foto wel vrij bruin uitzien. Wat vind je zelf van de kwaliteit Rumour?

rumour

Citaat van: Edgar op 22-09-2010  13:17 uMooi verhaal ja, van Sanders. Moet gezegd dat de pellets er op bovenstaande foto wel vrij bruin uitzien. Wat vind je zelf van de kwaliteit Rumour?

Ik gebruik van mijn leverancier alleen de Chinese bitterhop en voor mij bittert deze goed. Ik kan ze wel een beetje vergelijken met de Fuggles die ik ook gebruik. Ik gebruik ze in bijna al mijn bieren als bitterhop, maar dat komt ook omdat ik er zoveel van heb. Soms bitter ik met een ander hop en daar komt dan een andere smaak uit. Maar goed, ieder hop heeft natuurlijk z'n eigen karakteristieken en smaakprofiel.
De leverancier heeft ook Saaz etc, maar deze zijn geïmporteerd en ook alleen verkrijgbaar in zakken van 5 kg per stuk. Ik probeer dus mijn hoppen via NL in te kopen. 

Op de onderstaande foto zie je hoe ze waren toen ze zijn aangeleverd, vers uit de zak. Ik heb ze daarna in ziplocks gedaan waarna er een paar zakken de diepvries in zijn verdwenen. Volgens het testrapport (zie bijlage) is de hop verwerkt op september 2008. Ze zijn inderdaad wel wat bruiner dan de andere hoppen die ik gebruik (maar ook daar zit wel kleurverschil tussen).



 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.