ONK 10 C2 - Maibock - Richard Spierdijk

Gestart door spierdijkr, 13-06-2010 19:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

spierdijkr

Hallo allen,

Hierbij het recept van de Maibock waarmee ik de 2e prijs won in de 'koningsklasse' tijdens het ONK 2010 met 94 punten.

Commentaar Jury: Mag iets moutiger. Volgende keer iets dikker beslag, dan wordt ie perfect.

Recept is voor 15 Liter

MOUT:
Pilsmout           :           3.60 kg
Munichmout      :           1.00 kg

HOP:
Cascade pellet   :           12 g / 75 minuten - tegelijk toegevoegd
Verse Saaz       :           16 g / 75 minuten - tegelijk toegevoegd
Verse Saaz       :           25 g / 15 minuten - tegelijk toegevoegd

WATER:
Mijdrechts water (= erg zacht)
Maischwater : 15 L
Spoelwater : 12 L

GIST:
2 zakjes S-23 Lager Gist (Gehydrateerd in 2 Plato 100 ml oplossing)

Maischen:

63 graden / 75 minuten
72 graden / 20 minuten
78 graden / 5 minuten
 
KOKEN:
90 minuten

HOOFDGISTING
14 dagen bij 10-12 graden

LAGERING
3 weken lageren bij 8-10 graden

SG: 1.069
FG: 1.015

BOTTELEN:
Suiker:
+/- 0.6 gram per 33cl flesje (+/- 1.8gr/L)
Kook 110ml en voeg daar 30 gram suiker aan toe.
Na 10 minuten koken is de hoeveelheid +/- 100 ml =>0.3g/ml
Bij het bottelen met een pipet 2ml in elk flesje => 0.6g/fles.
2 weken op kamer temperatuur laten rijpen. CO2 is dan perfect.

Niet al te ingewikkeld, toch?

Proost!

Jacques

Hoi Richard,

Ook jij hartelijk dank voor het plaatsen van het recept.

Ik heb nog een paar vragen om het recept wat completer te krijgen. We willen graag het naadje van de kous weten...

Hoeveel maischwater en hoeveel spoelwater heb je gebruikt?
Wanneer heb je tijdens het koken de hop toegevoegd? Heb je alle hop in één keer toegevoegd of in gedeelten?
Ik neem aan dat je korrelgist gebruikt hebt. Weet je welk merk dat geweest is. Was dat toevallig de lager gist van Brewferm?
Hoeveel gist heb je toegevoegd?
Wat was je begin SG en wat was je eind SG?


spierdijkr

De gevraagde aanvulllingen op het recept (en deels het brouwprocess... 'k dacht dat dit over recepten ging  :weetniet:) boven in het recept toegevoegd.

Aan een ieder die dit gaat brouwen: laat ajb ff weten, vind ik leuk

 :biersmile:

Jacques

Hoi Richard,

Dank voor je aanvullingen.

Het gaat ook over recepten...

Dit soort informatie is van belang als je een recept wilt gaan nabrouwen.
In de loop der jaren is hetgeen wat vermeld wordt bij een recept steeds meer uitgebreid.

De hoeveelheid gist die je toevoegt bepaalt voor een groot stuk het verloop van de vergisting en is daarom relevant.
Je schrijft dat je gehydrateerd hebt met 100 ml oplossing van 2 Plato. Bedoel je dat moutextract gebruikt hebt? Of was het opgeloste kristalsuiker?


spierdijkr

Jacques,

De gist is gehydrateerd in water met kristalsuiker. Oplossing is eerst gekookt en afgekoeld tot 20 graden voordat de gist erbij gaat.

RobinB

Hoi Richard,

Wat waren de alfazuren van de genoemde hoppen?
En wat is de berekende bitterheid van het bier?

spierdijkr

Sorry voor de late reactie.

Hierbij de alfa-zuren voor de gebruikte hops en de berekende bitterheid (tinseth):

Cascade 6.6
Saaz 3.5

Bitterheid volgens Tinseth : 28.5


EBC

Het mag niet van JWVG, maar ik zeg het toch  :P

Leuk dat je een prijs gewonnen hebt, jammer van het commentaar: "Volgende keer iets dikker beslag, dan wordt ie perfect".

Wat gaat dat dan opleveren? Het is weer een opmerking uit de jaren stillekes.


JWVG

Jasper, doe niet zo gek joh, ik ben het helemaal met je eens! :biersmile: Het commentaar dat je krijgt mbt verbeteren van recepten (zoals dit) is vaak inderdaad totaal niet relevant. Al was het maar omdat je meestal het recept er helemaal niet bij geeft.

 :degroeten: Jw.

Hopmans

Citaat van: JWVG op 29-07-2010  20:07 uJasper, doe niet zo gek joh, ik ben het helemaal met je eens! :biersmile:
Dat werd een keertje tijd!
Geintje vriend.

Richard, gefeliciteerd met deze fantastische prestatie.


EBC

Haha, prima JW!

Toch vind ik 1,8 gram bottelsuiker per liter wel heel erg weinig...

JWVG

Citaat van: EBC op 29-07-2010  20:15 uToch vind ik 1,8 gram bottelsuiker per liter wel heel erg weinig...

Misschien is het bier nog een ietsiepietsie doorgegist in de fles? Zo ontzaglijk laag was het eind SG nou ook weer niet. Soms pakt het gewoon mooi uit.

 :degroeten: JW.

spierdijkr

Even over de suiker in de flesjes...

Mijn ervaring met S-23 is dat niet heel veel suiker nodig is.

Mijn standaard toevoeging bij hogere gisten is ± 3 gram/liter, dat wil zeggen  ± 1 gram per flesje van 33cl. Ik heb dit geprobeerd met twee voorgaande brouwsels (1x pils, 1 x bockbier) waarbij ik S-23 heb gebruikt, en dit resulteerde in veel schuim na verloop van tijd (± 3 mnd na bottelen), te veel mag je wel zeggen, maar het komt niet uit de flesjes zetten bij het openen. Hierbij hebben de flesjes op kamertemperatuur gestaan. Ik denk dat dit ervoor zorgt dat de gist behoorlijk actief is.

Bij de maibock heb ik daarom maar 0.6 gram (zie hieronder) per flesjs toegevoegd (= 1.8 per liter), en het resultaat is perfect. Flesje openen, inschenken en geen overtallig schuim, maar netjes 2 tot 3 cm. Bij de twee voorgenoemde bieren is voorzichtig inschenken geboden om geen overtallig schuim te laten ontstaan. Voortaan ga ik dit hanteren als ik S-23 gebruik.

Voor het toevoegen van de suiker in de flesjes gebruik ik de volgende methode:

- 30 gram in +/-110 ml water aan de kook brengen in erlenmeyer (250ml), 10 min. laten koken, en na afkoeling (tot 20 graden) is ± 100ml over.
- Per ml heb je dus 0.3gr suiker (30gr:100ml). Met een pipet doe ik 2 ml in de flesjes, dus dit komt overeen met 0.6gr suiker per flesje van 33 cl, en dit komt weer overeen met 1.8gr per liter.
Let op! men weet dat een oplossing van 30 gram in 100ml overeenkomt met een verhouding van 3 gram per liter, maar dit is slechts het suiker gehalte van het water en niet dat van wat er in het bier gaat...

Nogmaals, dit is mijn ervaring met S-23. Heeft iemand andere ervaringen of, wellicht, methoden om het CO2 gehalte op een goed peil te brengen, dan hoor ik dat graag.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.