ONK 10 C1 - Hadrianus Tripel - Arjan

Gestart door Arjan, 07-06-2010 22:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjan

Hoi allen,

Bij deze het recept van de tripel die me 95 punten opleverde.

Jurycommentaar: Prima bier, veel CO2


Dichtheid: 1076
Volume: 20 l
Brouwzaalrendement: 80 %
Maischwater: 17 l
Dichtheid voor bottelen: 1010
Alcohol: 9.3 %

Mouten

naam                      gewicht (g)    % stort
Pilsmout 3 EBC            4697           78.72
Tarwemout 3 EBC           700            11.73
Havervlokken              170            2.85
Rietsuiker                400            6.70

Hop

naam                      gewicht(g)    tijd (min)
Brewers Gold (a5.5)       34            75
Styrian Goldings (a3.8 )  24            30
Saaz (a2.2)               24            10
Koriander                 6             10
Mineola schil             3             10
Kardemon                  2 zaadjes     10

maischschema

eentrapsmaisch            65 ºC        90 min
uitmaischen               72 ºC        1 min

Kooktijd: 75 min

Gist: Wyeast 1214 Belgian Abbey (giststarter)

Gebotteld met 11 g/l kristalsuiker

Notities

Eerst 15 min op 60gr gemaischt, vanwege lege batterij thermometer. Daarna op c.a. 65.7gr. Mineola schil geschild met mesje. Uiteindelijk 20 l met SG 1080. Daarom SG uiteindelijk 1076 (= 21 l).

Hopmans


RobinB


Jacques

Hoi Arjan,

Bedankt voor het plaatsen van het recept. Ook jij bent lekker uitvoerig met de informatie die verstrekt.
Desondanks zou ik het fijn vinden als je ons wat meer kunt vertellen over de giststarter. Wat was de samenstelling van de giststarter? Hoe groot was deze? Heb je een magneerroerder gebruikt? Heb je gistvoeding toegevoegd? Heb je de starter afgegoten?
Kortom ik ben nieuwsgierig naar je gistmanagement. We weten immers met zijn allen dat een goed gistmanagement de sleutel is naar een succesvol bier.

Arjan

Hi,

Nou, wat de giststarter betreft: ik heb deze opgekreekt uit een smackpack Wyeast (propagator). Hiervan heb ik eerst een Biere de Garde gebrouwen. De starter was echter dermate troebel (gist) dat ik deze had afgegoten en koud heb weggezet. Na een paar weken heb ik deze afgegoten en met verse moutextract oplossing + YeastVit opgekreekt. In mijn magneetroerder met een aluminiumfolie over de opening. Ik heb (geloof ik, mijn aantekeningen schieten tekort) maar een nachtje geroerd.

Echt heel basic eigenlijk. Toen het  gist goed actief was heb ik het koud weggezet en de ochtend van het brouwen uit de koelkast gehaald. Het was te zien dat het gist weer actiever werd naarmate het eer opwarmde.

Drents Hopbier

Citaat van: Arjan op 07-06-2010  22:24 uBij deze het recept van de tripel die me 95 punten opleverde.

Jurycommentaar: Prima bier, veel CO2

Uiteindelijk 20 l met SG 1080. Daarom SG uiteindelijk 1076 (= 21 l).

Mooi resultaat. Mag ik uit de laatste zin opmaken dat de giststartergrootte 1 liter was en dat deze in z'n geheel is toegevoegd?

Hopbier

Arjan

Hoi Hans,

Nee, ik heb voor vergisting 1l water toegevoegd. De giststarter heb ik afgegoten toen ik hem uit de koelkast haalde.

Pad

Hoeveel spoelwater heb je gebruikt? Dit zie ik niet echt terug...
Was de koriander geplet/gemalen?

Bedankt!

Arjan

Ik heb 14 l spoelwater gebruikt. Niet te warm, 70 graden of zo. Uiteindelijk had ik voor koken 26 l in de ketel.

De koriander is geplet in een vijzel. De kardemom was nog heel (anders is die smaak echt veel te dominant).

Jacques

Citaat van: Arjan op 06-11-2010  10:32 uIk heb 14 l spoelwater gebruikt. Niet te warm, 70 graden of zo. Uiteindelijk had ik voor koken 26 l in de ketel.

Voor een beter rendement kun je beter water gebruiken dat warmer is. Traditioneel wordt hiervoor 78 ºC aangehouden. Tegenwoordig zit ik op 90 ºC. Bij mijn laatste brouwsel van vorige week had ik een rendement van 89% van het maximaal haalbare rendement.

Om de uitspoeling van ongewenste stoffen tegen te gaan moet je wel het spoelwater aanzuren tot een pH van 5,2.

Arjan

Ik spoel zelf niet zo snel (kan mijn installatie niet zo goed), daardoor is mijn rendement evengoed best wel hoog, vaak > 85%.

korek

Citaat van: Jacques op 06-11-2010  11:07 uVoor een beter rendement kun je beter water gebruiken dat warmer is. Traditioneel wordt hiervoor 78 ºC aangehouden. Tegenwoordig zit ik op 90 ºC. Bij mijn laatste brouwsel van vorige week had ik een rendement van 89% van het maximaal haalbare rendement.

Om de uitspoeling van ongewenste stoffen tegen te gaan moet je wel het spoelwater aanzuren tot een pH van 5,2.

Ik spoel ook warmer dan 80 ºC, maar aanzuren doe ik niet aan. Veel te veel gedoe, bovendien heb ik nog nooit van iemand die mijn biertjes geproefd heeft, gehoord dat ik niet aangezuurd heb tot 5.2 pH.

Jacques

Citaat van: korek op 07-11-2010  18:36 uIk spoel ook warmer dan 80 ºC, maar aanzuren doe ik niet aan. Veel te veel gedoe, bovendien heb ik nog nooit van iemand die mijn biertjes geproefd heeft, gehoord dat ik niet aangezuurd heb tot 5.2 pH.

Of je moet aanzuren of niet ligt aan de samenstelling van het leidingwater. Als je veel bicarbonaten in je water hebt zitten stijgt de pH veel meer dan je lief hebt als je temperatuur verhoogt. Als je daar weinig last van hebt, heb je geluk.

Ik zuur in ieder geval wel aan omdat ik de uitloging van stoffen uit de bostel wil tegengaan.

Hopmans

Ik zuur aan EN ga nooit hoger dan 78 graden.
Savety first!


nembrionic

Even een schopje, iemand anders mag natuurlijk ook reageren: hoe zit het met de havervlokken? Hoe zijn die verwerkt/voorverwerkt?

Jacques

Citaat van: nembrionic op 07-01-2012  10:00 uEven een schopje, iemand anders mag natuurlijk ook reageren: hoe zit het met de havervlokken? Hoe zijn die verwerkt/voorverwerkt?

Havervlokken zijn gestoomd. Deze kun je zonder verdere bewerking gebruiken.

nembrionic

Citaat van: Jacques op 07-01-2012  11:24 uHavervlokken zijn gestoomd. Deze kun je zonder verdere bewerking gebruiken.

Dus niet pletten of iets dergelijks?

Jacques

Citaat van: nembrionic op 07-01-2012  11:31 uDus niet pletten of iets dergelijks?

Ze zijn al geplet. Als je wilt kun je ze nog een keer door schrootmolen halen voor een verdere verkleining.

nembrionic

Citaat van: Jacques op 07-01-2012  13:33 uZe zijn al geplet. Als je wilt kun je ze nog een keer door schrootmolen halen voor een verdere verkleining.

Dank :)

merk

Wellicht een niet al te snuggere vraag, maar die 400 g rietsuiker gebruik je tijdens het inmaischen neem ik aan?

Croch

Ik voeg altijd suiker pas toe tijdens het koken.

Henielma

Die suiker pas de laatste 10 minuten van de kook toevoegen. Niet tijdens het maischen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.