ONK 10 V3 - Stoombier - Dodo

Gestart door jurgenfd, 10-06-2010 23:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jurgenfd

Het doel was om een eenvoudig lokaal biertje te maken zonder poespas. De hop heb ik de kinderen laten plukken rondom het kerkhof in Schijndel. De vergisting is gewoon in de garage gebeurd tijdens een periode geschikt voor de wat lagere lager temperaturen dus niet met mijn klimaatkast. Ik was vooral benieuwd of ik het kerkhofhop vaker zou kunnen gaan gebruiken in mijn bier. Schijndel is al sinds 1400 bekend van de hopteelt volgens dit opgravingsrapport uit 2006 van een vergaan hopveld.  Onze terrastuin is er in de zomer volledig mee aangeplant :).

In vergelijking met wat de BJCP 2008 guidelines voorschrijft voor de 7B California Common (Steambeer) heeft deze hop wat minder citrus aroma omdat het Schijndelse hop natuurlijk geen Cascade is. Wel een goede aroma hop denk ik. Het bier is ietwat fruitiger door de wat hoger hoofdvergistingstemperatuur?
Het recept staat zoals gebruikelijk bij de gedetailleerde recepten hier en hieronder.

Er waren 18 ingestuurde bieren in de Vrije (V) categorie op het ONK 2010. Het stoombier won de derde prijs.

De bovenstaande tekst is afkomstig van mijn 'Assortiment'.

Van de keurmeesters:
CiteerTe licht voor een Steam bier. Gebruik meer donkere mout. Ook wat aan de zoete kant voor het type. Wellicht droog gehopt?
Prettige hopgeur. Mooie bitterheid in hoofd en bijsmaak. (Hop heeft eeuwigheids waarde ?)

Je zou het bier ook als bitter blond kunnen insturen. Een terechte derde plaats!

Van mijn website:





En wat screenshots van hoe het er in Beersmith eruit ziet:





En als laatste het etiketje:



Jacques

Hoi Jurgen,

Bedankt voor het plaatsen van het recept.

Je gebruikt BeerSmith, er zullen denk ik niet zo veel anderen hier op het forum zijn die dit programma ook gebruiken.

Ik heb nog even een vraag over de gebruikte gist. Je geeft aan 2 zakjes SafAle S-23 te hebben gebruikt. Heb je de gist zo over het wort gestrooid of heb er nog een andere handeling mee gedaan?

Bij welke temperaturen heb je vergist en gelagerd?

Het is overigens leuk om te zien dat dit jaar zo veel bieren met korrelgisten in de prijzen zijn gevallen.

jurgenfd

Citaat van: Jacques op 10-06-2010  23:34 uIk heb nog even een vraag over de gebruikte gist. Je geeft aan 2 zakjes SafAle S-23 te hebben gebruikt. Heb je de gist zo over het wort gestrooid of heb er nog een andere handeling mee gedaan?
Ja, gewoon over het wort gestrooid zonder het netjes eerst te hydrateren of zo. Gewoon het risico op infecties verminderen. Pas op, ik heb maar 15 liter van het stoombier gemaakt. Het recept is van mijn hele brouwsel van 45 liter. Ik denk dus dat ik 2 pakjes S-23 voor 15 liter gebruikte.

Citaat van: Jacques op 10-06-2010  23:34 uBij welke temperaturen heb je vergist en gelagerd?

 3 dagen op 17 graden
31 op 13
60 op  4

Maar met veel variatie omdat het niet in de klimaatkast was.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.