ONK 10 C3 - India Pale Ale - VEMP

Gestart door VEMP, 08-06-2010 09:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VEMP

Voor dit bier kreeg ik 93 punten met als opmerking:
Mooi complexe IPA. Zeer goed gelukt. Proficiat.


-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : Hop met de Gijt
Brouwdatum                : 30-4-2010
Biertype                  : India Pale Ale
Aantal liters             : 20
Gewenst begin SG          : 1070 (7,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 73.6%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater         : 34,15 liter
Maischdikte               : 2,37 l/kg
Maischwater               : 15,00 liter
Spoelwater                : 18,24 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur           : 17 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 87 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Palemout 7 EBC               70,0 %         4437 gr        7 EBC                                                                    
Pilsmout 3 EBC               30,0 %         1901 gr        3 EBC                                                                    

Massa hop--------------------------------------------------------------
Amarillo           9,2 %     30 gr          90 Min.        34 EBU                                                                  
Amarillo           9,2 %     30 gr          30 Min.        24 EBU                                                                  
Amarillo           9,2 %     30 gr          15 Min.        16 EBU                                                                  
Amarillo           9,2 %     28 gr          Koud hop       0 EBU                                                                    

Opmerkingen     : Na 10 dagen was het bier nog niet helemaal uitgegist, toch de hop toegevoegd. 3 dagen koud gehopt.

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Safale US-05  11,5 gram zo over het wort gestrooid.

maischschema-------------------------------------------------------------
maischschema naam: Algemeen Maischschema
Stap 1: 66°C      60 Min.      2,4 l/kg


Begin SG was 1062. Na vergisting op 20 graden was het SG 1017. 8 gram suiker per liter voor hergisting.

Jacques

Hoi Rudy,

Bedankt voor het plaatsen van het recept. Ook weer lekker compleet. Dat is wel een voordeel van het gebruik van brouwsoftware.

Ik heb nog even een vraagje over de gebruikte gist. Hoeveel gram gist heb je toegevoegd? Heb je de gist gehydrateerd?

De-Geert

Zo zie je maar, dat je voor een complex bier geen complex recept nodig hebt.  :duimop:


JWVG

Citaat van: De-Geert op 08-06-2010  12:14 uZo zie je maar, dat je voor een complex bier geen complex recept nodig hebt.  :duimop:

Inderdaad ja!  :o. Ik was al bang dat ik mijn simpelheitsgebot overboord moest zetten, na de zegetocht van Caspar. Maar dit geeft de burger moed! En met een korrelgist!

:degroeten: JW.

Hopmans

Gefeliciteerd VEMP!  :dansen: :elifant: :hoera:
Mooi complex recept voor een IPA met wel 2 mouten en 4 hopstortingen.
Zo zie je maar weer dat denkwerk over een recept loont.


JWVG

Toch geinig: ik had in dezelfde ronde ook een IPA (mijn Weastcoast) met 4 soorten mout, 5 soorten hop verdeeld over 8 giften en een hier onbekende gist die ik speciaal uit de VS mee had genomen. En ik kreeg als beoordeling 85 punten, met als enige opmerking "Mist complexiteit"  :D.

Ik ben het daarom helemaal eens met Geert:

Citaat van: De-Geert op 08-06-2010  12:14 uZo zie je maar, dat je voor een complex bier geen complex recept nodig hebt.  :duimop:

:degroeten: JW.

Caspar

Ik denk gewoon dat je lekker moet doen waar je zelf zin in hebt... simpel, complex... beide geven goede bieren. Sommige brouwers hechten ook veel te veel waarden aan een recept vind ik, het proces en de bekwaamheid van de brouwer zijn naar mijn mening vele malen belangrijker. En in die context mag je helemaal trots zijn op je prijs VEMP :duimop: !

VEMP

Dank jullie wel. Tja, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?  ;)

Ik heb 11,5 gram gist gebruikt, gewoon droog in de fles gegooid.

Henielma

Zojuist dit bier van VEMP geproefd.

Mooie witte schuimkraag met veel koolzuur.
Duidelijke Amarillo geur.
Smaak: Fris, citrus, Amarillo hop.
Zacht bittere afdronk met een nabitter.
Mooi in balans.

Lekker eenvoudig recept. Als ik eens een IPA wil gaan brouwen is dit recept een heel mooi uitgangpunt.

Erg goed bier dat terecht een prijs heeft gewonnen op het Onk 2010.  :hoera:

VEMP


Jacques

Ik ben bezig met de laatste slokjes van dit bier. Erg lekker. Aan de smaaknotities van Henielma heb ik niet veel toe te voegen.
Opmerkelijk dat dit bier met zo veel (fruitig) hoparoma niet heel bitter over komt.

Dit is een van de beste hobbybieren die ik de laatste tijd gedronken heb. Een terechte winnaar.

VEMP

Dank je wel......leuk om te horen, maar er zijn vast nog meer goede bieren!

Jacques

Citaat van: VEMP op 26-07-2010  17:23 umaar er zijn vast nog meer goede bieren!

Ongetwijfeld maar die heb ik niet als ruilbier!

EBC

Citaat van: VEMP op 26-07-2010  17:23 u...maar er zijn vast nog meer goede bieren!...

Ik denk dat je je daarop verkijkt. Zo een forum klinkt heel lekker allemaal, maar het meeste dat gebrouwen wordt is helemaal niet top.

Ik zal maar weer eens even relativeren: Ook zijn veel prijswinnaars helemaal niet altijd zo goed, integendeel, je vraagt je soms af hoe het heeft kunnen zijn.

Ik heb jouw bier ook geproefd. Helaas had ik een gusher, wat er een troebel zooitje van maakte, maar de smaak was inderdaad heel goed, wat er nog over was is opgedronken.

Oscar

Citaat van: EBC op 26-07-2010  21:13 umaar het meeste dat gebrouwen wordt is helemaal niet top.

Bij mij is alles top hoor... ;D :brouwen:

Jacques

Citaat van: EBC op 26-07-2010  21:13 uIk heb jouw bier ook geproefd. Helaas had ik een gusher, wat er een troebel zooitje van maakte, maar de smaak was inderdaad heel goed, wat er nog over was is opgedronken.

Geen gushing bij mij. Het bier had wel redelijk veel koolzuur voor een IPA. De fruitige hoppige smaak was perfect.  :duimop:

VEMP

Dank jullie wel. EBC had de Hop met de Gijt van een ander brouwsel.

TVERSCH

 :duimop: :duimop:

Inderdaad een prachtig bier!
Heerlijke geur, mooi fijn schuim -  visueel perfect met een heerlijke smaak.
Een terechte winnaar.
Dit recept ga ik zeker gebruiken.
Hartelijk dank VEMP, volgende keer krijg je een ruilbier terug, maar die zal dit bier niet evenaren. :proost:
 :brouwen:

buitenbrouwer

Ziet er uit als een mooi recept!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.